Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08:40
Ik ben momenteel een beetje bezig met servers en nu wilde ik een eigen server opzetten. Hiervoor zou ik gewoon windows willen installeren en dat Xampp willen gebruiken, maar is het mogelijk om Windows of een ander Server OS te draaien op een NAS? En is het dan slim om een NAS als server te gebruiken.

Ik ben van plan de volgende NAS te gaan kopen als het mogelijk is om een server te maken van een NAS:
#ProductPrijsSubtotaal
1Medion LIFE S89044 EXTERNE WiFi harde schijf 1TB€ 107,40€ 107,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 107,40

Op Internet las ik wel dat je geen OS op een NAS kunt draaien, maar raden jullie me dan aan dat ik gewoon een server koop?
Of is er misschien wel een andere mogelijkheid om een site en gameservers te hosten vanaf een NAS?

Bij voorbaat dank,
Jan

[ Voor 3% gewijzigd door Jantje2000 op 24-03-2016 21:05 ]

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Beste antwoord (via Jantje2000 op 25-03-2016 08:03)

Verwijderd

Die kant en klaar NASsen draaien een Linux/BSD achtig OS op een ARM systeem; ongeveer iets wat je smartphone draait zeg maar. Een echte zelfbouw NAS heeft een 'normale' processor en draait ook een modern operating system, waarbij ook Windows een mogelijkheid is.

Heb je overwogen om een zelfbouw NAS te bouwen? Dat kan al voor een paar honderd euro (goedkoper dan een kant en klaar NAS) en biedt je veel meer mogelijkheden qua software. Het kost je alleen wel wat meer tijd om je in te verdiepen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Er draait een OS in een NAS. Alleen geen Windows. Maar een speciale variant van Linux speciaal gemaakt voor de nas.

Als het je gaat om het hosten van gameservers, neem een VPS. (van i3d o.i.d)
Als het je gaat om het prutsen met de software, zoek een ongebruikte desktop. Snelle Core 2 Duo o.i.d.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 24-03-2016 21:20 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Die kant en klaar NASsen draaien een Linux/BSD achtig OS op een ARM systeem; ongeveer iets wat je smartphone draait zeg maar. Een echte zelfbouw NAS heeft een 'normale' processor en draait ook een modern operating system, waarbij ook Windows een mogelijkheid is.

Heb je overwogen om een zelfbouw NAS te bouwen? Dat kan al voor een paar honderd euro (goedkoper dan een kant en klaar NAS) en biedt je veel meer mogelijkheden qua software. Het kost je alleen wel wat meer tijd om je in te verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:29

FreakNL

Well do ya punk?

Ding wat je linked is natuurlijk geen nas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:32

Compizfox

Bait for wenchmarks

FreakNL schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 23:25:
Ding wat je linked is natuurlijk geen nas
Wat is dan je definitie van NAS? Volgens mij staat het voor Network-Attached Storage. En dat is het ding uit de TS wel.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:29

FreakNL

Well do ya punk?

OK, het is geen nas waar je ook maar iets mee kan qua customixen (zoals diverse qnaps en synologys).

Het is dus een hele kale uitgeklede nas, ik denk dat de term OS ook te ver gaat voor dat ding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 22:38:
Ik heb er wel over na gedacht, en ik heb ook naar de Best Buy Guides gekeken. In de BBG van Maart staat wel een zelfbouw Nas, dus mijn idee was inderdaad ook dat als het met een normale NAS niet mogelijk was ik dan gewoon zelf een NAS ging bouwen. Weet misschien iemand of je met de goedkope zelfbouw NAS wel Windows kunt draaien en kun je dan ook een webserver hosten?

Bij voorbaat dank,
Jan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik denk dat je je even moet verdiepen in het verschil tussen een functie (nas) en een OS (Windows).
Nas wil niet meer zeggen dan "apparaat dat bestanden kan delen over het netwerk" zonder iets te zeggen over os of hardware. En dat kan een minimale arm processor zijn, of een dikke i7.
Je kunt op een normale pc windows installeren, en als je dat gebruikt om bestanden te sharen is het (ook) een nas.

[ Voor 38% gewijzigd door heuveltje op 25-03-2016 13:49 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-08 00:18
Compizfox schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 23:27:
[...]

Wat is dan je definitie van NAS? Volgens mij staat het voor Network-Attached Storage. En dat is het ding uit de TS wel.
Hierop even voortbouwen, kan voor de TS ook wat duidlijkheid geven:

Wat men tegenwoordig vaak begrijpt onder 'kant en klare NAS' zijn eigenlijk al volwaardige servers. De software is namelijk geoptimaliseerd om meer te kunnen dan alleen zich bezig houden met netwerk en storage.
Uiteraard moet hier wel de nuance gemaakt worden dat het geen erg krachtige servers zijn, dus ook niet voor alle toepassingen geschikt zijn.

Voor de TS: is misschien een Intel NUC oplossing niet genoeg (vooral als je weinig data gaat opslaan natuurlijk)? Die neemt weinig plaats in, verbruikt weining stroom en je kan er een hypervisor op draaien als je verschillende servers wilt.

[ Voor 15% gewijzigd door Twanne op 25-03-2016 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:53

MM99

That is the way I am!

Wat wil je doen op de server? Als het enkel voor XAMPP functionaliteit is, dan kan je beter gaan voor een QNAP/Synology NAS. Die bieden out-of-the-box deze functionaliteit aan.

Van QNAP weet ik dat die versies heeft waar je zelfs Windows virueel op kan draaien. Let er wel op dat je een NAS neemt een x86 processor (zoals TS-253a).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Jantje2000 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 08:11:
[...]

Ik heb er wel over na gedacht, en ik heb ook naar de Best Buy Guides gekeken. In de BBG van Maart staat wel een zelfbouw Nas, dus mijn idee was inderdaad ook dat als het met een normale NAS niet mogelijk was ik dan gewoon zelf een NAS ging bouwen. Weet misschien iemand of je met de goedkope zelfbouw NAS wel Windows kunt draaien en kun je dan ook een webserver hosten?

Bij voorbaat dank,
Jan
Een 'zelfbouw-NAS' is niets anders dan een PC die als homeserver/NAS wordt ingezet. Daar kun je dus gewoon Windows op draaien (al zou ik dat persoonlijk niet doen op een server, maar dat terzijde :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
Compizfox schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 13:39:
[...]

Een 'zelfbouw-NAS' is niets anders dan een PC die als homeserver/NAS wordt ingezet. Daar kun je dus gewoon Windows op draaien (al zou ik dat persoonlijk niet doen op een server, maar dat terzijde :P).
Vaak is een zelfbouw NAS minder krachtig dan een standaard PC.
En welke OS zou jij er dan op draaien als je een webserver (met Xampp) en servers voor o.a. MineCraft en Team Fortress 2 wilt draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En welke OS zou jij er dan op draaien als je een webserver (met Xampp)
Sowieso geen Xampp, wat een ramp is me dat zeg. Althans, wanneer je een serieus webserver wilt hebben. Dan eerder een linux distro met een custom lamp stack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Jantje2000 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 13:55:
[...]

Vaak is een zelfbouw NAS minder krachtig dan een standaard PC.
Dat bepaal je zelf natuurlijk.
En welke OS zou jij er dan op draaien als je een webserver (met Xampp) en servers voor o.a. MineCraft en Team Fortress 2 wilt draaien?
Persoonlijk zou ik Debian pakken, maar elke Linux-distro voldoet wel. Neem vooral wat jij het prettigst vind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:50
Jantje2000 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 21:02:
Op Internet las ik wel dat je geen OS op een NAS kunt draaien, maar raden jullie me dan aan dat ik gewoon een server koop?
Of is er misschien wel een andere mogelijkheid om een site en gameservers te hosten vanaf een NAS?

Bij voorbaat dank,
Jan
Het is idd mogelijk om een website en database te hosten op een NAS. Mijn NAS kan ook een Linux OS en virtuele machines (docker) draaien. Maar helaas voor jou: niet op een €100,- apparaat.
Je hebt daar meer de betere/duurdere apparaten voor nodig. En die zijn duurder. Veel duurder.
Of een gameserver op een NAS draait weet ik niet, dat ligt er ook aan welke game, hoeveel gebruikers, etc.

Je zou kunnen kijken naar een zelfbouw systeem, dan kun je er zelf van alles mee doen wat je wilt (nadeel: je moet alles zelf doen). Of een kant-en-klare systeem kopen (b.v. een HP microserver) of voor een NAS van Qnap of Synology gaan. Die geven wat meer gemak.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 20:32
Ik gebruik zelf ook mijn NAS als platform om verschillende diensten te draaien. Daarvoor heb ik zelf een NAS gemaakt en draait die op FreeNAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Als het je puur gaat om prutsen met server configuratie en dan vooral om het uitproberen van software dan kan dat beter in een virtuele machine met bijvoorbeeld virtualbox. Dan kan je zeer makkelijk van alles uitproberen. Het kost je dan geen cent extra. En met virtualbox is het een eitje om servers op te zetten, daarin rond te prutsen, kopieën van omgevingen en configuraties te maken etc.

Mocht je na een tijd meer willen en graag het wereldwijde web ermee bedienen dan kan je voor een paar euro per maand je sites enzo op een host zetten, of een vps huren vanaf 10tje per maand.

Een zo goedkoop mogelijk systeempje, microatx ofzo, geeft je ook een flexibel startpunt voor een servertje. Een kant en klare Nas heeft vaak beperkingen. Misschien wil je prutsen met nginx, of mariadb of iets anders, dat kan op Nassen vaak niet die hebben voor geconfigureerde software en daarmee restricties.

En linux is toch het makkelijkst op het gebied van hosting, al is de leercurve bij instap misschien wat hoog als je grafische schil gewend bent. Programma's die daar interessant zijn zijn dan bijvoorbeeld Webmin /phpmyadmin om je door het woeste boze terminalgebeuren van een headless server heen te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
Mar2zz schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 20:23:
Als het je puur gaat om prutsen met server configuratie en dan vooral om het uitproberen van software dan kan dat beter in een virtuele machine met bijvoorbeeld virtualbox. Dan kan je zeer makkelijk van alles uitproberen. Het kost je dan geen cent extra. En met virtualbox is het een eitje om servers op te zetten, daarin rond te prutsen, kopieën van omgevingen en configuraties te maken etc.
Ik doe het inderdaad onder andere om te kijken naar de configuratie. Maar niet alleen daarom. Ik wil ook websites en servers voor sommige Games hosten.
Mocht je na een tijd meer willen en graag het wereldwijde web ermee bedienen dan kan je voor een paar euro per maand je sites enzo op een host zetten, of een vps huren vanaf 10tje per maand.
Dat doe ik nu al. Ik heb een reseller hosting van ongeveer een tientje per maand. Alleen op zo'n webserver kun je geen Minecraft e.d. hosten. Ik kan daarvoor nog een speciale hosting nemen, maar het leek me een uitdaging om zelf een server te bouwen.
Een zo goedkoop mogelijk systeempje, microatx ofzo, geeft je ook een flexibel startpunt voor een servertje. Een kant en klare Nas heeft vaak beperkingen. Misschien wil je prutsen met nginx, of mariadb of iets anders, dat kan op Nassen vaak niet die hebben voor geconfigureerde software en daarmee restricties.
Ik ben nu uiteindelijk inderdaad van plan om de Zelfbouw NAS te gebruiken uit de BBG van Maart.
En linux is toch het makkelijkst op het gebied van hosting, al is de leercurve bij instap misschien wat hoog als je grafische schil gewend bent. Programma's die daar interessant zijn zijn dan bijvoorbeeld Webmin /phpmyadmin om je door het woeste boze terminalgebeuren van een headless server heen te helpen.
Welke Linux distributie raad je me dan aan? En de Home verzie of de Server versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Linux is een kwestie van smaak. Ik ben zelf fan van Debian (zowel voor desktops als servers) omdat deze stabiel is en er een rollende release van gemaakt kan worden (zodat je niet zit met grote OS updates om de x aantal jaar.

Daar is niet echt een home versie van, ik denk dat je bedoelt een versie met grafische schil of zonder? Zonder grafische schil heb je meer resources over voor de programma's die draaien op je server. Maar dan moet je met terminal leren werken. Wat minder ingewikkeld is dan het lijkt (na een tijdje slijten de commands en locaties van configuratie bestanden er wel in).

Groot voordeel van debian is dat het goed ondersteund wordt. Veel developers maken van hun programma's wel een .deb versie zodat het makkelijk op debian te installeren en verwijderen is. Via google kan je veel ondersteuning vinden op zowel debian als ubuntu forums.

Ik doe altijd standaard het volgende:
Ik installeer de meest recente Debian met de netinstall.iso, vink alles uit in het pakket-selectie scherm, behalve openssh-server. De installatie is dan binnen 10 minuten klaar. Vervolgens ssh ik vanuit mijn desktop ernaar toe, koppel ik het systeem via de verkenner ook over SSH zodat ik normaal door alle folders kan browsen en met desktop-apps de boel kan aanpassen. Dus schrijven met een normale editor, in en uitpakken met een tool, bestanden uploaden met de verkenner etc. Wat betreft hosting is het dan een kwestie van apt install apache2 php5-mysql mysql-server phpmyadmin en het aanpassen van de virtual host. (configuratiebestanden voor zulke zaken zijn altijd te vinden in /etc/php5 en /etc/apache2).
.
Ik heb een tijdje een minecraft server gedraaid voor mij en mijn zoontje in een vps van 10 euro (2gb ram, 2 core proc). Dit was op debian en was ingesteld binnen vijf minuten (inclusief het kopieren van lokale world naar de server). Een gameserver van t een of ander is meestal wat regels code kopieren en uitvoeren in de terminal als t om linux gaat. Kan haast niet mis gaan als je goed op let.
Pagina: 1