Gegevens bij webshop matchen eerder fraudegeval; wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• involver
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 06:48
Hallo Tweakers,

Graag jullie mening/advies over het volgende. Gisteren (25-3) een bestelling gedaan bij Coolblue, via de webshop op basis van mijn gebruikelijke account en betaald met iDeal. Keurig de melding dat de bestelling is geplaatst en dat ze aan de slag gaan (met het gebruikelijke filmpje). Niks aan de hand toch?

Volgende dag (vandaag 26-3) nog steeds geen enkele email van Coolblue, dat ben ik niet gewend van ze dus maar even bellen met de klantenservice (temeer omdat mijn bank rekening nog steeds aangeeft dat het bedrag is gereserveerd).

De medewerker kon in eerste instantie niet veel meer zien dan dat de bestelling was geannuleerd, even in de wacht geplaatst en toen kwam de verbijstering.. 'Mijnheer uw gegevens komen overeen met een eerder fraude geval'... Pardon? En? 'En daarom is uw bestelling geannuleerd'. Pardon? En nu? 'Eh... nou dat is de reden'. Ja leuk en wat als ik nog een keer zou bestellen? En wat is er dan zgn met mijn gegevens gebeurd? En WAAROM weet ik dat niet? Niet op het moment dat het is 'geconstateerd', niet op het moment dat ik inlog op de website of op het moment dat ik iets ga bestellen (of zelfs al heb besteld)?

Kreeg ik allemaal geen antwoord op en dus heb ik het management de volgende vragen gesteld en ik overweeg zeker ook mijn recht bijstand te raadplegen, identiteit fraude is een groot probleem en de verantwoordelijkheid van iedereen die met MIJN gegevens te maken heeft:

- Coolblue heeft (blijkbaar) geconstateerd dat mijn gegevens zijn misbruikt voor een fraude geval. Aangezien het hier om mijn gegevens gaat welk in uw databases zijn opgeslagen heeft u volgens de nieuwe wet op het lekken van gegevens de verplichting mij hiervan op de hoogte te stellen binnen 72 uur. Dit is niet gebeurd ten tijde van de vermeende constatering en niet bij het plaatsen van de bestelling op 25-3 om 20:18
- Het is blijkbaar mogelijk om van uw klanten te 'markeren' als fraudeur, zonder hem of haar hiervan op de hoogte te stellen, dit heeft een aantal consequenties;
- deze klant kan geen bestellingen meer plaatsen, zonder duidelijk aanwijsbare reden worden bestellingen geaccepteerd, betaald en vervolgens geannuleerd zonder enige vorm van communicatie en ook de webshop geeft geen enkele notificatie, zelfs niet bij inloggen met de 'gemarkeerde' account gegevens. Op zijn minst is dit verwarrend, maar kan ook juist fraude in de hand werken, want;
- omdat de klant niet op de hoogte is, kan deze ook geen maatregelen nemen om een mogelijk fout te corrigeren, danwel verdere schade door misbruik van persoonlijke gegevens te voorkomen
- Aangezien u mijn gegevens bewaard en het voor mij op geen enkele wijze te controleren is op welke manier deze gegevens zijn beveiligd, welke personen deze gegevens kunnen inzien en hoe gecontroleerd wordt op 'fraude' of data lekken, is het voor mij volstrekt aannemelijk dat de oorzaak van het probleem ook bij uw eigen organisatie kan zitten. Kunt u aantonen dat u op een grondige/deugdelijke wijze onderzoek hebt gedaan naar de oorsprong van de constatering dat mijn gegevens 'overeenkomen met een eerder fraude geval', wat is de procedure voor een dergelijke situatie?

Mijn vraag aan jullie is, zie ik het verkeerd? Of zijn er anderen die eenzelfde ervaring hebben? Leuk dat de overheid, de banken en alle consumenten organisaties de consument bang maken met allerlei info-mercials, maar laten ze ook eens bij de webshops, de banken, de forums (ook T.net) langs gaan met die dreigingen want datalekken komen voornamelijk aan die kant van de breedband verbinding voor !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je mogelijk wat te snel gaat met je eerste onstatering. Wat ook een optie is, is dat pas bij het moment van je bestelling, dus op 25-3, in de avond, er flags af zijn gegaan dat er sprake kan zijn van fraude. Dat geeft ze, op het moment van schrijven, nog zo'n 60 uur om je in te lichten.
Daarmee staan ook de volgende punten allemaal nu nog op losse schroeven.

Rechtsbijstand inschakelen is altijd een optie. Bel ze eens op, leg de casus voor en zie wat eruit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-10 12:10
Tsja, ik zou even wachten op de reactie van Coolblue op jouw mailtje. Zij verkopen dozen en zijn geen recherche bureau die elk fraudegeval direct tot op de bodem kunnen uitzoeken.

Misschien krijg je straks wel oprechte ecuses en een bos bloemen. Mocht dat niet het geval zijn, kun je hier altijd nog komen schreeuwen.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• involver
... ja en straks blijkt wellicht dat de zoveelste webshop database is gestolen en daarmee dus ook mijn gegevens. Ik snap jullie houding deels, dat afwachtende had ik vroeger ook, maar tegenwoordig gebeurd het te vaak dat er misbruik wordt gemaakt. En de schaal waarop de laatste tijd fishing emails worden verstuurd is schrikbarend. Ik hoef niet de zoveelste gedupeerde te worden waarvan zijn gehele internet identiteit is gekaapt. Ik denk dat mijn reactie niet overdreven is (ok, misschien wat minder retoriek).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Gast het is pasen, chill out en wacht even op een reply...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

involver schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 10:17:

- Coolblue heeft (blijkbaar) geconstateerd dat mijn gegevens zijn misbruikt voor een fraude geval. Aangezien het hier om mijn gegevens gaat welk in uw databases zijn opgeslagen heeft u volgens de nieuwe wet op het lekken van gegevens de verplichting mij hiervan op de hoogte te stellen binnen 72 uur. Dit is niet gebeurd ten tijde van de vermeende constatering en niet bij het plaatsen van de bestelling op 25-3 om 20:18
Iemand heeft jouw gegevens gebruikt en jij beschuldigd ze direct dat hun database lek is? Lijkt me een beetje rare gedachtegang er zijn namelijk tig van andere mogelijkheden hoe iemand aan jouw gegevens kan komen (iedere andere database met jouw gegevens, jouw pc, social media etc).

Als je met dergelijke beschuldigingen aankomt denk ik dat bij de meeste bedrijven per direct de rem erop gaat en je alle medewerking kunt vergeten. Volgens mij hoeven ze er verder niet eens op te reageren en is een statement dat er misbruik geconstateerd is en we willen geen zaken meer met jou doen afdoende (media technisch en qua klantvriendelijkheid minder netjes en handig). Ik zou dus ook eerst even hun reactie afwachten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2016 22:56 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-10 15:11
Kreeg ik allemaal geen antwoord op en dus heb ik het management de volgende vragen gesteld en ik overweeg zeker ook mijn recht bijstand te raadplegen, identiteit fraude is een groot probleem en de verantwoordelijkheid van iedereen die met MIJN gegevens te maken heeft:
Rechtsbijstand? Sinds wanneer heeft iemand het recht zaken te doen? Ik vind het altijd nogal irritant als mensen meteen met rechten gaan gooien en het niet gewoon onderling proberen op te lossen.
Wet op lekken? Is er sprake geweest van een lek dan? Dat is pure speculatie van jouw kant.
- Het is blijkbaar mogelijk om van uw klanten te 'markeren' als fraudeur, zonder hem of haar hiervan op de hoogte te stellen, dit heeft een aantal consequenties;
- deze klant kan geen bestellingen meer plaatsen, zonder duidelijk aanwijsbare reden worden bestellingen geaccepteerd, betaald en vervolgens geannuleerd zonder enige vorm van communicatie en ook de webshop geeft geen enkele notificatie, zelfs niet bij inloggen met de 'gemarkeerde' account gegevens. Op zijn minst is dit verwarrend, maar kan ook juist fraude in de hand werken, want;
- omdat de klant niet op de hoogte is, kan deze ook geen maatregelen nemen om een mogelijk fout te corrigeren, danwel verdere schade door misbruik van persoonlijke gegevens te voorkomen
- Aangezien u mijn gegevens bewaard en het voor mij op geen enkele wijze te controleren is op welke manier deze gegevens zijn beveiligd, welke personen deze gegevens kunnen inzien en hoe gecontroleerd wordt op 'fraude' of data lekken, is het voor mij volstrekt aannemelijk dat de oorzaak van het probleem ook bij uw eigen organisatie kan zitten. Kunt u aantonen dat u op een grondige/deugdelijke wijze onderzoek hebt gedaan naar de oorsprong van de constatering dat mijn gegevens 'overeenkomen met een eerder fraude geval', wat is de procedure voor een dergelijke situatie?
Je bekijkt dit alles vanuit het perspectief van een klant die foutief is bestempeld als fraudeur, maar bekijk het eens vanuit het perspectief van Coolblue. Zij hebben een verdacht account, als ze een bericht sturen dan weet een echte fraudeur meteen dat hij volgende keer een ander account moet gebruiken.
Mijn vraag aan jullie is, zie ik het verkeerd? Of zijn er anderen die eenzelfde ervaring hebben? Leuk dat de overheid, de banken en alle consumenten organisaties de consument bang maken met allerlei info-mercials, maar laten ze ook eens bij de webshops, de banken, de forums (ook T.net) langs gaan met die dreigingen want datalekken komen voornamelijk aan die kant van de breedband verbinding voor !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 17:50
Ik denk dat je verkeerde conclusies trekt: Er is wellicht met op jou gelijkende gegevens fraude gepleegd, dat kan door Coolblue of door de betalingsprovider zijn geconstateerd (die checken daar volgens mij ook op). Misschien is het wel een eerdere bewoner van jouw adres?

Volgens mij loop je nogal hard van stapel door te spreken over datalekken, daar heeft het volgens mij helemaal niets mee te maken. Wacht nou maar gewoon rustig af.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ronald8 schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 11:49:
<knip>
[...]

Je bekijkt dit alles vanuit het perspectief van een klant die foutief is bestempeld als fraudeur, maar bekijk het eens vanuit het perspectief van Coolblue. Zij hebben een verdacht account, als ze een bericht sturen dan weet een echte fraudeur meteen dat hij volgende keer een ander account moet gebruiken.

[...]
niet om het een of ander, maar HIJ wordt beschuldigd van fraude. Waarom moet hij dan de kant van Coolblue gaan bekijken?
Het omgekeerde is eerder het geval: Coolblue maakt het hem onmogelijk om aankopen te doen vanwege vermeende fraude. Je zou dan toch verwachten dat Coolblue juist probeert te kijken vanuit het perspectief van de klant en met die klant het gesprek aan gaat, in plaats van een bestelling te annuleren en maar af te wachten hoe de klant daarop reageert...

Of trek jij juichend een flesje bubbels open als je zonder enige vorm van communicatie op een zwarte lijst terecht bent gekomen? :)

@TS
Anderen hebben m.i. wel gelijk als ze zeggen dat je de reactie van Coolblue even af moet wachten. De rechtsbijstand op de hoogte brengen, daar vast wat advies inwinnen kan natuurlijk geen kwaad, maar gebruik dat niet als argument of breekijzer inde communicatie met Coolblue: die zullen daar niet echt van schrikken en kans is dat je daar juist deuren mee dichtgooit.

[ Voor 15% gewijzigd door Pietervs op 26-03-2016 12:25 . Reden: aanvullinkje ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Bel ze eens op, ga eens langs:
https://www.coolblue.nl/klantenservice

Je kunt hier wel allerlei dingen roepen, maar dat lost niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 22:05
Je zegt dat het bedrag gereserveerd staat op je bankrekening? Is het niet de bank die de transactie geblokkeerd heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
EricDH schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 12:33:
Je zegt dat het bedrag gereserveerd staat op je bankrekening? Is het niet de bank die de transactie geblokkeerd heeft ?
'Mijnheer uw gegevens komen overeen met een eerder fraude geval' Als een winkel zoiets roept, zou ik ook willen weten wat er aan de hand is. Ja, en ik zou ook even de bank bellen, maar ik denk dat het geld weer terug gestort wordt door de bank. Het is nu niet daadwerkelijk naar Coolblue gegaan.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-10 16:02
Ik vind dat je groot gelijk hebt, het slaat nergens op dat bedrijf X jou beschuldigen van fraude zonder het bewezen te hebben dat jij het bent. Daarnaast geeft bedrijf X zelf dus aan dat zij een zwarte lijst hebben. Hopelijk hebben ze dit dan ook gelezen (https://autoriteitpersoon...arte-lijst-gebruiken#news)

Het laconiek reageren van een aantal tweakers verbaasd mij zeer. Dat je beschuldigd wordt voor fraude is niet zo maar iets. En een bedrijf die dat doet moet wel erg stevig in zijn schoenen staan en met goeie argumenten komen waarom zij dit beweren, en hem daarmee beschuldigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En WAAROM weet ik dat niet? Niet op het moment dat het is 'geconstateerd', niet op het moment dat ik inlog op de website of op het moment dat ik iets ga bestellen (of zelfs al heb besteld)?
Waarom je dat niet eerder hebt gehoord? Heel simpel; men kan dit pas zien bij daadwerkelijke bestellingen en niet op voorhand. Kon men dat wél, dan zou dat eerder inbreuk zijn! Als je de daadwerkelijke bestelling doet, zijn bijvoorbeeld het factuur- en bezorgadres pas bekend immers. Of de rekening waar vanaf betaald wordt.

Ik vind het erg vervelend voor je (zacht gezegd), maar je overdrijft wel. Dit zijn dingen die best veel gebeuren inderdaad en meestal worden dit soort zaken echt tot op de bodem uitgezocht en opgelost. Op deze manier zet je wel een bepaalde hak, waardoor ik aan de andere kant ook kan voorstellen, dat CoolBlue gaat zeggen 'Bekijk het dan ook maar'. Het beste is daarom om even bij een van de vijf CoolBlue-winkels langs te gaan, mits je enigszins in de buurt woont. Als alternatief kun je ook bellen naar 010 - 798 89 99. Ik zou in dit geval géén social media of de WhatsApp mogelijkheid gebruiken.
Coolblue heeft (blijkbaar) geconstateerd dat mijn gegevens zijn misbruikt voor een fraude geval. Aangezien het hier om mijn gegevens gaat welk in uw databases zijn opgeslagen heeft u volgens de nieuwe wet op het lekken van gegevens de verplichting mij hiervan op de hoogte te stellen binnen 72 uur. Dit is niet gebeurd ten tijde van de vermeende constatering en niet bij het plaatsen van de bestelling op 25-3 om 20:18
Niet bij nagedacht dat er ook iemand anders in het systeem kan staan, met bijvoorbeeld dezelfde bankrekening, of hetzelfde factuur- of afleveradres? :? Daarnaast is er geen sprake van 'lekken'. Waar jij op doelt is het 'lekken' van gegevens middels een inbraak in een computersysteem, zoals bijvoorbeeld nieuws: Criminelen stelen gegevens klanten Amerikaanse tak T-Mobile bij hack, waar hier echt geen sprake van is.
Het is blijkbaar mogelijk om van uw klanten te 'markeren' als fraudeur, zonder hem of haar hiervan op de hoogte te stellen, dit heeft een aantal consequenties;
Dit is dus ook niet wat er gebeurd is. Je bent helemaal niet 'flagged' als fraudeur. De bestelling is als mogelijke fraude gemarkeerd en daarom geannuleerd.
inbedrijf schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 12:46:
Ik vind dat je groot gelijk hebt, het slaat nergens op dat coolblue jou beschuldigen van fraude zonder het bewezen te hebben dat jij het bent. Daarnaast geeft coolblue zelf dus aan dat zij een zwarte lijst hebben. Hopelijk hebben ze dit dan ook gelezen (https://autoriteitpersoon...arte-lijst-gebruiken#news)

Het laconiek reageren van een aantal tweakers verbaasd mij zeer. Dat je beschuldigd wordt voor fraude is niet zo maar iets. En een bedrijf die dat doet moet wel erg stevig in zijn schoenen staan en met goeie argumenten komen waarom zij dit beweren, en hem daarmee beschuldigen.
CoolBlue beschuldigd TS er helemaal niet van fraudeur te zijn. De bestelling is geannuleerd omdat de opgegeven gegevens teveel overeen kwamen met een vergelijkbare bestelling waarbij wél fraude was gepleegd. Logisch dat CoolBlue dan de bestelling annuleert. Vervelend voor de TS, dat zeker en hij heeft daarom ook (terecht) contact opgenomen met CoolBlue. Maar zeggen dat CoolBlue de TS beschuldigd van fraude is gewoon niet waar.

Uit de TS:
Mijnheer uw gegevens komen overeen met een eerder fraude geval...
Hier staat niet dat de TS een fraudeur is hoor, hier staat iets héél anders; namelijk dat de gegevens (kan van alles zijn) overeenkomen met een bestelling waarbij wél fraude in het spel was. Sorry, maar mij verbaasd het dan ook zeer, dat er tweakers zijn die niet goed lezen en vervolgens daardoor ook reacties plaatsen in een 'gevoelig' forum.

[ Voor 63% gewijzigd door CH4OS op 26-03-2016 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dat je groot gelijk hebt, het slaat nergens op dat coolblue jou beschuldigen van fraude zonder het bewezen te hebben dat jij het bent. Daarnaast geeft coolblue zelf dus aan dat zij een zwarte lijst hebben. Hopelijk hebben ze dit dan ook gelezen (https://autoriteitpersoon...arte-lijst-gebruiken#news)

Dat doen ze dan ook NIET. Ze geven aan dat zijn gegevens gebruikt zijn in een fraude geval. Als antwoord daarop wil de TS de winkel wél beschuldigen van datalekken wat een totaal willekeurige beschuldiging is zonder enige vorm van bewijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Coolblue is niet verplicht iets aan jouw te verkopen. En mogen zeer zeker weigeren als het risico op fraude bestaat. Wellicht heeft TS rare gegevens verstrekt bij de order, zoals een niet bestaand telefoonnummer?
(06-12345678, 010-1234567 of het nummer van coolblue?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
Dus het zeggen dat je gegevens aangezien worden voor een fraudeur, is iets anders dan iemand beschuldigen van fraude?

Daarnaast zijn ze nog steeds verplicht om een zwarte lijst melding te doen bij de autoriteitpersoonsgegevens.
Hier staan hun meldingen die ze nu hebben gedaan https://www.collegebesche...49ddabedad5d588848e85d5d5

Het blijft mij verbazen, dat zulke relatief grote organisaties die veel met consumenten gegevens in aanraking komen, het gevoel geven dat ze het nog niet op orde hebben. En ik ga ervan uit dat dit wel zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

inbedrijf schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 13:14:
Dus het zeggen dat je gegevens aangezien worden voor een fraudeur, is iets anders dan iemand beschuldigen van fraude?
Ja, 'de gegevens' kunnen van alles zijn. Denk aan een factuur- of afleveradres of een rekening nummer van een eerdere bestelling. Een rekening hoeft niet per se op naam van 1 iemand te staan, aan de andere kant hoeft de TS niet (als enige) te wonen op het factuur- danwel afleveradres, toch? Ik geef hier enkel voorbeelden die ik zelf even snel bedenken kon en uit géén beschuldigen jegens iemand!
Daarnaast zijn ze nog steeds verplicht om een zwarte lijst melding te doen bij de autoriteitpersoonsgegevens.
Hier staan hun meldingen die ze nu hebben gedaan https://www.collegebesche...49ddabedad5d588848e85d5d5
Nee, dat zijn ze dus niet, want ze beschuldigen de TS er niet van fraudeur te zijn. Er is bij een eerdere bestelling sprake geweest van fraude, waar de TS nu de dupe van is. Iemand onschuldig op zo'n lijst zetten, heeft veel verdere gevolgen voor de TS, want dan zou hij bij veel meer (web)shops niet meer kunnen bestellen!
Het blijft mij verbazen, dat zulke relatief grote organisaties die veel met consumenten gegevens in aanraking komen, het gevoel geven dat ze het nog niet op orde hebben. En ik ga ervan uit dat dit wel zo is.
CoolBlue heef het heel goed op orde en op basis daarvan handelen zij ook. Daarom hebben ze de bestelling enkel geannuleerd ipv de TS (onschuldig) op een zwarte lijst te plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 26-03-2016 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Modbreak:Allerlei vroege conclusies en overdrijvingen gaan hier niet helpen, de TS nog meer hyper laten reageren ook niet.

Dit is iets wat uitgezocht moet worden als nog niet eens duidelijk is of het de bank, de winkelier of andere controle het waarschuwingssignaal oplevert. Dat gaat in een Paasweekend zeker niet gisteren opgelost zijn, en de TS zal moeten gaan communiceren ipv te gaan roepen "ze noemen me een fraudeur".

Bottomline: communicatie en geduld, en weten dat het om een (paas)weekend gaat. Als het hier hyper verder gaat, dan komt er een slotje op. Ik heb de topictitel ook aangepast om deze correct te maken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• involver
*knip* de modbreak gaat ook voor jou op, blijven doorgaan is dus niet de bedoeling

en ja tuurlijk wacht ik de reactie van CB af, het is pasen dus dat wordt wel ergens volgende week.. maar... stel dat mijn gegevens elders worden misbruikt? Hoe lang moet je dan redelijkerwijs ' afwachten' ?Als je het vermoeden hebt dat je bent bestolen omdat je voordeur misschien niet helemaal sluit, wacht je dan dat het nog een keer gebeurd? Of neem je maatregelen?

Ik lees een hoop reacties, een groot deel heeft gelijk, een aantal hebben zeker nog nooit zelf iets dergelijks meegemaakt of staan er niet bij stil dat ze bij elke webshop, elk forum, iedere online aankoop of elke andere vorm van internet registratie hun persoonlijke gegevens toevertrouwen aan de andere partij. Zonder een wederzijdse overeenkomst, zonder duidelijke afspraken wie die gegevens kan inzien en gebruiken en of er uberhaupt iets wordt gedaan aan beveiliging.

Daarnaast, ik heb dus eerst de klantenservice gebeld en daar wilden/konden ze mij niet verder helpen en de enige mogelijkheid die werd geboden is een email naar het management team van de afdeling klantenservice. Geloof me, als ik een ander telefoonnummer had gekregen had ik dat direct gebeld. Als ik het idee zou hebben dat een bezoekje aan een vestiging zou helpen zou ik dat ook hebben gedaan, maar wat denk je zelf...

Ik heb geduld, maar ik voel mij onterecht beschuldigd, waarbij ik ook nog eens het nare gevoel krijg dat er meer speelt waar ik niets van af weet en waar ik niet de mogelijkheid toe krijg iets aan te doen. En nee ik dreig niet met rechtsbijstand, ik geef alleen aan dat ik dat overweeg, dat is mijn recht.

Maar goed, we zullen wel zien... ik ben het deels eens met de moderator, alhoewel deze niet voor mij hoeft te bepalen of ik hyper wordt of niet. Ik ben het ook deels met jullie reacties eens, maar een lakse houding kan ik me denk ik niet permitteren. Als er nou een pakje zoek is, een bestelling op een normale manier verkeerd zou zijn gegaan of iets anders gebruikelijks zou je me niet horen...

[ Voor 36% gewijzigd door gambieter op 26-03-2016 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
*knip* de modbreak beeindigt de welles-nietes en gaat ook voor jou op.

Maar zoals de moderator meld, ben ik het met hem eens dat de TS het met bedrijf X moet oppakken. en zolang het pasen is er niks gaat gebeuren.

[ Voor 70% gewijzigd door gambieter op 26-03-2016 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

involver schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 13:29:
Even voor de duidelijkheid voor diegene die vinden dat Coolblue mij niet eerder had kunnen informeren, ik heb dus ingelogd met mijn gebruikelijke account voordat ik uberhaupt iets heb besteld. Als Coolblue vind dat mijn gegevens overeenkomen met die van een fraudeur, dan zijn dat de gegevens die ze al in bezit hebben. Ze hebben dus wel degelijk de mogelijkheid om geregistreerde klanten te controleren en in te lichten zodra ze iets verdachts vernemen. Dat doet de bank, dat doet mijn credit card uitgever en dat doen meer bedrijven.
Nee, dat controleren ze pér bestelling omdat je diverse methoden hebt om te kúnnen betalen en je pér bestelling dient aan te geven wat het factuur- en afleveradres is, dat hoeft dus niet per definitie altijd gelijk te zijn aan wat je in jouw account instellingen hebt aangegeven.

De 'opgegeven gegevens' zijn gebruikt bij een eerdere bestelling (hoeft dus niet eens door jou daadwerkelijk besteld te zijn) waar wél sprake was van fraude. Ze zien in de bestelling dat er overeenkomsten zijn met een eerdere bestelling, warbij wél sprake was van fraude en hebben uit bescherming (zowel voor hunzelf als voor jou) de bestelling geannuleerd. Het kan immers maar zo zijn, dat iemand lukraak iets besteld heeft met jouw gegevens om het te laten bezorgen op jouw adres. Maar de niet betaalde rekening komt dan wel naar jou... ;) Je zou dus ook slachtoffer kunnen zijn van een fraudeur... Dat is althans een optie die CoolBlue óók open houdt.
Zie het zo, je loopt de AH binnen met zelfscanner, je gebruikt dus je normale bonus kaart en je krijgt een scanner toegewezen. Je loopt lekker door de winkel, mandje vol gestopt en hup naar de afreken balie. Scanner in de houder, bonus pasje weer langs de scanner, nog niets aan de hand. Afrekenen met je pinpas en pas als je bij het poortje staat om naar buiten te gaan komt er een medewerker die je spullen uit je mandje haalt en je beschuldigd van fraude of diefstal. Gewoon wel je geld aannemen en je dan voor dief uitmaken...
Ik begrijp het heel goed, want heb weleens in een vergelijkbaar schuitje gezeten.
Zo voel ik me dus... en ja tuurlijk wacht ik de reactie van CB af, het is pasen dus dat wordt wel ergens volgende week.. maar... stel dat mijn gegevens elders worden misbruikt? Hoe lang moet je dan redelijkerwijs ' afwachten'? Als je het vermoeden hebt dat je bent bestolen omdat je voordeur misschien niet helemaal sluit, wacht je dan dat het nog een keer gebeurd? Of neem je maatregelen?
Zelf hou ik meestal een dag of 2 a 3 aan, voordat ik om een status update ga vragen. En dat jouw gegevens (kan ook weer van alles zijn) elders gebruikt worden, maakt van jou (uiteraard) nog geen fraudeur!
Ik heb geduld, maar ik voel mij onterecht beschuldigd, waarbij ik ook nog eens het nare gevoel krijg dat er meer speelt waar ik niets van af weet en waar ik niet de mogelijkheid toe krijg iets aan te doen. En nee ik dreig niet met rechtsbijstand, ik geef alleen aan dat ik dat overweeg, dat is mijn recht.
Dit soort dingen gebeuren best vaak, vaker dan je denkt, helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 26-03-2016 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kleine nuance, bij mij op het werk gebeurt dit ook af en toe, een betaling wordt vanuit de bank bevroren omdat er mogelijk sprake kan zijn van fraude. De order van de klant wordt dan ook bevroren bij ons. Dat hoeft niet te betekenen dat er reeds fraude is gepleegd, maar het systeem van de bank detecteert een afwijking in je shopgedrag (bijv. als je met een CC opeens wat "koopt" in Polen, dan blokkeren ze ook)

Het enige wat ik kan zien is dat er mogelijk sprake is van een frauduleuze transactie in ons systeem, ongetwijfeld bij de Coolblue idem want ook die krijgen geen toegang tot jou bankgegevens. Het hoeft dus niet eens te zijn dat er zich voorheen al een probleem bij Coolblue heeft voorgedaan. Dit kan natuurlijk allemaal wel maar dat is behoorlijk speculatief.

Overigens is het zo dat jij natuurlijk het recht op privacy hebt met betrekking tot gegevens in een databank, maar dit wel een grijs gebied wordt op het moment dat er fraude speelt. Ik heb ook wel eens verzoeken gehad van klanten die graag wilden dat al hun gegevens bij ons werden verwijderd over ze, maar op het moment dat ze gefraudeerd hebben dienen ze bij ons eerst alle schulden af te lossen die nog open staan voor wij daar zomaar mee akkoord gaan, en zelfs dan bewaren wij nog 7 jaar dingen als NAW gegevens, want dat moet gewoon van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

(temeer omdat mijn bank rekening nog steeds aangeeft dat het bedrag is gereserveerd).
Dat klinkt als ING. Er vindt vanwege de feestdagen en het weekend geen betalingsverkeer plaats tussen gisteren 25 maart en maandag 28 maart. ING geeft "reservering" aan omdat de betaling wel is geaccepteerd door ING, maar nog niet uitgevoerd bij de ontvangende bank. Dat zal niet eerder dan dinsdag gebeuren.

Dit houdt wel in dat Coolblue tijdelijk dit bedrag zal ontvangen. Maar die krijg je van ze terug aangezien ze de bestelling geannuleerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

*knip* Dankzij Coolblue ga je erachter komen waarom hun fraudesysteem aansloeg.

[ Voor 38% gewijzigd door gambieter op 26-03-2016 15:34 . Reden: probeer het eens wat vriendelijker ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-10 18:51
Precies hetzelfde gehad bij bol.com en wehkamp, niet heel gek gezien de oud bewoners van mijn woning nogal in de schulden zaten en ook nooit betaalden wat ze bestelden.
Even een paar telefoontjes gedaan en toen werden me bestellingen gewoon geleverd.

Zou me er niet zo druk om maken, dinsdag gewoon nog eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is hier nog niet eens duidelijk waar een alarm is aangeslagen.
Wat ook heel goed mogelijk is, is dat de bank deze melding heeft gedaan en de betaling daarom heeft geparkeerd. Vervolgens constateer coolblue he de betaling is bevroren wegens mogelijke fraude.

En meldt dat aan de klant.
Gelijk zwaaien met het rechtsboek ga je geen vriendjes mee maken... want een bedrijf heeft altijd nog de vrije keuze om te zeggen dat die niet wilt leveren aan persoon X. Een bedrijf heeft geen leverplicht aan iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdiermen
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-10 20:43

Dit punt slaat nergens op. Een van jouw gegevens (adres, IBAN etc.) matchen met gegevens waarbij is vastgesteld dat daarmee fraude is gepleegd.

Het wetsartikel waar jij op doelt is van toepassing op het moment dat Coolblue per ongeluk jouw gegevens naar een derde heeft gemaild o.i.d. en die kans acht ik zeer klein, praktisch nihil, terwijl het mij zeer aannemelijk lijkt dat iemand jouw adres heeft misbruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-10 16:36
Heb je misschien een ander afleveradres gebruikt?

Ik heb iets gelijkwaardig meegemaakt bij bol.com

Liet het afleveren op mijn werk maar omdat een collega een keer gezeik heeft gehad werd mijn bestelling geannuleerd omdat hij ook 'geflagd' was puur om het afleveradres.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-10 19:07

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zr40 schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 15:23:
[...]

Dat klinkt als ING. Er vindt vanwege de feestdagen en het weekend geen betalingsverkeer plaats tussen gisteren 25 maart en maandag 28 maart. ING geeft "reservering" aan omdat de betaling wel is geaccepteerd door ING, maar nog niet uitgevoerd bij de ontvangende bank. Dat zal niet eerder dan dinsdag gebeuren.
offtopic:
Wat een onzin eigenlijk. Alsof die transacties met de hand moeten worden gedaan...

Zelfde geldt voor de snelheid in het algemeen. Waarom moet een transactie een dag duren? Je gaat me niet wijsmaken dat dat niet geautomatiseerd en gewoon binnen een paar seconden kan.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-10 22:47

Mimiix

Professioneel Prutser

offtopic:
Wat een onzin eigenlijk. Alsof die transacties met de hand moeten worden gedaan...

Zelfde geldt voor de snelheid in het algemeen. Waarom moet een transactie een dag duren? Je gaat me niet wijsmaken dat dat niet geautomatiseerd en gewoon binnen een paar seconden kan.

[/quote]

Omdat het verkeer naar buiten van de banken afgesloten is rond die dagen.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-10 16:19
Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 16:42:
Een bedrijf heeft geen leverplicht aan iedereen.
Maar wel aan klanten die op de koop knop geklikt hebben. Daarmee ga je namelijk een contract aan.

Al zou ik in dit geval ook even vragen waarom er een fraude melding bij de gegevens staat. Dat moet niet noodzakelijk door een lek komen, en als het toch een lek zou zijn kan dat bij eender welke website geweest zijn. Maar er kan evengoed iemand door het vuilnis van de TS zijn gegaan, om maar iets op te noemen (al acht ik die kans nogal laag).

Ik denk dat een rustige dialoog het meeste gaat opleveren. Coolblue verwelkomt je maar al te graag als klant als je niets misdaan hebt, al zal dat minder het geval zijn als je meteen beschuldigingen of wetten naar hun hoofd gaat slingeren. Bij een rustige dialoog heb je ook nog het voordeel dat je meer kans maakt op een snelle reactie, aangezien ze in het andere geval extra op de communicatie zullen letten.

Dat gezegd hebbende, is er al een reactie van Coolblue intussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• involver
*knip* de zeurmodus is dus ongewenst hier. Wil je een zinvolle discussie, pas dan je insteek aan.

[ Voor 83% gewijzigd door gambieter op 01-04-2016 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jummy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-10 08:35
involver schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 17:06:
... dus... nog helemaal NIETS van CB gehoord. Helaas heb ik het te druk heb met een project om even rustig te gaan zitten om te bellen, maar die slogan van ze... Alles voor een glimlach? Laat me niet (glim) lachen...
Spreek ze anders eens aan via WhatsApp, daar heb ik reageerden ze toen snel toen ik een probleem had met een bestelling.

iPhone 12 | iPad (2021) | MacBook Pro 16" (2023) | PSP, PS3, PS4, PS5, Nintendo Gamecube, Wii & Switch | LG OLED 55" B9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-10 18:07

-tom-562

Oliesjeik

Als je kan whatsappen kan je ook bellen lijkt mij

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:18
klopt maar ik heb in mijn contacten met CB altijd ondervonden dat ze uitstekend communiceren via elk kanaal (tenzij je iets wil wat niet kan maar dat is niet echt hun schuld :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

franssie

Save the albatross

bij whatssapp sta je niet 10 minuten in de wacht naar een nutteloze telefoon te kijken

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:28
Ooit in een ver ver verleden toen internet nog een noviteit was woonde ik in een achterstandsbuurt. Wehkamp leverde niet meer in dat postcodegebied ivm de vele diefstallen van spullen - pas toen ik vooraf betaald had (niet gebruikelijk toentertijd) kreeg ik m'n spullen alsnog.

Wie weet is het gewoon zoiets en hebben ze het alleen nog niet zo handig met je gedeeld.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-10 08:13
Sorry hoor maar wat een wanargument.
Geen tijd om even te bellen maar wel om hier te reageren?

Ook nooit even pauze tijdens je project? Ze zijn zelfs tot laat in de avond bereikbaar. Met deze instelling is het logisch dat je niets gedaan krijgt.

[ Voor 22% gewijzigd door gambieter op 01-04-2016 11:57 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• CoolblueBV
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-04 15:11

CoolblueBV

Bedrijfsaccount Coolblue
Beste Invoker,

Wat vervelend dat je bestelling geblacklist is en dat je nog geen concreet antwoord hebt gekregen op al je vragen. Ik ga mijn best doen zo goed mogelijk antwoord te geven. Mijn collega heeft je tevens via de mail een antwoord gestuurd op 29 maart om 12:07. Ik begrijp dat heel vervelend is om geassocieerd te worden met fraude en dat je hier dan ook gelijk vragen bij hebt.

Eén ding kan ik je gelijk vertellen, het gaat hier niet om een datalek, wij hadden - zoals in dit topic aangegeven - dat dan binnen een termijn moeten melden. In jouw geval is er een melding in ons systeem gekomen vanwege het gekozen afleveradres. In het verleden zijn er vermoedelijk gevallen van fraude op dit adres geweest. Ik heb alles nagelopen en kan hierbij ook aangeven dat het op jou niet van toepassing is. De bestelling is in dit geval ook naar het factuuradres gestuurd. De procedure in dit geval is om het uit te zoeken met de desbetreffende afdeling en indien het een onterechte afwijzing is van je order, het in orde te maken.

Helaas kan ik wegens privacy redenen niet op al je vragen in gaan. Mocht je nog vragen hebben, of dit willen bespreken kun je nogmaals een e-mail sturen naar mt-klantenservice@coolblue.nl. Ik wil je mijn oprechte excuses aanbieden, want het blijft natuurlijk een vervelende ervaring en ik hoop dan ook dat je hier in de toekomst geen hinder meer van ondervindt.

Groeten,
Paul van Coolblue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• involver
Beste Paul van Coolblue,

Dank je voor je reactie. Ik heb nogmaals gecontroleerd of je collega misschien in mijn spambox is terecht gekomen, maar ik heb echt geen andere email ontvangen van Coolblue dan de gebruikelijke reclame. Ik begrijp je uitleg hierboven omtrent de fraude, echter waar het mij ook om gaat is dat ik ondanks alles toch een bestelling (en betaling) heb kunnen doen welke zonder enige vorm van communicatie vervolgens is geannuleerd. Het lijkt mij dat als ik met mijn gebruikelijke account (waarvoor een loginnaam en wachtwoord nodig zijn) mijn bestelling plaats, alle gegevens die ik normaliter gebruik daardoor voorhanden zijn. Dat de bestelling alsnog is verstuurd is op mijn uitdrukkelijke verzoek gebeurd, na een gesprek met de klantenservice.

Ik zal verder de discussie hier stoppen, je antwoord is duidelijk genoeg voor de medelezers denk ik om af te kunnen ronden. Jammer genoeg storen sommigen van hun zich aan mij en mijn 'geklaag' (inclusief de moderator), dat was niet mijn bedoeling. Gelukkig zijn er ook een aantal constructieve/positieve reacties geplaatst, waarvoor bedankt.
Pagina: 1