[Fietslicht] Wat is dit voor spoel? Zelf dynamo maken.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NS_5
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Hallo,

Allereerst een vraag: wat is dit voor spoel?

Spoel dynamo fiets

Hij komt uit een fietslampje. Zo'n één waar er een magneet tussen de spaken gaat en een lampje ernaast wordt opgehangen. Een beetje a la Reelight.

Nou dacht ik dat dit ook prima kon met een willekeurige spoel met een hoge waarde, ergens rond de 100mH, maar dit blijkt na testen bij lange na niet dezelfde stroom op te wekken dan de magneet uit de foto. Kan ik aan deze spoel komen? Of zijn er andere spoelen die ik kan kopen?

Het doel is om 500 fietsen uit te rusten met deze spoel, zonder een vermogen kwijt te zijn aan off-the-shelf hipsterlampjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
bij 500 stuks zou je dan niet beter een import kunnen doen uit china? lijkt mij dat je in uren ook een klere werk zal hebben om 500 fietsen hier mee uit te rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NS_5
Dat denk ik ook ja. Importeren zou ook geen probleem zijn verder, maar waar vind ik ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjr557
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-08-2021
Dit is een solenoid. Normaal gesproken zet je er spanning op om een pin naar buiten te laten komen b.v. in een relais maar als je de pin heen en weer beweegt wek je energie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NS_5
Dat is interessant, hoe kom je erbij dat het een solenoid is? Er zit zeker geen cilinder o.i.d. in namelijk. Of zou die eruit zijn gehaald?

Dit is 'm vanuit een andere hoek:
Spoel2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjr557
Die zal er uitgehaald zijn. Als je een magneetje door het gat in de spoel heen en weer beweegt zal je zien er spanning word opgewekt (draadjes aansluiten op multimeter voltstand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NS_5
Ok, bedankt voor de reacties tot zo ver. Grootste vraag blijft: hoe kom ik nu aan deze (of vergelijkbare) spoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjr557

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NS_5
Het lijkt alles op een solenoid inderdaad en hij gedraagt zich ook zo (ik heb er even een stroompje op gezet om dat te testen), maar de waardes zijn totaal anders.

Zo is de weerstand van ding 180Ω. Zet ik er 12 volt op, dan weet hij dus maar amper beweging te krijgen in simpel boutje. Dus de wikkelverhoudingen zijn anders dan bij een normale solenoid.

Kan iemand me hier nog bij helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjr557
180Ohm is vrij normaal voor een solenoid. Lekkere aanname dat de wikkelverhoudingen anders zijn als er geen wikkelverhoudingen zijn, het is geen trafo.
Pagina: 1