Beste TV voor 500 euro?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Japster-
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-03-2024
Beste Tweakers,

Mijn zus wil graag een nieuwe televisie kopen. Haar budget is 500 euro en wil graag een vlot OS in combinatie met de beste beeldkwaliteit die mogelijk is voor deze prijs. Geluid van de televisie zelf is geen bepalende factor omdat ze een externe geluidsinstallatie heeft.

Op het eerste oog is haar keuze op volgende twee modellen gevallen:

LG 43UF640V Zwart
pricewatch: LG 43UF640V Zwart

Samsung UE43J5500AW Zilver, Zwart
pricewatch: Samsung UE43J5500AW Zilver, Zwart

Beide voorzien van een vlot OS. Welke van deze twee geeft de beste beeldkwaliteit (los van de resolutie)? Dat de LG UHD ondersteunt is een leuke extra, maar geen must voor haar. Is IPS een pluspunt in LCD schermen voor televisies?

Als je zelf nog een ander goed of beter alternatief hebt, horen we dat graag. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:53
Zijn beide budgettoestellen.

Ik zou wel proberen een 100Hz vast te krijgen, en dat kan lukken binnen dat budget.

Kijk maar eens :

http://tweakers.net/categ...Q2Q9BobmZsj9BoYmyrV1tYCAA

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:17
Nee dat gaat niet lukken binnen dat budget, TS komt met 43 inch toestellen aan, als die 43 inch 100Hz wil, dan zit je aan 600, punt (de Sony 755c). Als hij/zij wel 40 inch wil, dan moet je de ue40j6200 nemen, en wat ik denk goed OS heeft met Tizen, 'n geen gezeur Tv is dat.

[ Voor 6% gewijzigd door Sjah op 25-03-2016 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gyrrack
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-06 15:55
-Japster- schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 14:42:
Beste Tweakers,

-knip
LG 43UF640V Zwart
Samsung UE43J5500AW Zilver, Zwart

Beide voorzien van een vlot OS. Welke van deze twee geeft de beste beeldkwaliteit (los van de resolutie)? Dat de LG UHD ondersteunt is een leuke extra, maar geen must voor haar. Is IPS een pluspunt in LCD schermen voor televisies?

Als je zelf nog een ander goed of beter alternatief hebt, horen we dat graag. Alvast bedankt!
Het genoemde model van LG heeft een RGBW subpixel indeling. Dat wil zeggen dat er niet alleen RGB subpixels zijn maar ook een witte, daarmee kan de maximale helderheid wat hoger zijn. Het 'probleem' is dat een pixel die normaal uit RGB is opgebouwd nu niet over alle kleurinformatie beschikt (namelijk RGB, WRG, BWR, GBW). Ten opzichte van een regulier 4K scherm heeft het panel 25% minder volledige RGB subpixels. Er is enige discussie over de invloed die het heeft. Sommige mensen vinden het niet acceptabel, anderen wel.
HDTVtest heeft er een artikel over geschreven en de negatieve effecten belicht. Op een 43" scherm is de meerwaarde van 4K eigenlijk sowieso niet waarneembaar op een reguliere kijkafstand, dus lijkt me het feit dat de weergegeven resolutie niet 2160p is niet zo'n ramp. De greyscale en kleurweergave (op basis van grafieken in genoemde link) is echter wel wat teleurstellend voor een modern scherm.

Een algemene opmerking m.b.t LG en Samsung. LG gebruikt IPS panels terwijl Samsung veelal VA panels gebruikt. IPS heeft een betere kijkhoek dan VA, het contrast van VA is echter een stuk beter. Het zwart is dieper dan bij IPS maar onder een hoek zal deze wat lichter worden.

Ik sluit me aan bij eerdergenoemde advies dat een J6200 een fijnere tv zal zijn door het native 100Hz panel (en VA).

N.B. zwartwaarden zijn in een fel verlichte winkel niet goed te beoordelen zodat de contrastverschillen tussen VA en IPS slecht te zien zijn. Dat zie je met name 's avonds als er niet veel omgevingslicht is in een woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:06

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies, dus schopje TB > CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.