Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop voor programmeren, school en ruimtesimulaties

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2019 17:03 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 19:57:
Ik ben van plan om de laptop voor een aantal dingen te gebruiken. Als eerste wil ik graag op deze laptop veelvuldig mee programmeren. Hierbij kan gedacht worden aan zowel software als web development. Verder zal ik ook het Adobe en Office-pakket gebruiken en tot slot wil ik ook graag mijn ruimtesimulaties hierop kunnen draaien. Een paar voorbeelden zijn Space Engine, Stellarium en Universe Sandbox. Het laatste is niet echt een vereiste maar ik zou het wel erg appreciëren.
Alleen Universe Sandbox 2 draait native op OS X. Space Engine en Stellarium zijn beiden niet voor OS X beschikbaar.
Alleen heb ik een paar vragen over Apple Macbook sinds ik nog nooit met een computer heb gewerkt waar een OS van Apple opstaat. De vragen zijn als volgt:
  • Is het mogelijk om op een makkelijkere manier Windows 7 te virtualiseren op een Macbook?
Je kan virtualisatie pakketten als VMWare Fusion, Oracle Virtual Box en Parallels gebruiken op OS X.
Verder heb ik ook wat algemene vragen:
  • Wat is de standaardgarantie die bij Apple producten komt? Kennelijk geeft Apple een jaar fabrieksgarantie maar ik was altijd onder de stelling dat het Europees verplicht is om twee jaar garantie op elektronische apparaten te geven.
  • Ik vroeg me ook af hoe het zit met de updates van het OS. Moet ik betalen voor elke versie of wordt die gratis uitgedeeld?
Patches voor OS X zijn gratis, nieuwe versies van OS X moet je een klein bedrag voor betalen.

Wil je dan heel graag een Macbook? Als je met die gewenste specs gaat zoeken zal een niet-Macbook vrijwel altijd goedkoper uitvallen.

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2020 23:08 ]

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 17:46:
Ik denk ook dat ik met een laptop die niet van Apple is goedkoper uit zo vallen alleen heb ik moeite om een geschikte laptop te vinden die zowel een degelijk bouwkwaliteit en koeling heeft en nog degelijke specificaties heeft als een Macbook Pro die binnen mijn budget valt.
Kijk anders naar workstation laptops:. HP ZBook G3, Dell Precision M2800, Lenovo W550. Eventueel zou je een HP Elitebook 850 (G2 of G3) of een Dell Latitude E6540 kunnen overwegen. Die zijn lichter, maar komen nog met prima hardware.

Al deze laptops heb je allemaal in 15 inch formaat, wat goed draagbaar is. Ze kunnen allemaal met een i7 uitgerust worden. SSD en veel geheugen behoren allemaal tot de mogelijkheden. Let wel dat soms zelf achteraf toevoegen goedkoper kan zijn. Verder hebben deze laptops allemaal een metalen behuizing die goed bestand is tegen het vele meenemen.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Met hierboven,

Een workstation past in je budget en zou ik dan ook zeker overwegen, ik weet niet waar je het vandaan haalt maar de koeling van een MacBook is helemaal niet uitstekend, google maar eens op throtteling MacBook pro retina.

De laptop in mijn sig is een workstation, velen vinden hem lelijk maar ik kan het design waarderen, voordeel is dat de laptop een hele nacht gestressed kan draaien op de CPU en GPU zonder dat de processor uit de Turbo modus gaat en de GPU naar 2D clocks terug gaat (throtteling)

Waarom zou je tevens een MacBook willen als je eerste vraag is hoe je er Windows 7 op kan draaien? 8)7 Verder, waarom Windows 7 als we ondertussen bij Windows 10 zijn!?

• Liselotte111
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-05 19:08
CMD-Snake schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 17:33:

Patches voor OS X zijn gratis, nieuwe versies van OS X moet je een klein bedrag voor betalen.
Dit is al tijden niet meer zo, een update naar de volgende versie is tegenwoordig gratis

Maar om OT te blijven, waarom zo graag een macbook. Je lijkt veel Windows only software te gebruiken en zoekt een krachtige machine. Dan lijkt OS X mij geen logische keuze.
Al gedacht aan een xps 15? Weegt slechts 2kg, prima accu en te koop met een i7 en serieuze videokaart (gtx960m).
Deze heeft, in tegenstelling tot een MBPr geen last van throttling en geeft je veel meer grafische kracht

[ Voor 8% gewijzigd door Liselotte111 op 26-03-2016 10:27 ]

• CMD-Snake
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 21:58:
\Verder, waarom Windows 7 als we ondertussen bij Windows 10 zijn!?
Ik vraag me af of het nog gaat werken. Windows 7 zal niet zo vlekkeloos meer draaien op Skylake hardware. Windows 10 is een betere keuze met het oog op de toekomst.

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2020 23:08 ]

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 17:11:
Reden waarom ik zo neig naar een Macbook is om de bouwkwaliteit. De laatste twee laptops die ik heb gehad vielen na bijna een jaar al uit elkaar. Ik zoek daarom een laptop waarmee ik de komende drie jaar vooruit mee kan en zoals ik het nu zie zijn de Macbooks de enige laptops die enigszins deze periode meekunnen gaan zonder dat ze slomer worden of sneller kapot gaan.
Zakelijke laptops zijn een stuk steviger gebouwd dan de consumentenmodellen. En met het budget wat je aangeeft kan je een hele goede zakelijke laptop bestellen met voldoende rekenkracht.
Alhoewel ik veel Windows applicaties draai zal ik deze makkelijk kunnen draaien met virtualisatie wat ik toch al voor school menig gebruik van maak. Maar ik zal me verdiepen in de Dell XPS series. Is dit een serie waarbij elke jaar nieuwe modellen van uitkomen?
Applicaties draaien meestal slechter virtueel, zeker 3D applicaties.

• Liselotte111
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-05 19:08
Je moet virtualisatie niet idealiseren. Het is handig als je af en toe een specifiek programma nodig hebt. Maar jij lijkt echt alleen maar Windows only software te gaan gebruiken. Binnen een virtuele machine raak je dan heel veel rekenkracht (en dus snelheid) kwijt.

Daarnaast denk ik dat je een verkeerd beeld hebt van de bouwkwaliteit Windows laptops. Je vergelijkt immers een laptop met een MacBook die twee keer zo duur is. Ik zou echt eens naar de XPS serie gaan kijken, die zitten minstens zo stevig in elkaar als MacBooks. (Ik ben zelf overgestapt van een MacBook naar de nieuwste XPS 15).

• Diigii
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-11 14:42
Persoonlijk heb ik weinig ervaring met Apple Macbook producten. Daarom zal ik het maar houden bij Windows laptops.

De eerste laptop die ik zou aanbevelen is de MSI Gaming Series GS60. Deze laptop heeft een 15,6" scherm en is daarbij niet te groot om mee naar school te nemen. Deze laptop beschikt ook over de laatste generatie Intel processor, namelijk de Intel Core i7-6700HQ. Verdere specificaties zijn:

- 256GB SSD
- 1TB HDD
- 16GB Ram dat uit te breiden is naar 32GB
- 3840x2160 (Ultra-HD) scherm
- GTX 970M
- Gewicht 1,96kg (De Macbook weegt 2,04kg)

pricewatch: MSI Gaming Series GS60 6QE-029NL

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met MSI laptops. Daarnaast heb je ook standaard 2 jaar fabrieksgarantie (2 jaar pickup & return). Wat ik mij kan voorstellen is dat een 4k scherm misschien een nadeel kan zijn. Natuurlijk draaien niet alle spellen vlekkeloos op 4k, ondanks dat er een GTX 970M in de laptop zit. Hetzelfde type is ook te verkrijgen met een 1080P scherm. Deze laptop heeft wel een 128GB SSD in plaats van een 256GB SSD.

pricewatch: MSI Gaming Series GS60 6QE-013NL

Uit mijn persoonlijke ervaring worden de laptops steeds beter. Daarbij sla je bijna de plank niet mis met een goede high-end laptop. Natuurlijk zijn hier de meningen over verdeeld en sommige zullen uit ervaring misschien niet een bepaalde laptop aanbieden.

Persoonlijk zou ik zelf niet snel voor een Macbook gaan kiezen. Misschien komt dit ook omdat ik zelf ook wel is een game speel. De verschillen met de MSI laptop en de Macbook zijn:

- Macbook kan max. 16GB aan RAM aan
- Maximaal 1 harde schijf in de laptop (256SSD)
- Lager resolutie scherm

De Macbook heeft een Intel Iris Pro grafische kaart (Ik weet eigenlijk niet hoe goed deze presteert tegenover de GTX970M, dus hier kan ik geen oordeel over geven.)
De prijs verschilt ook met de Macbook. De Macbook zelf is €200,- duurder dan de MSI laptop met een 4k scherm.

Het is misschien ook meer persoonlijke voorkeur. Indien je toch liever een Macbook wilt kopen, dan zou ik dat doen als ik jou was. Maar zoals eerder is aangegeven in dit topic verlies je veel snelheid door gebruik te maken van een virtuele Windows omgeving in een Macbook.

Zoek je toch een meer een laptop met een mindere "gaming" look dan zou je nog kunnen kijken naar de Dell XPS 15.

http://www.dell.com/nl/be...-9550-laptop/pd?ref=PD_OC

Er zijn veel laptops te krijgen en als ik jou was zou ik er een paar uitzoeken en vragen om advies :).

Bende van Ellende | Gezelligste NL-talige WoW Guild | Guild Discord | twitch.tv/diigii

• ZeroCode
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-10 10:28

ZeroCode

Woopie

Ik raad het je ten zeerste af. Momenteel typ ik ook op een macbook pro, heerlijk apparaat. Maar windows op een Macbook Pro is eigenlijk niet echt lekker vind ik. Vooral als je echt power nodig hebt word de laptop mega warm. Zelfs met bootcamp loopt het gewoon niet lekker, de laptop blijft warm worden. Ookal open je geen applicaties en start je windows alleen op... Erg vervelend kan ik je zeggen...

Wil je alleen mac os draaien en af en toe windows, dan zou je Parallels / virtualbox kunnen gebruiken ( virtualisatie ). Zolang je maar in Mac OS blijft gaat het eigenlijk wel goed.

Dit is eigenlijk mijn ervaring in de 3 jaar tijd dat ik een macbook heb. Super hardware, super touchpad en mega snel. Alleen windows gaat wat lastiger en dat is misschien ook wel logisch.

Wil je een serieuze laptop hebben, kijk dan naar een XPS 15 of een ASUS ZenBook Pro. Deze kosten ongeveer evenveel en zijn puur ge-end op windows. Ik ben op dit moment ook aan het kijken om over te stappen naar Windows.
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 19:57:
Beste Tweakers,

Momenteel ben ik aan het kijken naar een nieuwe laptop. Ik zit momenteel in het eerste jaar van mijn opleiding en zou graag willen dat ik met deze laptop de komende drieënhalf jaar nog vooruit mee kan.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben van plan om de laptop voor een aantal dingen te gebruiken. Als eerste wil ik graag op deze laptop veelvuldig mee programmeren. Hierbij kan gedacht worden aan zowel software als web development. Verder zal ik ook het Adobe en Office-pakket gebruiken en tot slot wil ik ook graag mijn ruimtesimulaties hierop kunnen draaien. Een paar voorbeelden zijn Space Engine, Stellarium en Universe Sandbox. Het laatste is niet echt een vereiste maar ik zou het wel erg appreciëren.

Wat is je budget?
Momenteel heb ik geen budget in gedachte. Ik heb wel ongeveer een limit die rond de 2200-2300 euro ligt.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop zal elke werkdag mee naar school genomen worden. Dus gewicht is best wel een belangrijk punt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Qua merken ben ik vrij open-minded. Elke fabrikant heeft laptops die zowel goed als slecht zijn.

Verder heb ik nog een paar eisen die niet bij een van de vragen passen. Ze zijn als volgt:
  • Graag zou ik minimaal een i5 processor willen. Voorkeur gaat natuurlijk uit naar een i7 sinds ik gebruik zal maken van virtualisatie.
  • Ook zou ik het fijn vinden als er al standaard een SSD inzit.
  • 16GB RAM lijkt mij ook geen overbodige luxe met de eisen die ik heb gesteld voor de laptop.
  • Graag zou ik het ook erg fijn vinden als de laptop wat stiller is dan de laptops die ik voorheen heb gehad.
Zoals gezegd zoek ik een laptop waarmee ik een tijdje vooruit mee kan. Zelf heb ik mijn oog laten vallen op de volgende laptop:
pricewatch: Apple MacBook Pro 15,4" Retina (2015) 2,2GHz 256GB

Alleen lijkt het me verstandiger om te wachten totdat de 2016 versie uitkomt. Alleen is er geen release date of prijsindicatie openbaar gemaakt door Apple zelf. Ik heb naar meerdere laptops gekeken en hoewel er andere laptops zijn die even goed zijn als de Apple Macbook Pro Retina of zelfs betere specs heeft lijkt deze laptop toch de beste bouwkwaliteit te hebben.

Alleen heb ik een paar vragen over Apple Macbook sinds ik nog nooit met een computer heb gewerkt waar een OS van Apple opstaat. De vragen zijn als volgt:
  • Is het mogelijk om op een makkelijkere manier Windows 7 te virtualiseren op een Macbook?
Verder heb ik ook wat algemene vragen:
  • Wat is de standaardgarantie die bij Apple producten komt? Kennelijk geeft Apple een jaar fabrieksgarantie maar ik was altijd onder de stelling dat het Europees verplicht is om twee jaar garantie op elektronische apparaten te geven.
  • Ik vroeg me ook af hoe het zit met de updates van het OS. Moet ik betalen voor elke versie of wordt die gratis uitgedeeld?
Alvast bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groeten,

space

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Ik zou zoiezo niet richting een mac gaan met jouw eisen. Ze worden erg overrated en qua performance vallen ze reuze mee. Leuk design maar dat is ook alles.

Het advies hierboven van ga richting de workstation class is een goede basis.

Wat belangrijk voor jezelf is (en op toekomst gerichtheid) is dat je niet bespaart op de processor. Pak de beste die je kan krijgen in je budget en koop zelf een goede ssd (meestal betaal je toch meer als je hem al direct met ssd neemt) . 16GB is voor nu voldoende , maar uiteindelijk als je wat meer met VM's en zeker meer gaat simuleren (en door de krachtigere processor) heb je wat meer rek en kun je gemakkelijker upgraden naar meer geheugen.

Bij laptops zit je toch aan dat de CPU/ GPU 98% van de tijd niet upgradegeschikt is. Hierdoor zou ik hierin volop investeren en dan de "uitbreidbare onderdelen" aanpassen indien nodig is (SSD/mem).

Wat ik weet van collega's als ze weer wat hebben met hun mac dat ze hem zo voor een tijd kwijt zijn , vaak langer dan een laptop die we bijvoorbeeld bij dell / hp laten repareren.

Success met het zoeken naar de juiste aankoop!

• ZeroCode
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-10 10:28

ZeroCode

Woopie

Macbooks zijn niet overrated, de hardware is van top kwaliteit. Maar de TS zoekt een laptop waarop voornamelijk windowsapplicaties op gaat draaien. Virtualiseren is hierbij overrated, het werkt, maar wil je 3D aan de slag dan is het echt niks aan.

Pak gewoon een goede laptop van dezelfde prijsklasse in het windows segment. Daar ben je veel blijer mee zonder al dat gerommel met virtualisatie. Lees performanceverlies. Daarnaast pak gelijk een Skylake in de i7 reeks, memory en opslag zijn altijd uitbreidbaar en/of te upgraden. Succes!

OT: Ik ga zelf of voor de XPS15 of de ASUS Zenbook pro UX501 of een MSI GS60 ( ivm gaming )
Aionicus schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 21:04:
Ik zou zoiezo niet richting een mac gaan met jouw eisen. Ze worden erg overrated en qua performance vallen ze reuze mee. Leuk design maar dat is ook alles.

Het advies hierboven van ga richting de workstation class is een goede basis.

Wat belangrijk voor jezelf is (en op toekomst gerichtheid) is dat je niet bespaart op de processor. Pak de beste die je kan krijgen in je budget en koop zelf een goede ssd (meestal betaal je toch meer als je hem al direct met ssd neemt) . 16GB is voor nu voldoende , maar uiteindelijk als je wat meer met VM's en zeker meer gaat simuleren (en door de krachtigere processor) heb je wat meer rek en kun je gemakkelijker upgraden naar meer geheugen.

Bij laptops zit je toch aan dat de CPU/ GPU 98% van de tijd niet upgradegeschikt is. Hierdoor zou ik hierin volop investeren en dan de "uitbreidbare onderdelen" aanpassen indien nodig is (SSD/mem).

Wat ik weet van collega's als ze weer wat hebben met hun mac dat ze hem zo voor een tijd kwijt zijn , vaak langer dan een laptop die we bijvoorbeeld bij dell / hp laten repareren.

Success met het zoeken naar de juiste aankoop!

[ Voor 6% gewijzigd door ZeroCode op 01-04-2016 21:20 ]

Pagina: 1