Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal, hopelijk kan iemand me helpen met het volgende: Ik ga binnenkort op een begeleide fotovakantie. Thuis heb ik een externe HD aan mijn pc hangen waar ik mijn foto's op bewaar en deze wil ik graag meenemen zodat ik tijdens de reis mijn gemaakte foto's daarop kan back-uppen. Helaas ben ik niet in het bezit van een laptop om dit te doen en mijn financiële reserve laat het (na het betalen van de reis) ook niet echt toe om een beetje een redelijke laptop aan te schaffen. Ik vroeg me daarom af of het mogelijk is om eea via een budget tablet te doen. Ik ben er al achter gekomen (en das voor mij al heel wat :) ) dat ik een tablet nodig heb met On The Go usb, maar veel verder dan dat kom ik niet met Google. Kan je dan tegelijkertijd de camera/sd kaart en de HD aan de tablet hangen, of moet ik eerste de foto's vanaf de camera naar de tablet importeren en dan vervolgens vanaf de tablet naar de HD? En heb ik dan wel voldoende opslagcapaciteit op de tablet? Het kunnen bekijken van de gemaakte foto's op de tablet zou zeker een plus zijn, omdat er tijdens de reis een aantal fotobesprekingen plaatsvinden waarvoor je een aantal gelukte of juist mislukte foto's moet inbrengen. Dat vind ik toch altijd beter te beoordelen op een wat groter scherm dan dat van mijn camera.

Ik gebruik een pentax K-r camera met SD kaartjes om de foto's te maken en ik schiet (uiteraard) in raw formaat. Op de pc thuis gebruik ik Lightroom voor bewerking, al is dat nu niet echt van belang. Mijn budget ligt helaas rond de €200,- al kan ik dat misschien oprekken tot €300,- mocht het echt niet anders kunnen.

Alvast dank voor het meedenken!
Marieke

Beste antwoord (via Verwijderd op 28-03-2016 19:19)

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-09 14:10
In een aantal van de bovengenoemde oplossingen wordt niet echt een manier om te back-uppen (dus het op twee of meer plaatsen bewaren van de foto's) genoemd.
Misschien heb je iets aan de manier waarop ik doe. Dit doe ik overigens voornamelijk op vakanties als ik niet dagelijks op de thuiscomputer terecht kan.

Mijn camera (Canon 5D mark III) heeft van zichzelf al de mogelijkheid om te back-uppen omdat er twee geheugenkaarten (een CF en een SD) in kunnen. Van die mogelijkheid maak ik al gebruik door de SD-kaart als back-up te gebruiken.
Verder heb ik een tablet bij me (DELL Venue 8 pro), een USB To Go kabel, een USB hub met voeding, een cardreader en een portable 2,5 inch HD.

Aan het eind van de dag knoop ik de zaak aan elkaar en verplaats de bestanden met behulp van de tablet rechtstreeks van de CF-kaart naar de HD. De HD bewaar ik tijdens de reis in een ander stuk bagage dan waar de camera en geheugenkaarten in meegenomen worden.
Zo heb ik de foto's dus op twee verschillende plaatsen staan: op de SD-kaart en de HD. Helaas kom ik tijdens vakantie zelden een internetverbinding tegen met een hoge uploadsnelheid anders zou ik ze ook nog eens in cloud opslaan. (Enkele honderden RAW fotobestanden overpompen met een trage verbinding is vrijwel niet te doen.)

Voordat ik de DELL gebruikte had ik een Asus/Google Nexus 7 die op Android draaide. Deze moest geroot worden om USB To Go te kunnen gebruiken. Daarnaast kon ik ook niet echt een plezierig werkende bestandsmanager vinden en daarom is de op Windows werkende DELL op een gegeven moment ter vervanging aangeschaft. Rooten is niet nodig en het werkt een stuk vertrouwder en soepeler.

De DELL die ik heb heeft geen ingebouwde cardreader. Zou die er wel inzitten dan zou de losse cardreader achterwege kunnen blijven.
Een 2,5 inch portable HD kan over het algemeen zonder aparte voeding aangesloten worden maar dat lukt niet bij alle tablets en zeker niet bij mijn DELL. Omdat niet tegelijkertijd de voeding van de tablet en USB To Go kabel aangesloten kunnen worden maak ik dus gebruik van een USB hub met voeding om de HD van spanning te voorzien.

Heb je een tablet met voldoende geheugen dan zou je het natuurlijk ook zonder portable HD kunnen doen, je slaat de kopieën dan gewoon op de tablet op.
Een laptop heeft vaak meer geheugen maar is groter en zwaarder dan een tablet en daar moet je natuurlijk geen last van hebben.

Misschien nog een nuttige tip: ongeacht wat je koopt, zorg dat je ruim voordat je op vakantie gaat het back-uppen thuis al een paar keer geoefend hebt. Je hebt dan (waarschijnlijk) de tijd om eventuele problemen op je gemak te verhelpen en je raakt al wat vertrouwd met het proces.

[ Voor 5% gewijzigd door jvdr op 28-03-2016 03:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:50
Ik zou niet moeilijk doen en een paar extra SD-Kaartjes halen. :) Of gewoon zuiniger schieten, doet ook wonderen voor de fotografie :)

Trouwens, begeleide fotovakantie? dan heeft er vast iemand wel een laptop beschikbaar waarmee je de foto's mee naar je HDD kan pompen ;)

Ow wacht.. je moet ze natuurlijk kunnen laten zien.. Dan is zoiets wel handig natuurlijk. Dan ben ik het eigenlijk wel eens met hieronder. op een tablet zijn de bewerkingsmogelijkheden minimaal. Dus laptopje lenen of tweedehandsje aanschaffen?

[ Voor 64% gewijzigd door analogworm op 24-03-2016 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:08
Hmm zelf heb ik totaal geen verstand van fotograferen, maar gelukkig doet dat er bij deze ook niet toe.

Waarom koop je niet voor dat geld een nieuwe of 2e hands laptop? Ik denk dat je voor dat geld meer laptop dan tablet krijgt, waarbij de mogelijkheden natuurlijk ook nog eens een stuk meer zijn met een windows laptopje.
1. je problemen zijn opgelost, want je kan de camera dan toch aan een laptop hangen
2. je kan meer dan een tablet
3. nadeel is, is dat een laptop een groter formaat heeft dan de tablet
4. eventueel ''bewerken'' zal niet al te goed gaan met een laptop, maar nog altijd beter dan een tablet voor 200-300 euro.. Dus ook dat krijg je als klein extraatje erbij bij een laptop.

[ Voor 15% gewijzigd door LopendeVogel op 24-03-2016 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Volgens mij zijn de foto's per stuk zo'n 22mb, dus een snelle 64GB kaart kunnen bijna 3000 foto's op.

Geen idee hoeveel je er gaat maken, maar goed....

Succes bij het maken van je keuze en veel plezier met je trip!

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:18
Er staan erg veel 2e hands laptops te koop voor een appel en een ei, voor jouw doel hoeft zo'n laptop niks anders te kunnen dan een SD-kaart lezen (al dan niet via een cardreader) en schijven naar een harde schijf (al dan niet intern).

€ 25 - laptop - V&A aangeboden: Acer Aspire 3613WLMI (Cel-M / 512MB / 60GB) incl tas
€ 30 - USB HDD - V&A aangeboden: Samsung S2 Portable 320GB Zwart
€ 15 - card reader - pricewatch: Transcend All-in-1 USB 3.0 (als je die nog niet hebt)
-----
€ 70

Of je koopt 3 of 4 van deze: pricewatch: Kingston SDXC UHS-I U3 Card 64GB (80 MB/sec) :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken allemaal! Denk dat ik dan toch maar gewoon voor een goedkoop netbookje ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:40

Polariteit

Fietsende fotografeur

Dat USB-on-the-go is ook altijd nog maar afwachten of het werkt afhankelijk van je tablet en camera. Heb het met 2 verschillende canons op meerdere telefoons en tablets geprobeerd; geen beweging in te krijgen.

Daarnaast moet je ook nog opslag aanschaffen voor in de tablet, dus kan je net zo goed een goedkoop laptopje regelen :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
In een aantal van de bovengenoemde oplossingen wordt niet echt een manier om te back-uppen (dus het op twee of meer plaatsen bewaren van de foto's) genoemd.
Misschien heb je iets aan de manier waarop ik doe. Dit doe ik overigens voornamelijk op vakanties als ik niet dagelijks op de thuiscomputer terecht kan.

Mijn camera (Canon 5D mark III) heeft van zichzelf al de mogelijkheid om te back-uppen omdat er twee geheugenkaarten (een CF en een SD) in kunnen. Van die mogelijkheid maak ik al gebruik door de SD-kaart als back-up te gebruiken.
Verder heb ik een tablet bij me (DELL Venue 8 pro), een USB To Go kabel, een USB hub met voeding, een cardreader en een portable 2,5 inch HD.

Aan het eind van de dag knoop ik de zaak aan elkaar en verplaats de bestanden met behulp van de tablet rechtstreeks van de CF-kaart naar de HD. De HD bewaar ik tijdens de reis in een ander stuk bagage dan waar de camera en geheugenkaarten in meegenomen worden.
Zo heb ik de foto's dus op twee verschillende plaatsen staan: op de SD-kaart en de HD. Helaas kom ik tijdens vakantie zelden een internetverbinding tegen met een hoge uploadsnelheid anders zou ik ze ook nog eens in cloud opslaan. (Enkele honderden RAW fotobestanden overpompen met een trage verbinding is vrijwel niet te doen.)

Voordat ik de DELL gebruikte had ik een Asus/Google Nexus 7 die op Android draaide. Deze moest geroot worden om USB To Go te kunnen gebruiken. Daarnaast kon ik ook niet echt een plezierig werkende bestandsmanager vinden en daarom is de op Windows werkende DELL op een gegeven moment ter vervanging aangeschaft. Rooten is niet nodig en het werkt een stuk vertrouwder en soepeler.

De DELL die ik heb heeft geen ingebouwde cardreader. Zou die er wel inzitten dan zou de losse cardreader achterwege kunnen blijven.
Een 2,5 inch portable HD kan over het algemeen zonder aparte voeding aangesloten worden maar dat lukt niet bij alle tablets en zeker niet bij mijn DELL. Omdat niet tegelijkertijd de voeding van de tablet en USB To Go kabel aangesloten kunnen worden maak ik dus gebruik van een USB hub met voeding om de HD van spanning te voorzien.

Heb je een tablet met voldoende geheugen dan zou je het natuurlijk ook zonder portable HD kunnen doen, je slaat de kopieën dan gewoon op de tablet op.
Een laptop heeft vaak meer geheugen maar is groter en zwaarder dan een tablet en daar moet je natuurlijk geen last van hebben.

Misschien nog een nuttige tip: ongeacht wat je koopt, zorg dat je ruim voordat je op vakantie gaat het back-uppen thuis al een paar keer geoefend hebt. Je hebt dan (waarschijnlijk) de tijd om eventuele problemen op je gemak te verhelpen en je raakt al wat vertrouwd met het proces.

[ Voor 5% gewijzigd door jvdr op 28-03-2016 03:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Waarom niet gewoon een USB to USB of SD to USB copier... of dit ding pricewatch: WD My Passport Wireless 500GB Zwart

[ Voor 57% gewijzigd door johnkeates op 28-03-2016 04:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@jvdr: Bedankt voor je reactie, je beschrijft bijna precies waar ik naar op zoek was! Ik heb inmiddels besloten om toch maar voor een refurbished laptop te gaan. Dan kan ik mijn foto´s ook nog een klein beetje tweaken voor de fotobesprekingen en bovendien kan ik die ook nog voor andere dingen gebruiken (werk, studie etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
Graag gedaan! Veel plezier en succes op de fotovakantie!
Pagina: 1