Vraag

• SWworld
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-02-2024
Ik kon tot vanochtend mijn pc niet meer aanzetten. hoorde alleen maar het geluid van een fan.
Heb hem gelukkig weer aan kunnen zetten, maar lijkt me niet handig als hij steeds weer uitvalt.

Was The Division aan het spelen en had de settings lager gezet.

Kan een SSD crashen? Of moet ik voor de zekerheid alles wissen en mijn besturingsysteem opnieuw instaleren?

Wie kan mij helpen?

Groet,
Sander

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn systeem bestaat uit:
kast: Coolermaster Elite 110
Power: Seasonic S12 IIBronze 430W
Moederbord: Gigabyte B85n Phoenix
SSD: Crucial MX100 256GB
Geheugen: 2x 4GB CrucialDDR 3 Ballistix
Grafischekaart: Gigabyte GEforce GTX 970
Besturingssysteem: Windows 10

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Had mijn systeem uit open gemaakt en gekeken of er wellicht een kabeltje niet goed in de SSD zat.

...

Beste antwoord (via SWworld op 26-03-2016 09:54)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Paul schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 09:41:
[...]
De originele definitie van 'crash' was precies dat, de leeskoppen die onzacht in aanvaring kwamen met de platters. Dat gaat je bij een SSD niet lukken bij gebrek aan die onderdelen. In dat opzicht kan een SSD dus niet meer crashen.

Hij kan echter wel, net als alle elektronica, stuk... Bij een harde schijf zijn mechanische problemen de meest voorkomende, in dat opzicht is een SSD dus een heel stuk betrouwbaarder dan een HDD, maar het kan wel degelijk stuk natuurlijk :)

In verband met je opstartproblemen, had je Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al gelezen?
True, technisch heb je gelijk :)
In de volksmond is echter alles wat een computer er van weerhoud om naar behoren te werken een 'crash'.

In de mechanische zin kan er weinig stuk, behalve als je een SSD fysiek sloopt.
Maargoed, op electronisch gebied kan er ook genoeg mis gaan. Er was pas nog een mooie frontpage post over de historie van flashgeheugen, de techniek en de complicaties van steeds groter wordende opslagcapaciteiten door miniaturisering. Dat laat ook prachtig zien hoe het finaal mis kan gaan.
onzinallemaal schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 09:41:
Ik heb het programa erop gezet en geeft geen foutmeldingen het zou dus niet aan de SSD kunnen liggen.

Misschien de Grafische Kaart die valt weleens vaker uit
Beetje prijs schieten zo :P

Videokaart checken kan je doen door te benchmarken. Even flink op z'n flikker geven en kijken of er dan iets mis gaat.
Je kan ook ondertussen b.v. de voltages van je voeding meten. Als de spanning te veel inzakt, kan dat prima een crash veroorzaken.
Of gewoon te hoge temperatuur.
Beide (voltages en temperaturen) kan je meten met een programma zoals Speedfan.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Waarom verdenk je de SSD?

• SWworld
Heb geen idee eigenlijk. Zou jij weten wat het zou kunnen zijn?

• sjonie100
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
Kan vanalles zijn, maar ik zou een andere voeding proberen. Heb je niet een maat met een gamebak?

• wagenveld
  • Niet online
We hebben te weinig info om iets zinnigs te zeggen. Heb je recent nog iets gewijzigd? Hou oud is de voeding?

• SWworld
Wat wil je precies weten? De totale pc is nog geen 2 jaar oud

• wagenveld
  • Niet online
Wat was je laatste upgrade en wanneer?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ja, SSD's kunnen crashen.
Tis gewoon een 'hardeschijf' en zal dus ook soortgelijke problemen opleveren als hij er mee stopt.
Meldingen dat bootmgr.exe of ntoskernl.exe niet gevonden kan worden oid.
Of zelfs 'missing boot device' meldingen.

Als je wil weten hoe het met je SSD gesteld is, installeer dan even HDD Guardian. Die tool kan je precies vertellen of de HDD/SSD stervende is op basis van de SMART informatie.

Ik mis trouwens de CPU in je specificatielijstje :)

• SWworld
O ik dacht dat ik die had aangevuld..

Zal hem even downloaden thanks!

CPU: i5-4460 3.20GHz

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
McKaamos schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 09:34:
Ja, SSD's kunnen crashen.
Tis gewoon een 'hardeschijf' en zal dus ook soortgelijke problemen opleveren als hij er mee stopt.
De originele definitie van 'crash' was precies dat, de leeskoppen die onzacht in aanvaring kwamen met de platters. Dat gaat je bij een SSD niet lukken bij gebrek aan die onderdelen. In dat opzicht kan een SSD dus niet meer crashen.

Hij kan echter wel, net als alle elektronica, stuk... Bij een harde schijf zijn mechanische problemen de meest voorkomende, in dat opzicht is een SSD dus een heel stuk betrouwbaarder dan een HDD, maar het kan wel degelijk stuk natuurlijk :)

In verband met je opstartproblemen, had je Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al gelezen?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• SWworld
Ik heb het programa erop gezet en geeft geen foutmeldingen het zou dus niet aan de SSD kunnen liggen.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-01 12:58
Lol :X

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • Beste antwoord

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Paul schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 09:41:
[...]

True, technisch heb je gelijk :)
In de volksmond is echter alles wat een computer er van weerhoud om naar behoren te werken een 'crash'.

In de mechanische zin kan er weinig stuk, behalve als je een SSD fysiek sloopt.
Maargoed, op electronisch gebied kan er ook genoeg mis gaan. Er was pas nog een mooie frontpage post over de historie van flashgeheugen, de techniek en de complicaties van steeds groter wordende opslagcapaciteiten door miniaturisering. Dat laat ook prachtig zien hoe het finaal mis kan gaan.

Beetje prijs schieten zo :P

Videokaart checken kan je doen door te benchmarken. Even flink op z'n flikker geven en kijken of er dan iets mis gaat.
Je kan ook ondertussen b.v. de voltages van je voeding meten. Als de spanning te veel inzakt, kan dat prima een crash veroorzaken.
Of gewoon te hoge temperatuur.
Beide (voltages en temperaturen) kan je meten met een programma zoals Speedfan.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:28

br00ky

Moderator Harde Waren
CSL is geen problemenhonk. Voorlopig schopje naar VB.

• SWworld
Dank je wel.

Ik heb op advies een benchmark laten uitvoeren en het programma waar je de hitte kunt meten geinstaleerd. Heb van beide een screenshot gemaakt. Is het mogelijk om deze screenshots toe te voegen zodat de kenners die meer verstand hebben van pc's meer info hebben?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

onzinallemaal schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 10:23:
Dank je wel.

Ik heb op advies een benchmark laten uitvoeren en het programma waar je de hitte kunt meten geinstaleerd. Heb van beide een screenshot gemaakt. Is het mogelijk om deze screenshots toe te voegen zodat de kenners die meer verstand hebben van pc's meer info hebben?
Yep.
Op een plaatjeshoster website, zoals b.v. Tinypic, kan je plaatjes uploaden.
Na uploaden krijg je een lijstje met allerlei soorten links. O.a. moet daar dan ook een forumlink of bbcode link bij staan. Die kan je gewoon in je bericht plakken.

• SWworld
Hieronder zien jullie o.a. met Speedfan een aantal zaken en Benchmark van het spelen van de The Division.

Merk dat mijn pc dit spel niet trekt.. gezien dat hij steeds hangt.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2nkp0sy.png

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/bi5a1l.png

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/35ina1k.jpg

• wagenveld
  • Niet online
Hoe bedoel je 'hangt'? Zijn prima resultaten volgens mij. En hoe bedoel je de grafische kaart valt uit?
Heb je die recent toegevoegd aan je PC?

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04:48
Wat zegt je gebeurtenis-Log, dat is het eerste waar je kijkt. Vandaar kan je zien waar hij op crached, dan hebben we wat meer info.

En je bccode (crash code kan je uitlezen met dit programma http://www.resplendence.com/whocrashed
dan hebben we meer info

[ Voor 32% gewijzigd door Mel33 op 26-03-2016 12:05 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• SWworld
Bedankt voor jullie reacties ik ga iemand vragen of die met teamviewer mijn systeem kan loeren.

Jullie zijn de techneuten en ik ben dat niet..

Deze topic mag gesloten worden.

Groet,
Sander
Pagina: 1