Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

muziek collectie organiseren

Pagina: 1
Acties:

• Lord_T
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 12:35
Ik ben op zoek naar een prog dat mijn collectie kan opschonen en organiseren:

Momenteel gebruik ik tag&rename en mediamonkey en uiteindelijk itunes...

doelstelling:
- 1 nummer dat gelinkt kan worden aan meerdere albums maar 1x voor te laten komen op de hdd, maar wel degelijk via de albums ook terug te vinden is, bijv: Anouk - nobody's wife staat op eerste album anouk, een verzamel cd en een hitzone. Dus staat nu dat nummer 3x op mijn hdd, terwijl als het mooi zou werken dat maar 1x nodig is. Dat betekent alleen dus wel dat als ik die hitzone wil afspelen (maar ook bij de verzamel cd en ook bij dat eerste album van anouk zelf) dat die dan ook herkent dat dat nummer erop hoort.

- alle tags op dezelfde manier... dus featuring komt voor als ft. feat. featur. featuring. Dit zou ik liefst bulk allemaal naar hetzelfde zetten. De freedb / amazon tag vullers halen het uit verschillende dingen lijkt en hebben in ieder geval per album andere afkortingen.
Het zelfde voor: presents, pres, pr. / And, & / Versus, vs. etc

Gedaan:
- alle verzamel cd's hadden vaak als artist de verzamel cd naam -> hitzone bijv. naar de werkelijke artiest gezet.

- alle cd's waar ik dingen in aan moest passen de juiste naamgeving gegeven: d:\muziek\Artiest - Album\ track.artiest - nummer . (hitzones staan nog wel onder hitzones etc).

Iemand enige suggestie waar dit makkelijk mee te doen is? Want ben nu dus met mediamonkey / tag en rename bezig maar 185gb muziek duurt ff ;) en ja dat zijn voornamelijk oude cd's.

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Doelstelling 1: Je zult met iets als symbolische links moeten gaan werken. Ben er ooit een plugin voor tegengekomen voor in Foobar. Ik weet niet of Mediamonkey dat gaat begrijpen, en ga er vanuit dat iTunes het sowieso niet zal willen begrijpen. Anderzijds: is het zo vervelend om zaken die drie keer in je collectie staan, ook drie keer op te slaan? Ik bedoel, is het drie keer hetzelfde nummer, of zijn het (stiekum) verschillende versies. En gaan die paar MB per keer daar echt pijn doen?
Doelstelling 2: Dat is puur zelfdiscipline. Of een goeie database gebruiken (en zelfs dan moet je blijven controleren). Ik zou je aanraden om eens naar Musicbrainz te kijken, in combinatie met de Picard-tagger.

Met een goeie tagger (en de achterliggende database) kun je het taggen (redelijk) automatiseren. Daarnaast heb je bij Musicbrainz ook de mogelijkheid om dingen toe te voegen, of de discussie aan te gaan over bestaande zaken... met als mogelijkheid dat jouw optie opgenomen wordt, of dat je onderbouwd krijgt waarom een eigen keus niet logisch is, en daarop je eigen manier aanpassen.

Overigens: 185GB zegt niet zo heel veel hé... gaat het om flac (dan is het ruwweg 400 cd's) of 96kbps mp3 ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:05
Ik worstel met hetzelfde probleem...

Heeft iemand een oplossing voor de doelstelling 1?
Dus niet meer dezelfde nummers in een collectie...

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-11 16:23
Ik zou me toch afvragen of je het wel echt wilt. Zoals Jester-NL zegt, is het de moeite voor die paar MB waard?

Maar belangrijker: wat als de eerste Nobody's Wife door een slechte producer is gemaakt, de versie op de verzamel-CD een epische remaster is en die op de Hitzone is verkloot door compressie?

Of bijvoorbeeld met klassieke muziek: wat als je 5 x Mozart - Lacrimosa in je collectie hebt staan, maar ze zijn allemaal door andere dirigenten, orkesten en koren gemaakt?

Zie het gewoon als iets positiefs :P Als je 3 keer hetzelfde nummer in je collectie hebt is de kans groot dat je het een goed nummer vindt en nu heb je als bonus dat de kans dat hij in de shuffle langskomt groter is dan wanneer je de andere versies had verwijderd! Of je wilt gewoon zo min mogelijk Anouk horen, maar daar zijn makkelijkere methoden voor :P

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.