Ik ben op zoek naar een nieuwe router omdat mijn huidige Linksys vaak uitvalt en het niet redt tot de zolder. Nu heb ik er al een heleboel bekeken maar nergens wordt gesproken over het bereik. Wel dat ze een goed bereik hebben, maar welke gaat het nu redden tot mijn zolder. Ik woon in een nieuwbouwhuis, goed geïsoleerd met betonnen vloeren. Ik was al bij Staples waar mijn oog viel op een TP-Link. Ik kon dan kiezen uit de C7, C9 of de C2600. Prijzen tussen de 95 en 190,-. Ga ik het redden met de goedkoopste, omdat deze sowieso al een beter bereik heeft dan mijn huidige of moet ik gewoon voor de duurste gaan zodat ik zeker goed zit. Ik vind het wel zonde om zo veel meer uit te geven als een mindere ook volstaat. Heeft iemand een advies voor mij?
Met ^^
En dan een los AP ophangen als je persee wireless wilt hebben
Niemand kan je een garantie geven of Router X of Y bij jou bereik op een bepaalde plek heeft. Daar kan je alleen proefondervindelijk achter komen.
Daarnaast heb je nog de problematiek dat je wireless device wellicht het signaal van de router kan oppikken maar andersom moet deze ook genoeg uit kunnen zenden om tot bij de router te komen.
En dan een los AP ophangen als je persee wireless wilt hebben
Niemand kan je een garantie geven of Router X of Y bij jou bereik op een bepaalde plek heeft. Daar kan je alleen proefondervindelijk achter komen.
Daarnaast heb je nog de problematiek dat je wireless device wellicht het signaal van de router kan oppikken maar andersom moet deze ook genoeg uit kunnen zenden om tot bij de router te komen.
[ Voor 30% gewijzigd door redfoxert op 24-03-2016 23:27 ]
Verwijderd
Klopt wat Freak zegt. Één keer wat `werken` kabel trekken, en daarna alle problemen vergeten voor de eerst volgende 10 jaar of zo.
En dan wel een AP (Access Point) aan de andere kant van de kabel aansluiten. En dan hoeft deze niet de duurste te zijn.
Later, als we WiFi 2.0, 3.0 of LTE whatever krijgen, kan je de kabel gewoon hergebruiken.
En dan wel een AP (Access Point) aan de andere kant van de kabel aansluiten. En dan hoeft deze niet de duurste te zijn.
Later, als we WiFi 2.0, 3.0 of LTE whatever krijgen, kan je de kabel gewoon hergebruiken.
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2016 23:31 ]
Eens met FreakNL en redfoxert, de kans is groot dat er geen enkele het gaat redden tot op je zolder, ongeacht wat je er aan uitgeeft. Een kabeltje naar boven trekken kost je nu misschien wat moeite, maar is veruit de beste oplossing.Ik woon in een nieuwbouwhuis, goed geïsoleerd met betonnen vloeren.
[ Voor 18% gewijzigd door Petervanakelyen op 24-03-2016 23:33 ]
Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.
Komt bij: nieuwbouwhuis heeft vrijwel zeker loze leidingen naar boven. Niks boren dus, gewoon uitzoeken welke leiding naar zolder gaat, UTP daardoor trekken en daar een AP aansluiten.
Sowieso, je titel vraagt naar bereik, dat is de verkeerde vraag. Zelfs een el-crappo AP van EUR 15 kan nog 300m ver reiken - mits er geen obstakels of interferentie tussen zitten. Je probleem is binnenhuis (tenzij je Louis XVI of Ceaucescu heet en in Versailles of Palatul Parlamentului woont) *nooit* bereik, het is dekking. Je uitdagingen zijn dan ook niet bereik maar obstakels zoals muren en vloeren en interferentie van andere WiFi- en non-WiFI-signalen.
Sowieso, je titel vraagt naar bereik, dat is de verkeerde vraag. Zelfs een el-crappo AP van EUR 15 kan nog 300m ver reiken - mits er geen obstakels of interferentie tussen zitten. Je probleem is binnenhuis (tenzij je Louis XVI of Ceaucescu heet en in Versailles of Palatul Parlamentului woont) *nooit* bereik, het is dekking. Je uitdagingen zijn dan ook niet bereik maar obstakels zoals muren en vloeren en interferentie van andere WiFi- en non-WiFI-signalen.
Oslik blyat! Oslik!
Bedankt voor jullie reacties! Het is lastig een kabel te trekken omdat er maar 1 leiding naar boven gaat vanuit de meterkast en hier al een TV kabel doorheen ligt. Ik was eigenlijk op zoek naar de makkelijkste oplossing (omdat ik 2 linker handen heb wat betreft klussen) en had gehoopt dat dat zou kunnen met het plaatsen van de router met de beste dekking.
Ik ga toch proberen om met een TP-link C2600 tot de zolder te komen. Werkt dit niet ga ik wel op zoek naar iemand die voor mij een kabel kan trekken naar boven. Bedankt voor jullie advies, sorry dat ik er voor nu niks mee doe!
Ik ga toch proberen om met een TP-link C2600 tot de zolder te komen. Werkt dit niet ga ik wel op zoek naar iemand die voor mij een kabel kan trekken naar boven. Bedankt voor jullie advies, sorry dat ik er voor nu niks mee doe!
Denk er aan dat niet alleen de TP-Link C2600 tot de zolder moet komen. WiFi is tweewegsverkeer, dus het apparaat op zolder moet ook een signaal terug kunnen sturen.
Dat je op zolder de nieuwe WiFi zou kunnen zien wil daarom nog niet zeggen dat je een goede verbinding tot stand kunt brengen. Maar proberen kun je het altijd, wie weet zit het mee
Beste oplossing is inderdaad een kabel leggen en een access point (of router in die stand, heb je er gelijk een ingebouwde switch bij) boven plaatsen.
Dat je op zolder de nieuwe WiFi zou kunnen zien wil daarom nog niet zeggen dat je een goede verbinding tot stand kunt brengen. Maar proberen kun je het altijd, wie weet zit het mee
Beste oplossing is inderdaad een kabel leggen en een access point (of router in die stand, heb je er gelijk een ingebouwde switch bij) boven plaatsen.
[ Voor 16% gewijzigd door Ultraman op 29-03-2016 10:31 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Zoals al vaker gezegd gaat WIFI waarschijnlijk niet werken, ik ben er geen fan van maar als een kabel trekken geen optie is kan je altijd nog naar een powerline kitje kijken.
Verwijderd
Als er al coax ligt, gebruik dan een MoCa set. Deze is zeer betrouwbaar, om internet (lees: ethernet) over coax te laten lopen.
Werkt goed. En je behoudt de functionaliteit van de coax (TV).
Werkt goed. En je behoudt de functionaliteit van de coax (TV).
Jullie hebben gelijk gekregen, de TP-link haalt het wel naar zolder, maar valt daar ook steeds weg. Ik heb in het begin 2 van de 3 streepjes maar zodra ik op mijn iphone iets met internet opstart zoals Netflix of Spotify valt het signaal weg. Zou dit ook aan mijn telefoon kunnen liggen? Ik heb de router al in de gang geplaatst in plaats van de meterkast dus alles is nu open richting de zolder.
Ik heb nog een setje homeplugs liggen. Is het een mogelijkheid om die te gebruiken en mijn oude router daarop aan te sluiten en als Access Point te gebruiken of is dit dubbel?
Ik heb nog een setje homeplugs liggen. Is het een mogelijkheid om die te gebruiken en mijn oude router daarop aan te sluiten en als Access Point te gebruiken of is dit dubbel?
Is dat niet dubbel als ik die op een draadloze homeplugkit aansluit? Die kan tenslotte ook een draadloos signaal uitzenden maar creert een nieuw netwerk wat ik juist niet wil. Is deze uit te schakelen?
Natuurlijk ligt het aan je telefoon - als je telefoon drie of vier grote antennes zou hebben, elk zo'n 5 cm apart (zeg maar ongeveer zoals op de C2600...) dan zou het prima verbinding kunnen maken. Maar dat past nooit in een telefoon, dus je telefoon heeft een of heel misschien twee veel minder goede antennes die wel passenDr. Bibber schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 22:37:
Jullie hebben gelijk gekregen, de TP-link haalt het wel naar zolder, maar valt daar ook steeds weg. Ik heb in het begin 2 van de 3 streepjes maar zodra ik op mijn iphone iets met internet opstart zoals Netflix of Spotify valt het signaal weg. Zou dit ook aan mijn telefoon kunnen liggen?

*Als* de PLC adapters goed werken is het een optie, veel beter dan nog duurdere hardware beneden plaatsten dat tegen zelfde beperking aanloopt als we al aangaven voor je die C2600 kocht...Ik heb de router al in de gang geplaatst in plaats van de meterkast dus alles is nu open richting de zolder.
Maar dat is een grote als. Er zijn ondertussen redelijk betrouwbare PLC-sets, althans ze zijn redelijk betrouwbaar in huizen met randaarde overal. Je hebt het dan over de "1200Mbps" en hogere gevallen met MiMo. Ik gok zo 1-2-3 dat je die niet hebt. Hoe goed oudere PLC-zooi werkt hangt totaal af van de omstandigheden op je stroomnet. Daar kun je maar op een manier achter komen.
Huh? Dit is eerste wat je roept over 'draadloze homeplugkit'. Als er al een WiFi-AP in zit kun je die gebruiken of niet.Dr. Bibber schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 22:42:
Is dat niet dubbel als ik die op een draadloze homeplugkit aansluit? Die kan tenslotte ook een draadloos signaal uitzenden maar creert een nieuw netwerk wat ik juist niet wil. Is deze uit te schakelen?
Snap alleen niet waarom je geen nieuw netwerk wilt: volgens mij is dat exact wat je wilt, een tweede AP die in ieder geval een tweede BSSID toevoegt, of je nu met zelfde SSID als beneden gaat werken of niet.
Maar een ding tegelijk: eerst eens (bedraad!) kijken of die PLC-zooi a) verbindt boven en b) acceptabele performance levert. Dan pas met WiFi pielen.
Oslik blyat! Oslik!
Je kan ook kijken of een wifi signaal repeater uitkomst kan bieden, als tussenweg:
pricewatch: Asus RP-N12
Maatje van mij heeft deze en die heeft wel een betere dekking weten te realiseren. Het apparaat geeft zelf ook aan waar hij nog goed signaal heeft e.d. Plaatsen zal geen punt zijn, lijkt me.
Feit blijft, dat een kabel trekken de beste en mooiste oplossing is (zonder RJ45 plug er aan scheelt dat nogal in het trekken en kun je later al dan niet met een speciale tang weer terug erop zetten), in de kamer hang je dan een acces point op en hoef je geen tweede router in je netwerk te hangen en die als veredelde access point dienst te laten doen.
Maatje van mij heeft deze en die heeft wel een betere dekking weten te realiseren. Het apparaat geeft zelf ook aan waar hij nog goed signaal heeft e.d. Plaatsen zal geen punt zijn, lijkt me.
Feit blijft, dat een kabel trekken de beste en mooiste oplossing is (zonder RJ45 plug er aan scheelt dat nogal in het trekken en kun je later al dan niet met een speciale tang weer terug erop zetten), in de kamer hang je dan een acces point op en hoef je geen tweede router in je netwerk te hangen en die als veredelde access point dienst te laten doen.
[ Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 31-03-2016 02:40 ]
Ik denk dat je die beter voorbij loopt en toch gaat voor een AP/router als APCptChaos schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 02:34:
Je kan ook kijken of een wifi signaal repeater uitkomst kan bieden, als tussenweg:
Volgens mij gaan die repeaters ook nog steeds ten koste van snelheid.
Pagina: 1