Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Enige tijd geleden heb ik een "budget" game PC samengesteld met jullie hulp en weinig eigen kennis.
Nu wil ik de koeling verbeteren omdat mijn CPU de laatste tijd weleens overheat.
Wat is een Fan die ik zonder problemen kan inbouwen in deze build?
Bij voorbaat dank

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed€ 68,04€ 68,04
1Gigabyte F2A88X-D3H€ 63,59€ 63,59
1MSI Radeon R9 270X HAWK€ 184,50€ 184,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,86€ 46,86
1Sharkoon Vaya€ 28,53€ 28,53
1BenQ DL2215 Zwart€ 92,60€ 92,60
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,54€ 54,54
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,38€ 13,38
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 46,94€ 46,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 598,98

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe warm wordt je cpu precies? En hoeveel fans zitten er momenteel in je case en wat is je airflow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem zien oplopen tot 107 graden, ik heb de orginele casefan, de 2 van de videokaart en die op de voeding.
Ik zou werkelijk niet weten wat de airflow is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je zelf de processorkoeler gemonteerd? Zo ja, dan zou ik even goed kijken of deze werkelijk goed vast zit. Verder moet je even kijken of het kleine plastic laagje er nog niet op zit. Deze kan er namelijk voor zorgen dat je cpu zijn warmte niet kwijt kan.

Als dit niet het probleem is, zou ik toch nog even kijken hoe je fans blazen. Kast openmaken en je pc dan aanzetten. Op deze manier kun je goed voelen hoe je airflow is (waar en hoe de lucht blaast).

Met welk programma meet je deze temperaturen trouwens? Want voor hetzelfde geld lees je een verkeerde temperatuursensor af of is de temperatuursensor stuk. Volgens mij willen vooral amd cpu's nog wel eens voor gekke waardes zorgen in temperatuur-uitlees-programma's.

Als je dit hebt allemaal hebt gecheckt en je cpu wordt nog steeds heet, dan zou ik investeren in een goede aftermarket koeler (Cooler Master 212 Evo o.i.d.). Al zou ik het wel raar vinden als je cpu na deze stappen nog steeds zo warm wordt... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik deze PC al bijna 2 jaar dus ik verwacht niet dat het een montagefout is. Ik zal vanavond naar de airflow kijken.
Ik gebruik MSI Afterburner, maar hij is al een paar keer uitgevallen dus ik ben bang dat die waarde wel klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zou ik eens je cpu-koeler goed uitblazen, met iets van compressed air, of een compressor (als je die hebt). En weet je zeker dat je de cpu waarde hebt in Afterburner en niet de gpu waarde (kan gebeuren toch ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Crap, idd GPU, foking kleine lettertjes :p
Weet zo dan niet wat de CPU temp was.
Als ik hem zo los heb zal ik de compressor er tegenaan gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahaha naja ik dacht al. Afterburner gebruik je meestal voor je gpu.

Maar dat maakt in principe niks uit, want 107 graden is ook teveel voor een gpu (of heb je deze temp ook verkeerd afgelezen ;))

Ik zou je gpu koeler ook even uitblazen, op internet dtaan genoeg filmpjes over hoe je dit moet doen. Verder zou ik dan nu tijdelijk, als je die hebt, je gpu-overclock even 'uitzetten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor zover ik weet overclock ik niets.
Bedankt voor je hulp zover :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die temperatuur is wel erg hoog, hoe lees jij je temperatuur af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Dan denk ik aan een paar dingen: zie je de fans goed draaien, zit er veel stof op misschien en het is na zoveel tijd wel handig de koelingspasta te vervangen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
Verwijderd schreef op zondag 27 maart 2016 @ 15:50:
Die temperatuur is wel erg hoog, hoe lees jij je temperatuur af?
Heeft hij al genoemd 8)7 MSI afterburner, dus zn gpu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De behuizing heeft alleen een intakefan. Zet er achterin eens een outtake bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowBigQ
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-09 20:41
GPU fan schoonmaken :) Heb zelf ook maandje geleden gedaan toen ik alles overzette naar nieuwe behuizing.

[ Voor 19% gewijzigd door SnowBigQ op 29-03-2016 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robogeeka schreef op maandag 28 maart 2016 @ 18:44:
[...]

Heeft hij al genoemd 8)7 MSI afterburner, dus zn gpu :)
O sorry helemaal over het hoofd gezien 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 09:03

wiLLius

Extreme OC

Let wel, mits je koel pasta gaat vervangen, je bij verschillende je garantie verliest! Dus voordat je begint check het even!

Ook, let op bij het gebruik van een compressor, de meeste huis tuin en keuken compressors zit geen waterafscheider op!

hwbot; wiLLius

Pagina: 1