Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lucht WTW systeem i.c.m. grondwater warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:48
Heeft een van jullie ervaring met de combinatie Lucht WTW systeem i.c.m. grondwater warmtepomp?

Situatie: Ons nieuwe duurzame huis is in aanbouw en de aannemer heeft het standaard opgenomen WTW system laten vervallen omdat deze aangesloten is op de CV ketel. Aangezien wij een grond warmtepomp krijgen was dit niet mogelijk. Nu is er gekozen voor een basis uitvoering mechanische ventilatie (Ducobox Silent) met CO2 sensors in woonkamer en luchtvochtigheid in de badkamer.

Kent iemand een lucht WTW systeem dat in deze situatie bruikbaar is?

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:47

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

In je uiteenzetting van installaties kan ik niet duidelijk krijgen wat er nu eerst voorzien was en wat er uiteindelijk gaat komen
standaard opgenomen WTW system laten vervallen omdat deze aangesloten is op de CV ketel
Terwijl je praat over een een W/W of Brine/Water warmtepomp?
Dus geprojecteerd (maar hopelijk nog niet gebouwd) een CV installatie met een L/W warmtepomp (combinatie) en een Ventilatiesysteem C waarbij de uitredende lucht door de L/W warmtepomp wordt gevoerd?

Wil je de gas CV en L/W warmtepomp laten vervallen en volledig overgaan op W/W warmtepomp?
Persoonlijk zou ik kijken (als het nog kan) een ventilatiesysteem D kiezen met CO2 sensoren en luchtvochtigheid, en vervolgens een L/W, W/W of Brine/Water warmtepomp.

Ofwel hoe ver staat het moet de bouw en wat is al wel en nog niet uitgevoerd?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Vaevictis_
ollie1965 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 11:08:
In je uiteenzetting van installaties kan ik niet duidelijk krijgen wat er nu eerst voorzien was en wat er uiteindelijk gaat komen

[...]

Dus geprojecteerd (maar hopelijk nog niet gebouwd) een CV installatie met een L/W warmtepomp (combinatie) en een Ventilatiesysteem C waarbij de uitredende lucht door de L/W warmtepomp wordt gevoerd?

Wil je de gas CV en L/W warmtepomp laten vervallen en volledig overgaan op W/W warmtepomp?
Persoonlijk zou ik kijken (als het nog kan) een ventilatiesysteem D kiezen met CO2 sensoren en luchtvochtigheid, en vervolgens een L/W, W/W of Brine/Water warmtepomp.

Het is inderdaad wat verwarrend. Alleen de begane grond is al klaar. Standaard worden de huizen voorzien van een: CV + mechanische ventilatie met WTW, Ons huis: W/W warmtepomp en standaard ventilatie (zonder WTW). Voor die laatste wil ik een mechanische ventilatie met WTW.

Ik zag dat de standaard huizen voorzien zijn van een WTW systeem dat wordt aangesloten op de CV ketel dus vandaar dat het bij ons is vervallen.

• Vaevictis_
ollie1965 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 11:08:

[...]

We krijgen ventilatie systeem C, er komen namelijk zelfregelende roosters onder het kozijn.

• ollie1965

ollie1965

Vaevictis_ schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 12:52:
[...]

We krijgen ventilatie systeem C, er komen namelijk zelfregelende roosters onder het kozijn.
Als je systeem C nog zou kunnen omzetten naar D zou ik het gelijk doen.
Systeem C staat er bij veel personen (volgens sommige zijn dit koukleumen die hier over klagen) om bekend vanwege tocht/koudeval.
Tevens is systeem C energie technisch veel slechter, je trekt immers direct koude lucht naar binnen.

Dit , hierom en hierom

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-09 15:51
Hoe groot is het huis? Hoeveel kw warmtepomp komt er?

Gezien de kosten zou ik kijken of je het kunt redden met lucht/water warmtepomp en eventueel ventilatie wtw systeem (type d) ipv roosters. Stuk goedkoper!

Maar als ik je hoor staat de wp al vast, denk ook goed na over je sanitair warm water. De wp komt waarschijnlijk beneden en je wilt geen lange leidingen met warm water

• Vaevictis_
MJ1986 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 13:00:
Hoe groot is het huis? Hoeveel kw warmtepomp komt er?

Gezien de kosten zou ik kijken of je het kunt redden met lucht/water warmtepomp en eventueel ventilatie wtw systeem (type d) ipv roosters. Stuk goedkoper!

Maar als ik je hoor staat de wp al vast, denk ook goed na over je sanitair warm water. De wp komt waarschijnlijk beneden en je wilt geen lange leidingen met warm water
We kunnen geen aanpassingen meer doen aan de ruwbouw opties. WP staat al vast, we krijgen een 8kW pomp voor 150m2 woonoppervlakte. De WP komt in de schuur te staan die schuin onder de badkamer komt te liggen.

• Vaevictis_
ollie1965 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 12:58:
[...]

Als je systeem C nog zou kunnen omzetten naar D zou ik het gelijk doen.
Systeem C staat er bij veel personen (volgens sommige zijn dit koukleumen die hier over klagen) om bekend vanwege tocht/koudeval.
Tevens is systeem C energie technisch veel slechter, je trekt immers direct koude lucht naar binnen.
Helaas, kan niet. Is ook geen keuze geweest i.v.m. seriematige bouw. Heeft iemand nog antwoord op de vraag of een WTW met systeem C mogelijk is?

[ Voor 7% gewijzigd door Vaevictis_ op 25-03-2016 13:34 ]

• ollie1965

ollie1965

De enigste WTW situatie die er mogelijk is met een Systeem C is een ventilatie warmtepomp
Alleen als je ziet wat deze kosten t.o.v. toegevoegde warmte dan vraag ik me bij sommige leveranciers af wat ze dachten toen als ze de prijs vaststelden.

Dit , hierom en hierom

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-11 18:35
Vaevictis_ schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 13:16:
[...]

Helaas, kan niet. Is ook geen keuze geweest i.v.m. seriematige bouw. Heeft iemand nog antwoord op de vraag of een WTW met systeem C mogelijk is?
Je kan in de centrale leefruimte(s) decentrale wtw installeren en de rest mechanisch laten. Staat in een andere thread wel wat voorbeelden van decentrale wtw's en daar geen roosters nemen.

Overigens ben ik zelf niet zo'n voorstander van wtw, omdat je alles in balans moet houden en dat werkt niet meer zodra je een raam openzet.

• Vaevictis_
jerh schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 15:19:
[...]

Je kan in de centrale leefruimte(s) decentrale wtw installeren en de rest mechanisch laten. Staat in een andere thread wel wat voorbeelden van decentrale wtw's en daar geen roosters nemen.

Overigens ben ik zelf niet zo'n voorstander van wtw, omdat je alles in balans moet houden en dat werkt niet meer zodra je een raam openzet.
Thanks dat is zeker een idee voor de keuken/woonkamer. Ben zelf ook geen voorstander voor ventilatie D. Wij hebben vaak de ramen open (ook 's nachts). Alleen in de winter wat vaker dicht.

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-09 15:51
Vaevictis_ schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 13:15:
[...]

We kunnen geen aanpassingen meer doen aan de ruwbouw opties. WP staat al vast, we krijgen een 8kW pomp voor 150m2 woonoppervlakte. De WP komt in de schuur te staan die schuin onder de badkamer komt te liggen.
Oké dat dacht ik al! Klinkt goed hoor, ik heb een soortgelijke oplossing en ben erg tevreden.. Stiebel Eltron 8kw wp. Hebben geloof ik iets meer woonoppervlakte en een hoekwoning maar gaat heel goed. Kosten vallen me erg mee. Enige nadeel is dat ons huis niet geschikt is voor zonnepanelen dus de stroomkosten zullen blijven.

Ik zou als ik jou was eerder investeren in panelen dan in ventilatie warmtepomp

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:16
Een warmtewinner of ecolution?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Vaevictis_
BarryH schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 20:51:
Een warmtewinner of ecolution?
Ecolution was eerder opgenomen maar die moet worden aangesloten op een CV. Dus die is vervallen.

• Vaevictis_
MJ1986 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 20:34:
[...]

Oké dat dacht ik al! Klinkt goed hoor, ik heb een soortgelijke oplossing en ben erg tevreden.. Stiebel Eltron 8kw wp. Hebben geloof ik iets meer woonoppervlakte en een hoekwoning maar gaat heel goed. Kosten vallen me erg mee. Enige nadeel is dat ons huis niet geschikt is voor zonnepanelen dus de stroomkosten zullen blijven.

Ik zou als ik jou was eerder investeren in panelen dan in ventilatie warmtepomp
Wij krijgen een tuin pal op het zuiden. Genoeg dak (incl. schuur en uitbouw) om voor 6000kWh panelen op te leggen.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:16
Vaevictis_ schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 21:18:
[...]

Ecolution was eerder opgenomen maar die moet worden aangesloten op een CV. Dus die is vervallen.
Je warmtepomp heeft toch ook een leiding circuit binnen? Dus daar kan die ecolution toch in opgenomen worden?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:35
BarryH schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 23:17:
[...]

Je warmtepomp heeft toch ook een leiding circuit binnen? Dus daar kan die ecolution toch in opgenomen worden?
Zou kunnen, maar of dat nou wenselijk is? Lijkt me sterk dat je dat ooit terugverdiend. Ik zou het in het geval van TS voor lief nemen dat het mechanische ventilatie type C is. Alternatief kan zijn om decentrale ventilatie toe te passen. Dit kan ook zonder aanpassingen aan de ruwbouw.

• Vaevictis_
PolderPloer! schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 23:41:
[...]

Zou kunnen, maar of dat nou wenselijk is? Lijkt me sterk dat je dat ooit terugverdiend. Ik zou het in het geval van TS voor lief nemen dat het mechanische ventilatie type C is. Alternatief kan zijn om decentrale ventilatie toe te passen. Dit kan ook zonder aanpassingen aan de ruwbouw.
De ecolution solo is in een eerder stadium wel aan de orde geweest maar weer afgevallen. Dank jullie, ik ben er uit we laten het ventilatie type C zonder een lucht WTW systeem.
Pagina: 1