Website voor klant. Garantietermijn.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojoba007
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-10 20:44
Momenteel maak ik steeds vaker WordPress websites voor opdrachtgevers. Omdat deze bezigheid begint te groeien vroeg ik mij af hoe jullie omgaan met de aansprakelijkheid van de website na oplevering? Stel bepaalde plugins of thema's worden na oplevering plotseling door de 3th party leverancier niet meer ondersteund, hoe zit dan dan met de aansprakelijkheid die de opdrachtgever mogelijk op mij kan verhalen? Want als een 3th party thema niet meer door de maker ondersteund wordt kan ik de werking van de website voor de toekomst niet garanderen. Tot hoe lang garandeert men algemeen de werking van een website naar de opdrachtgever toe?

Deze en soort gelijke vragen spelen nu door mijn hoofd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

offtopic:
3rd...

Maar het is toch simpel? Zolang de site afhankelijk is van externe factoren, hou je die toch lekker buiten enige vorm van garantie? De enige garantie die je kan afgeven is de correcte werking van "jouw werk" op datum X. Hiermee voorkom je ook geneuzel als zometeen PHP8.0 uitkomt (als voorbeeld) en jouw code blijkt daarmee ineens 20% langzamer de website te serveren.

Of je moet plugins zelf gaan schrijven; dan kan je wel een betere garantie/bonnetje afgeven maar of je daar zin in hebt, is een ander verhaal.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Voor zulke zaken sluit je normaal een SLA af. Je kunt hierin verwerken dat je een x-aantal uur per maand begroot voor onderhoud en support, of dat je alle werkzaamheden op nacalculatie doet.

Wij spreken altijd af dat de klant een maand garantie heeft op de werking van de site, na oplevering. Mocht er in die tijd een probleem ontstaan, lossen wij die op. Daarna is het of de SLA, of nacalculatie.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojoba007
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik voor een X bedrag per maand onderhoud ga aanbieden. Dit onderhoud is dan enkel op de plugins en eventuele andere updates binnen de WordPress omgeving. Ik zal dan in de SLA opnemen dat het beëindigen van de ondersteuning door de 3th party plugins developers en vernieuwde PHP versies hier niet onder vallen.

En standaard een maand garantie op de werking van de site na oplevering is dus wel een goede richtlijn lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Off-topic: het is 3rd, niet 3th.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-10 11:40

Bosmonster

*zucht*

Room42 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 14:09:
Voor zulke zaken sluit je normaal een SLA af. Je kunt hierin verwerken dat je een x-aantal uur per maand begroot voor onderhoud en support, of dat je alle werkzaamheden op nacalculatie doet.

Wij spreken altijd af dat de klant een maand garantie heeft op de werking van de site, na oplevering. Mocht er in die tijd een probleem ontstaan, lossen wij die op. Daarna is het of de SLA, of nacalculatie.
Garantie is iets anders dan een SLA.

edit: ah dat zeg je ook :+

Als jij ervoor kiest om een bepaalde plugin te implementeren bij de klant en die plugin gaat met een nieuwe versie ineens stuk, dan is dit wel degelijk jouw verantwoordelijkheid tijdens de garantie natuurlijk. Jij garandeert dat je een werkend stuk software oplevert.

Mocht de klant ZELF plugins gaan installeren die stuk gaan, dan is het een ander verhaal.

[ Voor 25% gewijzigd door Bosmonster op 25-03-2016 09:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-10 19:52

Blauw

De Schreeuw

In principe kun je eigenlijk niet met goed fatsoen een WordPress website opleveren zonder 'nazorg' in de vorm van updates aan zowel core, plugins als thema's.

Wat ik doe:

Alle drie de contracten hebben recht op veiligheidsupdates van core, plugins en thema's.

- goedkoopste heeft ook een wekelijkse backup naar AWS
- middelste heeft ook extra security in de vorm van Gauntlet en Wordfence
- duurste heeft al het bovenstaande, maar ook de mogelijkheid om extra plugins te installeren en activeren

Dat laatste is het duurst omdat deze plugins ook automatisch in het update-schema komen en sommige klanten de neiging hebben om de meest vreemde plugins aan te zetten. :|

Oja, ik stop deze kosten altijd samen met het hostingpakket, omdat dit voor de klant logisch overkomt.

Oja 2: ik richt me in de propositie die ik aanbied ook vooral op het veiligheidsaspect. Tegenstanders van WordPress websites gebruiken veiligheid vaak als stok om mee te slaan, maar door klanten duidelijk te maken dat je hier goed over hebt nagedacht durven ze er makkelijk een paar honderd euro per jaar aan uit te geven.

[ Voor 24% gewijzigd door Blauw op 25-03-2016 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojoba007
Ik probeer ook aan mijn klanten duidelijk te maken dat we er alles aan doen om de veiligheid te waarborgen. Echter wil ik niet aansprakelijk gesteld worden mocht er onverhoopt toch iets misgaan. Ik heb het met een jurist overlegd en die kan mij vertellen dat ik gerust een onderhoudspakket kan aanbieden zonder dat ik aansprakelijk kan worden gesteld mocht er toch een hack plaatsvinden of mocht de website plotseling niet meer werken.
Ik ben nu van plan om bij aflevering 30 dagen garantie op de website aan te bieden. Ook bij afname van een onderhoudspakket geef ik nog steeds 30 dagen garantie op de werking van de website.
Aan onderhoud kunnen dus geen rechten worden verleend enkel dan dat ik het onderhoud niet zou uitvoeren.

[ Voor 3% gewijzigd door jojoba007 op 30-03-2016 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben geen voorstander van het bouwen van websites in wordpress. Het is oorspronkelijk bedoeld als blogsysteem met een fancy layout en ook niets meer.

Wordpress brengt helaas enorme narigheid met zich mee:

- Updates nodig
- Zware servers voor sites met hoog aantal bezoekers
- Kans om gehacked te worden is aanzienlijk, bij wie ligt DIE aansprakelijkheid?
- Enorm veel ruis gaande, bruteforce-pogingen, poging tot exploits, comment spam etc.
- Het vergt een aardige server als je ook maar iets met veel content en dergelijk gaat serveren.

Aan de andere kant snap ik de eenvoud wel van wordpress. Het is makkelijk, snel en eenvoudig. Toch ga je een overeenkomst met een klant aan die van toepassing is op dat moment en niet over een jaar / 1.5 jaar. Daarom moet je wel zorgvuldig wezen in de themes, plugins en dergelijk die je gebruikt. Desnoods geef je aan de klant alleen het paneel om z'n content en dergelijk te wijzigen, maar geen controle heeft op plugins, themes enz.

Dat laatste kan mischien voor jou een stuk beter zijn, want zo garandeer je namelijk werking op de website. Op gebied van security heb je het dan zelf in handen, en is er weinig dat fout kan gaan aan de zijde van een klant.

Een onderhoudspakket per maand zou je eerder moeten verschuiven naar een half jaar of jaar. Want een plugin gaat niet zo snel verloren, en het is aan te raden een server te hebben daar waar om de 24 uur backups worden gemaakt. Zo kan je terug met 1 druk op de knop.

En aub; zorg voor goede hosting, niet een goedkope partij voor een dubbeltje. Anders wordt je gekgebeld / gemaild over dat het traag is, dingen eruit liggen of niet bereikbaar is. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2016 16:54 ]

Pagina: 1