Fans niet softwarematig te sturen in Skylake-systeem

Pagina: 1
Acties:

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Al jaren gebruik ik SpeedFan om in vele computers de snelheid (het geluid) te reguleren. Helaas loop ik tegen een probleem aan met onderstaand systeem;

- Dell Inspiron 24 5000 (all in one)
- Intel i5 6400T processor
- Dell D47TW moederbord (Intel H110 chipset)
- Windows 10

SpeedFan herkent de fans niet en om die reden is het niet mogelijk om deze langzamer te laten draaien. CPUz laat de fans wel zien, maar heeft niet de optie deze aan te passen.

Google leerde mij dat SpeedFan geen ondersteuning heeft voor Skylake-systemen en dat dat de reden is dat het niet werkt.

Wie heeft een goed alternatief om softwarematig de fans te regelen in Windows 10?

edit: in de BIOS zit geen optie wat betreft fan-control.

[ Voor 4% gewijzigd door Pepppie op 26-03-2016 07:15 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb nog nooit een Dell gezien die geen auto fan control heeft? Ja de optie zie je niet in de BIOS maar dat betekent niet dat ie niet aanstaat. Update je BIOS maar eens, dan hoor je wat je fans op 100% doen.

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
wagenveld schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 07:38:
Ik heb nog nooit een Dell gezien die geen auto fan control heeft? Ja de optie zie je niet in de BIOS maar dat betekent niet dat ie niet aanstaat. Update je BIOS maar eens, dan hoor je wat je fans op 100% doen.
Dank voor je reactie, maar wat kan ik ermee? Ja, de fans kunnen nog harder draaien ja.. Ik wil ze echter zelf kunnen regelen.