Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enyalios2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-01-2023
He tweakers,

Mijn vriendin klaagt steen en been over het lawaai dat mijn videokaart produceert tijdens een game-sessie en ik moet haar daar eigenlijk wel een beetje gelijk in geven want mijn Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD heeft best wel wat lawaai tijdens het gamen.

Wie o wie kan mij een tip/oplossing aandragen in de vorm van een alternatieve koeling? Stillere fans of misschien een waterkoeling en hoe weet ik welke op mijn kaart gaat passen?

De pc verplaatsen naar een andere ruimte of mijn vriendin een set oordoppen geven is geen optie >:)

Groeten Chris

Beste antwoord (via Enyalios2011 op 25-03-2016 20:47)

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:46
Ga eens aan de slag in MSI afterburner of een gelijk soortig programma en speel eens met de fan curves. Als die kaart op 20% (bewijs van spreken) niet warmer word dan 70 graden dan hoeft hij natuurlijk geen 60% te draaien. De Gigabyte is wat luidruchtiger maar koelt ook een stuk beter dus ik zou eens beginnen met het tweaken van de fan curve.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke behuizing heb je en hoeveel intake en outtake fans.
Is het wel de videokaart of kan het ook de cpu koeler of voeding zijn of maken de fans in de behuizing veel lawaai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 15:54
Dit kan meerdere oorzaken hebben. Zit er soms veel stof in de koeler waardoor deze harder moet blazen? Heeft je kast fatsoenlijke airflow (warme lucht eruit, koele lucht erin)? Volgens mij is die Gigabyte best een stille kaart namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enyalios2011
Ik heb een Coolermaster 690 Advanced II kast.

De kast heeft 3 intakes: 120mm voorin en 120mm op de onderkant net voor de voeding, 1x 80mm in het zijpaneel die direct op de GPU blaast. 120 mm outtake op de achterkant(bovenin) en 120mm outtake in het bovenpaneel.
Daarnaast heb ik de kabels allemaal zoveel mogelijk netjes weg gewerkt achter het paneel.

Misschien is het ook handig om even te vermelden dat ik er ook nog een Asus GTX560ti in heb zitten als dedicated Physx-kaart.

Ik maak de kast regelmatig schoon dus erg veel stof hoopt zich nooit op.

[ Voor 12% gewijzigd door Enyalios2011 op 25-03-2016 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
JoepD schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 17:02:
Volgens mij is die Gigabyte best een stille kaart namelijk.
Nee niet echt, voor een GTX 970 is die erg luidruchtig.

Zou zeggen koop een MSI Gaming of Asus Strix GTX 970 die zijn beide veel stiller.

[ Voor 15% gewijzigd door -The_Mask- op 25-03-2016 19:17 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enyalios2011
-Sorry voor de dubbelpost-

[ Voor 117% gewijzigd door Enyalios2011 op 25-03-2016 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enyalios2011
-The_Mask- schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 19:17:
[...]

Nee niet echt, voor een GTX 970 is die erg luidruchtig.

Zou zeggen koop een MSI Gaming of Asus Strix GTX 970 die zijn beide veel stiller.
Tsja, als ik al een nieuwe kaart zou gaan kopen dan zou ik sowieso niet nu nog een ander merk GTX970 kopen. Dan wacht ik liever op de volgende generatie Geforce kaarten.

[ Voor 25% gewijzigd door Enyalios2011 op 25-03-2016 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Als ik de Guru3D review mag geloven is dit een vrij stille cooler, en temperatuur is daarbij vrij laag.
Ik zou je temperatuur eens checken tijdens gamen, als hij werkelijk maar 60 graden word dan kun je ook even een custom fanprofile maken die hem tot 80 graden laat worden.
70 tot 80 graden is geen enkel probleem, ik heb hier ook zo'n WF3 op mijn 980Ti en die is vrij stil.

http://www.guru3d.com/art...0_g1_gaming_review,8.html

P.S. echt flauwekul om die 560ti er in te houden voor PhysX. Er zijn amper games die nog puur hardware PhysX gebruiken, en degene die dat wel doen kunnen prima door een 970 er bij gedaan worden.

[ Voor 17% gewijzigd door unfor op 25-03-2016 20:31 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:46
Ga eens aan de slag in MSI afterburner of een gelijk soortig programma en speel eens met de fan curves. Als die kaart op 20% (bewijs van spreken) niet warmer word dan 70 graden dan hoeft hij natuurlijk geen 60% te draaien. De Gigabyte is wat luidruchtiger maar koelt ook een stuk beter dus ik zou eens beginnen met het tweaken van de fan curve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enyalios2011
Ok, bedankt voor de tips jongens! Ik ga hier morgen eens uitgebreid mee aan het experimenteren. 8)

Wat betreft die GTX560ti. Daar had ik er nog 2 liggen en dacht bij mezelf "of ik laat hem op de plank liggen of ik zet er 1 bij in de kast". Dus mij maakt het sowieso niet veel uit.

Ik kom er morgen even op terug of het wat heeft opgeleverd met MSI afterburner.

[ Voor 20% gewijzigd door Enyalios2011 op 25-03-2016 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Heb je een foto van hoe de boel is gemonteerd? Kan best zijn dat die 560ti aardig wat warmte produceert en bovendien de airflow negatief beïnvloed voor je 970GTX..

Ik zou als eerste 'maatregel' eens de 560ti eruit te halen en kijken wat dit doet met de temps en dus fancurve :) de kaart is, zoals eerder aangegeven, totaal overbodig en zinloos om bij te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
unfor schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 20:26:
Als ik de Guru3D review mag geloven is dit een vrij stille cooler
Kijk eens goed, daar zit alles rond hetzelfde niveau, 36, 37 en 38dBA zit 99% op, dat is natuurlijk onzin. Het verschil tussen zoveel kaarten is veel groter, is duidelijk dat ze hier dus niet het geluid van de videokaart meten, maar waarschijnlijk het omgevingsgeluid.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
-The_Mask- schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 22:46:
[...]

Kijk eens goed, daar zit alles rond hetzelfde niveau, 36, 37 en 38dBA zit 99% op, dat is natuurlijk onzin. Het verschil tussen zoveel kaarten is veel groter, is duidelijk dat ze hier dus niet het geluid van de videokaart meten, maar waarschijnlijk het omgevingsgeluid.
Mijn ervaring dan: Windforce coolers zijn niet luid. Ik heb er diverse gehad. (460, 670, 980ti)
Is ook maar net hoe aggressief de fan curve staat ingesteld vanuit de fabriek.
Ik vond standaard mijn MSI Twin Frozr's (6950 en 970) nogal aggressief ingesteld.

[ Voor 16% gewijzigd door unfor op 25-03-2016 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Leuk, maar doet niets af aan mijn ervaring en post.
Ook word er regelmatig na release dingen in de bios aangepast qua fan curve, die op nieuwe batches standaard geinstalleerd staan.
Voorbeeld: http://www.gigabyte.co.nl...t-page.aspx?pid=5472#bios

[ Voor 28% gewijzigd door unfor op 25-03-2016 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het gaat toch helemaal niet om jou? Enyalios2011 vindt zijn kaart luidruchtig en dat is logisch te verklaren, het is een redelijk hoorbare kaart. Dan kun je wel zeggen dat jouw ervaringen anders zijn, maar dat voegt echt weinig toe. 5 van de 7 Gigabyte kaarten staan ook nog eens bij de luidruchtigste ~25% kaarten in dat linkje.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-08 15:52
Ik wil niet betweterig over komen maar werkelijk overal waar ik kijk komt naar voren dat deze kaart lawaaierig is maar wel een wat hogere klok heeft.
Je verlangt misschien iets van iets wat het niet is in dit geval stilte, je kan misschien overwegen hem te verkopen wat bij te leggen en een andere te kopen of een stillere kast kopen.
Hij heeft een hogere klok daar draait de fan ook harder, door downclocken kan dat minder worden en sowieso de fan curve aanpassen zoals eerder is gezegd.
Een kwestie van niet inlezen denk ik, je heb een bontjas gekocht voor een reis naar de Caribische eilanden. 8)
Pagina: 1