Ruis op FM-band autoradio

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skully333
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-09-2024
Hoi,

Ik ben sinds een aantal maanden in het bezit van een tweedehands polo (6r). De radio die ik heb is de RMT-100. Als ik CD's of muziek van een usb-stick afspeel heb ik goede kwaliteit geluid zonder ruis. Op de fm-band heb ik echter regelmatig ruis op veel zenders, maar op zich nog wel redelijke kwaliteit.

Nu ben ik enkele weken bij de garage geweest om een lampje in het dashboard te laten vervangen. Ik weet dat hiervoor onder andere de radio uit het dashboard is geweest. Sindsdien hoor ik 95% van de tijd op alle zenders alleen maar ruis. Het probleem is dus nog een stuk erger geworden. Ik heb de radio er al een keer uitgehaald en de stekkers vastgeduwd maar dat helpt niet. Ook de antenne is goed aangesloten.

Nu heb ik iets ontdekt wat het voor mij onbegrijpelijk maakt: zodra ik de auto op contact zet of de auto start, heb ik bovenstaand probleem. Als ik de auto uit zet (ook van contact af) en ik zet de radio aan, dan heb ik op de FM-band goed geluid (zonder ruis).

Hoe kan dat? Het enige dat ik kan bedenken is dat er wat kabels voor wat storing zorgen. Als ik wat rammel met de kabels (terwijl de auto op contact staat) hoor ik soms goed geluid, maar een paar seconden later heb ik weer ruis. Alle kabels lijken me verder goed aangesloten en vast te zitten. Het is me ook niet gelukt om te achterhalen welke kabel het eventueel kan zijn.

Heeft iemand tips? Ik hoor het graag! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Skully333 op 26-03-2016 07:31 ]

Beste antwoord (via Skully333 op 01-04-2016 17:33)

Anoniem: 749969

zet ventilator van de kachel even uit en alles wat uit kan, als hij op contact staat

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QwaftZefoni
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-07 18:52
Antenne aansluiting aan de achterzijde van de radio gecontroleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik zou een andere antenne proberen ,wand als je een CD of muziek van een USB-stick afspeel
en dat is wel goed, lijkt het toch met de ontvangst te maken te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skully333
De antenne aansluiting heb ik gecontroleerd en die zit er goed in. Het zou natuurlijk de antenne kunnen zijn, maar het vreemde is dat ik goed geluid heb op de FM-band zodra ik de auto uit heb staan. De ruis op de FM-band krijg ik zodra ik de auto op contact zet of als ik de Auto start. (Ik moet er misschien even bij zeggen dat ik soms wel wat muziek tussen de ruis door hoor, maar het is gewoon hele slechte kwaliteit geluid met veel ruis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:43
Check even de route van de antenne door de auto en de afschermingen van stekkers etc. Mogelijk loopt de kabel langs "stoorzenders" als een airco, ventilatie of radiator fan. Mogelijk zorgt de dynamo voor ruis op de lijn.

Een kabelbreuk in de antenne kabel is uiteraard ook een optie.. (kun je eventueel de weerstand van antenne tot radioaansluiting meten?)

Was trouwens voor de vervanging van de lampjes de ontvangst wel voldoende?

[ Voor 18% gewijzigd door nachtnet op 26-03-2016 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:59

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ruis op de radio wordt vaak veroorzaakt door de ontsteking. Mogelijk kun je iets herleiden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

zet ventilator van de kachel even uit en alles wat uit kan, als hij op contact staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skully333
Ik heb vandaag nog het een en ander getest. Op aanraden van 'Henk sat' heb ik eens alles uitgezet wat uit te zetten valt (met de auto op contact). Er viel me iets interessants op: zodra ik iets aansluit op de sigaretteaansteker-aansluiting, heb ik voornamelijk ruis op de radio. (Ik moet dan wel iets aangesloten hebben op de sigaretteaansteker zoals een telefoon die oplaad). Zodra ik de telefoon loskoppel van de auto is de ruis ook meteen weg op de radio. (Het maakt overigens niets uit wat ik aansluit, een TomTom geeft hetzelfde effect).

Dit verklaart wel waarom ik ook normaal geluid heb als de auto helemaal uit is, aangezien de sigaretteaansteker dan geen stroom meer heeft en dus een telefoon niet meer kan opladen, ook al is die aangesloten. Ik heb in de kofferbak ook een sigaretteaansteker-aansluiting. Als ik de telefoon/TomTom hierop aansluit, heb ik dezelfde situatie.

Ik heb geen idee hoe dit kan. Het enige wat ik me kan bedenken is dat de radio te weinig stroom krijgt (en dus de antenne ook)? Ik heb volgens mij echter al een versterker ertussen zitten (zie plaatje http://tinyurl.com/zorr8zj)

@nachtnet,
Ik durfde het niet aan om de hele antennekabel te volgen door het dak etc., dus dat heb ik niet geprobeerd. Ook durf ik niet meer met zekerheid te zeggen of het probleem zich pas sinds het vervangen van dashboardlampje zich voordoet aangezien ik tot nu toe eigenlijk vooral CD's heb geluisterd. Kan ook zijn dat het me nu pas opvalt :/.

Iemand nog tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:11
De radio te weinig stroom kan niet, tegen de tijd dat je radio niet meer genoeg spanning/stroom tot zijn beschikking heeft om normaal te werken start je auto niet meer. :P

Probeer het eens zonder die versterker, ding ziet er identiek uit als wat aliexpress levert en op ebay zijn ze ook te vinden met de disclaimer "Improvement in performance using this item is not guaranteed.". En het zal me niks verbazen als de draden onder de tape gewoon in elkaar gedraait zitten en volgens mij heb je normaal niet een reserve ader met geschakelde 12V achter je radio dus waar die ader vandaan komt weet ik ook niet.
Het zou kunnen dat die draad bij de sigarettenaansteker vandaan komt aangezien die geschakeld is, in dat geval wordt de versterker aangeschakeld op het moment dat je sigarettenaansteker ook spanning hebben, je telefoon en navigatie zorgen waarschijnlijk voor ruis op de 12V. De versterker is waarschijnlijk niet van dusdanig goede kwaliteit dat de ruis uit de 12V weg gefilterd wordt wat zorgt voor ruis op je FM ontvangst.

[ Voor 25% gewijzigd door MewBie op 27-03-2016 20:18 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
slechte fantoom voeding? of een DC-DC converter die toevallig net stoort in de FM Band
heb wel eens een converter gehad (of een LM based ding..) welke exact op 100.0mhz stoorde..
de rest was van de fm band geen verstoring ( getest met een low power FM zendertje )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skully333
Ik had ook nog eens wat gegoogled op bv "car charger fm noise" en ik kwam heel veel verhalen tegen dat vaak zo'n goedkope Chinese adapterjes worden meegeleverd bij een apparaat en die hebben meestal geen goede isolatie. Ik heb er nu een van Philips gekocht voor 15,- en het probleem lijkt opgelost te zijn. Ik ga het eens even een paar dagen aankijken of het probleem ook weg blijft.

In ieder geval iedereen alvast hartelijk bedankt voor het meedenken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skully333
Nog even een status-update. Heb vandaag en gisteren een tijdje de radio op gezet, ook op verschillende zenders, en de geluidskwaliteit is sterk verbeterd sinds ik gebruik maak van een goede kwaliteit USB-adapter. Heel af en toe heb ik wel nog een beetje ruis ertussendoor maar dan kan ook aan de plek liggen waar ik dan rij. Het is in ieder geval al een heel stuk beter. :*) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi dat het nu een stuk beter is, kun je weer tijdje voor uit
Pagina: 1