Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi!
Om even het topic in te lichten.

Ik zit op een scoutinggroep en die is bijna 100 jaar. We hebben analoog archief (met allemaal boeken, prints, analoge foto’s en dergelijke) maar we hebben ook een digitaal archief. We proberen namelijk al het beeldmateriaal wat ooit op de scoutinggroep gemaakt is in het archief te stoppen. We zijn er in 2011 mee begonnen en tot heden mee bezig.

Als ik mijn eigen persoonlijke foto’s maak en archiveer ben ik hier een tijdje mee bezig. Ik importeer deze, ga ze gelijk taggen op keywords, maar ook op locatie en ik gooi een gezichtherkenning eroverheen. Een hele onderneming dus. Voordeel is wel dat ik altijd heel snel een specifieke foto kan vinden.

Probleem met het scoutingarchief is dat het ondertussen 107.000 beelden in Lightroom heeft (los van de teksten, los van het filmmateriaal, daar moeten we nog wat voor verzinnen). Waarvan zeker 10 % van getagged is. Nou dat schiet helemaal niet op als je een specifieke foto zoekt. We zaten eraan te denken om meerdere mensen in te zetten om gelijktijdig de foto’s te taggen. Als je namelijk 10/20 man inzet dan gaat het taggen zoveel sneller. We willen alleen puur dat de mensen de keywords taggen.

Nou is de vraag:
-Is het handig om dat op deze manier te doen?
-Is er een betere manier?
-Zo nee, hoe kun je dit het beste aanpakken?
Het enige doel is dat een groot deel (liefst alles) van de Lightroom getagged is op sleutelwoorden zodat we aan de hand van de meta-data + keywords supersnel foto’s terug kunnen vinden.
Ik ben echt heel benieuwd wat de antwoorden zullen zijn.
Cheers!

Afroman

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oplossing maar het is niet de efficiënte manier.

Het enige wat ik mij kan bedenken is om de huidige Lightroom op te splitsen in 20 libraries. En deze losse libraries meegeven aan de mensen zodat ze die kunnen openen op hun eigen computer met Lightroom 6. De library heeft namelijk alle keywords zodat deze aan de foto's toegekend kunnen worden. Is wat onhandig maar zoals ik nu zie de enige manier om met meerdere mensen tegelijk heel veel metadata te kloppen! Kunnen we eindelijk echt rap alle foto's zien.:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 18:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Om toch even in te haken omdat niemand reageert: zorg dat je een programma (of LR) gebruikt dat de metadata opslaat in XMP sidecar bestanden. Deze zijn universeel en door elk programma wel te lezen (ook door LR).

Het snelste is daarom denk ik om gewoon Adobe Bridge te gebruiken om de metadata in te vullen per foto. Dan hoef je niet eerst te importeren en loop je ook niet te pielen met libraries, iets wat in dit geval compleet overbodig is.

Iedereen kan op deze manier Bridge openen en naar een map gaan (bijv. op een netwerk share) die ze toegewezen krijgen en alles taggen.

Bridge slaat de metadata automatisch al op in XMP sidecars dus die hoef je alleen te verzamelen (zijn ~ 1 kb per stuk). Later importeer je de metadata weer in Lightroom als je wil en klaar :)

[ Voor 9% gewijzigd door Ventieldopje op 29-03-2016 15:51 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsje536
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-03 15:38
Achteraf taggen is wel een mega klus met deze hoeveelheid. Ik ken het van mijn eigen verzameling.

Een handigheidje wat ik zelf soms gebruik is een collectie maken waar bepaalde keywords niet in voorkomen. Bijvoorbeeld niet de naam van mijn kinderen (gezichtsherkenning vindt soms niet elk gezicht) of bepaalde locatie niet in voorkomt. Zo kan ik vrij snel zien dat hetgeen er toch staat en taggen.

Succes (kan je wel gebruiken denk ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-09 23:10
Een totaal andere richting dan hierboven genoemd, maar afhankelijk van wat voor soort tags je wil en of je iemand in de groep hebt die een beetje kan programmeren zou je bijv. Google's Vision API kunnen bekijken. Je hebt maar 1000 API calls per maand als je het kosteloos wil doen, maar als je het geld dat het zou kosten (aan koffie/fris, lunch, etc) om met 20 man een dag lang alles handmatig te taggen gebruikt om wat meer API calls te kopen kom je een heel eind (en er zijn vast nog een heleboel andere partijen die vergelijkbare diensten aanbieden; overal een trial account en je hebt ook al je foto's gehad natuurlijk).

Dit gaat je waarschijnlijk geen tags als "piratenkamp-welpen" opleveren, maar waarschijnlijk wel dingen als "kampvuur", "zwembad" en "pionieren".
Een stap verder gaand zou je ook nog kunnen kijken naar iets als http://imagga.com/technology/auto-tagging.html - ik ken de dienst verder niet, maar ze zeggen machine learning te gebruiken om automatisch tags toe te kennen. Als je daar de 10% van de foto's die al wel tags heeft tegenaan kunt gooien om dat systeem te leren wat (voor jullie) nuttige tags zijn, zou daar dus wel een nuttig resultaat uit moeten komen.

Je zou ook kunnen proberen het geheel te "crowd sourcen" door de afbeeldingen in een webbased fotoalbum te zetten waarbij iedereen via de webinterface tags kan toevoegen en vervolgens in een nieuwsbrief alle ouders en oudere leden uit te nodigen om tags toe te voegen. (Als je er een soort wedstrijd van maakt krijg je vast wel een deel van je scouts/explo's enthousiast.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties geachte tweakers!
Het snelste is daarom denk ik om gewoon Adobe Bridge te gebruiken om de metadata in te vullen per foto. Dan hoef je niet eerst te importeren en loop je ook niet te pielen met libraries, iets wat in dit geval compleet overbodig is.
Dit vind ik een hele slimme. In principe is het een netwerkje aanmaken op socuting(Dat is te doen aangezien we jaarlijks een LAN-party hebben), een computer op aansluiten met het archief en dan kan iedereen erop.(mits juist ingesteld).

We kunnen dan mensen Adobe Bridge laten installeren(Dat is nog gratis ook), de keywords vanuit Lightroom exporteren en bij iedereen in Bridge laten installeren en dan gewoon metadata kloppen. Later met Lightroom kunnen we dat weer synchroniseren want dan krijg je een uitroepteken bij Lightroom met de vraag of ze de metadata van buiten Lightroom moeten importeren.

Het aantal mensen vinden met laptops/computer sis het probleem niet. Die hebben we zat bij onze scoutinggroep en het voordeel is dat iedereen elkaar kent dus je kunt heel snel en efficiënt de mensen en kampen laten taggen.
Achteraf taggen is wel een mega klus met deze hoeveelheid. Ik ken het van mijn eigen verzameling.

Een handigheidje wat ik zelf soms gebruik is een collecties maken waar bepaalde keywords niet in voorkomen. Bijvoorbeeld niet de naam van mijn kinderen (gezichtsherkenning vindt soms niet elk gezicht) of bepaalde locatie niet in voorkomt. Zo kan ik vrij snel zien dat hetgeen er toch staat en taggen.

Succes (kan je wel gebruiken denk ik)
Absoluut. Ik heb het bij mijn eigen archieven gedaan en die zijn bijna klaar. Maar het is een grafklus maar je bent achteraf wel heel blij dat je alles weer kunt vinden. Het is een soort van Big Data. Je hebt zoveel informatie maar doordat het onoverzichtelijk is heb je er niks aan. We zijn jaren geleden bezig geweest met alles importeren (we begonnen in 2011 met 50.000 foto's) en we hebben alles op chronologische wijze laten importeren.(Dus Lightroom maakt per jaartal, per datum mapjes aan). Maar daarom willen we nu alles taggen zodat de foto's makkelijk ter vinden zijn

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/x5s684.png

@jory167

Interessant dat webinterface gebeuren. Ik moet daarvoor heel goed onderzoek gaan doen want als het erom gaat om het hele archief online te gooien(dat betreft meer dan 500 Gb) dan moet ik goed na gaan denken hoe we dat aan gaan pakken! Maar het is zeker een optie.

Bedankt voor het meedenken, dit gaat de goede kant op!

[ Voor 0% gewijzigd door Ventieldopje op 30-03-2016 19:27 ]

Pagina: 1