keuken inbouwspotjes voor boven het aanrecht: 4x7W, of 9x3W?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 00:04
In de nieuwe keuken wil ik LED inbouwspotjes aan het plafond, voor het verlichten van het aanrechtblad van 3,5 meter breed. De afstand is vrij groot maar dat kan niet gemakkelijk anders, want we hebben geen bovenkastjes.
Ik zat te denken aan 4 spotjes van bijv. 7 Watt.
Nou kwam ik gisteren deze spotjes tegen:
12 inbouwspotjes van 3 Watt

Daarmee zou ik bijvoorbeeld 9 spotjes boven het aanrecht kunnen maken.

Wat is wijsheid?
Krijg ik een mooier lichtbeeld met 9 kleinere spotjes, of niet? Je staat minder snel met je hoofd tussen lamp en werkblad, zou ik denken, maar dat is misschien ook een kwestie van de juiste plaats kiezen voor de spots, ergens halverwege de diepte van het aanrechtblad.

Beste antwoord (via Hkuit op 30-04-2016 19:06)

• The-Source
  • Laatst online: 22:52
Even andersom gedacht ipv hoofd voor de lichtbron. Hoe fel is het licht van de 3watt spotjes, anders gezegd verlichten ze het aanrechtblad zonder hoofd er tussen wel genoeg ;)
Ik zou als ik jouw was eens verdiepen hoe groot de stralingshoek is en de lichtsterkte op 1 meter afstand.
http://www.maretti.com/li...uitleg-over-lumen-en-lux/
Zo zie je maar dat je watt niet zomaar kunt vergelijken in elke situatie.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Even andersom gedacht ipv hoofd voor de lichtbron. Hoe fel is het licht van de 3watt spotjes, anders gezegd verlichten ze het aanrechtblad zonder hoofd er tussen wel genoeg ;)
Ik zou als ik jouw was eens verdiepen hoe groot de stralingshoek is en de lichtsterkte op 1 meter afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-04 17:09

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

The-Source schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 15:11:
Stralingshoek kun je zelf bepalen met inbouwspotjes.Er zijn sowieso 3 verschillende soorten leverbaar.Van heel breed, tot gerichte bundel. Ik zou voor aanrecht een brede kiezen, die het licht wat meer verspreid. Bij 9x3 krijg je ook wat minder slagschaduwen dan bij 4x7.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Atomic2005 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 22:52:
[...]

Stralingshoek kun je zelf bepalen met inbouwspotjes.Er zijn sowieso 3 verschillende soorten leverbaar.Van heel breed, tot gerichte bundel. Ik zou voor aanrecht een brede kiezen, die het licht wat meer verspreid. Bij 9x3 krijg je ook wat minder slagschaduwen dan bij 4x7.
Wat jij met stralingshoek bedoeld is het kantelen van de spot, ik heb het over de hoek waar mee het licht de lichtbron verlaat. Bij een traditioneel halogeen spot word deze bepaald door het reflector gedeelte van de spot. Bij LED door de lens die over de LED heen zit. Deze kan 10 maar ook 80 graden zijn. Dus afhankelijk van de hoogte van aanrechtblad tot plafond hoogte waar de spot in komt bepaald welke hoek het beste is.
Neemt niet weg dat in de meeste situaties een hoek van 35 graden goed genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
The-Source schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 15:11:
Goed punt, ik zal die site eens bestuderen.
Wat betreft 'hoe fel is het licht van de 3 Watt spotjes'; als ik er daar 9 van ophang, dan komt er op iedere plaats op het aanrecht licht van meerdere spotjes, dus dat vult elkaar aan. Maar ik zal eens lezen wat jouw site daarover schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-04 19:53
Volgens mij zit je jezelf altijd in het licht. Misschien een ledstrip onder 45º aan de muur bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
sunnybird schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 16:45:
Volgens mij zit je jezelf altijd in het licht. Misschien een ledstrip onder 45º aan de muur bevestigen?
Nee hoor, toch niet als ik de spotjes halverwege de diepte van het aanrecht ophang? Dus als aanrecht = 60cm diep, de spotjes op 25-30 cm van de muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-04 19:53
Ik blijf mijn bedenkingen houden maar ik lees graag je bevindingen als je alles gemonteerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-04 14:51
Ik heb mijn spotjes ook halverwege mijn aanrecht. Over 2m60 komt er 4x6W. Na de hoek is er nog een werkblad van 2m lang en 1m breed en daar komen er 3. Dan heb ik nog 2 spotjes boven de kolomkast en 2 in de afzuigkap. Weet niet of het voldoende is, mijn keukenblad is nog in de maak :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

Lijkt me handig om een proefopstelling te maken en dit voor te leggen aan degene die het meest moet werken met dit licht. Slagschaduwen bij snijwerk zijn hinderlijk en gevaarlijk. Te weinig licht is dat ook.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
ericplan schreef op zondag 27 maart 2016 @ 10:10:
Lijkt me handig om een proefopstelling te maken en dit voor te leggen aan degene die het meest moet werken met dit licht. Slagschaduwen bij snijwerk zijn hinderlijk en gevaarlijk. Te weinig licht is dat ook.
Je lijkt er een beetje vanuit te gaan dat ik dat niét ben :)
Mijn vrouw en ik zijn allebei gek op koken, dus ik zal zelf ook zeer regelmatig onder deze lampen werken.

Ik heb nog eens gezocht bij de lampen die ik op het oog heb voor de 8x3W oplossing; die hebben een stralingshoek van 30 graden. Dat is behoorlijk smal; Als ik het lux vs lumen verhaal goed heb gelezen dan betekent dat dat ik relatief weinig licht verlies maar dat het bestraalde oppervlak ook relatief klein is. Dat laatste ondervang ik dan door er veel op korte afstand van elkaar op te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Hkuit schreef op zondag 27 maart 2016 @ 14:27:
[...]
Je lijkt er een beetje vanuit te gaan dat ik dat niét ben :)
Mijn vrouw en ik zijn allebei gek op koken, dus ik zal zelf ook zeer regelmatig onder deze lampen werken.

Ik heb nog eens gezocht bij de lampen die ik op het oog heb voor de 8x3W oplossing; die hebben een stralingshoek van 30 graden. Dat is behoorlijk smal; Als ik het lux vs lumen verhaal goed heb gelezen dan betekent dat dat ik relatief weinig licht verlies maar dat het bestraalde oppervlak ook relatief klein is. Dat laatste ondervang ik dan door er veel op korte afstand van elkaar op te hangen.
Nee, hoor. Ik zelf kook ook altijd door de week. Mijn keuze is destijds gevallen op T5 TL-verlichting en die keuze sta ik nog steeds achter. Mooi diffuus licht en veel licht per Watt. Dat laatste wordt ook van belang als je ogen wat ouder worden. Verder zijn er overigens geen gloeilampen meer in huis, op twee halogeenlampjes na bij het bed :)
Maar daarom nog steeds mijn advies, maak een proefopstelling. Een lampje zonder armatuur ga je niet direct failliet aan (hoop ik).

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
ericplan schreef op zondag 27 maart 2016 @ 15:11:
[...]

Nee, hoor. Ik zelf kook ook altijd door de week. Mijn keuze is destijds gevallen op T5 TL-verlichting en die keuze sta ik nog steeds achter. Mooi diffuus licht en veel licht per Watt. Dat laatste wordt ook van belang als je ogen wat ouder worden. Verder zijn er overigens geen gloeilampen meer in huis, op twee halogeenlampjes na bij het bed :)
Maar daarom nog steeds mijn advies, maak een proefopstelling. Een lampje zonder armatuur ga je niet direct failliet aan (hoop ik).
Goed advies Eric, ga ik doen, een proefopstelling maken.

(Heb je bij mijn profiel gespiekt? Mijn ogen worden ook al wat ouder...!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Hkuit schreef op zondag 27 maart 2016 @ 17:28:
[...]

Goed advies Eric, ga ik doen, een proefopstelling maken.

(Heb je bij mijn profiel gespiekt? Mijn ogen worden ook al wat ouder...!)
Nee, maar ben zelf net 60. Merk dat ik voor precisiewerk veel licht nodig heb. ;)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-04 17:09

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Jammer is dat he, met de jaren heb je meer licht nodig voor precisiewerk ;)

Maar een proefopstelling is een goed idee. Erg benieuwd naar de resultaten. Aangezien de vrouw hier ook een andere keuken wil komend jaar....

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Ik ga, denk ik, voor 4 of 5 downlight spotjes van Milight, de 6W versie, Milight Downlight 6 Watt.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aVCccpeykD8YPY5kN4HQbSmx/full.jpg
Die zijn namelijk zowel dimbaar als regelbaar qua lichttemperatuur, van Cool White naar Warm White. Ik ben van plan om in het nieuwe huis veel lampen via Domotica aan te sturen, dus dan is Milight verlichting een goede investering. De 6W versie kost ca 30 euro dus dat is te overzien voor een lamp met afstandsbediening.
Ik zal ze alvast bestellen en een proefopstelling maken, dan weet ik of het genoeg is voor ik de koof in het plafond af ga werken.
Pagina: 1