Ik heb een genormaliseerde database (mssql server) waar ik best complexe informatie uithaal, zoals hierarchische structuren voor gebruik op een website. Eigenlijk gaat het allemaal als de brandweer maar ik vrees dat als de hoeveelheid data een beetje gaat toenemen, het feest maar zo eens over kan zijn. Ik wil daarom eigenlijk gebruik maken van (hulp) tabellen die een levensduur hebben van ergens tussen een dag en een paar dagen. Deze tabellen zorgen dat het aantal queries drastisch lager komt te liggen en de performance hoger. Mutaties op de database zijn niet zo'n probleem. Als de hulptabellen een week achterlopen is er geen man over boord. Het aantal mutiaries per dag is ook bes te overzien.
Nu kan ik hier van alles voor verzinnen, en dat doe dan ook, maar wat zijn de best practices? Ik zie door de typen tabellen de database niet meer... Ik kan me niet voorstellen dat hier geen algemene best practice voor is. En wat doet de server al voor je op de achtergrond?
Nu kan ik hier van alles voor verzinnen, en dat doe dan ook, maar wat zijn de best practices? Ik zie door de typen tabellen de database niet meer... Ik kan me niet voorstellen dat hier geen algemene best practice voor is. En wat doet de server al voor je op de achtergrond?
- Het gebruik van msssql temporary tabellen. Deze leven alleen binnen de executie van een enkele procedure en zijn daarom hier volgens mij hier niet zo relevant.
- Views: versimpelen de queries wel maar elke stap wordt volgens mij telkens opnieuw uitgevoerd en gaat dus niet echt helpen bij performance issues.
- Vaste tabellen met een trigger ergens zodat deze op gezette tijden bijgewerkt worden
- ... Jij leeft in de jaren negentig. Tegenwoordig zijn de databases zo slim dat ze elke dure actie tracken en zelf opslaan. Zelfs mutaties op de database worden daarin netjes meegenomen zodat je er eigenlijk niet naar hoeft te kijken zolang er maar voldoende reserve geheugen beschikbaar is voor deze optimalisatietabellen.
- ... Anders