DDR3 Geheugen aanschaffen in 2016?

Pagina: 1
Acties:

• Milanees
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-02 23:57
Beste Tweakers,

Ik heb een aantal vragen omtrent DDR3 geheugen voor mijn desktop-pc.

Kort samengevat komt neer op de volgende twee vragen:

- Is het in maart 2016 nog een goed idee om DDR3 aan te schaffen (ik ben zeker van plan mijn huidige CPU en mobo nog een jaar of misschien twee jaar te gebruiken)?
- Kan ik de DDR3 ram meer future-proof maken door 1.35v DDR3 ram te kopen, zodat het ook past in een modern moederbord?

Dit is mijn huidige systeem, met als ram 4 x 2gb HyperX geheugen 7 7 7 20 1.65 of 9 9 9 24 1.5v.
Ik gebruik de laatste setting omdat ik anders onstabiliteit ervaar met mijn i7 2600k op 4.5 ghz(waarvoor ik helaas 1.4 vcore nodig heb). Ik wil upgraden naar 16 gb omdat hij regelmatig volloopt (of bijna). Volgend jaar wil ik een nieuwe GPU aanschaffen voor dit systeem.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-Z68XP-UD4€ 0,-€ 0,-
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC VAPOR-X€ 0,-€ 0,-
2Asus VG248QE Zwart€ 281,95€ 563,90
1Qnix QX2710 Evolution II Zwart€ 0,-€ 0,-
1Sennheiser HD 558 (Zwart)€ 126,07€ 126,07
1Noctua NH-D15€ 84,91€ 84,91
3Noctua NF-A14 industrialPPC-3000 PWM, 140mm€ 21,95€ 65,85
1Noctua NF-F12 industrialPPC-2000 PWM, 120mm€ 22,51€ 22,51
1KUL ES-87 Mechanical Keyboard Black (Cherry MX Clear)€ 0,-€ 0,-
1Zowie FK€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Dark Power Pro P9 750W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 84,90€ 84,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 948,14

Naast deze vragen ben ik verder op zoek naar low profile ram, omdat ik mijn PC wil verhuizen naar een Corsair 400 Q en ik een grote Noctua NH-D15 cooler heb. Dit gaat allemaal maar net passen! Als iemand hier input over heeft, hoor ik het ook graag. Maar daar gaat dit topic eigenlijk niet over! _/-\o_

Als er iets niet duidelijk is in mijn OP, hoor ik het graag!

Zelf had ik dit bijvoorbeeld gevonden, maar weet simpelweg niet of het mijn geld nog waard is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston HyperX Fury white HX316C10FWK2/16€ 65,-€ 65,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 65,-

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Waarschijnlijk zullen een boel mensen nee schreeuwen. Maar tja... kijk je naar de benchmarks maakt het eigenlijk geen reet uit. Het verschil tussen DDR3 en DDR4 nou niet bepaald groot.

Het nadeel is natuurlijk dat je steeds een generatie verder gaat achterlopen. Wanneer de nieuwste CPU uitkomt met DDR4 ondersteuning, en jij denkt die wil ik, dan zal je gelijk je mobo + ram moeten meenemen in je upgrade.

Just my 2 cents.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Verwijderd

Milanees schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 11:24:
- Kan ik de DDR3 ram meer future-proof maken door 1.35v DDR3 ram te kopen, zodat het ook past in een modern moederbord?
Nee niet echt, omdat op het moment dat een i7 2600K op 4,5GHz echt traag wordt je niks meer hebt aan DDR3, dat wordt dan niet meer ondersteund.

Upgraden naar Skylake voegt niet veel toe, dat is gewoon niet veel sneller. Jouw CPU kan op 4,5GHz prima meekomen met een pricewatch: Intel Core i5-6500 Boxed bijvoorbeeld.

• Milanees
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 11:47:
[...]

Nee niet echt, omdat op het moment dat een i7 2600K op 4,5GHz echt traag wordt je niks meer hebt aan DDR3, dat wordt dan niet meer ondersteund.

Upgraden naar Skylake voegt niet veel toe, dat is gewoon niet veel sneller. Jouw CPU kan op 4,5GHz prima meekomen met een pricewatch: Intel Core i5-6500 Boxed bijvoorbeeld.
Dankjewel voor de snelle reactie. Is het het waard om 8 gb ddr3 nog te upgraden naar 16gb ddr3 of zegt u dat ik beter hier nog even een jaar of twee mee door te kachelen :9 ?

• Milanees
Yariva schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 11:41:
Waarschijnlijk zullen een boel mensen nee schreeuwen. Maar tja... kijk je naar de benchmarks maakt het eigenlijk geen reet uit. Het verschil tussen DDR3 en DDR4 nou niet bepaald groot.

Het nadeel is natuurlijk dat je steeds een generatie verder gaat achterlopen. Wanneer de nieuwste CPU uitkomt met DDR4 ondersteuning, en jij denkt die wil ik, dan zal je gelijk je mobo + ram moeten meenemen in je upgrade.

Just my 2 cents.
Precies, dat is dus de overweging die ik moet maken en heb wat meer input nodig :)

Zou mijn cpu nog 2 jaar mee kunnen gaan met de nieuwe generatie GPU's?

[ Voor 7% gewijzigd door Milanees op 24-03-2016 11:51 ]

Verwijderd

Milanees schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 11:49:
[...]

Dankjewel voor de snelle reactie. Is het het waard om 8 gb ddr3 nog te upgraden naar 16gb ddr3 of zegt u dat ik beter hier nog even een jaar of twee mee door te kachelen :9 ?
Dat ligt aan je gebruik, zelf heb ik meer dan genoeg aan 8GB op dit moment. Met de huidige games moet 8GB ook prima zijn, of je moet ook nog veel programma's op de achtergrond draaien welke veel geheugen in beslag nemen tijdens het gamen.
Milanees schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 11:49:
Zou mijn cpu nog 2 jaar mee kunnen gaan met de nieuwe generatie GPU's?
Lijkt mij prima mogelijk. Vooral omdat de overheat in een fatsoenlijke DX12 game lager moet zijn dan in DX11. Bij één en dezelfde game met dezelfde instellingen moet DX12 dus lichter zijn op de CPU dan DX12.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2016 11:53 ]

• Milanees
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 11:51:
[...]

Dat ligt aan je gebruik, zelf heb ik meer dan genoeg aan 8GB op dit moment. Met de huidige games moet 8GB ook prima zijn, of je moet ook nog veel programma's op de achtergrond draaien welke veel geheugen in beslag nemen tijdens het gamen.

[...]

Lijkt mij prima mogelijk. Vooral omdat de overheat in een fatsoenlijke DX12 game lager moet zijn dan in DX11. Bij één en dezelfde game met dezelfde instellingen moet DX12 dus lichter zijn op de CPU dan DX12.
Dank voor je goede input. Ik denk zelf ook dat mijn CPU absoluut geen bottleneck is op dit moment, goed om te weten dat het dat ook voorlopig nog niet zal zijn. Beste aanschaf van m'n leven.

Ik ga mijn memory usage even in de gaten houden, merkte regelmatig dat ik aan de 7000 zat en neem aan dat er altijd wat ruimte over moet blijven.

Thanks!

Ik merkte ook dat de laatste weken de prijs van DDR3 weer kelderd.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je moet natuurlijk inderdaad kijken wat je nu/op afzienbare termijn nodig hebt. Mocht je CPU niet aan een update toe is en moet je wel meer RAM kopen dient zich de vraag aan of je nu gekocht RAM later eventueel nog kan gebruiken, om zo de kosten voor de huidige upgrade over een langere periode uit te smeren.

Ik vermoed dat het tegen de tijd dat je CPU aan een update toe is, geen interessante borden/CPUs met DDR3 te vinden zijn Dan je kan proberen in te schatten wat goedkoper is: nu een nieuwe CPU, bord en nieuw DDR4 (en daardoor de upgrade daarvan iets uitstellen, maar wel nu meer betalen dan je later voor hetzelfde had gedaan, terwijl je het nu in iedergeval nog niet nodig hebt) of nu meer DDR3 en later een nieuw CPU, bord en DDR4... (eventuele restwaardes en rentes kan je natuurlijk ook nog proberen mee te nemen)

Maar ik zou het allemaal niet zo proberen door te rekenen en nu te kopen wat je voor de komende tijd goed kan gebruiken. Nu wat meer DDR3 halen is hoe dan ook een stuk simpeler dan nu mobo+cpu+ram vervangen.

[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 24-03-2016 12:06 ]

• Milanees
begintmeta schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 12:00:
Je moet natuurlijk inderdaad kijken wat je nu/op afzienbare termijn nodig hebt. Mocht je CPU niet aan een update toe is en moet je wel meer RAM kopen dient zich de vraag aan of je nu gekocht RAM later eventueel nog kan gebruiken, om zo de kosten voor de huidige upgrade over een langere periode uit te smeren.

Ik vermoed dat het tegen de tijd dat je CPU aan een update toe is, geen interessante borden/CPUs met DDR3 te vinden zijn Dan je kan proberen in te schatten wat goedkoper is: nu een nieuwe CPU, bord en nieuw DDR4 (en daardoor de upgrade daarvan iets uitstellen, maar wel nu meer betalen dan je later voor hetzelfde had gedaan, terwijl je het nu in iedergeval nog niet nodig hebt) of nu meer DDR3 en later een nieuw CPU, bord en DDR4... (eventuele restwaardes en rentes kan je natuurlijk ook nog proberen mee te nemen)

Maar ik zou het allemaal niet zo proberen door te rekenen en nu te kopen wat je voor de komende tijd goed kan gebruiken. Nu wat meer DDR3 halen is hoe dan ook een stuk simpeler dan nu mobo+cpu+ram vervangen.
Bedankt voor de input. En haha ik denk dat het inderdaad niet zo hoeft door gerekend te worden, het is waarschijnlijk, na verkoop van mijn huidige mobo en cpu, nog steeds 4 x zo duur om alles te vervangen dan alleen mijn ram geheugen. Ik heb vaak veel tabs open staan en meerdere monitoren, dus denk dat ik gewoon wat 16 GB DDR3 geheugen ga bestellen. Thanks allemaal! :*)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Tweedehands wordt er ook behoorlijk wat DDR3 verpatst voor leuke prijzen, 16 GB DDR3 was altijd behoorlijk prijzig maar die prijzen zijn enorm ingekakt :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Kadketz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-01 11:51
DDR3 geheugen hoeft niet duur te zijn als je goed zoekt. En dat je misschien volgend jaar achterloopt met je DDR3 is ook nog maar de vraag. En mocht dat zo zijn dan zal ik mij daar niet zo druk om maken als ik jou was

• Milanees
raymon_vdb schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 12:56:
DDR3 geheugen hoeft niet duur te zijn als je goed zoekt. En dat je misschien volgend jaar achterloopt met je DDR3 is ook nog maar de vraag. En mocht dat zo zijn dan zal ik mij daar niet zo druk om maken als ik jou was
Ik ga eens goed zoeken inderdaad. En ik ben niet bang dat ik achterloop met performance van de Ram, maar eerder dat het de performance winst financieel niet waard is omdat ik over twee jaar het mobo en de cpu zal moeten vervangen. Thanks!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je moet dan ook vooral goed onderzoeken of je echt geheugen tekort komt, als dat zo is, levert meer RAM grote winst, zo niet, schiet je er niets mee op.

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

begintmeta schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 13:47:
Je moet dan ook vooral goed onderzoeken of je echt geheugen tekort komt, als dat zo is, levert meer RAM grote winst, zo niet, schiet je er niets mee op.
Je comment is goed hoor, alleen komt het een beetje scheef over :)

Je moet goed overwegen of je deze koelkast nodig heb. Heb je er baat bij kan hij nuttig zijn, maar als je er zelf niets aan heb schiet je er niks mee op :+

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-02 12:41
hoop dat dit het duidelijk maakt :)

Screenshot

Ja :)

de score is nu waarschijndelijk nog een beetje hoger omdat ik 16GB heb en hij meetelt hoe veel er vrij is.

[ Voor 42% gewijzigd door Ayyylias op 24-03-2016 14:01 ]

• Milanees
Yariva schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 13:59:
[...]

Je comment is goed hoor, alleen komt het een beetje scheef over :)

Je moet goed overwegen of je deze koelkast nodig heb. Heb je er baat bij kan hij nuttig zijn, maar als je er zelf niets aan heb schiet je er niks mee op :+
Koelkast 8)7 ?

En ja, ik loop regelmatig bijna vol dus denk dat het nut heeft. Nu bijvoorbeeld: cpu idle, paar browsers, spotify, wat programmaatjes en gebruik al 50%. Als ik zo ga gamen, dan laat ik alles lekker aan staan op mijn tweede monitor en loopt hij dus vol. Waarschijnlijk is het de investering voor mij wel waard.
mcelias5 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 13:59:
hoop dat dit het duidelijk maakt :)

[afbeelding]

Ja :)

de score is nu waarschijndelijk nog een beetje hoger omdat ik 16GB heb en hij meetelt hoe veel er vrij is.
Ik weet niet wat dit mij verder moet brengen:D? Ik zie geen 16gb in de tabel staan? Ik mis denk ik iets, zou je dit kunnen ophelderen? O-)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
En ja, ik loop regelmatig bijna vol dus denk dat het nut heeft. Nu bijvoorbeeld: cpu idle, paar browsers, spotify, wat programmaatjes en gebruik al 50%. [/quote]
50% is doorgaans geen probleem, zolang er de actieve programma's gewoon in RAM kunnen vertoeven, maakt het op zich niet veel uit of inactieve bijvoorbeeld in SWAP verblijven (tot ze weer geactiveerd worden)
Als ik zo ga gamen, dan laat ik alles lekker aan staan op mijn tweede monitor en loopt hij dus vol. Waarschijnlijk is het de investering voor mij wel waard.
...
Eerst eventueel nog eens goed kijken hoe het zo concreet tijdens (en direct na) het gamen gaat lijkt me?

• Ayyylias
Milanees schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 14:49:
[...]

Koelkast 8)7 ?

En ja, ik loop regelmatig bijna vol dus denk dat het nut heeft. Nu bijvoorbeeld: cpu idle, paar browsers, spotify, wat programmaatjes en gebruik al 50%. Als ik zo ga gamen, dan laat ik alles lekker aan staan op mijn tweede monitor en loopt hij dus vol. Waarschijnlijk is het de investering voor mij wel waard.
[...]

Ik weet niet wat dit mij verder moet brengen:D? Ik zie geen 16gb in de tabel staan? Ik mis denk ik iets, zou je dit kunnen ophelderen? O-)
dat klopt (die test was van een tijdje geleden) maar ik stuur het om te laten zien dat op het moment DDR3 zelfs sneller kan zijn als DDR4, zoals te zien op het screenshot gaat DDR3 (dat op de juiste manier in gebruik is) sneller is

• Milanees
mcelias5 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 15:01:
[...]

dat klopt (die test was van een tijdje geleden) maar ik stuur het om te laten zien dat op het moment DDR3 zelfs sneller kan zijn als DDR4, zoals te zien op het screenshot gaat DDR3 (dat op de juiste manier in gebruik is) sneller is
Dank! Ik had niet in de gaten dat je DDR3 en DDR4 producten in de vergelijking had staan, excuus.

Zelf had inderdaad al het idee dat DDR4 niet per se beter is dan DDR3 geheugen, mijn vraag gaat dan ook meer om het feit of ik nog DDR3 moet aanschaffen terwijl ik weet dat het eruit gaat.

Ik ga nog eens even wat verschillende games testen etc en als ik vaker boven de 7000 mb uitkom, ga ik toch voor een euro of 70 maar eens 16 GB DDR aanschaffen. Zag ook dat sommige ram maar 50 euro voor 16gb ddr3 1600 kost, maar dan zonder heatsinks etc. Waarschijnlijk wordt het gewoon Hyperx black van 70.

• Ayyylias
Milanees schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 15:05:
[...]

Dank! Ik had niet in de gaten dat je DDR3 en DDR4 producten in de vergelijking had staan, excuus.

Zelf had inderdaad al het idee dat DDR4 niet per se beter is dan DDR3 geheugen, mijn vraag gaat dan ook meer om het feit of ik nog DDR3 moet aanschaffen terwijl ik weet dat het eruit gaat.

Ik ga nog eens even wat verschillende games testen etc en als ik vaker boven de 7000 mb uitkom, ga ik toch voor een euro of 70 maar eens 16 GB DDR aanschaffen. Zag ook dat sommige ram maar 50 euro voor 16gb ddr3 1600 kost, maar dan zonder heatsinks etc. Waarschijnlijk wordt het gewoon Hyperx black van 70.
heb de bench even nog een keer gedaan:

24-3-2016

de gebruikte kit ram is(2x):
pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU

heb ook even alle andere weggehaald, dus alleen de DDR4 laten staan

het gaat dan ook niet om hoe veel sneller DDR3 in de meeste taken is, maar meer dat het zeker goed mee kan komen de komende tijd

[ Voor 5% gewijzigd door Ayyylias op 24-03-2016 15:10 ]

• Milanees
mcelias5 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 15:09:
[...]

heb de bench even nog een keer gedaan:

[afbeelding]

de gebruikte kit ram is(2x):
pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU

heb ook even alle andere weggehaald, dus alleen de DDR4 laten staan

het gaat dan ook niet om hoe veel sneller DDR3 in de meeste taken is, maar meer dat het zeker goed mee kan komen de komende tijd
Totdat ik moet upgraden naar een mobo waar alleen DDR4 in past, maar dat zal nog wel even duren dus.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Je kunt ook twee latjes vervangen door 2x4GB, kost je 3 tientjes en dan draai je op 12GB total.
(de 2x2 kun je vast ook nog verkopen voor een tientje).
Pagina: 1