GPU update - GTX 970? Een beginnersvraag...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• r3st0r
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-12-2024
Ha Allen,

Helaas is mijn GTX 770 van MSI zojuist overleden en zal ik op zoek moeten naar een vervanging. Ik heb een MSI Z87-G45 GAMING moederbord waar ik de vervanger in zal moeten gaan zetten.

Misschien een beetje een beginnersvraagje... maar kan ik er bij wijze van spreke gewoon een GTX 970 van MSI in klikken en plug-en-play aan de slag gaan?

Heb al uitgesloten dat het de GPU moet zijn... want iedere keer bij het opstarten van een game of iets dergelijks ging het beeld flikkeren en de kleuren vervagen. Op een gegeven moment startte het niet meer op, en bij uitschakelen van de GPU in safe mode start de PC weer gewoon fatsoenlijk op. Wellicht iemand nog tips met het probleem met de GPU?

Alle reacties

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 19:47

M2M

medicijnman

draai even een duurtest (linx of de intel burn test) om zeker te zijn dat het je videokaart is. Dan even de specs van je PSU hieronder neer zetten en kunnen wij je van passend advies voorzien :)

-_-

• r3st0r
Dank voor de hint. Zojuist gedaan en krijg terug dat mijn CPU fully stable is volgens de Intel Burn Test.

Mijn systeem is als volgt:

CPU: Intel Core i5 4670K Boxed
Mobo: MSI Z87-G45 Gaming
GPU: MSI GeForce GTX 770 2GB Twin Frozr OC (nu dus kapot...)
PSU: Seasonic G-Serie 650Watt

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:42
Je kunt ook overschakelen op de graphics van de processor en dan kijken of er problemen zijn. Heb je verder recent je Nvidia drivers geupdate? Misschien is het dan handig om oude drivers te installeren en dan opnieuw te testen. Of juist nieuwe/beta drivers installeren als je dit niet hebt.

Om je vraag te beantwoorden: Je kunt een andere videokaart gewoon erin prikken. Ik zou wel eerst drivers deinstalleren, dan gpu vervangen, dan weer drivers installeren.

• r3st0r
Het is eigenlijk iets dat ik al een klein beetje aan zag komen.

Gedurende de laatste paar maanden ging liep mijn PC steeds vaker "vast" in de vorm van een zwart scherm waarbij het geluid e.d. nog gewoon door ging. Daarnaast ook wel eens dat het beeld ineens verkleurde of dat er allemaal strepen doorheen gingen. Meestal was het met een reset weer opgelost, echter de laatste paar weken werd het steeds erger en steeds frequenter. Vanavond weer, echter na op reset drukken bleef het scherm gewoon zwart. Ik vermoed dus dat drivers er weinig mee te maken hebben.

Ben naar de Safe modus gegaan en heb de GPU uitgeschakeld (en dus over op Intel graphics) en nu heb ik geen enkel probleem meer behalve dat 800x600 zeer doet aan mijn ogen :-).

• r3st0r
Heb al even zitten kijken, ik overweeg de GTX 970 gaming van MSI als vervanger. Is niet de meest high end maar een prima kaartje toch?

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:11

KrazyJay

Ik heb ook een GTX970 van MSI, en ben er zeer tevreden van op 1440p. Ik heb mijn pc (itx) op mijn bureau staan, en de als ik fans hoor is het nooit de gpu. Met kaarten van Asus of Gigabyte zal het denk ik niet veel anders zijn.

Op zoek naar een blauwe menubalk? https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/3188/

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:50
Misschien is het ook nog te overwegen om een 390 te halen.

Doet het net zo goed als de 970 op 1080p, doet het beter op 1440p en heeft betere DX12 ondersteuning. Er zijn nu nog niet veel DX12 games uit (Hitman, Ashes, en nog een paar) maar er komen een aantal aan. Ik weet niet hoe lang je met je GPU wilt doen, maar dit kan iets zijn om in je achterhoofd te houden.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Maakt niet uit wat voor gpu je neemt maar als je een nieuwe installeerd moet je misschien een bios update doen voor je moederbord en ik zou zeker je drivers verwijderen met DDU in veilige modus.

De R9 390 is als je wat langer met je videokaart wilt doen de betere kaart, meer geheugen en zover de benchmarks tot nu toe uitzijn betere DX12 performance.
Neemt niet weg dat de GTX970 een oke kaart is.

offtopic:
I rate the GTX970 3.5 out of 4. :+
Grap voor de mensen die het 4gb debacle hebben gevolgd.
Pagina: 1