Nieuwe voeding - eventueel andere onderdelen

Pagina: 1
Acties:

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-02 13:03
Beste Tweakers,

Mijn PC voldoet ruimschoots aan mijn wensen en functioneert prima, alleen heb ik sinds kort The Division en merk ik toch dat er één component is die me een beetje stoort: de voeding.

Ik zoek een?
Waarschijnlijk een nieuwe voeding. Mijn PC is best wel stil, zeker met m'n videokaart(ASUS STRIX), maar onder load(The Division) gaat de voeding echt net zo veel geluid maken als een normale videokaart. Ik ben de stilte gewend en wil dat ook tijdens het gamen het liefste behouden. Bij simpele spellen als CS:GO hoor je de voeding niet, maar bij TD dus wel. Kijkend naar de toekomst wil ik nu wel upgraden als het even gaat.

Wat is je budget?
Dat ligt eraan natuurlijk. Het liefste blijf ik onder de 100 euro, maar als het daar boven komt, so be it.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik vind in principe alles best. Ik heb nu Corsair, maar ik ben niet zo'n merkfanaat. Zolang het maar doet wat het belooft.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
CPU: Intel core i5-2500K
RAM: 8GB DDR3 RAM
Moederbord: ASRock Z68 Extreme Gen3
Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 970 (ASUS Strix)
Voeding: Corsair TX650

Verder de vraag: zijn er zaken die beter kunnen? The Division raadt een i7 aan als processor, maar dat gaat me wat ver. Maar is het bijvoorbeeld nodig om m'n RAM op te schroeven voor toekomstige games? Ik hoor graag jullie mening.

Weet weinig, leert veel

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het is me niet duidelijk.
Als je een spelletje speelt, gaat je grafische kaart meer geluid maken. Dat is logisch.

Maar wat heeft dat met de voeding te maken?
de corsair die je nu hebt is wel redelijk zwaar, een 450 watt voeding voldoet in jouw geval ook omdat je pc onder load misschien 250 watt trekt.

Misschien zoek je een stillere grafische kaart?

Verwijderd

Welke voeding heb je precies?
De eerste Corsair TX650 met 80PLUS certificaat gemaakt door Seasonic,
de tweede Corsair TX650-C ook met 80PLUS certificaat maar gemaakt door CWT,
de derde Corsair TX650V2 met 80PLUS Bronze certificaat gemaakt door Seasonic
of de vierde Corsair TX650 met 80PLUS Bronze certificaat gemaakt door CWT?

Of is het toevallig nog één van de twee TX650M voedingen?

Welke behuizing heb je? Welke casefans zitten daarin en hoe aangesloten? Welke CPU koeler heb je?

Verwijderd

The Division heeft geen cpu bottleneck http://www.techspot.com/r...ion-benchmarks/page5.html. Jou 2500K komt nog prima mee met de rest.
Maar wat maakt nu zoveel geluid, voeding of videokaart?
Welke behuizing gebruik je en hoe is de airflow?

• Ottie93
Reepje schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 11:51:
Het is me niet duidelijk.
Als je een spelletje speelt, gaat je grafische kaart meer geluid maken. Dat is logisch.

Maar wat heeft dat met de voeding te maken?
de corsair die je nu hebt is wel redelijk zwaar, een 450 watt voeding voldoet in jouw geval ook omdat je pc onder load misschien 250 watt trekt.

Misschien zoek je een stillere grafische kaart?
Ik denk dat ik het verkeerd geformuleerd heb of dat je het niet helemaal goed gelezen hebt :P (heb het even aangepast)
Tweakers review: Strix kan, net zoals MSI's TwinFrozr V-koelers en EVGA's ACX 2.0-koeling, bij lage temperaturen de koeling helemaal stilzetten, met als resultaat geen enkele geluidsproductie, totdat de temperatuur te hoog oploopt. In het geval van de Asus-kaart slaan de fans bij 67ºC aan.
De videokaart is dus superstil, maar de voeding hoor ik dus wel en dat lijkt dus alsof ik m'n oude videokaart nog heb, die maakte ook zo'n lawaai.

@ de rest: ik weet niet uit m'n hoofd welke kast ik heb(kijk ik thuis even na, nu op het werk), maar het was een goedkope. 30-40 euro denk ik. maar die voeding hoor je echt enorm, dus ik ben best bereid een nieuwe kast te kopen, maar dan ben ik bang dat ik de voeding onder load nog steeds hoor.

[ Voor 13% gewijzigd door Ottie93 op 25-03-2016 12:25 ]

Weet weinig, leert veel

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:14
Zou het volgende scenario kunnen :
wanneer de GPU aan het werk moet, heeft die natuurlijk meer stroom nodig dan dat de GPU idle staat te wezen. Doordat de GPU veel begint te vragen, krijgt de voeding het warm, en die daardoor zijn ventilator aanzwiert.
Nu is de vraag of dit stiller kan? TS is verwend met een voeding die onder lage load zijn ventilator niet nodig heeft, dus als die dan nu ineens aanschiet, dan lijkt dit natuurlijk een straaljager.

Afbeeldingslocatie: http://www.corsair.com/en/~/media/A3363E50C41B41589389DA7725B31E41.ashx?w=625

Dus ofwel is dit normaal en zal TS er mee moeten leven, ofwel is er inderdaad iets mis met de fan van de voeding (kogellagers stuk bv) en dan kan het inderdaad veel lawaai maken.
Is er een mogelijkheid om van voeding te wisselen met een andere pc (puur als test)?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Verwijderd

Ik zie nergens dat zijn voeding semi-passief zou ondersteunen, als ik het zo lees ondersteund de voeding dat juist niet.

• Ottie93
Arator schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 13:39:
Zou het volgende scenario kunnen :
wanneer de GPU aan het werk moet, heeft die natuurlijk meer stroom nodig dan dat de GPU idle staat te wezen. Doordat de GPU veel begint te vragen, krijgt de voeding het warm, en die daardoor zijn ventilator aanzwiert.
Nu is de vraag of dit stiller kan? TS is verwend met een voeding die onder lage load zijn ventilator niet nodig heeft, dus als die dan nu ineens aanschiet, dan lijkt dit natuurlijk een straaljager.

Dus ofwel is dit normaal en zal TS er mee moeten leven, ofwel is er inderdaad iets mis met de fan van de voeding (kogellagers stuk bv) en dan kan het inderdaad veel lawaai maken.
Is er een mogelijkheid om van voeding te wisselen met een andere pc (puur als test)?
Ik ben absoluut geen expert op het gebied van pc-onderdelen, vandaar dat ik jullie hulp inschakel.

Ik denk dat dit verhaal van Arator klopt. Mijn pc is enorm stil als ik gewoon aan het browsen ben, filmpje kijk of wat dan ook. Standaard zaken = geen probleem
Ga ik dan The Division spelen, of een ander intensief spelletje, dan gaat die load omhoog en dus ook het geluid. Dat grafiekje klopt dus aardig.

Mijn vraag alleen is: is er een voeding die onder hoge load een stuk stiller is of is dat een droom van mij die simpelweg niet bestaat? ;)

Kwam dit artikeltje nog tegen: http://www.custompcguide....-your-computer-will-love/

Is dat iets of schiet ik daar niks mee op?

[ Voor 5% gewijzigd door Ottie93 op 25-03-2016 14:44 ]

Weet weinig, leert veel

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:14
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 13:41:
Ik zie nergens dat zijn voeding semi-passief zou ondersteunen, als ik het zo lees ondersteund de voeding dat juist niet.
Ik heb het ook maar gevonden op de site van Corsair.
Ottie93 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 14:34:
[...]Mijn vraag alleen is: is er een voeding die onder hoge load een stuk stiller is of is dat een droom van mij die simpelweg niet bestaat? ;)
Dan zou je voor een fanless PSU kunnen gaan. De Platinum fanless serie van Seasonic krijgt goede reviews, net zoals de XTS fanless van XFX (maar dat zijn vanbinnen dan ook 1 op 1 kopie's van de seasonics)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Verwijderd

Dat lijkt mij geen recent artikel.

Ga eerst eens na welke behuizing je hebt, aantal fans en hoe zijn die geplaatst. Ik denk dat het een combinatie van is.

• vdstaak
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-01 20:49
Geheel terzijde van je voeding, de 970 STRIX doet precies wat hierboven werd beschreven van de voeding. De fans slaan pas aan bij 20% vermogen op de fans.

Mijn PC is zo stil als een muis met een spelletje spelen, en begint te blazen zodra ik wat meer vermogen vraag.

Zou dus ook even controleren of het niet je videokaart is en wel je voeding.

• Ottie93
Ik zal vanavond alles even uitzoeken/opschrijven en de resultaten hier neerzetten. Dank voor jullie hulp, ik waardeer het enorm! :)

[ Voor 8% gewijzigd door Ottie93 op 25-03-2016 15:09 ]

Weet weinig, leert veel

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ottie93 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 14:34:
[...]

Ik ben absoluut geen expert op het gebied van pc-onderdelen, vandaar dat ik jullie hulp inschakel.
En ik blijf het een vreemd verhaal vinden.
maar je voeding fan kan kapot zijn.

Je zou ons alvast kunnen helpen door te vertellen hoe je hebt vastgesteld dat de herrie onder zware (?) load (je pc trekt maar 250 watt max, 40% van het vermogen van de voeding) uit je voeding komt. En dus niet van je cpu fan of grafische kaart.

• Ottie93
Reepje schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 15:11:
[...]Je zou ons alvast kunnen helpen door te vertellen hoe je hebt vastgesteld dat de herrie onder zware (?) load (je pc trekt maar 250 watt max, 40% van het vermogen van de voeding) uit je voeding komt. En dus niet van je cpu fan of grafische kaart.
Even getest:
De grafische kaart komt bijna nooit op 67 graden, dus hij staat meestal uit. Ik heb net even een kleine stresstest gedaan met wat bossfights in The Division en toen kwam ie eventjes op 68 graden. Je hoort hem dan alsnog bijna niet. Echt een hele fijne videokaart :)

De voeding hoor je echt als enige er bovenuit komen. Zeker omdat de ventilator(al zie ik m niet echt) naar achteren gericht staat en het geluid dus echt van buiten de kast komt zeg maar. Begrijp me niet verkeerd, het klinkt niet als een raket die opstijgt ;) Hij lijkt normaal te functioneren en het is echt geen uitzondering dat ie meer geluid maakt onder load dan op idle. Mijn vraag is alleen of er ook voedingen zijn die gewoon stil zijn onder load en welke dan bij mijn systeem past.

De airflow is verder wel goed denk ik. Ik heb een standaard fan achter op de kast en een scythe mugen op m'n processor. Die hoor ik eigenlijk niet tijdens belasting.
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 12:00:
Welke voeding heb je precies?
De eerste Corsair TX650 met 80PLUS certificaat gemaakt door Seasonic,
de tweede Corsair TX650-C ook met 80PLUS certificaat maar gemaakt door CWT,
de derde Corsair TX650V2 met 80PLUS Bronze certificaat gemaakt door Seasonic
of de vierde Corsair TX650 met 80PLUS Bronze certificaat gemaakt door CWT?

Of is het toevallig nog één van de twee TX650M voedingen?

Welke behuizing heb je? Welke casefans zitten daarin en hoe aangesloten? Welke CPU koeler heb je?
Corsair TX650V2 staat erop :)
Behuizing: Thermaltake V3 Black

[ Voor 7% gewijzigd door Ottie93 op 25-03-2016 17:58 ]

Weet weinig, leert veel

• Ottie93
Ik heb ondertussen de Corsair RM550X gekocht en het gaat toch echt om de oude voeding die zo veel geluid produceerde. Mijn PC is nu muisstil, zelfs tijdens het gamen. Hartelijk dank voor alle hulp iedereen!

Weet weinig, leert veel

Pagina: 1