Automatisch partitie ontgrendelen met BitLocker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• speedrock
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:45
Momenteel ben ik bezig met het installeren van een compleet nieuwe windows 10 setup voor mijn thuis computer.
In dit systeem zit 1 SDD en 1 gewone harddisk. Deze zijn beide verdeeld in een aantal partities.
Nu wil ik een partitie met gevoelige data op de gewone harddisk beveiligen met BitLocker, dit lukt zonder problemen. Alleen kan deze partitie ik niet automatisch ontgrendelen bij het inloggen op het systeem.
Er komt dan de volgende foutmelding 'Het station met het besturingssysteem wordt niet beveiligd door BitLocker-stationsversleuteling'.

Bestaat er een mogelijkheid om dit station automatisch te laten ontgrendelen of ontkom ik er niet aan de c: schijf ook te beveiligen met bitlocker en waarom is dit?

it's a sign of the time

Alle reacties

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als de C beveiligd is werkt automatisch ontgrendelen prima. Ik heb zelf mijn D schijf toegevoegd aan Bitlocker met automatisch ontgrendelen en een wachtwoord wat ik dus nooit hoef in de vullen. Dit wel dus met een beveiligde C schijf die bij booten om een wachtwoord vraagt.

Volgens mij heeft dit te maken met het feit waar de sleutels worden opgeslagen. Ik denk dat dit op de C schijf gebeurt. Heeft die schijf dan geen Bitlocker is het niet veilig. Ik weet dit niet zeker maar denk dat het zo zit.

Edit: Ik vind Bitlocker op de C en D schijf trouwens heerlijk. Ik ben op alles ingelogt zoals belangrijke email accounts en paypal. Op deze manier hoef ik nooit ergens op in te loggen maar is alles wel compleet veilig. Het wachtwoord voordat Windows boot komt niemand doorheen. Mocht mijn complete PC gejat worden kan niemand iets de data of wachtwoorden doen.

[ Voor 26% gewijzigd door PilatuS op 24-03-2016 22:11 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:59
Dat past prima bij de 'default secure' installing die Windows (terecht) hanteert.

Online staat ergens wel een recept om middels een script een Bitlocker volume (in dat geval een remote block device) te ontgrendelen waarbij voor sleutelbeheer gebruik gemaakt wordt van DPAPI.

Bedenkt wel dat een actieve aanvaller door aanpassing van de partitie met het besturingssysteem alsnog toegang kan krijgen tot de gevoelige data.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 24-03-2016 22:09 ]

• speedrock
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:45
PilatuS schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 22:08:

Volgens mij heeft dit te maken met het feit waar de sleutels worden opgeslagen. Ik denk dat dit op de C schijf gebeurt. Heeft die schijf dan geen Bitlocker is het niet veilig. Ik weet dit niet zeker maar denk dat het zo zit.
Dit klinkt inderdaad vrij logisch. Ik zal mijn C schijf dan ook maar gewoon bitlocken, het kan in principe weinig kwaad natuurlijk. Behalve dat er ook gebruikers op in kunnen loggen die geen toegang mogen hebben tot de andere gelockte schijf.
Rukapul schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 22:08:
Dat past prima bij de 'default secure' installing die Windows (terecht) hanteert.

Online staat ergens wel een recept om middels een script een Bitlocker volume (in dat geval een remote block device) te ontgrendelen waarbij voor sleutelbeheer gebruik gemaakt wordt van DPAPI.

Bedenkt wel dat een actieve aanvaller door aanpassing van de partitie met het besturingssysteem alsnog toegang kan krijgen tot de gevoelige data.
Zo ver wil ik ook weer niet gaan hier een script voor toe te passen als het niet standaard ingebakken zit. Maar bedankt voor de informatie :)

it's a sign of the time

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:59
Indien andere gebruikers geen toegang mogen hebben dan zou EFS beter passen. Eventueel kun je met file permissies toegang ook regelen.

Zo'n script bakken is natuurlijk best een keer aardig. Zoek op Bitlocker en DPAPI en je vindt fragmenten. Dat kun je zelfs tweaken zodat het alleen op het eigen account actief werkt (met extra DPAPI sleutel die alleen beschikbaar is voor het eigen account).

Blijft een poor man's solution, maar het ligt maar net aan tegen welke risico's en aanvallers je wilt beschermen.