Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
Goedemorgen,

Ik heb een hardeschijf dit momenteel op falen (750gb, 7200rpm) staat en een 2e (500gb, 7200rpm) die er ook in de buurt komt. Ik wil ze beide gaan vervangen voor een nieuwe harde schijf met een grotere opslag.

Mijn C schijf is een SSD 840 evo van 256gb

De hardeschijf van 750gb wordt voornamelijk gebruikt ter opslag van foto's, video's en op dit moment ook grote sample libraries.

De hardeschijf van 500gb wordt gebruikt voor muziek samples (.wav) die ik veel gebruik in muziek producties.

De sample libraries van de 750gb schijf wil ik eigenlijk samen op 1 schijf hebben met de .wav samples van de 500gb schijf.

Van wat ik heb gelezen kom ik het beste uit de bus met een WD blue of een WD black. Beide zijn 7200rpm, waarvan de blue maar tot 1tb gaat en de black hoger. De black zal met performance en garantie beter zijn en de blue zal minder geluid produceren.

Ik wil mijn muziek samples met de libraries en muziek projecten & opslag (foto's e.d.) apart houden. DUs aan 2x 1tb zal ik genoeg hebben of 1xtb.

Mijn vragen zijn;

1) Zijn 2 aparte schijven nu beter (sneller?) of gewoon 1 grote harde schijf verdelen in partities? Lijkt mij dat 2 losse schijven beter zal zijn?

2) Is 7200rpm nu wel eigenlijk nodig of is 5400rpm ook voldoende?

3) Blue or Black?

Blue verschilt ongeveer 40 euro met black.. niet zo heel veel natuurlijk, maar de vraag is eigenlijk.. is het nodig?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Partities zijn voor dino's; doe dat eens niet meer tenzij er hele specifieke (domme) applicaties zijn die een aparte/extra drive-letter willen hebben.

Je hebt dus, snel geteld, nu ongeveer 1.3TB aan data verspreid over 2 disks die allebei op punt van overlijden staan. Het lijkt me dan handig om een nieuwe disk te kopen van 2TB zoals een Red of Black en te investeren in een extra disk (zoals USB) als backup-opslag.

Je vertelt ons niet welke performance je "moet" hebben bij het gebruiken van veel samples tegelijk; het is dus lastig om in schatten of je aan 1 disk genoeg hebt of dat je beter uit zou zijn met 4x 500GB SSHD in RAID0.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
MAX3400 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 12:11:
Partities zijn voor dino's; doe dat eens niet meer tenzij er hele specifieke (domme) applicaties zijn die een aparte/extra drive-letter willen hebben.

Je hebt dus, snel geteld, nu ongeveer 1.3TB aan data verspreid over 2 disks die allebei op punt van overlijden staan. Het lijkt me dan handig om een nieuwe disk te kopen van 2TB zoals een Red of Black en te investeren in een extra disk (zoals USB) als backup-opslag.

Je vertelt ons niet welke performance je "moet" hebben bij het gebruiken van veel samples tegelijk; het is dus lastig om in schatten of je aan 1 disk genoeg hebt of dat je beter uit zou zijn met 4x 500GB SSHD in RAID0.
Ik wil niet zeggen dat het heel veel samples tegelijk zijn. De wav files zijn voornamelijk korte samples voor bijvoorbeeld musicale effecten.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar Native Instrument Kontakt (sampler) die hebben verschillende library banks van een paar GB tot 60gb. Deze librarys passen niet op de SSD schijf (in mijn geval) en moeten dus op een andere schijf. Kontakt zelf staat op de SSD schijf en hij laadt dan de samples van een andere schijf.

De vraag is ook eigenlijk, wordt kontakt 5 veel met laden bij een blue of black schijf, indien geen verschil is het het dan waard om voor een meer lawaai makende black schijf te kiezen?

De foto's/video's zullen het overige deel in beslag nemen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ferio op 24-03-2016 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ferio schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 12:22:
[...]
De vraag is ook eigenlijk, wordt kontakt 5 veel langzamer met laden bij een 5400 schijf? Hij schrijft niets heen en weer, maar leest de samples in.
Lezen van kleine bestanden is vaak niet het issue; zolang je er niet 18.000 tegelijk wil laden, zal de burst I/O hoog zat liggen om een 5400rpm of een 7200rpm te rechtvaardigen.

Wil je minder geluid, een relatief snelle disk en ook wat extra caching, kijk toch even naar SSHD uitvoeringen.
Totaal zullen de samples en libraries niet 1.3tb vullen, maar denk rond de 750gb maximaal (ruim genomen)

De foto's/video's zullen het overige deel in beslag nemen.
+
Ferio schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 12:03:
Ik heb een hardeschijf dit momenteel op falen (750gb, 7200rpm) staat en een 2e (500gb, 7200rpm) die er ook in de buurt komt. Ik wil ze beide gaan vervangen voor een nieuwe harde schijf met een grotere opslag.
1.3TB op een disk dus... Of je hebt het wat rottig opgeschreven ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof