Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Hallo Tweakers,

Ik heb een paar weken geleden deze laptop gekocht:
pricewatch: Asus F555LJ-DM893T

Ik wilde graag een netwerkkaart met 5 Ghz en AC ondersteuning, dus ik heb deze netwerkkaart gekocht:
pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth

Deze heb ik geïnstalleerd maar gaf gelijk al problemen, met sommige netwerken kan hij geen verbinding maken, thuis maakt dat niet zoveel uit, aangezien het 5Ghz netwerk altijd werkt. In ons studenenhuis zijn 4 Wi-Fi netwerken, daar kan hij met alle netwerken verbinding maken (2,4 en 5Ghz).

Nu ben ik echter bij mijn vriendin, daar is een 2,4 Ghz netwerk met WPA2 beveiliging, daar kan ik geen verbinding mee maken. Toen ik op probleem oplossen klikte stond er dat er bepaalde onderdelen niet geïnstalleerd zouden zin (ik meen me te herinneren sockets o.i.d.), echter heb ik dat al opgelost.

Nu kan ik echter nog steeds geen verbinding maken met het netwerk. Als ik de beveiliging van het netwerk af haal lukt het wel.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Tevens vind ik de performance van de netwerkkaart zwaar tegen vallen, Het viel me wel op dat mijn laptop slechts 1 WiFI antenne heeft. Zou het kunnen helpen als ik er een tweede bij plaats?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Beste antwoord (via miicker op 25-03-2016 15:33)

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 14:39

menonv

Beunhazerij?

Controlleer de beveiligingsinstellingen van de Router / Access point eens?
Om wat voor een router gaat het hier? Of is dit een alles in 1 oplossing modem - router - wifi e.d.?
Hebben meerdere mensen deze problemen? Controlleer eens of je telefoon goed verbinding kan maken? Wat voor een snelheid behaal je?

Instellingen die ik zowieso zou vastzetten / controleren ;
WPA2 Personal // en dan TKIP en AES aanzetten... 20mhz only aanvinken en even voor de zekerheid zelf het kanaal vastzetten.

Dan nog eens proberen :)

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Heb je de juiste drivers voor de kaart geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
timmert26 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 11:28:
Heb je de juiste drivers voor de kaart geïnstalleerd?
Uiteraard.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• menonv

menonv

Beunhazerij?

Controlleer de beveiligingsinstellingen van de Router / Access point eens?
Om wat voor een router gaat het hier? Of is dit een alles in 1 oplossing modem - router - wifi e.d.?
Hebben meerdere mensen deze problemen? Controlleer eens of je telefoon goed verbinding kan maken? Wat voor een snelheid behaal je?

Instellingen die ik zowieso zou vastzetten / controleren ;
WPA2 Personal // en dan TKIP en AES aanzetten... 20mhz only aanvinken en even voor de zekerheid zelf het kanaal vastzetten.

Dan nog eens proberen :)

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Juist niet TKIP+AES :o

Dat kan zelfs oorzaak zijn van het probleem...

WPA2 stelt AES verplicht, maar veel AP's zijn desondanks in te stellen op WPA2/TKIP+AES. Als de client probeert met TKIP te verbinden kan het zijn dat hij constateert dat het WPA2 is en daarom afhaakt.

Sowieso:
- support voor AES zit in alle apparaten sinds najaar 2004. Er is anno 2016 geen enkele reden om TKIP te moeten gebruiken tenzij je met de alleroudste WiFi-g apparaten werkt.
- TKIP is onveilig, binnen 5 min te kraken door standaardscripts. CCMP (AES) is vooralsnog niet gekraakt voorzover bekend.
- AES wordt hardwarematig versneld in vrijwel alle apparaten, TKIP moet in software waardoor performance (veel) lager uitvalt.
- de 802.11n standaard stelt dat als gebruik gemaakt wordt van TKIP, alle performance enhancements tov 802.11g uitgeschakeld moeten worden. Gevolg is dat je op RF-niveau max WiFi-g performance hebt als je TKIP gebruikt :X

En ja, in theorie zou een apparaat wat zowel TKIP als AES ondersteunt altijd AES moeten kiezen. Helaas is verschil tussen theorie en praktijk dat er in theorie geen verschil is, in praktijk wel. Het is schering en inslag dat apparaten die prima AES aankunnen toch met TKIP proberen te verbinden met alle problemen van dien.

Kortom, absoluut geen TKIP gebruiken, ook niet als optie. Gewoon aan de WPA2-standaard houden en WPA2-AES only instellen. Als een recent apparaat (en daar valt de AC-7260 absoluut onder) daar niet mee kan verbinden heeft het niets met ontbreken TKIP te maken :o

Andere dingen om te checken als je daar setttings voor hebt:
- evt MAC-filters (whitelists) in AP
- min RSSI instellingen icm marginaal/slecht signaal op AC-7260 - vooral relevant gezien wat je roept over slechts een antenne.

Mbt die antenne - zelfs in de ultra-low-end laptops zitten doorgaans twee antennes, maar zijn ze verbonden met een NIC die slechts een radio heeft. Allicht handig nog eens te kijken of er niet een antenne ergens aan de andere kant van laptop verstopt zit. Zelf eentje bijplaatsen klinkt eenvoudig, maar om goed te werken moeten de twee antennes op exacte afstand en orientatie tov elkaar staan, aangezien grootste deel van voordeel van twee antennes te maken heeft met faseverschil, wat uiteraard afhangt van golflengte vs afstand antennes. Wil daarmee niet zeggen dat het onmogelijk is, maar je gaat minimaal je wiskunde een beetje moeten afstoffen en secuur werken om het goed te doen.

Wat sowieso goed idee is: bepaal even hoe goed je ontvangst is op dit moment (RSSI in dBm). Als dat >-70dBm is zou je prima moeten kunnen verbinden. Is het lager, kijk dan wat de waarde op laptop van je vriendin is. Zit daar veel verschil tussen, dan zit je probleem idd in de antennes (of gebrek eraan). Zit daar weinig/geen verschil tussen dan hoef je daar niet te kijken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv

menonv

Beunhazerij?

:*)
Het zou zelfs nog een energiebesparende stand kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Zit het netwerk van je vriendin soms op kanaal 12 of 13? Als de landcode niet goed is ingesteld zal je adapter daar mogelijk geen verbinding mee kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Bedankt voor de reacties, uiteindelijk opgelost door channel 6 ipv 11 te kiezen en 20 Mhz only te gebruiken ipv 20/40 Mhz.

Ik denk dat er maar een antenne in de laptop zit aangezien er maar één kabel zit aangesloten op de NIC, bij mijn vorige laptop zaten er 2 kabels op aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv

menonv

Beunhazerij?

ah kijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kijk ook eens naar RSSI. Als het wel werkte met oude, minder optimale, settings bij je vriendin zit er ws toch echt iets in jouw laptop mis dat ook buitenhuis problemen gaat geven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Alle problemen zijn opgelost! Heel stom, maar ik ging nog eens even kijken naar een afbeelding van de netwerkkaart en toen zag ik dus dat de Main ingang van de antenne aan de andere kant zat dan bij de oude netwerkkaart en wat ik gedaan heb bij het vervangen is dat ik gekeken heb naar hoe de antennekabel aangesloten zat op de oude netwerkkaart, toen heb ik hem op dezelfde manier aangesloten (op de AUX ingang - ingang 2 dus), nu heb ik hem op de juiste ingang aangesloten en ontvang ik alle signalen veel sterker en haal ik een significant hogere snelheid!

Pagina: 1