Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:38
Mijn vraag
Ik heb onlangs nog bij een vriend 2 Canton vloerstaande speakers gehoord en die bevielen erg goed. Ik heb recent mijn eigen set aangeschaft als vervanging voor de z5500. Het geluid klinkt goed, stukken beter dan de z5500, maar het went volgens mij erg snel.
Ik mis, met name bij muziek, toch een bepaalde klaarheid/helderheid van het geluid. Ik vroeg me daarom af of ik de Q-Acoustics 3010 zou kunnen upgraden naar de 3020 of evt de 3050 als de 3020 erg weinig verschil maakt. Of zou het handmatig overrulen van de instellingen op de versterker nog het eea te halen zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb nu een combinatie van 4x Q-Acoustics 3010 en 1x de 3070 als center.
Subwoofer is de Klipsch R-110SW omdat de standaard q-acoustics sub de zwakke schakel zou zijn.
Als versterker heb ik de Denon X2200w.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb natuurlijk al enkele reviews gelezen, maar het verschil tussen de 3010 en 3020 wordt wel beschreven maar ik vraag me af of ik dat echt ga merken. De 3050 staat zeer goed bekend, wellicht dat dat meer brengt, maar dat kost ook fors meer natuurlijk.
Ik heb het systeem ingeregeld, de speakers staan op small, subwoofer etc. volgens de regels ingesteld. Is wellicht bij instellingen nog wat te halen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:23
Ik heb ze niet gehoord, maar mijn gevoel zegt dat je daar geen verbetering mee gaat halen. Je hebt de speakers waarschijnlijk gekocht zonder eerst te beluisteren.

Speakers binnen een bepaalde lijn hebben een specifiek karakter. Enkele termen waarmee gegooid wordt zijn; forward, aggresief, laidback, open, helder, ingetogen. Dat zijn allemaal karaktereigenschappen die binnen een bepaalde speakerlijn aan bod kunnen komen. Grotere speakers binnen een bepaalde lijn geven volgens mij zelden een andere klank. Het verschil zit em vaak in het laagbereik, controle en volume.

Ik denk dat je voor meer helderheid naar een andere speakerset op zoek moet gaan. Het feit dat je nu wat mist bij deze speakers, maakt het extra belangrijk om in een winkel te gaan luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I-King schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 19:26:
Mijn vraag
Ik heb onlangs nog bij een vriend 2 Canton vloerstaande speakers gehoord en die bevielen erg goed.
Welke Canton's waren dat, om een idee van je voorkeur te krijgen??
Ik mis, met name bij muziek, toch een bepaalde klaarheid/helderheid van het geluid. Ik vroeg me daarom af of ik de Q-Acoustics 3010 zou kunnen upgraden naar de 3020 of evt de 3050 als de 3020 erg weinig verschil maakt. Of zou het handmatig overrulen van de instellingen op de versterker nog het eea te halen zijn?
Zet je receiver eens in direct mode op stereo en check hoe je frontspeakers dan klinken.

Je Q-3010's zijn kleine boxjes die logischerwijs anders zullen klinken dan uit de kluiten gewassen frontspeakers, al moet de helderheid van met name dit bescheiden formaat natuurlijk ook prima kunnen zijn.
Een groter volume speaker zal met name het laag en in mindere mate het middengebied beter uit laten komen, waarbij het geheel "voller" zal overkomen.
Dat juist jouw 3010 in het gebied waar dit formaat sterk in is je tegenvallen, geeft hoogstwaarschijnlijk aan dat de hogere Q range je niet veel beter zal gaan brengen, hoe goed anderen de speakers misschien ook beoordelen. ;)
Is wellicht bij instellingen nog wat te halen?
Als "direct mode" geen enkele verbetering brengt in dit gebied, dan zal een nieuwe Audyssey afregeling je bijna zeker geen duurzame verbetering gaan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net dezelfde setup in gedachten in in navolging van mijn z906.

Alleen dat ik wel de 3020's ga aanschaffen en een andere sub.

Tevreden van de denon? Minder tevreden van de speakers dan? Is het de upgrade waard (financieel gezien) tov de logitec speakers?