Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-09 21:58
Ik twijfel een beetje of dit de juiste plek is op dit forum om deze vraag te stellen, maar ik kon hem niet lekker plaatsen eerlijk gezegd. Enerzijds is het een game pc, maar anderzijds ook een server.

Na het lezen van https://www.pugetsystems....-VMWare-Gaming-Setup-564/ en bekijken van YouTube: 7 Gamers 1 CPU is back! But does it ACTUALLY work!? ben ik wel geïnteresseerd geraakt in een dergelijke setup.

Ergens komend jaar ga ik verhuizen en dat is natuurlijk een mooi moment om mijn huidige systeem te upgraden en ook wat leuks voor mijn vriendin in elkaar te zetten.

Het is natuurlijk leuk dat Linus het voor elkaar krijgt, maar ik heb toch iets minder budget te besteden en ook wat minder kennis voorhanden ;)
(ik ben zelf wel werkzaam in de IT en pik ook snel dingen op, dus qua technische kennis moet het wel goed komen)

Ik heb eigenlijk 2 vragen:

1) heeft iemand hier ervaring mee en draait momenteel op een dergelijke setup?
2) zo ja, aan wat voor hardware moet je dan minimaal denken?

Ik ben zelf een gamer die wel van hoge settings houdt, maar mijn vriendin bijvoorbeeld weer een heel stuk minder.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

(ik heb al het zuinige ESXi topic bekeken, maar dit voldeed toch niet echt om mijn vragen te beantwoorden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-10 16:58
Klinkt heel intressant, ga je topic in de gaten houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolhoo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-10 07:54

lolhoo

Just reboot and relax

Ff kort door de bocht.
Cpu sharing is vaak geen probleem maar de gpu wel. (als je het een beetje goedkoop wilt doen)
De makkelijkste manier is om een esxi host te maken met 2 gpu's erin of een kaart met 2 gpu's.
Deze kan je dan namelijk via vmware netjes splitsen als losse gpu.
Je kan ook een betaalde versie van vmware nemen en kan je dit doen met 1 gpu.
Je kan dan netjes de balance regelen in de kaart.

Did you try to put it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-10 20:53
Arachnan schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 12:54:
2) zo ja, aan wat voor hardware moet je dan minimaal denken?
Het belangrijkste is dat je CPU Intel VT-d moet ondersteunen en niet alleen VT-x. Of het AMD-equivalent natuurlijk.
VT-d staat voor Virtualization Technology for Directed I/O wat er op neerkomt dat je apparaten direct aan een VM kunt koppelen in plaats van dat een software-laag de resources gaat verdelen. Zo kan je met alleen VT-x wel een VM maken en via je GPU laten lopen, maar dan heb je amper de performance die je gewend bent. Pas met VT-d kan je daadwerkelijk je GPU direct aan een VM koppelen en dus heel simpel meerdere game-machines in 1 systeem bouwen, zolang je CPU maar geen bottleneck vormt.
Arachnan schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 12:54:
1) heeft iemand hier ervaring mee en draait momenteel op een dergelijke setup?
Zo'n setup draait hier momenteel niet, maar als je een i7-3770 hebt die je tegen mijn i5-3570K wilt ruilen kan ik het wel demonstreren :P

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-09 21:58
Haha bedankt voor de reacties,

Dat van VT-d had ik inderdaad al gelezen ja, zonder dat gaat het niet werken.
De GPU moet zoiets ook nog ondersteunen, wat ook nog lang niet alle GPU's doen als ik het artikel moet geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik heb het draaiend met Xen, met ESXi werkt het vaker niet dan wel. Je moet inderdaad VT-d hebben, en je kan beter zorgen voor een dual socket moederbord of een Xeon moederbord om dat je anders toch regen CPU beperkingen loopt. Qua RAM kan je gewoon optellen, qua GPU vond ik losse kaarten handiger, maar het kan ook met 1 GPU. Probleem is wel dat veel GPU's het niet mogelijk maken de poorten tussen twee VM's of vGPU's te splitsen, dat komt door dat ze hardwarematig niet gescheiden zijn.
Pagina: 1