Help me eens kiezen tussen twee concepten.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Ik ga mijn eigen case engineeren en waarschijnlijk ook bouwen omdat de case die ik zoek niet bestaat. Ik vind overklokken met luchtkoeling en aparte heatsinks wel leuk. Veel cases beperken de efficiente tijdens het uitwisselen van componenten (vaak kriegelwerk). Heb veel erover nagedacht over hoe en wat (vooral het ventilatieconcept), zoals:

- Engineeren voor luchtkoeling;
- Minimaal m-atx (huidige mobo), misschien atx;
- Gehele mobo bereikbaar vanuit iedere positie door het simpel verwijderen van een kap (1 seconde werk);
- Geen vliegengaas als filter maar gewoon echte kwalitatieve casettefilters van genormaliseerd filtermateriaal, die echt stof filteren en die je kunt wassen (ja, dat gaat lukken);
- Ook simpel de storage en voeding kunnen uitwisselen;
- Hele moederbord visueel zichtbaar.

Ik heb mijn inziens twee opties, door mij toepasselijk genaamd de V3 en V6. Ik heb even snel even de twee opzetjes getekend om e.e.a. visueel te verduidelijken. Ik heb een aantal random componenten er even ingeplaatst, wat een duidelijker beeld van het concept. Eventueel komen er nog 3 temperatuurmeters (met wijzertjes natuurlijk) ergens in cases, maar dat zijn details voor later, ik moet ergens beginnen.

V6.... Het m-atx model is +/-450*300mm

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/m8anAnK.png

V3.... Het m-atx model is +/-350*300mm (max 750 watt psu)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9vth93n.png

Ik heb moeite met kiezen. Welk concept vind jij het meest toepasselijk of het leukst en waarom? Uiteindelijk kies ik er een concept en ga ik die uitwerken.

p.s. ik hoop dat ik deze vraag als een apart topic in dit forum mag stellen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 23:05
Even snelle feedback:

De V6 vind ik, visueel, het meest interessant. Ook denk ik dat die het meest uniek is. Bij de V3 denk ik direct aan een 3D printer (vraag niet waarom).

Wel ben ik benieuwd naar je fan opzet. Word het push-pull, of is dat toeval dat de fans in en uitvoer uit het plexideel doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-10 11:02

Fordox

00101010

V6, maar dan het koelblok een kwart slage gedraaid. Dat komt de arflow net iets meer ten goede denk ik.
V3 lijkt meer op een stolp.

Ik vind het trouwens een geweldig idee, die V6! Ideaal en uniek design :) Gewoon puur alleen al die fans onder een hoek met een halfronde kap er omheen. Als 1 van die rij fans blazen en de andere zuigen, Wauw :)

Ik ben echt onder de indruk, en dat is lang geleden van een pc-kast.

Nu ben ik ook benieuwd naar V1, V2, V4 en V5 :p

[ Voor 9% gewijzigd door Fordox op 24-03-2016 19:35 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het zal meer priegelwerk zijn maar als je V6 kan maken met een "centrale" plaatsing van de CPU-cooler, kan je mogelijk de case maken zoals
Afbeeldingslocatie: http://www.ancient-egypt.co.uk/saqqara/images/saqqara_jul_2006_0073.jpg
En, maar dat is mijn domme opmerking als non-modder; de verticale zijden van elke verdieping kan je misschien extra benutten voor USB-portts etc

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Nah dat maakt het in mijn optiek te complex. Ik hou van een simpel, strak en functioneel design. Hoe minder fratsen hoe beter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lux_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:45
Begrijp ik het goed dat de bovenkant ook in de uiteindelijke case doorzichtig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-10 19:38

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

V6, maar ik zou alles toch anders plaatsen behalve de fans. Maar goed, dan hebben we het over mijn mening, uiteindelijk is het jouw build! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-10 20:11
V6! Ziet er veelbelovend uit!

Zou zelf overigens meer met fanducts werken om de airflows accuraat te krijgen. Rondslingerend lucht doet niets en kost veel ventilatie capaciteit. Je GPU zou een eigen air in- en outtake moeten hebben, net als je cpu. Je zou daar dan nog met overdruk kunnen forceren dat er meer lucht door je koelribben stromen dan bij 1 atm normaal zou kunnen.

Afbeeldingslocatie: http://www.sjerp.nl/images/products/Dutair_centrifugaal_ventilator_LK810b.jpg

En dan een serieuze luchtpomp ipv een ventilator gebruiken :+

Maargoed, dat is wellicht in theorie een goed idee, maar of het praktisch uitvoerbaar is...

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:08
V6 - Als de case luchtdicht is van buiten... dan moet het kunnen als de ene kant lucht inplaast en de andere kant lucht uitblaast dan gaat het met de luchtstroming wel goed verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Ik zal proberen antwoord te geven op alle vragen.
Edwin88 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 17:51:
De V6 vind ik, visueel, het meest interessant. Ook denk ik dat die het meest uniek is. Bij de V3 denk ik direct aan een 3D printer (vraag niet waarom).
Wel ben ik benieuwd naar je fan opzet. Word het push-pull, of is dat toeval dat de fans in en uitvoer uit het plexideel doen?
- Dat V6 concept is meer voor de goede werking, het komt zo makkelijker uit. Dat die visueel iets grappiger is dan de V3 ben ik het wel mee eens. De engineering van de filtervoorziening van de V6 is makkelijker omdat ik meer volume heb om in te kunnen werken. Bij de V3 heb ik rond de 400% meer filteroppervlak dan een standaard vlakfilter. En bij de V6 kan het theoretisch oplopen tot 800% of meer. Hierdoor hoop iik weg te kunnen komen met standaard fans, ondanks de hogere drukval die het filtermateriaal zal hebben.
- Ik ga uit van een licht overdruk bij de V3 en de V6, beide push/pull of alleen push afhankelijk van de werkelijke airflow. Sommige dingen moet ik gewoon proefondervindelijk vaststellen. Bij de V3 zitten wel meer dan 3 fans hoor, maar die luchtstroom daar is uniek omdat de naad tussen het moederbord en de bovenplaat wordt gebruikt als afvoer. De doorsnede van die naad heeft grotendeels dezelfde oppervlakte als van 3 fans van 3x80mm. Het idee zit in de details;)
- Het grootste nadeel wat ik zo kan zien aan de V6 is de vorm van de stolp. Die zal wel duurder uitvallen als bij de V3, waar ik bij wijze van gewoon een vierkante vissekom van de blokker kan pakken ofzo.
Fordox schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 19:34:
V6, maar dan het koelblok een kwart slage gedraaid. Dat komt de arflow net iets meer ten goede denk ik.
V3 lijkt meer op een stolp.
Ik vind het trouwens een geweldig idee, die V6! Ideaal en uniek design :) Gewoon puur alleen al die fans onder een hoek met een halfronde kap er omheen. Als 1 van die rij fans blazen en de andere zuigen, Wauw :)
Ik ben echt onder de indruk, en dat is lang geleden van een pc-kast.
Nu ben ik ook benieuwd naar V1, V2, V4 en V5 :p
- Inderdaad beide een stolpdesign welke mijn inziens nog niet echt wordt toegepast. Toch is het idee pramatisch voortgekomen, ik wil gewoon graag kunnen pielen met meuk, ook op kleinere moederborden en ik wil een schione kiet als ik niet aan het pielen met meuk ben.
- Eens met de plaatsing van het koelblok, ik heb die er zo in gegooid voor het plaatje wat meer duidelijkheid te geven.
- Thx, maar het engineering en uitdetaillering moet grotendeels nog beginnen! Als ik hem als atx of eatx uitvoer, dan kan ik hem "Belglass V8" of de "Belglass V10" noemen, welke toch deels gebaseerd is op het aantal fans in het zicht. ;)
MAX3400 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 19:36:
Het zal meer priegelwerk zijn maar als je V6 kan maken met een "centrale" plaatsing van de CPU-cooler, kan je mogelijk de case maken zoals
Zal echt wel mogelijk zijn, maar mijn design is vooral voortgekomen uit de vraag naar een betere luchtfiltering en de bereikbaarheid van componenten indien ik will pielen met meuk.
Lux_Gamer schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 19:42:
Begrijp ik het goed dat de bovenkant ook in de uiteindelijke case doorzichtig is?
Ja, voor de volle 100% vanaf alle kanten.
NiGeLaToR schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 20:09:
V6! Ziet er veelbelovend uit!

Zou zelf overigens meer met fanducts werken om de airflows accuraat te krijgen. Rondslingerend lucht doet niets en kost veel ventilatie capaciteit. Je GPU zou een eigen air in- en outtake moeten hebben, net als je cpu. Je zou daar dan nog met overdruk kunnen forceren dat er meer lucht door je koelribben stromen dan bij 1 atm normaal zou kunnen.

En dan een serieuze luchtpomp ipv een ventilator gebruiken :+

Maargoed, dat is wellicht in theorie een goed idee, maar of het praktisch uitvoerbaar is...
Dat plaatje is beangstigend 8) Omdat het filtermateriaal wat ik wil toepassen ook echt filtert, heb ik eventueel meer fans nodig om voldoende airflow te genereren. In weze is de airflow in beide cases niet veel anders dan in andere cases. Als de vraag er niet is dan toeren ze gewoon lekker af. Deze filters hebben hetzelfde Z-patroon als de standaard cassettefilters, alleen ga ik hier dus pakhem beet +/-500% meer filteroppervlak per fan gebruiken om zodoende toch voldoende lucht in het systeem te krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://static.verwarming-shop-online.be/Files/3/6000/6161/ProductPhotos/Large/193686689.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Enige jammere aan die v6 is dat die niet volledig symmetrisch is inzake de fans (in eerste instantie 3push 3 pull).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-10 20:11
govie schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 21:25:

Dat plaatje is beangstigend 8) Omdat het filtermateriaal wat ik wil toepassen ook echt filtert, heb ik eventueel meer fans nodig om voldoende airflow te genereren. In weze is de airflow in beide cases niet veel anders dan in andere cases. Als de vraag er niet is dan toeren ze gewoon lekker af. Deze filters hebben hetzelfde Z-patroon als de standaard cassettefilters, alleen ga ik hier dus pakhem beet +/-500% meer filteroppervlak per fan gebruiken om zodoende toch voldoende lucht in het systeem te krijgen.
Ging meer om het idee: de fans die we gebruiken in onze kasten bouwen geen druk op, dus elke vorm van weerstand blokkeert koeling. Daarbij is het nadeel van een open ruimte waar je lucht in blaast dat je airflow diffuus is - je kunt hotspots krijgen en koelere zones. Daarom moet er dan weer op elk component een eigen fans, waardoor je in ene een half dozijn ventilatoren hebt.

Stel dat je zo'n luchtpomp neemt (want daar heb je het dan over, geen ventilator) die wel druk kan opbouwen, dan kun je lucht forceren door je behuizing. Daar waar je de lucht toevoer smaller maakt, zal de lucht sneller stromen, omdat de pomp druk op het systeem zet. Met een lichte overdruk kun je zo veel meer lucht over je componenten blazen dan met een ventilator. Stel je richt je kast zo in dat je met kunststof lucht langs je warme componenten kunt forceren dan heb je wellicht aan 1 luchtpomp genoeg en kun je de fans van je componenten slopen. Je hebt vooral koelribben nodig waar je lucht langs duwt.

Tis een heel ander concept, maar vond het een aardige gedachteoefening om te beredeneren. Ik heb 'vroegah' met airflow veel gespeeld door te proberen rook van bijvoorbeeld wierook door de pc te leiden om te kijken of ik daadwerkelijk een airflow kon creëren. Met gewoon fans de kast in en uit blazen krijg je veel dwarrel en weinig flow, allerlei hoekjes zonder airflow en dus veel fans op componenten om lucht langs de ribben te forceren. Dat lostte ik al op met fanducts van karton op de uitgang van ventilatoren en richting warme plekken/componenten en scheelde warmte en geluid. Overigens ging dat qua design gewoon nergens over, ductape, karton en snel de kap erop :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
NiGeLaToR schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 10:13:
[...]

Ging meer om het idee: de fans die we gebruiken in onze kasten bouwen geen druk op, dus elke vorm van weerstand blokkeert koeling. Daarbij is het nadeel van een open ruimte waar je lucht in blaast dat je airflow diffuus is - je kunt hotspots krijgen en koelere zones. Daarom moet er dan weer op elk component een eigen fans, waardoor je in ene een half dozijn ventilatoren hebt.

Stel dat je zo'n luchtpomp neemt (want daar heb je het dan over, geen ventilator) die wel druk kan opbouwen, dan kun je lucht forceren door je behuizing. Daar waar je de lucht toevoer smaller maakt, zal de lucht sneller stromen, omdat de pomp druk op het systeem zet. Met een lichte overdruk kun je zo veel meer lucht over je componenten blazen dan met een ventilator. Stel je richt je kast zo in dat je met kunststof lucht langs je warme componenten kunt forceren dan heb je wellicht aan 1 luchtpomp genoeg en kun je de fans van je componenten slopen. Je hebt vooral koelribben nodig waar je lucht langs duwt.

Tis een heel ander concept, maar vond het een aardige gedachteoefening om te beredeneren. Ik heb 'vroegah' met airflow veel gespeeld door te proberen rook van bijvoorbeeld wierook door de pc te leiden om te kijken of ik daadwerkelijk een airflow kon creëren. Met gewoon fans de kast in en uit blazen krijg je veel dwarrel en weinig flow, allerlei hoekjes zonder airflow en dus veel fans op componenten om lucht langs de ribben te forceren. Dat lostte ik al op met fanducts van karton op de uitgang van ventilatoren en richting warme plekken/componenten en scheelde warmte en geluid. Overigens ging dat qua design gewoon nergens over, ductape, karton en snel de kap erop :+
Leuk idee. Maar ik ga er voorlopig vanuit dat met een horizontale plaatsing van het moederbord in deze case, de gpu en cpu fans op vollast voldoende turbulente stroming over het moederbord creeren om een goed temperatuursprofiel in de case te kunnen handhaven. Als mijn 3D pakket en geduld het toelaten, dan zal ik de case simuleren (flow en/of heat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Ik heb besloten om de V6 voor atx op te zetten in 3D met werktekeningtjes en de 3d printer case voor m-atx. Ik zal waarschijnlijk de V6 naderhand gaan bouwen omdat ik van m-atx afwil, onhandig formaat als je vaak wilt pielen. Opzich heeft het topic wel geholpen want ik dacht eerst die andere te doen. Thx allemaal.

[ Voor 14% gewijzigd door govie op 29-03-2016 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Oeh, die z-filters lijken mij wel heel fijnmazig, en dus erg veel weerstand te geven. Wellicht kun je beter van dat filterstof/filterdoek gebruiken;
http://mytogendt.com/wp-c...6655374015765386303_o.jpg
Dat heb je in verschillende diktes. Gebruik het zelf ook, snij er stroken van die ik vervolgens in de lucht roosters van mijn woning plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
_ferry_ schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 07:03:
Oeh, die z-filters lijken mij wel heel fijnmazig, en dus erg veel weerstand te geven. Wellicht kun je beter van dat filterstof/filterdoek gebruiken;
http://mytogendt.com/wp-c...6655374015765386303_o.jpg
Dat heb je in verschillende diktes. Gebruik het zelf ook, snij er stroken van die ik vervolgens in de lucht roosters van mijn woning plaats.
Inderdaad, ik had deels dezelfde gedachte. Dat Z-patroon is in weze hetzelfde concept als een zakkenfilter (vergelijkbaar filtermateriaal qua substantie als in jouw foto), waarbij ook het filteroppervlak vergroot wordt ten opzichte van de doorsnede van het kanaal.
Ik heb er al wel wat mee gespeeld en nagedacht over het concept van het vergroten van het filteroppervlak t.a.v. de kanaaldoorsnede in computercases. Ik zag er wel brood in mits voldoende ruimte. Daarom heb ik +/-50% van het volume van de aluminium case (20 tot 25 liter inhoud) opgenomen voor een filtratiesysteem van voldoende capaciteit bij een lage drukval. De filter-assembly die eruit gehaald kan worden (om te reingen) mag dus even groot uitvallen als 10 pakken melk. Eventueel de ideale computercase voor mensen met luchtweg aandoeningen. :o
De detaillering van de filterassembly en alle gebruikte materialen is deels de laatste stap in het proces, hopelijk is 10 pakken melk voldoende volume voor een degelijk computercase filterconcept. De volgende stap is de aluminium case en het concept voor de montage van harddisks, ssd's en de voeding. Daarvoor wil ik eventueel van die ikea-ladenkastjes-rails gebruiken. Zodra ik e.e.a. uitgewerkt heb dan post ik wel weer wat afbeeldingen.

[ Voor 14% gewijzigd door govie op 30-03-2016 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
2 kleine updates:

Stolp en omkasting
Heb een begin gemaakt met de stolp en de zwart geverfde plaatsstalen omkasting eronder. Onder de fans zijn nu nog een ledige ruimte, hier komt de filterassembly te hangenwelke zal worden opgeklikt met een klik/snap verbinding. De filtersamenstelling is demonteerbaar en valt daardoor ook te reinigen. Hierover een komt dan uiteindelijk geperforeerde zwart gekleurde plaatdelen aan beide zijden (voor het oog symmetrie) om zo alles mooi egaal af te werken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7qtHoBS.jpg

Rolgeleiders
De voeding en storage assembly wil ik beide op aparte ikearails hebben, oftewel "rolgeleiders" want zo heten die componenten officieel. De reden hiervan is dat nadat alles geassembleerd is, ik geen zin heb om iedere keer de hele case + moederbord assembly uit elkaar te halen als ik de voeding of een harddisk wil uitwisselen. Vrij concept-achtig opgezet nog: De voeding in "pink" en de railgeleiders beide als balk opgezet, is allemaal nog aardig conceptueel om mijn geheugen te ontlasten als ik bepaalde zaken nog niet 100% duidelijk heb. Het is wel maakbaar opgezet voor als je weinig werktuigen tot je beschikking hebt. Er past een voeding in met een diepte van 225mm diepte, wat overeen komt met een 1500 Watt. Mits je stoppenkast dan aankan natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/C0kKeGI.jpg

De trage schildpad komt er vanzelf wel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Ik had wat motivatie nodig en heb daarom "even" een fotoimpressie ge-renderd van de tussenstand. Het renderen duurde 65 minuten met een dualcore en maar 8GB geheugen ( pruttel-pruttel-pruttel :9 ). Het plaatje heeft een resolutie van 1584*913 pixels op maximale kwaliteit.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fC1rFco.jpg

Vaak hebben computercomponenten wel kleur genoeg en passen kleuren uit het wit/grijs/zwart spectrum daar wel aardig bij. Het resultaat ziet er een stuk veelbelovender uit als ik in eerste instantie op had gehoopt. De foto-impressie motiveert mij wel om het ontwerp af te maken (maar niet om vaker te renderen op maximale kwaliteit met weinig geheugen en threads. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik vraag me alleen af, of je op een manier als deze wel een goede airflow gaat krijgen, met name aan de kant die de warme lucht moet pullen uit je case. Warme lucht stijgt immers op... Ik zou dan de case dus eerder omdraaien, zodat je een betere airflow krijgt en de warme lucht er veel beter uit kan. :)

Dan ziet de kast er ook gelijk er meer als een echt motorblok uit. :) Bij de meeste V-motoren gaan de zuigers immers ook omhoog en omlaag... :)

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 02-04-2016 03:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Je hebt een goede punten, maar opzich bevalt het huidige ontwerp me wel. Ik verwacht dat in een case als deze zoveel turbulente luchtstromingen bovende cpu koeler plaatsvinden (fans in diverse richtingen in de case) dat warmte niet echt de kans krijgt om bovenin een dode zone te accumuleren. Ik hoop dat ik e.e.a. uit de Computational Fluid Dynamics kan halen, die optie zit op mijn 3D pakket al heb ik het nog nooit gebruikt. Dat wordt dus nog wel een werkje! Mijn huidige systeem draait eigenlijk nooit op 100% vollast, het is vaak OF de gpu op vollast OF de cpu op vollast maar eigenlijk nooit beide. En als ik overklok als hobby, dan is het toch vaker met een open case, dus haal ik de kap eraf, wat ook een van de redenen was van dit ontwerp. Ik ga dat CFD wel proberen goed op te zetten, dus ik zal het je nog laten weten of warmte-accumulatie een probleem wordt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kan bovenin eventueel natuurlijk ook wat fans plaatsen, als blijkt dat de temperaturen wat aan de hoge kant zitten. Wel dan zorgen dat de fans in de richting van de 'exhaust' blazen. :)

Kap er af halen is sowieso het slechtste wat je kan doen om je airflow om zeep te helpen. Lijkt me dus geen verstandig idee met een kast zoals je die nu ontworpen hebt.

Ik blijf dus voor wat betreft airflow toch wel mijn zorgen houden, als ik eerlijk mag zijn. :) Ik ben in elk geval benieuwd of het idd een probleem zou kunnen worden!

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 02-04-2016 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Het idee is nog steeds mooi, maar het ziet er nu wel een stuk lomper uit in ATX formaat. Waarom geen mATX?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-10 19:13
Ziet er mooi uit, als je iets gerenderd moet hebben (afhankelijk van welke software je gebruikt) kan je me altijd een linkje sturen van de project file dan gooi ik ze even over mijn i7 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is de zijkant open? Het lijkt me dat je CPU- en videokaart-koelers in de richting van je airflow wil hebben en niet haaks erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Fordox schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 14:18:
Het idee is nog steeds mooi, maar het ziet er nu wel een stuk lomper uit in ATX formaat. Waarom geen mATX?
Als het mij om het caseformaat te doen was geweest dan was het andere model meer geschikt. Dat model is nog 10 centimeter dunner dan het originele m-atx V6 model en verschilt maar liefst +/-18 centimeter met het huidige atx V6 model. Omdat de V6 case niet dieper werd bij het toepassen van atx moederbord, leek mij deze beter geschikt (hij past nog steeds op een boekenplank). Ik wil namelijk in de toekomst een 2de handsie top OC atx moederbord op de kop tikken.
Ik ga bekijken of ik de mountingholes zo uit kan voeren zodat ieder type moederbord altijd gecentreerd kan worden gepositioneerd. Dat lost in een klap direct alle esthetische aandachtspunten hieromtrent op. Mijn huidige m-atx of mini-itx moederbord zal hopelijk dus gewoon symmetrisch voor het oog te bewonderen zijn.
Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 14:30:
Is de zijkant open? Het lijkt me dat je CPU- en videokaart-koelers in de richting van je airflow wil hebben en niet haaks erop.
De GPU- en CPU-koelers waar ik voorlopig naar kijk hebben beide intake fans dus die behoeven geen speciale case-airflowrichtingen.

[ Voor 3% gewijzigd door govie op 02-04-2016 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-08 10:54
Waar zou je zo'n kast neerzetten? Zowel op de grond als een bureau lijkt het me onhandige afmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

govie schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 15:39:
De GPU- en CPU-koelers waar ik voorlopig naar kijk hebben beide intake fans dus die behoeven geen speciale case-airflowrichtingen.
Hoe kom je op dat idee? Een koeler die zijn lucht aanzuigt en uitspuugt tegen de richting in gaat meer problemen veroorzaken dan eentje die het netjes in de goede richting doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 16:18:
[...]

Hoe kom je op dat idee? Een koeler die zijn lucht aanzuigt en uitspuugt tegen de richting in gaat meer problemen veroorzaken dan eentje die het netjes in de goede richting doet.
De theorie waar ik mij voorlopig aan vast hou is dat er intake/outtake fans zijn die samen zorg dragen voor een airflow in een rechthoekig luchtkanaal van circa 280*225 van 530mm lang. Dat er wat kleinere apparaatjes in dat luchtkanaal zijn gemonteerd die wat "luchtkanaalflow" recirculerend opwarmen in welke uitvoeringsvorm dan ook doet daar in weze niets aan af. Deze "mini-koelconcepten" beïnvloeden de hoofd airflow niet in een mate dat het storend zou kunnen werken op het totale koelconcept van de case. Sowieso heb je meerdere koelconcepten bij gpu's en ik ga die niet allemaal afzonderlijk testen of in een cfd zetten. Ik weet zeker dat echte fabrikanten dat ook niet doen. Je hebt zelf bepaalde ontwerpregels die je vasthoudt en op het einde van het engineeringgebeuren run je wat cfd's of gewoon echte opstellingen op maximum belasting voor een paar uur om te kijken of de case niet wegsmelt. Ik heb bijvoorbeeld gelet op dode hoeken om stilstaande lucht zoveel mogelijk te voorkomen en dat ik qua montage graag een turbulente stroming in de case zou willen creeren (vandaar ook de positie van de cpu cooler en het ziet er beter uit). Ik probeer in weze dus ook niet om de airflow optimaliseren, maar het totale koelrendement van de case. Uiteindelijk zal blijken wat waarheid is en wat niet. Het is zowieso koffiedik kijken in een case waarbij meerdere fans van diverse fabrikanten onafhankelijk van elkaar op en aftoeren waarbij ook de fanaansturing eventueel anders is ingesteld. De enige houvast die ik in deze fase heb zijn mijn inziens de luchtkanaalmethode en wat stelregels voor een goed conceptontwerp.

[ Voor 11% gewijzigd door govie op 02-04-2016 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• govie
Het mounten van de psu en storage assembly heeft me wel veel hoofdpijn verzorgd, maaarrrrrr na twee dagen aanprutsen ik heb wel een mooie oplossing gevonden. Nu hoef ik qua bedieningsgemak, fabricagemethoden en kosten niet veel meer in te leveren. Ik heb een kettinggeleidingsprofiel gevonden die ik ga gebruiken (of iets soortgelijks) om de hd's en ssd's aan op te hangen:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aSoYRbO.jpg

Mijn inziens is het verstandig om altijd te proberen om zo min mogelijk uit te gaan van 3D printen, ondanks dat het wel verleidelijk is. Ik kan dat altijd later nog wel eens proberen indien het me uitkomt of ik thuis een 3D printer heb staan, zowieso is dit een enkelstuksproductie case, en niet een massafabricage case. Hier twee overzichtsfoto's voor een algeheel beeld van de binnenkant van de aluminium/stalen case zoals ik het nu voor ogen heb:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hQOXkBM.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RnlAfn8.jpg

De storage- en de psu-lade kunnen onafhankelijk van elkaar in en uit schuiven net als ikea laadjes, waarbij alle andere toeters en bellen gewoon lekker kunnen blijven zitten waar ze zitten. Voor de geïnteresseerde, de lade-geleiders kosten rond de 5 euro op ladegeleider.nl, ik weet nog niet hoeveel een kettinggeleidingsprofiel kost.

Hieronder een plaatje van de storage-lade. Volgens mij het eerste verticaal hangende storage-frame ooit. Dit is ook wel logisch omdat er bij mijn weten nog nooit een stolp-case is verkocht. De lade geeft een dak boven het hoofd aan 2x3.5" HD en 2x 2.5" SSD die hangend worden gemonteerd middels het hierboven vermelde profiel.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2axKjg5.jpg

Ik moet nog wel veel opschonen maar de principes zijn wel duidelijk weergegeven. Als iemand een beter idee denkt te hebben dan laat het maar even weten. Ik kom tot en met vandaag niet veel verder zoals hierboven weergegeven.

[ Voor 5% gewijzigd door govie op 03-04-2016 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:33
Ik vind die HDD-tray best wel geinig! Wel vraag ik me af waarom je die SSD-slede niet in dezelfde verhoudingen doet als de HDD-sledes, zodat je ze onderling nog kan omwisselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
WK100 schreef op maandag 04 april 2016 @ 13:29:
Ik vind die HDD-tray best wel geinig! Wel vraag ik me af waarom je die SSD-slede niet in dezelfde verhoudingen doet als de HDD-sledes, zodat je ze onderling nog kan omwisselen :)
Slim! Dat ga ik proberen zo te maken, bedankt! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allerleidesign
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-06-2024
Ik vind het een mooi concept, ik hoop dat je het volledig afmaakt en het uiteindelijke eindproduct net zo mooi en functioneel is.
Misschien een vreemde vraag van mij uit, maar heb je er al eens over gedacht om de gpu ook naar onder te verplaatsen dmv een riser? scheelt je een blok en een paar gaten in de stolp lijkt mij.. zelf niet veel verstand van airflow enzo, maar ik vroeg het me af.

www.allerleidesign.nl -|- www.facebook.com/allerleidesign/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
allerleidesign schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 03:23:
Ik vind het een mooi concept, ik hoop dat je het volledig afmaakt en het uiteindelijke eindproduct net zo mooi en functioneel is.
Misschien een vreemde vraag van mij uit, maar heb je er al eens over gedacht om de gpu ook naar onder te verplaatsen dmv een riser? scheelt je een blok en een paar gaten in de stolp lijkt mij.. zelf niet veel verstand van airflow enzo, maar ik vroeg het me af.
Het is rust tijdens de NCAA finale dus ik kan effe typen. 8)

Nee, ik heb er nooit over nagedacht om de videokaart naar onderen te verplaatsen middels een rizer. In beginsel is het gehele concept functioneel en ben ik begonnen met het eisenpakketje in de eerste post en al het andere heb ik geprobeerd niet al te veel op te letten. Dat het er eventueel leuk uit gaat zien is mooi meegenomen. Ik kan dus bijvoorbeeld ook niet echt iets met waterkoeling doen, vind ik prima want deze case is gericht op luchtkoeling en niet waterkoeling.
Ik zit er zelf op dit moment aan te denken om bijvoorbeeld een mooie gpu cooler eventueel te gebruiken (zalman VF100 LED als het een koperthema wordt). Of om zelf een gpu cooler samen te stellen met bijpassende fans van het fabrikaat waar ik uiteindelijk voor ga kiezen. Ik zou bijvoorbeeld een highend notcua, thermaltake of scythe gpu cooler wel kunnen waarderen, ergens is het ook wel raar dat deze nog niet bestaan.
Die gast van apple, bill jobs ofzo (haha grapje) zei ooit dat het moeilijker is om te bepalen wat je niet doet dan wat je wel doet. Hij was wel eens slimme consumenten-produkten-man natuurlijk. Al je aan het designen bent, maak je het jezelf een stuk makkelijker als je niet alles probeert mogelijk te maken met dezelfde case. Dit is in eerste instantie een stuk moeilijker dan het lijkt. De ideale alles omvattende case bestaat simpelweg gewoon niet en er is niets mis met "uniek" zijn.
In pc-case-land kunnen ze van die gast nog wel wat van leren, alle grote jongens maken nagenoeg teveel dezelfde type cases voor dezelfde doelgroepen. Kijk maar eens in de pricewatch, ergens zijn ze wel doorgeslagen en zit er geen logica meer in. Het drukt de prijzen ook behoorlijk, ze maken in weze hun eigen markt kapot.
Maargoed, punt blijft dat het ontwerp nog niet af en/of al gebouwd is...

[ Voor 32% gewijzigd door govie op 05-04-2016 05:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• govie
WK100 schreef op maandag 04 april 2016 @ 13:29:
Dat was een goed ideetje van jouw, er kunnen nu 3 Hardisks of 6 SSD's in. Symmetrie is goed.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hLElNrB.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WK100
govie schreef op donderdag 07 april 2016 @ 14:54:
[...]

Dat was een goed ideetje van jou, er kunnen nu 3 Hardisks of 6 SSD's in. Symmetrie is goed.

[afbeelding]
Keurig! Ik vind die renders er leuk uitzien, daarnaast hebben we een goed idee waar we het over hebben :)

Wat is het volgende knelpunt van het ontwerp?

offtopic:
Ik wou dat ik zo goed kon renderen...

[ Voor 7% gewijzigd door WK100 op 08-04-2016 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Koel-filter concept van de voeding is nog wel tricky, heb daar nog niets beslist. Ik wilde eerst de zaken afhandelen die ik al concreet in subassemblies kon opzetten.

Voeding koel/filter concept
1- De luchttoevoer gescheiden houden van de rest van het systeem met of zonder een eigen filter (van lagere standaard kwaliteit oftewel vliegengaas). Indien ik dit concept ga aanhouden dan blijft de assembly grotendeels zo als die nu is.
OF
2- Ik kan ook proberen om de luchttoevoer van de case te combineren met die van de psu, dan kunnen ze gebruik maken van kwalitatief gefilterde lucht. De voeding-lade zal deel uit gaan maken van het aanzuigkanaal en de storage-lade van het afvoerkanaal onder de afvoerfans, Hierdoor is er ook meer volume beschikbaar voor het toepassen van een gecombineerde luchtfilter assembly.
OF
3- Een beetje hetzelfde als hierboven vermeld, waarbij de storage lade in de afvoer komt en er ook meer hoogwaardig filteroppervlak wordt geplaatst. De psu krijgt nu een eigen hoogwaardige filterassembly, zodat de psu-fan niet het koelproces in de case zelf zou kunnen beinvloeden. Ik weet niet of dit concept past maar als concept 2 in theorie zou passen, dan zie ik niet waarom deze optie niet mogelijk zou kunnen zijn. Het hoeft ook niet makkelijk te engineeren zijn, zolang het maar mogelijk is. Ik vind conceptvorming in "tight spaces" ook wel leuk om te doen, breinbrekers!
OF
4- ??

Dus... keuzes, altijd lastig. Ik neig voorlopig een beetje naar optie 3 maar misschien probeer ik hier dingen moeilijker te maken dan ze in weze zijn. Jullie nog enige ideeen en/of voorkeuren voor gefilterde koellucht-concepten?

Gecentreerde atx en u-atx moederborden concept
Heb ik grotendeels al erin staan dankzij posts van anderen in dit draadje, blijkbaar heb ik al minimaal twee keer geluisterd! ;) Ik heb de mountingholes van de bovenplaat al fictief "geboord" voor gecentreerde atx en u-atx moederborden. Door het toepassen van 2 verschillende achterplaten, waar de connectors en slots normaliter zitten, zullen moederborden altijd gecentreerd geplaatst kunnen worden. Nu was het plan om deze twee plaatjes (atx end u-atx model) in transparant materiaal te laten 3D-printen. Zo blijft het gevoel van "see-trough" een beetje behouden, mits het niet al te lelijk spul is die tranparante plastic meuk. Beide achterplaatjes zal ik dit weekend proberen op te zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door govie op 08-04-2016 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WK100
govie schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 10:35:
1- De luchttoevoer gescheiden houden van de rest van het systeem met of zonder een eigen filter (van lagere standaard kwaliteit oftewel vliegengaas).
Qua filter zou je het materiaal kunnen gebruiken uit een wasdroger, die hebben ook stoffilters, bijvoorbeeld voor de condensor.

Een googeltje levert bijvoorbeeld dit op. Heb je een leuk reepje met aardig dikte. Vergeet niet dat je dan pressure-optimized fans nodig gaat hebben.

Wat ik nog mis is een render met hoe je de lucht bij de voeding wilt krijgen, heb je die toevallig liggen? Als je het in woorden uitlegt begrijp ik het ook wel hoor :)

[ Voor 77% gewijzigd door WK100 op 08-04-2016 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
WK100 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:13:
[...]

Qua filter zou je het materiaal kunnen gebruiken uit een wasdroger, die hebben ook stoffilters, bijvoorbeeld voor de condensor.

Een googeltje levert bijvoorbeeld dit op. Heb je een leuk reepje met aardig dikte. Vergeet niet dat je dan pressure-optimized fans nodig gaat hebben.

Wat ik nog mis is een render met hoe je de lucht bij de voeding wilt krijgen, heb je die toevallig liggen? Als je het in woorden uitlegt begrijp ik het ook wel hoor :)
Concept 1 lijkt me wel duidelijk, hieronder concept 2 en 3. Het totale filtervolume mag maximaal 12 liter bedragen, wat +/-50% van het volume bedraagt van de binnenkant van de case. Ik heb al uitgemeten en conceptjes opgezet waarmee ik +/-600/800% of meer filteroppervlak kwijt kan in dit volume dan normaal gesproken in pc-cases wordt toegepast. Ik ga ervan uit dat het voldoende oppervlak is om toch met standaard fans uit de voeten te kunnen. Ik wil gewone pricewatch fans hebben, mits tweakers witte/grijze fans toevoegt aan hun assortiment, want ze bestaan van bijna iedere fabrikant (blijkbaar ben ik de enige die witte fans zoekt).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1ECNs4T.png

Dus, concept 1, 2, 3 of iets totaal anders?

[ Voor 27% gewijzigd door govie op 08-04-2016 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordyyyyy
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10 11:03
Hoe ben je van plan de doorzichtige kap te laten maken?
Ik had zelf een tijdje terug een soortgelijk concept bedacht, echter leek me de productie van de kap erg prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Jordyyyyy schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 13:55:
Hoe ben je van plan de doorzichtige kap te laten maken?
Ik had zelf een tijdje terug een soortgelijk concept bedacht, echter leek me de productie van de kap erg prijzig.
- Als ik het seriematig zou laten doen dan waarschijnlijk een kap laten vacuvormen of thermovormen. Het is een techniek waarbij verwarmd plaatmateriaal in een matrijs (=mal á 3000 euro) wordt gezogen of tegen een mal wordt gedrukt met luchtdruk. Je kan de mal eventueel ook nog wel deels uit hout maken bij eigenhuisentuin-vacuvormen (heb er nog niet in gedoken qua details maar Rob de tuinman heeft altijd wel goede ideetjes). :+
- Voor enkelstuks denk ik dat je goedkoper uit bent met eentje van glas. Die kun je zelf lijmen (=minder sjiek en zwaar) of op maat laten maken door een glasblazer (zonder naden). Ook kun je eventueel standaard plastic bakken/aquariums gebruiken als glazen kap, maar dan heb je wel minder vrijheden qua ontwerp.

Eerst maar eens engineeren dat het een maakbaar en een mooi ontwerpje is en dan kijk ik later wel hoe en wat. Die kap was altijd al een prijzige sluitpost, ongeacht welke vorm of ontwerp ik dat ding zou meegeven. Zowieso is het concept ontwerpen wel een frustrerend leuke bezigheid.

[ Voor 24% gewijzigd door govie op 08-04-2016 14:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Ik zou maar 1 filter gebruiken, scheelt in extra componenten en in schoonmaken van je filter (neem ik aan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Laatst online: 06-10 16:20
Als je de PSU in de hoek zet dan kan die zijn eigen lucht opzuigen en uitstoten. Ik zou die warmte namelijk niet over je storage laag gaan blazen. Die krijgen in dit ontwerp überhaupt al alle warmte te verdragen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Bedankt weer voor de berichtjes en ideetjes.

- Ik heb beslist dat ik concreet uitga van het buigen van plexiglas voor de kap. Met een verf-fohn en zou ik de hoeken (+/-60 graden) wel kunnen buigen. Dan maak ik de zijkanten van de kap op maat zodat alles precies past. Een mooie hoek-foutmarge zolang de buitenmaat van de stolp maar klopt. Het lijkt me voor stuks- productie het makkelijkste, ik zal het stolp ontwerp daarop aanpassen komende week. Dit is een mooi voorbeeld van de ontwerp-nadelen van stuks-productie, maar toch nog wel aardig ondervangen.
- Zover ik heb gelezen heb, schrijven (haha) harddiskfabrikanten max 60/70 graden voor inzake de levensduur van de harddisks. Volgens veel datacenterartikelen heeft de temperatuur geen correlatie met het aantal fouten die ze tegen komen. Sowieso denk ik niet dat ik die temperaturen vaak ga behalen. Voor zover ik weet blaast een voeding via de achterkant wat warmte uit de kast. De andere warmte staat wel in contact met de storage assembly, net zoals in andere cases. Als het later blijkt dat de uittredende temperatuur echt te hoog wordt dan kunnen we daar weer lering uittrekken en eventueel de boel aanpassen.
- Ik ga proberen om concept 2 en 3 uit te werken middels een tussenschotje, dan kan ik eventueel checken of 1 filterassembly problemen geeft. Ik verwacht namelijk dat de intake fans en de fan van de voeding elkaar gaan tegenwerken als de weerstand over de filter-assembly te hoog wordt. Ik heb dit eens eerder meegemaakt, vandaar. Maar ik zie ook liever concept 2, dus ga ik proberen om concept 3 uit te werken, zodat concept 2 concreet ook mogelijk is. Het beste van beide werelden.

[ Voor 3% gewijzigd door govie op 11-04-2016 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ik ga zo sporten dus het wordt een korte reactie. Er zijn schijven die in SMART al aangeven dat ze onbetrouwbaar zijn als de airflow boven de 50 graden wordt. Bovendien heeft Google juist laten zien dat warmte wel degelijk een flinke invloed heeft op de uitval, alleen niet zoals verwacht. Lees het originele onderzoek er maar ens op na. Die 60/70 graden is echt te dol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
sdk1985 schreef op maandag 11 april 2016 @ 19:15:
Ik ga zo sporten dus het wordt een korte reactie. Er zijn schijven die in SMART al aangeven dat ze onbetrouwbaar zijn als de airflow boven de 50 graden wordt. Bovendien heeft Google juist laten zien dat warmte wel degelijk een flinke invloed heeft op de uitval, alleen niet zoals verwacht. Lees het originele onderzoek er maar ens op na. Die 60/70 graden is echt te dol...
Die 60/70 graden die ik heb genoemd komen van samsung af, die heb ik zelf niet verzonnen. De eerste link in google gaf me dit:
Hard Drive Temperature Takeaways

After looking at data on over 34,000 drives, I found that overall there is no correlation between temperature and failure rate. The one exception is the Seagate Barracuda 1.5TB drives, which fail slightly more when they run warmer. As long as you run drives well within their allowed range of operating temperatures, keeping them cooler doesn’t matter.
https://www.backblaze.com...mperature-does-it-matter/

Nou hebben google en microsoft ook weer onderzoeken gedaan in hun datacenters of onder misschien zelfs wel consumenten. Maar ergens zal de waarheid wel er op uitkomen dat koeler vaak beter is, mits boven de 20 graden. Maar ik zie zelf nog geen te groot verschil in de casetemperatuur in mijn case en eentje van bijvoorbeeld cooler master of corsair waar de ventilatiehoeveelheid ook volgens de marktnorm is opgezet.

[ Voor 6% gewijzigd door govie op 11-04-2016 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
govie schreef op maandag 11 april 2016 @ 21:51:
[...]

Die 60/70 graden die ik heb genoemd komen van samsung af, die heb ik zelf niet verzonnen. De eerste link in google gaf me dit:

[...]

https://www.backblaze.com...mperature-does-it-matter/

Nou hebben google en microsoft ook weer onderzoeken gedaan in hun datacenters of onder misschien zelfs wel consumenten. Maar ergens zal de waarheid wel er op uitkomen dat koeler vaak beter is, mits boven de 20 graden. Maar ik zie zelf nog geen te groot verschil in de casetemperatuur in mijn case en eentje van bijvoorbeeld cooler master of corsair waar de ventilatiehoeveelheid ook volgens de marktnorm is opgezet.
Ik heb hier een ST3000MD001 en die heeft een treshhold waarde van 45, dit is omgekeerd vanaf 100 dus 55 graden is de maximum airflow temperatuur. Ga je daar overheen dan geeft de schijf permanent aan dat hij vervangen moet worden. Natuurlijk buiten de garantie ivm de airflow temepratuur.

Het bekende Google onderzoek is vaak niet goed geïnterpreteerd:
Overall our experiments can confirm previously reported temperature effects only for the high end of our temperature range and especially for older drives
Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat voor de drie jaar oude schijven er een significant hogere uitval is. Er is dus wel degelijk een relatie tussen uitval en temperatuur zichtbaar. Ze hebben het alleen andersom verwoord. Verder vinden ze in het onderzoek dat er andere factoren in het spel zijn, buiten temperatuur, die een invloed moeten hebben. Welke dat zijn laten ze echter in het midden. Oh en uit de grafiek kunnen we concluderen dat 30-40 graden de optimale temperatuur is. Te laag en te hoog werken beide averechts.

Als je zelf je ideale kast gaat ontwerpen dan vindt ik het vreemd dat je dan de hete lucht over je storage laag gaat blazen. Zet anders de schijven voor de intake dan ben je van het probleem af. De overige componenten zijn tegenwoordig niet zo lastig meer te koelen (tenzij je hele aparte componenten gebruikt) en hebben vaak geen problemen met temperaturen tot 80 graden (soms hoger). Een GTX 980 gebruikt gemiddeld slechts 156W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
sdk1985 schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 00:16:
[...]
Zet anders de schijven voor de intake dan ben je van het probleem af.
Je hebt principieel gezien zowieso gelijk, pijnlijk maar dat is het! 8) Bedankt!

Ik ben blijkbaar wat laks ten aanzien van storage of zie het probleem niet zo als ik binnen de specificaties blijf. Of het is een "haastige spoed is nooit goed moment". Ik wil de vraag of mijn gedachte+verwachting gegrond zijn eigenlijk overslaan en gewoon een concept nemen waarbij ik niet hoef te gissen over de temps betreffende de storage omgeving.

Wat ik ook kan proberen is wat jij voorstelt, het samenvoegen in een compartiment van de storage- en filter assembly. Dit om zodoende te garanderen dat de storage devices in een gefilterde 20/25 graden omgeving zitten (of in ieder geval een gefilterde koelere omgeving dan in de afvoer). Ik kan onder de harddisk-lade gewoon flatfilter inzetten met hetzelfde materiaal als de werkelijke filterassembly, veel koeling hebben die harddisks volgens mij niet nodig, zolang er maar een beetje flow gegarandeerd is, dan is het al prima (voeding heeft een apart circuitje met standaard "filtermateriaal"):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sTmoZAs.png

Ik denk dat dit beter is, klopt dit? Als er mensen zijn met nog andere ingevingen dan laat maar weten.

Edit: Voor de mensen die willen weten waar ik dat mee maak, www.draw.io. Het is gratis natuurlijk en makkelijk ook, een beetje visio voor boeren! :9

[ Voor 69% gewijzigd door govie op 12-04-2016 03:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Geen plaatjes deze keer.

(1) Airflow
Ben bezig met de airflow setup en heb hopelijk knopen goed doorgehakt. Ik was destijds geswitched van m-atx V6 naar een atx V6 case en nu bijt deze keuze mij enigzins in de bil! 8)7 Ik heb aangenomen dat:
- Een atx case 850 Watt (25k boven ruimtetemp) aan warmte zou moeten kunnen afvoeren, gelijkwaardig aan 6700k+dualgpu-sli setup;
- Een m-atx case voor mij zou rond de 750 Watt of minder moeten kunnen afvoeren.

(2) Fans
Deze keuzes houden in dat 80mm fans voor een atx case waarschijnlijk net niet voldoen als ik mijn voet strak hou bij de uitgangspunten. Ik heb helaas geen marktnorm gevonden maar 850W/25K lijkt mij wel een degelijke uitgangspunt. Ik zal eens kijken hoe 4x140mm en 4x120mm fans ogen in een render.

(3) Filterassembly
Ik ga er voorlopig even van uit dat ik ongeacht de fandiameter altijd 3x de aanzuig-fan-oppervlakte aan filterbehuizings-oppervlakte kan toepassen. Als voorbeeld: bij 3x 80mm aanzuigfans heb ik 3 filterbehuizingen van 80mm*240mm onderin de case. In de filterbehuizing kan ik de filteroppervlakte altijd nog vermenigvuldigen door een Z-patroon toe te passen bij hoogwaardige filtermaterialen waardoor ik eventueel 800% of meer filteroppervlak kan creeren dan een standaard vlakfilter.

Ik heb de filtereisen vooral gebaseerd op luchtaandoeningen omdat ik de mogelijkheid wil hebben om het binnekwaliteit te verbeteren:
(A) Pollenfilter : G4 : Dit is een filter dat in standaard balansventilatie units wordt toegepast. Als we de vertreklucht recirculeren dan zou dit goed genoeg moeten zijn om nagenoeg alle pollen uit vertreklucht te kunnen filteren.
(B ) Fijnstoffilter : M5 of M6 : Dit filter heeft een hogere kwaliteit dan G4 en kan ook een klein beetje fijnstof filteren (misschien draagt het ook bij aan de preventie van huisstofmijt). Omdat we de vertreklucht recirculeren met de computercase ga ik ervan uit dat mensen met luchtaandoeningen (bv. astma) dit eventueel merken.
(C) Fijnstoffilter : F8 of F9 : Deze kwaliteit filters kom je eerder tegen in luchtbehandelingskasten bij kantoren. Als ik dit filter toepas, dan accepteer ik dat de luchtkwaliteit in het vertrek belangrijker is dan de de 850Watt eis (ik dacht dat chinasmog ook fijnstof was), maar de computercase moet nog wel een standaard systeem met een 1xgpu goed kunnen koelen.
(D) HEPA filters: Doe ik niet aan. Dit soort filters hebben teveel druk nodig die standaard case fans niet kunnen leveren.

De uiteindelijke filterassembly moet met alle drie de filtermaterialen kunnen plaatsen. Qua uitvoeringsvormen neig ik nu naar paneel/casette/draadstang filters, afhankelijk van de kwaliteit.

Als jullie nog hiaten vinden in het bovenstaande, dan graag een melding. Nu is het even aankijken hoe de renders eruit gaan zien met 120mm en 140mm fans alvorens ik een keuze ga maken.

Update

Dit is het verschil tussen 120mm en 80mm fans.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RDKyYkc.gif

120mm hebben net iets meer opvoerhoogte dan 80mm, 80mm is net wat mooier maar dit is stuksproductie en geen seriematig produkt. Ik neig voorlopig naar de lelijkere 120mm setup, omdat ik met dit model alle 60/80/92/120 fan en filterassemblies kan testen in diverse configuraties. 1 case to rule them all! Zo doe ik mooi veel kennis op over higher-end filterconcepten en combi's met diverse fansetups. Heel soms is wat onder de motorkap zit, belangrijker dan de carroserie.

[ Voor 13% gewijzigd door govie op 18-04-2016 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Projectje ligt stil totdat ik een antwoord heb van bedrijf camfil op mijn email, zonder deze filter-informatie is het lastiger om e.e.a. concreet te maken.

[ Voor 18% gewijzigd door govie op 20-04-2016 23:31 ]

Pagina: 1