Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Extern locatie monitoren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een opdracht van een klant is het de bedoeling dat wij een monitoringsysteem opzetten.
Nu is dat geen probleem, hebben dit al een aantal keer eerder met PRTG gedaan zonder problemen maar nu is de situatie anders. Het is namelijk de bedoeling dat het netwerk moet worden gemonitord vanuit een compleet ander netwerk om zo de uptime van de Firewall te zien. Inprincipen moet Locatie A de firewall van Locatie B monitoren en ook andersom. Nu vroeg ik me af of iemand hier ervaring mee heeft en hoe hij dit heeft aangepakt. Zelf zaten wij te kijken in PRTG voor een oplossing, helaas hebben wij deze niet kunnen vinden. Ook dachten we aan een site-to-site VPN verbinding om zo veilig protocollen naar elkaar te kunnen sturen.

Misschien handig om te weten is dat beiden bedrijven Sophos UTM9 gebruiken.

Ik hoop dat jullie ons misschien op de juiste weg kunnen zetten _/-\o_

P.S ik hoop dat dit de juiste forum is

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Ja inderdaad gewoon met een site-to-site VPN tunnel.
Zo monitoren wij ook onze klanten met Nagios.

Verwijderd

Topicstarter
Dankje voor de reactie, dan zitten we in de goede richting te denken.
Zijn er nog andere die in deze situatie hebben gezeten?

• CertLog
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Indien site-2-site VPN niet mogelijk/wenselijk is kun je een Remote Probe gebruiken bij PRTG.
Via Nagios (indien actieve checks niet mogelijk zijn) kun je met NSCA (passive checks) aan de gang gaan.

If you cannot dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit.

• Pimmerd
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-11 21:09
Wij doen dit ook met PRTG voor onze klanten. Wij hebben bij ons intern een PRTG Core server draaien en de PRTG Probe op de klant locatie. Op deze manier kan ik zaken (bijv. de firewall) zowel intern vanaf hun eigen netwerk monitoren als extern vanaf de PRTG local probe bij ons (indien hier behoefte aan is). Voordeel van de PRTG Remote Probe is dat je maar 1 poort naar buiten hoeft open te zetten vanaf de klant locatie en het verkeer tussen de PRTG core en remote probe standaard encrypted is, daarvoor heb je geen site-to-site vpn nodig.

• derpadin
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:14
Mooie oplossingen!

[ Voor 74% gewijzigd door derpadin op 24-03-2016 19:04 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Monitor je voor het monitoren ?

Als je internet uitvalt bijvoorbeeld dan heb je geen oplossing. Als je wel een oplossing hebt door met 2 providers te werken en met een loadbalancing firewall die je regelmatig test (stekker trekken) is de noodzaak voor monitoring minder want je kan altijd via route A of B bij de klant komen.

Tja vanalles

Verwijderd

Topicstarter
Het is de bedoeling dat beiden monitoring servers naar elkaar "kijken" of de firewall nog beschikbaar is zo dat wij nog steeds notificaties ontvangen als er intern iets fout gaat. De PRTG oplossing lijkt mij perfect voor onze omgeving dus die gaan we proberen! :) bedankt voor alle reacties, heeft me veel geholpen!
Pagina: 1