Laptop met Windows 10 32 bits versie aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn vader van 85 heeft een nieuwe laptop nodig.
Zijn vereisten zijn:

17 inch scherm
4 tot 8 gb intern geheugen
500 gb tot 1 tb harde schijf
Liefst I5 processor, maar mag ook een I3 zijn

Maar wat het belangrijkste is HET MOET WINDOWS 10 ZIJN, MAAR DAN DE 32 BITS versie?

Zijn deze nog te koop? Hij wil ongeveer een 600 euro uitgeven.
Waarom het 32 bits moet zijn is omdat hij nogal werkt met verouderde programma's. Ja lach niet:

Dbase V bijvoorbeeld

en nog meer van dit soort oude programma's die alleen maar op 32 bits werken.

Het is een must dat dit programma moet werken. Ik weet dat dit niet werkt op 64 bits maar wel op 32 bits.

Ik kan nergens selecteren welke Windows versie ik wil hebben? Wel 8.1 of 10 bijvoorbeeld, maar niet 32 of 64 bits.

Of moet ik een 64 bits versie kopen en zelf er een 32 bits opzetten?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2016 17:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bij hedendaagse pc's/laptops zul je alleen de 64-bits versie vinden. Gelukkig is de key bit-versie onafhankelijk. Dus 32-bits schijfje opzoeken en installeren maar.

edit: " 4 tot 8 gb intern geheugen"
Dat kun je dan vergeten, 32-bit versies gaan tot max 4GB en dan is er minder dan dat daadwerkelijk bruikbaar.

[ Voor 31% gewijzigd door Raven op 24-03-2016 17:44 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vergeet even niet dat 32-bit meteen inhoudt dat je waarschijnlijk niets hebt aan 4 tot 8GB RAM; een groot gedeelte kan je niet gebruiken voor je applicaties.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan prima 32-bits software draaien op een 64-bits Windows. Is er een specifieke reden waarom Dbase V dit niet zou kunnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 17:44:
Je kan prima 32-bits software draaien op een 64-bits Windows. Is er een specifieke reden waarom Dbase V dit niet zou kunnen ?
Als ik de screenshots zo zie, is dat een 16-bits programma, dat zou dat wel kunnen verklaren.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 17:44:
Windows NTVDM wordt helemaal niet geleverd op 64-bit Windows versies; en laat dat nou net de enige mogelijkheid zijn om nog wel "DOS rotzooi" te kunnen draaien op een nieuwer OS. Alleen de 32-bits versie van Windows 8.1 en Windows 10 hebben NTVDM aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 17:39:
4 tot 8 gb intern geheugen
Maar wat het belangrijkste is HET MOET WINDOWS 10 ZIJN, MAAR DAN DE 32 BITS versie?
:|

Meer dan 4GB ga je op een 32bit OS niet kunnen gebruiken.

Ik weet niet hoe technisch onderlegd hij is, maar is een simpele VM met Windows XP/7 niet een oplossing zodat hij zijn applicatie daarin kan draaien?

[ Voor 17% gewijzigd door True op 24-03-2016 17:47 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

True schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 17:45:
Ik weet niet hoe technisch onderlegd hij is, maar is een simpele VM met Windows XP/7 niet een oplossing zodat hij zijn applicatie daarin kan draaien?
Dat lijkt mij de meest voor de hand liggende oplossing. Dan kunnen Windows en de rest van de apps de >4GB RAM tenminste gebruiken. Virtualbox/VMWare Workstation zijn niet erg moeilijk in gebruik. Over het algemeen alleen maar next next next schijfje erin en installeren maar.

[ Voor 15% gewijzigd door Raven op 24-03-2016 17:48 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:39
VirtualBox met Windows XP of misschien zelfs DOS moet wel lukken.

[ Voor 59% gewijzigd door Allard op 24-03-2016 17:49 ]

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Hoe kan het dat de topicstarter nog een 32-bit omgeving vraagt voor dBase 5 terwijl op de site van dBase je een supported config kan aanschaffen waardoor je gewoon op 64-bit OS kan draaien?

http://store.dbase.com/SearchResults.asp?Cat=29

Als die data uit dBase 5 echt zo belangrijk is, zijn de kosten ook wel op te hoesten, denk ik zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Raven schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 17:48:
[...]

Dat lijkt mij de meest voor de hand liggende oplossing. Dan kunnen Windows en de rest van de apps de >4GB RAM tenminste gebruiken. Virtualbox/VMWare Workstation zijn niet erg moeilijk in gebruik. Over het algemeen alleen maar next next next schijfje erin en installeren maar.
Inderdaad zeker de VirtualBox is echte en eitje zelfs voor wat minder tech savvy mensen. En als die eenmaal draait hoef je er niets mee te doen. Zeker een simpele Windows 7 met thin provisioning gebruikt niet zo veel data, al helemaal een Windows XP niet mocht je dat zelfs willen. Beide zullen met 32bit prima met 2GB overweg kunnen en een beetje hedendaagse laptop met een i5 heeft al 6GB. Het opzetten kost even wat meer moeite maar dan heb je een backwards compatible systeem die ook future proof is. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Waarom MOET het Win10 zijn?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Moeten of niet, er zijn toch geen laptops meer met oudere Windowsversies?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-08 11:18

Jimbolino

troep.com

Raven schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 17:57:
[...]

klopt, Microsoft stopt meestal snel met de verkoop van licenties voor oudere windows versies.
Je kunt natuurlijk wel een 2e hands laptop of licentie kopen, of eentje die al een tijd in de winkel ligt.

Persoonlijk zou ik liever tijd stoppen in het updaten van de oude software (databases zijn meestal makkelijk te converteren naar een nieuwe versie)
Ipv moeite stoppen in het downgraden van je pc...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Raven schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 17:57:
[...]

1.179 uitvoeringen, Windows 7 + 8 + 8.1

768 uitvoeringen, Windows 7

Los van eventuele andere OS'en welke ook een mogelijke keus kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de zeer vele reacties in korte tijd.

Ten eerste hebben jullie 100 % gelijk omtrent de maximale geheugen grens op 32 bits. Had ik totaal niet aan gedacht eventjes. 32 bits kan toch 3,33 gb maximaal lezen?

Waarom 10 omdat hij ondanks zijn oudere leeftijd graag met de tijd mee wilt gaan.

Dbase 7 heeft hij ook geprobeerd maar die kan weer dingen niet die wel in Dbase 5 kunnen.

Ik zelf heb Dbase 5 getest op een 8.1 versie 32 bits en dat werkt uitstekend.

Die data is zeker 100 % belangrijk, mag ook absoluut niet verloren gaan. Dit is o.a. data waar zelfs de gemeente Utrecht (het gemeente archief onder andere) in kijkt die mijn vader gratis beschikbaar stelt. Hij weet zoveel over de geschiedenis van de stad Utrecht dat hij dit allemaal vast gelegd heeft in Dbase V begonnen.
Hij is absoluut niet technisch onder legt op de pc, kan er mee omgaan maar meer niet.
Ik ga in dit geval een 64 bits laptop aanschaffen (met 4 gb geheugen) en maak er een 32 bits versie van.
Hij doet alleen maar e-mailen, dingen over Utrecht uitzoeken op internet en meer niet.

Weten jullie toevallig nog betrouwbare programma's waarmee ik de Windows 10 key kan uitlezen zodat ik de 32 bits versie erop kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 18:07:
Weten jullie toevallig nog betrouwbare programma's waarmee ik de Windows 10 key kan uitlezen zodat ik de 32 bits versie erop kan zetten.
Die staat in de bios en wordt als het goed is automatisch uitgelezen door de installer.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Raven schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 18:08:
[...]

Die staat in de bios en wordt als het goed is automatisch uitgelezen door de installer.
O.K. dat is weer nieuw voor mij. Wist niet dat ze het tegenwoordig in de Bios plaatsen.

Dank voor de info. Kan weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 17:51:
Hoe kan het dat de topicstarter nog een 32-bit omgeving vraagt voor dBase 5 terwijl op de site van dBase je een supported config kan aanschaffen waardoor je gewoon op 64-bit OS kan draaien?

http://store.dbase.com/SearchResults.asp?Cat=29

Als die data uit dBase 5 echt zo belangrijk is, zijn de kosten ook wel op te hoesten, denk ik zo?
Deze versie ken ik niet van Dbase. Maar om zomaar 149 $ uit te geven als we niet zeker zijn of deze wel dezelfde mogelijkheden heeft als Dbase 5 is een dure gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 18:07:
Ten eerste hebben jullie 100 % gelijk omtrent de maximale geheugen grens op 32 bits. Had ik totaal niet aan gedacht eventjes. 32 bits kan toch 3,33 gb maximaal lezen?
Zoals je wellicht al op internet gelezen had kunnen hebben is het 2^32 = 4294967296 wat neerkomt op 4GB maar er is ook 'ruimte' nodig voor I/O en andere moederbord dingen waardoor je meestal op zo'n 3,4-3,5GB aan te gebruiken geheugen terecht komt. Kort door de bocht, je 32bit systeem heeft geen ruimte om het andere geheugen wat over is een plek te geven om mee te kunnen werken.

ELI5: er zijn 4294967296(2^32 -1) werkplekken met een 32 bit architectuur, maar je toetsenbord, hardeschijf en andere aangesloten apparatuur en hardware hebben ook werkplekken nodig. Zodoende zal veel van je geheugen niet een werkplek krijgen en dus niet zijn werk kunnen doen.
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 18:14:
[...]
Deze versie ken ik niet van Dbase. Maar om zomaar 149 $ uit te geven als we niet zeker zijn of deze wel dezelfde mogelijkheden heeft als Dbase 5 is een dure gok.
Dan neem je toch contact met ze op? Ze verkopen een product jij mag daar zeker wel wat over vragen, ik denk overigens ook dat ze het prachtig vinden om te horen dat iemand van die leeftijd graag nog bezig is met een applicatie van hun en ook nog met de tijd mee willen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
True ik zal de link eventjes doorsturen naar mijn vader dan kan hij verder met hun contact opnemen. Ik weet de verschillen niet die hij tegen komt tussen 5 en 7. Zelf werk ik niet meer met die programma's. Want Dbase III + en Dbase 5 zijn beide de perfecte programma's voor hem ook al zijn ze echt antiek.

Hij werkt nu overigens met Windows 7 32 bits. Maar laptop begint nu allerlei keuren te krijgen waaraan hij zich begint te ergeren.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2016 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

En dat zijn geen kuren die na een goede schoonmaak opgelost kunnen zijn? ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Laptop is zes jaar oud, moet te veel vervangen worden en mijn vader heeft het nooit een prettig ding gevonden.Toetsenbord werkt niet prettig meer, harde schijf is niet 100 % meer in orde accu is op. Hij werkt nu met een los toetsenbord eraan maar vind hij niet prettig. kan zo niet lekker op de bank zitten werken hiermee, of als hij moe is op bed mee werken met een los toetsenbord eraan..
Alles bij elkaar te veel geld om in een ding van bijna 6 jaar oud te investeren als hij het toch al geen fijn ding vind.

Hij wil gewoon een nieuwe hebben die weer lekker gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:54

P_Tingen

omdat het KAN

Doe je vader een lol en zet er ook een ssd in, desnoods zelf als je niet een kan vinden waar hij al bij aankoop inzit. Zeker als je minder geheugen tot je beschikking hebt. Ik ken de databases van je vader niet maar als het geheugen volloopt gaat windows swappen naar disk. Als dat dan supersnel kan is er niet zoveel aan de hand.

Mocht het op prijs aankomen, bezuinig dan op de processor en neem een i3 of Pentium, maar doe er zeker een ssd in.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
P_Tingen schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 09:56:
Doe je vader een lol en zet er ook een ssd in, desnoods zelf als je niet een kan vinden waar hij al bij aankoop inzit. Zeker als je minder geheugen tot je beschikking hebt. Ik ken de databases van je vader niet maar als het geheugen volloopt gaat windows swappen naar disk. Als dat dan supersnel kan is er niet zoveel aan de hand.

Mocht het op prijs aankomen, bezuinig dan op de processor en neem een i3 of Pentium, maar doe er zeker een ssd in.
Was ik zeker ook van plan om te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vader was het nu toch echt helemaal zat zijn oude laptop.
Vandaag met mijn vader deze laptop gekocht http://www.mediamarkt.nl/...-e5-773-59ut-1420656.html SSD erbij gezet.
Als eerste een clone gemaakt van de originele Windows die erop stond. En voor de zekerheid de Windows 10 serienummer opgeschreven. Dan de SSD erbij gezet.
Daarna de huidige partities verwijderd van de originele schijf.
Daarna de Windows 10 versie 32 bits home erop gezet.
Drivers geïnstalleerd en alles werkt als een trein.
De oude Dbase versies werken ook perfect.
Mijn vader weer blij met zijn nieuwe laptop,
Bij de installatie van de Windows 10 hoefde ik inderdaad zoals hier al eerder genoemd werd, niet het serie nummer in te vullen. De Windows was ook automatisch geactiveerd. Hoefde ook niet gedaan te worden handmatig.
Mooi systeem zo van Windows 10.
Installatie ging ook lekker snel verder.
Project weer achter de rug.
Pagina: 1