Op zoek naar studenten HBO ICT security (specifiek op HU)

Pagina: 1
Acties:

• Melvin44
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-05 12:05
Het is niet erg duidelijk in welke categorie dit thuishoort, daarom maar in overleg besloten om het hier te posten. Excuses.

De laatste 2 maanden heb ik rondgekeken bij de ICT-opleidingen op verschillende scholen. Ik was vooral op zoek naar het security gedeelte van deze opleidingen, maar helaas zijn er weinig scholen die hier echt op in gaan (van wat ik heb gezien).

Het overgrote gedeelte van de scholen pusht de standaard richtingen zoals gamedeveloper, systeembeheer, programming en business ict. In enkele foldertjes of op sommige webpagina's staat het woord security er eens in gegooid, maar word er verder niet echt op ingegaan.

Daarom ben ik op zoek naar studenten die HBO-ICT studeren met als richting security. Bij voorkeur studenten die dit op de HU studeren, aangezien dat hoogstwaarschijnlijk de school is waar ik heen zal gaan.

Personen die studenten kennen die voldoen aan bovenstaande criteria en hun hier naar toe verwijzen wordt ook erg gewaardeerd.

Bij voorbaat dank.

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Toevallig zit ik op hanze en doe ik hbo-ict echter is dit business it and management! Ik zit zelf in het eerste jaar en dat is voor iedere opleiding hetzelfde dus als je daarover vragen hebt brand los ik weet wanneer iets bedoelt is voor security /software engineering of mijn eigen studie. Ik moet binnenkort project doen met andere klassen dus de security en de software engineering klas. Let wel we zijn allemaal eerstejaars dus verder kan ik je niet echt helpen!

EDIT: Ik dacht dat met HU hanze university werd bedoelt excuus!

[ Voor 6% gewijzigd door Galinsky op 23-03-2016 23:51 ]

• Melvin44
Galinsky schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 23:49:
Toevallig zit ik op hanze en doe ik hbo-ict echter is dit business it and management! Ik zit zelf in het eerste jaar en dat is voor iedere opleiding hetzelfde dus als je daarover vragen hebt brand los ik weet wanneer iets bedoelt is voor security /software engineering of mijn eigen studie. Ik moet binnenkort project doen met andere klassen dus de security en de software engineering klas. Let wel we zijn allemaal eerstejaars dus verder kan ik je niet echt helpen!
Ik ben specifiek op zoek naar studenten die de richting van security op zijn gegaan, omdat ik het idee heb dat security een beetje het zwarte schaap van HBO-ICT is en er weinig aandacht aan wordt gegeven.

Ik hoop dat iemand mijn ongelijk kan bewijzen, aangezien dat de kant is die ik op wil gaan. Aangezien dit per school verschillend is ben ik eigenlijk op zoek naar studenten van de HU. Maar input van studenten van andere scholen is natuurlijk ook welkom.

Misschien kun jij mij vertellen wat jouw indruk over de security opleiding is? Of misschien meningen van die studenten die je gehoord hebt?

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Melvin44 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 23:56:
[...]

Ik ben specifiek op zoek naar studenten die de richting van security op zijn gegaan, omdat ik het idee heb dat security een beetje het zwarte schaap van HBO-ICT is en er weinig aandacht aan wordt gegeven.

Ik hoop dat iemand mijn ongelijk kan bewijzen, aangezien dat de kant is die ik op wil gaan. Aangezien dit per school verschillend is ben ik eigenlijk op zoek naar studenten van de HU. Maar input van studenten van andere scholen is natuurlijk ook welkom.

Misschien kun jij mij vertellen wat jouw indruk over de security opleiding is? Of misschien meningen van die studenten die je gehoord hebt?
Security word op mijn school absoluut niet onderschat ik denk dat dit ook niet bij jou op school zal zijn. Een compleet blok ging over security, the availability van data, redundancy, social engineering etc.

Mijn indruk is: interessante opleiding leuke vakken zoals social engineering. Ook interessante stof over hoe je data veilig houd op zo'n karig mogelijke (daarmee bedoel ik niemand die er altijd bij kan) manier maar wanneer iemand iets nodig heeft er wel bij moet kunnen. bijv. manager bij gevoelige data. Maar niet mijn ding gezien er wel van je word verwacht dat je goed moet kunnen programmeren (in iedergeval in het eerste jaar). En dat is totaal niet mijn ding om dat op school te leren.

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:39
Waar haal je overigens het idee vandaan dat er een security opleiding is?
Ik heb zelf een paar jaar terug nog op de HU ICT-SE gedaan en toen was deze er nog niet. Ook net de site nog even gecheckt en het is in ieder geval geen afstudeerrichting binnen de Bachelor. OK, er waren wat minors die erop in gingen maar geen thema om een volledige Bachelor mee te vullen.

• Melvin44
ShitHappens schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 00:05:
Waar haal je overigens het idee vandaan dat er een security opleiding is?
Ik heb zelf een paar jaar terug nog op de HU ICT-SE gedaan en toen was deze er nog niet. Ook net de site nog even gecheckt en het is in ieder geval geen afstudeerrichting binnen de Bachelor. OK, er waren wat minors die erop in gingen maar geen thema om een volledige Bachelor mee te vullen.
In de brochure staat dit:
Afstudeerrichting System and Network Engineering
Wil je de veiligheid van een netwerk kunnen garanderen? Zorgen
voor goed werkende firewalls en virusscanners? Of wil je liever
complexe systemen en netwerken ontwerpen? Het succes van
automatisering valt of staat met een goed ontwerp en beheer
van computersystemen en netwerken waarin toepassingen
worden gebruikt. Als HBO-ICT’er strekken je kennis en
8
vaardigheden heel wat verder dan alleen de operationele zaken.
Het bedrijfsleven heeft bovendien veel behoefte aan mensen die
niet alleen beschikken over kennis van systeembeheer, maar ook
over een helikopterview, leidinggevende en communicatieve
kwaliteiten.
Vakgebieden waarmee je kennismaakt zijn onder andere
systeem- en netwerkbeveiliging, ICT-architectuur, -infrastructuur
en beheerprocessen. Je leert werken met netwerken (Cisco,
Juniper), platformen (Windows, Linux), beveiliging en IT Service
Management (ITIL, ASL en BiSL).
Nu ik jouw bericht lees en dit nog een keer lees vraag ik mij inderdaad af of ik het verkeerd begrepen heb en het een minor is. Dat zou misschien niet eens een probleem zijn, mocht ik security toch niks vinden en met systeembeheer verder wil gaan.
Galinsky schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 00:03:
[...]

Security word op mijn school absoluut niet onderschat ik denk dat dit ook niet bij jou op school zal zijn. Een compleet blok ging over security, the availability van data, redundancy, social engineering etc.

Mijn indruk is: interessante opleiding leuke vakken zoals social engineering. Ook interessante stof over hoe je data veilig houd op zo'n karig mogelijke (daarmee bedoel ik niemand die er altijd bij kan) manier maar wanneer iemand iets nodig heeft er wel bij moet kunnen. bijv. manager bij gevoelige data. Maar niet mijn ding gezien er wel van je word verwacht dat je goed moet kunnen programmeren (in iedergeval in het eerste jaar). En dat is totaal niet mijn ding om dat op school te leren.
Ik ben op een meeloopdag geweest, maar dat was zo slecht geregeld dat ik er niet veel wijzer van werd. Vandaar dat ik totaal geen idee heb hoeveel aandacht er aan security gegeven word. Maar ik hoop dat je gelijk hebt.

Bedankt voor je input! Topic lijkt me verder overbodig aangezien ik mij vergist heb in de inhoud van de opleiding.

[ Voor 25% gewijzigd door Melvin44 op 24-03-2016 00:18 ]

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:39
OK, dan klopt dat inderdaad best aardig. Uitgaand van bovenstaand stukje tekst zal het meest waarschijnlijk een vak of module zijn (2 of 3 in een periode van 10 weken).

EDIT: bevestigd, zie http://www.studiekeuze.hu...rijvingen-hoofd.pdf?la=nl pagina 105-110
en
http://www.studiekeuze.hu...t-vt-studiegids.pdf?la=nl pagina 31-32 +42-43

[ Voor 47% gewijzigd door ShitHappens op 24-03-2016 00:28 ]

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-11 07:58
Ik studeer momenteel zelf HBO ICT Beheer op het Saxion in Enschede. Hoewel dit primair gewoon een ICT opleiding is zijn er wel verschillende mogelijkheden m.b.t. security. Er wordt een minor hierin aangeboden (Minor Beheer en Security) en mocht je dit erg mooi vinden is er de mogelijkheid om vanaf hier door te stromen naar je Master op de Ferris state university.

Ik denk persoonlijk zelf dat er bijna geen specifieke security opleidingen zijn omdat dit enkel een specifiek deel is van het ICT.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

ExilaaHH schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 00:59:

Ik denk persoonlijk zelf dat er bijna geen specifieke security opleidingen zijn omdat dit enkel een specifiek deel is van het ICT.
Inderdaad, en semi mee eens.

Ten eerste heb je in zowat elke richting binnen de IT een stukje 'security'. Nu is dit gewoon een ruim begrip maar om het even simpel te houden pak je overal wat op. Als je gaat programmeren dan leer je iets over user input sanitizen, netwerken; firewalls, systeembeheer; policy. Even hele domme simpele voorbeelden.

Dus ja, daar leer je de basis, om je 'core' beter te kunnen doen.

Ten tweede: je kan pas iets met security op het moment dat je een 'expert' in je eigen vakgebied bent. Ik ben programmeur maar om jou uit te leggen hoe een sql injection werkt, hoe je dit voorkomt, en hoe je dit kan exploiten, heb jij gewoon de fundamentele kennis nodig om dit te begrijpen. En dan heb ik nog maar één klein dingetje gepakt, wat eventueel in je vakgebied kan voorkomen..

Ik weet ook niet precies waar je naartoe wilt met je opleiding. Iets in de richting van pentesten of? Naar mijn weten zijn al die 'gasten' doorgestroomd vanuit hun basis. Ze zijn altijd begonnen als programmeur of systeembeheerder en vanuit daar verder gegroeid.

Ikzelf doe nu een tijd programmeren en af en toe semi serieus pen testen. Ik kan dit alleen vanwege mijn programmeer kennis. Als ik dat niet had was ik kansloos geweest in de 'security'.

Dus eigenlijk is het heel simpel, als jij pen tester wilt worden, dan zul je moeten gaan specializeren in een bepaald gebied. Dit kan netwerken zijn, applicaties (programmeur) en meer algemeen (systeembeheer). Om echt goed te zijn moet je ook alles nog gaan combineren.

Systeembeheer om te weten hoe een omgeving eruit ziet. Netwerk om begrip te hebben hoe je kan communiceren en programmeur om bijvoorbeeld een payload te versturen. Ik pak nu even weer een versimpeld voorbeeld, maar ik hoop dat je mij snapt. Je kunt dit niet leren in een opleiding 'pentest', dat kan pas als je gedegen kennis van de onderliggende zaken hebt.
Pagina: 1