Toon posts:

Nachtrust en evolutie van de mens

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In de loop der tijd heeft de mens verschiilde dingen afgestoten omdat dee niet meer nodig waren door de toename van een aantal hulpmiddelen, en het rechtop lopen, etc.

Denkt hier iemand, net als ik, dat over een flinke tijd (er van uit gaande dat ales even everlasting is), de mesn dusdanig geëvolueerd is dat hij geen nachtrust meer nodig heeft?

M.i. is dit nl. gewoon een aanwensel van vroeger...'s nachts kan je toch niets doen,dan is het donker, dus gaan we maar slapen.

Maar in hoeverre is nachtrust essentieel voor ons dat dit er niet uit-evolueerd op den duur?

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Wat gebeurt er precies tijdens de slaap met hormonen en hersenfuncties, spierfuncties oid. Dan zou je je kunnen afvragen, hoe je die processen samen met de dagelijkse processen combineert.

Verwijderd

blijf maar een paar nachten wakker dan zul je zien hoe essentieel slaap is :P

als je slaapt herstelt je lichaam zich en maakt stoffen aan die nodig zijn om te functioneren

en die stoffen heb je hard nodig anders gaan je hersenen d'r een feestje van maken

• syserr
  • Laatst online: 08-01 20:28

syserr

kangoeroe

heb je voor de grap wel eens geprobeerd om na een vakantie van tien dagen feesten nog eens een hele nacht wakker te blijven????

"Nee," zei de man "hij is onze goeroe die alles kan" en ik was lekker op dreef dus ik zeg: "Nou, dat zal dan wel een kangoeroe zijn"

Verwijderd

:z :z :z :z :z :z :z :z :z :z :z :z :z :z :z

Volgens mij is het zo dat tijdens het slapen je hersenen onbelangrijke informatie wegschrijven (geen RAID >:) )
Verder lijkt het me niet nodig dat we 's nachts slapen, als we maar een x aantal uren per etmaal rust krijgen. Overdag slapen kan dus ook wel goed.

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-12-2025

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Na niet al te lange tijd (3 dagen) zonder R.E.M. slaap word je ook helemaal psychotisch, erug leuk

Beste film ooit

Verwijderd

Slaap zal nog steeds wel te essentieel blijven om er overheen te evalueren.

De evolutie vd mens ontwikkeld zich meer richting intuitie/hersencapaciteit en zintuigen lijkt me. Iets wat al enkele millennia het geval is?

• Tha_LeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-10-2025
Slaap heb je nodig om je hersens opnieuw te indexeren, een droom is eigenlijk gewoon het indexeren van je belevenissen, als je niet slaapt gebeurd dit niet, dus kan je zelf wel bedenken wat er dus niet gebeurd

Roses are red, violets are blue, God made me beautiful, but what the FUCK happened to you?

Verwijderd

op SIH'95 heb ik drie nachten overgeslagen, en in het donker geleeft en na 2.5 dag begin je lichtflitsen in je ooghoeken te zien en als je op de wc zit hoor je auto's voorbij komen.. (lang verhaal :) )

• WarPuppy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-10-2025

WarPuppy

Electronic Technology

Op zaterdag 23 juni 2001 03:24 schreef jona het volgende:
op SIH'95 heb ik drie nachten overgeslagen, en in het donker geleeft en na 2.5 dag begin je lichtflitsen in je ooghoeken te zien en als je op de wc zit hoor je auto's voorbij komen.. (lang verhaal :) )
Heehe, hallicunatie's...Je geest moet ook afkoelen.

Zie het als een database, waar steeds meer informatie inkomt, dan moet je af en toe wat flushen, en cleanen.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Slaap is voor je lichaam net zoiets als defragmenteren van je HDD, het opschonen van gegevens, deinstalleren van programma's
(while vriendin is horny do
attack_pattern_alpha;
if vriendin is menstruatie then
begin
evasive pattern delta;
end)

Je kan zonder, maar je krijgt wel flinke BSODs :P

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Slaap is juist in de evolutie steeds belangrijker geworden, omdat mensen (of voorouders) er de mogelijkheid voor hadden. Een herstelperiode heeft namelijk nogal wat voordelen en bovendien is het energieverbruik tijdens de slaap lager.

In de huidige 24-uurs economie is er wel een voordeel voor mensen die met weinig slaap toekunnen, die kunnen daarmee meer geld verdienen enz. Maar als ze door hun 70+ uurs baan geen tijd meer hebben voor kinderen is het juist weer een evolutionair nadeel. Bovendien gaan de meesten die zo extreem veel werken er op den duur aan onderdoor.

• DaVincy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-01-2019
jah.. maarrrr... is er in de westerse wereld nog wel echt sprake van evaluatie? Iedereen helpt elkaar zo. Vooral in nederland bijvoorbeeld! Mensen die meer geld verdienen krijgen echt niet meer kinderen!! Iedereen kiest tegenwoordig..
ik kan het niet echt goed bewoorden, maar begrijpen jullie het?

Evaluatie is niet het aanpassen op een situatie, maar een per ongeluk verandering in het DNA. in de natuur kan het daardoor zijn dat je meer kan neuken >:) maar bij de mens is dat er niet echt meer bij met al die pilletjes en rubbertjes en...

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Evaluatie? Hmmz, ik evalueer altijd als iets gedaan heb om te kijken hoe dat ging en of ik het gewenste resultaat heb behaald?

Maar goed je bedoeld natuurlijk evolueren :)

En verder kan (en zal?) de mens gerust verder evolueren.... tis gewoon een 'foutje' tijdens het kopieren van het dna. Maar ons huidige dna is vrij goed in het kopieren van het dna daarom schiet het steeds minder op. En verder als er een goed 'foutje' is gemaakt bij het kopieren van een mens, bv iets zodat z'n beenspieren groter worden en dit persoon plant zich voort dan is dat een weer iets verder geevolueerde mens als z'n voorganger. Alleen is het bij de mensen niet echt meer zo dat een mens bij zo'n miniscule verandering dat hij meer kans heeft om zich voor te planten (zoals bij dieren) zodat het niet zo is dat dit nieuwe 'soort' het overheersende type wordt van de homo sapiens. Alleen wordt de natuurlijke selectie beetje stop gezet door de mensen omdat als er een fout 'foutje' wordt gemaakt bij het kopieren van het dna bv dat een man geen reukorganen heeft dan zal hij ten eerste gewoon in leven worden gehouden en ten tweede maakt hij ook nog gewoon kans om zich voort te planten.

Verwijderd

Evaluatie en evolutie... :) :?
Leuk...; maar geen toeval deze "verschrijvingen" ! ;)

Ik merk zelf dat wanneer ik 's avonds nog twijfel aan hóe ik het beste een bepaalde situatie kan oplossen :? en er nog niet uitkom, er 's ochtends onder de douche plotseling wél een oplossing blijkt te zijn.... :)

Deze voer ik vervolgens uit en het is gebleken in de praktijk altijd de juiste te zijn.
Ik heb nog nooit een foute beslissing genomen na die nacht- en douche sessie !! *D

Dit (praktische) voorbeeld bewijst mijns in ziens dat op een gegeven moment je hersens niet meer in staat zijn de info die binnenkomt ordelijk te verwerken en eerst "gedefragmenteerd en geformateerd" moeten worden om alles weer "op de rij te krijgen".

Slaap is beslist nodig; -nu en in de toekomst-, misschien is eerder de omgekeerde stelling van toepassing:

We zullen in de toekomst door een ongekend grote toestroom van informatie die, of we nu willen of niet, op ons afkomt en waaruit we voortdurend geacht worden te kiezen onze hersens steeds meer rust moeten gunnen alhoewel ze natuurlijk wel mee evolueren maar daarin niet vóórlopen op de "inkomende stroom van gegevens". :)

Verwijderd

Je hebt het over evolutie, besef wel dat evolutie tijd nodig heeft en dan heb ik het niet over eeuwen. De periode dat wij rondhuppelen is te vergelijken met één korrltje zand in een hel zandbak en dan zie je toch al de verschillen......kijk maar eens naar de gemiddelde lengte van de mens, in de middeleeuwen ongeveer 153, en nu al 30 cm meer. dus het gebeurt...en zal blijven gebeuren maar obver hele lange periodes, soms met een schok (paar eeuewen) meestal geleidelijk, slapen gebeurt door iig elk zoogdier al sinds het ontstaan, en ook andere dieren doen het, sosm in een iets andere vorm maar steeds met hetzelfde doel, regenereren en schonen, fysiek en geestelijk

Verwijderd

dat een man geen reukorganen heeft dan zal hij ten eerste gewoon in leven worden gehouden en ten tweede maakt hij ook nog gewoon kans om zich voort te planten.
The son of a .....! >:)

Verwijderd

Op zaterdag 23 juni 2001 03:24 schreef jona het volgende:
Na 48 uur zonder slaap krijg je hallucinaties. >:)
Op zondag 24 juni 2001 22:33 schreef koekoeksjong het volgende:
...niet meer in staat zijn de info die binnenkomt ordelijk te verwerken en eerst "gedefragmenteerd en geformateerd" moeten worden om alles weer "op de rij te krijgen".
Lijkt me niet zo fijn om mijn hersenen elke nacht te formateren. Kan ik weer alles opnieuw leren. :)

• baardmans
  • Laatst online: 15-11-2025
Omdat de mens tegenwoordig nog maar een half uurtje per dag nodig heeft om zijn maaltje bij elkaar te sprokkelen, zou je evolutionair gezien kunnen verwachten dat we alleen maar meer gaan slapen. Meer nachtrust zorgt er immers voor dat het lichaam minder slijtage vertoont (vergelijk het met speedstep-technologie), waardoor we ons (nog) meer jaren kunnen bezighouden met voortplanting :9 (als leeuwen die 12 uur per dag slapen en eindeloos copuleren)

Het onderscheid tussen kunstmatig en natuurlijk is even kunstmatig als natuurlijk

Verwijderd

Leuke topic !!!

Slapen is essentieel voor ons leven. Ga zelf maar na, je slaapt ongeveer 8 uur per 24 uur. Da's dus 1/3 deel van je leven. Zoals velen hierboven al genoemd hebben "resetten" je hersenen tijdens het slapen. Onderzoek (sorry, heb geen referenties) wijst uit dat als mensen niet slapen (bv mensen met insomnia (slapeloosheid)) ze uiteindelijk (na het horen van auto's op de wc :) ) doodgaan, serieus dit is geen gein. Om terug te komen op het topic. Gezien de huidige ontwikkelingen in onze samenleving gaan we toe naar een steeds kennisintensievere informatiemaatschappij. Dit is een hele mond vol, maar dit betekent dat we steeds meer informatie te verwerken krijgen. Het aanbod (en toename) van informatie is zelfs groter dan dat er efficient mee omgegaan kan worden. (Verdrinken in de informatie). Als we onszelf (evolutionair gezien) hierin staande willen houden, dan zullen we dus een manier moeten vinden om met deze situatie om te gaan. Dus of onze hersenen moeten meer informatie verwerken, met als resultaat dat we 's nachts langer moeten resetten, of er komt een medium (ik verwijs hier subtiel naar de computer) die ons hierin bij kan staan en zo dus zorgt voor een lastenverlichting, waardoor we minder informatie te verwerken krijgen en dus minder lang hoeven te slapen.

Verwijderd

Op zaterdag 23 juni 2001 12:59 schreef el_marcianito het volgende:
Slaap is juist in de evolutie steeds belangrijker geworden, omdat mensen (of voorouders) er de mogelijkheid voor hadden. Een herstelperiode heeft namelijk nogal wat voordelen en bovendien is het energieverbruik tijdens de slaap lager.

In de huidige 24-uurs economie is er wel een voordeel voor mensen die met weinig slaap toekunnen, die kunnen daarmee meer geld verdienen enz. Maar als ze door hun 70+ uurs baan geen tijd meer hebben voor kinderen is het juist weer een evolutionair nadeel. Bovendien gaan de meesten die zo extreem veel werken er op den duur aan onderdoor.
Mensen die 60uur plus werken, 40%haalt de 42 niet gezond.. burnout. En toch is het voor velen een streven.. bijna een topic opzich waard.

Verwijderd

Op zondag 24 juni 2001 22:49 schreef DaBuzzzzz het volgende:
in de middeleeuwen ongeveer 153, en nu al 30 cm meer.
Dat kwam door de beroerde leefomstandigheden. Mensen die jagers/verzameleraars waren waren gem. 1.70 - 1.80 meen ik.
Nu ben ik geen bioloog, maar 30cm erbij evolueren in 400 jaar is naar mijn mening wel errug snel :)

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-01 13:05

spacy

+++

kon je niet in slaap komen ? ;)

volgens mij hebben wij nu een veiliger en minder gehaast gevoel als we gaan slapen,
we kunnen ons lichaam dus optimale rust voor vele uren gunnen, hier gaat je lichaam dan ook dankbaar gebruik van maken.
ook jouw nadenken over slaap zorgt voor vermoeiende hersenactiviteit hoor!
en over vele andere dingen waar we ons druk over maken in ons modern leventje.

toen we vroeger nog niet zo'n mooi dak boven ons hoofd hadden, en in de gammele huisjes/tenten/open lucht ook niet helemaal veilig waren voor rovers en wilde dieren, waren onze hersenen ondanks dat we zouden slapen toch veel waakzamer en kwamen dus veel minder toe aan uitrusten.
daar nam je lichaam dan ook maar genoegen mee, je ziekteafweer systeem werd er dan ook niet beter op.
onze levensduur is er behoorlijk op vooruit gegaan in de moderne tijd, dit mede door de goede rust die we kunnen genieten.

kijk maar eens naar dieren, die worden veel makkelijker wakker uit hun slaap, omdat ze gewoon lang niet zo diep slapen als wij tegenwoordig.

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je de neurologie buiten beschouwing laat en even kijkt naar het basale functioneren van je lichaam, kun je ook zeggen dat slaap essentieel is voor bijvoorbeeld de bloedsomloop. In een liggende (desnoods zittende) positie hoeft je hartspier veel minder arbeid te verrichten dan wanneer je staat. Gezien de activiteit die een gemiddeld mensen ontplooit terwijl hij of zij wakker is, KAN het bijna niet anders dan dat de hartspier een rustperiode nodig heeft. Ons lichaam is gewoon niet ontworpen om 24 uur per dag actef te zijn.
Of we ooit zo evolueren dat slaap overbodig is...lijkt me sterk. Alles in onze omgeving wijst erop dat de natuur in een dag/nachtritme werkt. Wie zijn wij om te denken dat we ons daaraan kunnen ontrekken? En is daar wel een reden voor?

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 02:19 schreef _sNaRs_ het volgende:
Als je de neurologie buiten beschouwing laat en even kijkt naar het basale functioneren van je lichaam, kun je ook zeggen dat slaap essentieel is voor bijvoorbeeld de bloedsomloop. In een liggende (desnoods zittende) positie hoeft je hartspier veel minder arbeid te verrichten dan wanneer je staat. Gezien de activiteit die een gemiddeld mensen ontplooit terwijl hij of zij wakker is, KAN het bijna niet anders dan dat de hartspier een rustperiode nodig heeft. Ons lichaam is gewoon niet ontworpen om 24 uur per dag actef te zijn.
Zou dat dan de reden zijn dat je doodgaat na een paar dagen zonder slaap? Het feit dat je gewoon zo gek als een deur wordt (auto's op de wc gaat horen >:)) even niet meegenomen

Verwijderd

Volgens mij is slapen vooral bedoeld voor je hersenen om de vele impulsen, indrukken, herinneringen etc te verwerken. Niet om 'uit te rusten' aangezien je tijdens de vele REM slapen per nacht net zoveel hersenactiviteit hebt als bij het wakker zijn. Je lichaam zou theoretisch ook voldoende moeten hebben aan gewone rust, ipv slaap als je bloedcirculatie en ademhaling laag zijn. Weet niet of zaken als stofwisseling sneller gaan tijdens de slaap.

Als je langer wakker bent, doe je meer indrukken op, en je hebt minder tijd 's nachts om dat te werken. Lijkt me een negatieve spiraal. Misschien is de verhouding wakker zijn/ slapen daarom al heel lang zo. Ken overigens wel mensen die echt 10 uur of maar 4 uur slaap nodig hebben en toch normaal functioneren. Tja...

Overigens is het zo dat je minder slaap nodig hebt naar mate je ouder wordt. Las ergens dat 45+ gemiddeld nog maar 6 uur slapen, ipv de 8 uur. Bij evolutie wordt deze eigenschap natuurlijk niet zo makkelijk doorgegeven want de voortplantingsleeftijd ligt tussen de 20-40. Maar aangezien de voortplantingsleeftijd gemiddeld nog steeds stijgt zou de mens (ook <45 jaar) misschien op de duur gemiddeld maar 6 uur per nacht nodig hebben. Nog even wachten dus :z

Verwijderd

volgens mij hangt de hoeveelheid slaap die je nodig hebt af van je dagritme. Als je elke dag 5 uur slaapt, kan dat best als je maar steeds op dezelfde tijd gaat slapen.

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 16:14 schreef hanzolo het volgende:
Weet niet of zaken als stofwisseling sneller gaan tijdens de slaap.
Je stofwisseleing gaat trager. Ik meen zelfs dat je spijsvertering er ook mee ophoud midden in de nacht.

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-01 13:05

spacy

+++

Op vrijdag 05 juli 2002 16:14 schreef hanzolo het volgende:
...Ken overigens wel mensen die echt 10 uur of maar 4 uur slaap nodig hebben en toch normaal functioneren. Tja...
Ik heb ook van een leraar eens gehoord, dat ie aan 3 uur slaap genoeg had en hij zag er niet echt dromerig of slaperig uit.
Hij zij dat ie voordat ie naar school moest, altijd eerst even een paar uur in een kas werktte, dat was z'n hobby.

ik vraag me af of wel eens onderzocht is waarom deze mensen zo weinig slaap nodig hebben. zullen ze een ander beter functionerend slaap patroon hebben?

Verwijderd

Op zondag 24 juni 2001 22:49 schreef DaBuzzzzz het volgende:
kijk maar eens naar de gemiddelde lengte van de mens, in de middeleeuwen ongeveer 153, en nu al 30 cm meer. dus het gebeurt...
Dat komt door verbetering van de voedingsvoorziening. De mogelijkheid om lang te worden lag al langer in de mens besloten als je het mij vraagt.

Verwijderd

Op zondag 24 juni 2001 01:54 schreef Morgoth het volgende:
Evaluatie? Hmmz, ik evalueer altijd als iets gedaan heb om te kijken hoe dat ging en of ik het gewenste resultaat heb behaald?

Maar goed je bedoeld natuurlijk evolueren :)

En verder kan (en zal?) de mens gerust verder evolueren.... tis gewoon een 'foutje' tijdens het kopieren van het dna. Maar ons huidige dna is vrij goed in het kopieren van het dna daarom schiet het steeds minder op. En verder als er een goed 'foutje' is gemaakt bij het kopieren van een mens, bv iets zodat z'n beenspieren groter worden en dit persoon plant zich voort dan is dat een weer iets verder geevolueerde mens als z'n voorganger. Alleen is het bij de mensen niet echt meer zo dat een mens bij zo'n miniscule verandering dat hij meer kans heeft om zich voor te planten (zoals bij dieren) zodat het niet zo is dat dit nieuwe 'soort' het overheersende type wordt van de homo sapiens.
Wat een onzin! Dat er geen miniscule veranderingen zouden optreden bij mensen en bij dieren wel. En dat mensen 'goed DNA' zouden hebben. Die veranderingen treden bij zowel mens als dier op en zijn per keer zo miniscuul dat ze niet waarneembaar zijn. Verder speelt toeval een belangrijke rol. Stel er wordt een mens geboren met gele ogen. En alle vrouwen daarop. Dan vergroot dat zijn kansen op voortplanting. Maar als hij op z'n 14e onder een bus komt dan is het afgelopen. Hij kon z'n genen niet voortbrengen en kon dus geen evolutionair voordeel behalen uit z'n gele ogen.
Alleen wordt de natuurlijke selectie beetje stop gezet door de mensen omdat als er een fout 'foutje' wordt gemaakt bij het kopieren van het dna bv dat een man geen reukorganen heeft dan zal hij ten eerste gewoon in leven worden gehouden en ten tweede maakt hij ook nog gewoon kans om zich voort te planten.
Daar heb je weer wel gelijk in. Het bestaan van medische zorg verzwakt inderdaad de soort. Mensen die normaal geen kans hebben om te overleven, halen het wel, en planten hun zwakke genen voort. Het logisch gevolg is dan ook dat je een alsmaar groeiende en steeds zwakker wordende wereldbevolking krijgt op den duur. Het kan zijn dat er een epidemie plaats gaat vinden een groot deel van de mensen vervolgens uit doet sterven. Misschien wel AIDS?

Verwijderd

[enigszins OT]
Op maandag 08 juli 2002 13:52 schreef xoploosx het volgende:
Wat een onzin! Dat er geen miniscule veranderingen zouden optreden bij mensen en bij dieren wel. En dat mensen 'goed DNA' zouden hebben. Die veranderingen treden bij zowel mens als dier op en zijn per keer zo miniscuul dat ze niet waarneembaar zijn. Verder speelt toeval een belangrijke rol.
Volgens mij bedoelde Morgoth dat de miniscule veranderingen die bij zowel mensen als dieren voorkomen bij mensen minder kans hebben om tot een nieuwe soort te leiden, aangezien ze niet noodzakelijk zijn voor het overleven van de soort.
Daar heb je weer wel gelijk in. Het bestaan van medische zorg verzwakt inderdaad de soort. Mensen die normaal geen kans hebben om te overleven, halen het wel, en planten hun zwakke genen voort. Het logisch gevolg is dan ook dat je een alsmaar groeiende en steeds zwakker wordende wereldbevolking krijgt op den duur. Het kan zijn dat er een epidemie plaats gaat vinden een groot deel van de mensen vervolgens uit doet sterven. Misschien wel AIDS?
Wat een onzin! ;)

Het bestaan van medische zorg verzwakt de natuurlijke mens, maar versterkt de uiteindelijke mens. Door de medische wetenschap is er juist minder kans op een epidemie als bijvoorbeeld de pest of de pokken.

Hoe kom je erbij dat AIDS komt door een minder sterke mens?
De incubatietijd van het HIV-virus tot je daadwerkelijk AIDS hebt wordt misschien korter, dat is alles.

Wat niet wegneemt dat de wereldbevolking te groot is en te snel groeit, en we daar met geboortebeperking wat aan moeten doen.

[/tamelijk OT zelfs]

Ik denk dat de huidige nachtrust (of gebrek aan) weinig te maken heeft met evolutie, maar meer aan gewenning van de 24uurs economie. De mogelijkheid om structureel minder te slapen is volgens mij al langer aanwezig bij de mens.

Persoonlijk slaap ik een uur of 5-8, maar mijn bioritme is best fucked up

• Casteloni
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-01 19:43
Op zaterdag 06 juli 2002 15:21 schreef Jywansa het volgende:

[..]

Je stofwisseleing gaat trager. Ik meen zelfs dat je spijsvertering er ook mee ophoud midden in de nacht.
Volgens mij is dit niet juist. Als je hard aan het sporten bent gaat je hart sneller kloppen, je gaat zweten enzovoort. Dit is het(als ik het goed heb) orthosympathisch deel, dit alles kost natuurlijk energie, die organen halen dan ook energie uit de organen die niet hard werken als je aan het sporten bent. Denk dan o.a aan het spijsverteringsstelsel en dat gaat dus langzamer werken. (eet daarom nooit veel voordat je gaat sporten :+)

Als je in rust bent(parasympatisch) kan je spijsverteringsstelsel aan de gang, de energie is er dan wel want je bent zelf niet actief bezig.

Correct me if i'm wrong :P

• Azrael
  • Laatst online: 11-11-2025
Op zaterdag 23 juni 2001 00:04 schreef MREn het volgende:
In de loop der tijd heeft de mens verschiilde dingen afgestoten omdat dee niet meer nodig waren door de toename van een aantal hulpmiddelen, en het rechtop lopen, etc.

Denkt hier iemand, net als ik, dat over een flinke tijd (er van uit gaande dat ales even everlasting is), de mesn dusdanig geëvolueerd is dat hij geen nachtrust meer nodig heeft?

M.i. is dit nl. gewoon een aanwensel van vroeger...'s nachts kan je toch niets doen,dan is het donker, dus gaan we maar slapen.

Maar in hoeverre is nachtrust essentieel voor ons dat dit er niet uit-evolueerd op den duur?
Jij maakt een grote fout, het is namelijk precies andersom.

"De mens" zou in principe zonder slaap kunnen, maar door het ontwikkelen van een aantal hulpmiddelen hebben wij zoveel tijd over dat we kunnen slapen.
Daarom zou een mens nu wel dood gaan als ie niet meer zou slapen.

Verwijderd

Ik denk dat slapen juist een belangrijk onderdeel is van de evolutie.
We kunnen de stelling ook ondraaien: doordat we meer evolueren en met ons de technologie kan aales sneller en makkelijker waardoor wals mens minder moeten doen en dus meer tijd krijgen voor ons zelf... en uiteindelijk meer gaan slapen omdat we toch geen reet te doen hebben.

Ik weet het klink misschien wat vaag maar toch..... :P

/me kan niet zonder zijn bedje

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 14:55 schreef Schoen het volgende:
Het bestaan van medische zorg verzwakt de natuurlijke mens, maar versterkt de uiteindelijke mens. Door de medische wetenschap is er juist minder kans op een epidemie als bijvoorbeeld de pest of de pokken.
Daar ben ik 't niet mee eens. De kans op een epidemie als pest of pokken is inderdaad kleiner. Maar de kans op een NIEUWE epidemie, waar geen middel tegen zal worden gevonden wordt steeds groter, omdat de mens steeds zwakker wordt. En wel omdat ook de zwakkere genen de kans krijgen om zich te verspreiden, in plaats van voortijdig (of eigenlijk juist op tijd) te overlijden (hoe wreed dat ook moge klinken).
Pagina: 1