Problemen met harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WALUIGI96
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-12-2025
Hallo allemaal,

Ik heb enkele problemen met de harde schijf in mijn laptop.
In mijn laptop heb ik zowel een SSD van 500 GB als een HDD van 1000 GB.
Bij de installatie van Windows op mijn SSD heb ik de HDD er ook in laten zitten. Hierdoor zitten er ook enkele Windows bestanden op de HDD.
Helaas geeft de HDD de laatste tijd foutmeldingen. Bij het kopiëren of verplaatsen van bestanden komt er soms de melding 'Kan geen gegevens van het bronbestand of de bronschijf lezen'. Gisteren kreeg ik ook een BSOD waarvan ik het vermoeden heb dat dit komt door de HDD.
Zou chkdsk /f /r helpen, of moet ik zo snel mogelijk een nieuwe aanschaffen?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via WALUIGI96 op 27-03-2016 19:00)

• NBS
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-12-2025

NBS

Aan de BSoD foutmelding te zien is het een probleem met het werkgeheugen. Vooral bij het over-kopiëren van bestanden kunnen fouten met betrekking tot het werkgeheugen aan het licht komen. Het werkgeheugen kan je testen door een MemTest86+ USBtje te bakken en daarvan op te starten.
http://www.memtest.org. Elke fout die Memtest aantoont is een fout teveel.

Alle reacties

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En de melding van de BSOD is....?
En wat geeft een chkdsk /f gewoon?
Heb je de SMART-status al bekeken?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• WALUIGI96
- Dit was de bsod foutmelding: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
- Heb ik eerlijk gezegd nog niet geprobeerd, nog geen tijd gehad
- SMART heb ik nog niet bekeken, maar wel HDTune snel laten lopen; benchmark lukte niet, maar bij error scan waren er alleen groene blokjes (ik heb de quick scan uitgevoerd.

Dit gebeurde overigens gisteravond en heb even snel wat dingen geprobeerd, maar daarna alweer naar bed gegaan. Nu ben ik niet bij de laptop in de buurt.

Thx trouwens voor de snelle reactie

[ Voor 4% gewijzigd door WALUIGI96 op 24-03-2016 09:57 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• NBS
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-12-2025

NBS

Aan de BSoD foutmelding te zien is het een probleem met het werkgeheugen. Vooral bij het over-kopiëren van bestanden kunnen fouten met betrekking tot het werkgeheugen aan het licht komen. Het werkgeheugen kan je testen door een MemTest86+ USBtje te bakken en daarvan op te starten.
http://www.memtest.org. Elke fout die Memtest aantoont is een fout teveel.

• WALUIGI96
Ik heb trouwens dezelfde dag nog chkdsk laten lopen, er waren een paar sectoren fout, die zijn gerepareerd en sindsdien geen BSOD meer. Wel heb ik nog veel dingen gekopieerd/verplaatst, maar er ging niks meer fout, dus ik denk dat het al opgelost is. Sorry dat ik het niet eerder meldde en dat ik vroegtijdig een topic heb gestart...

[ Voor 14% gewijzigd door WALUIGI96 op 27-03-2016 19:00 ]