Eerste NAS nodig voor data back-up.

Pagina: 1
Acties:

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Hallo,

Ik ben filmproducent en ben op zoek naar een manier om mijn filmbestanden te back-uppen op een andere locatie dan mijn eigen adres. Zo ben ik in geval van brand of diefstal in ieder geval niet de filmbestanden die nog opgeleverd moeten worden :)

Toen dacht ik dus aan een NAS en dan met het plan om deze bij mijn ouders thuis te plaatsen.

Dat kan toch he? Dat ik dan dus vanaf mijn eigen huis upload naar de NAS die bij mijn ouders aan de router hangt?
Enfin, het is dus puur en alleen voor het eenmalig uploaden van bestanden (denk aan 150 GB per keer) om ze vervolgens hopelijk nooit meer nodig te hebben. Zowel, dan zou ik ze eenmalig downloaden.

Geen bijzondere eisen dus. Zou iets simpels en voordeligs zoals deze dan bijvoorbeeld volstaan?
pricewatch: Synology DiskStation DS115j

Of heb je andere aanbevelingen, tips, etc?
Alvast dank!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:25
Dat is zeker een optie :) Let wel, er zit nog geen schijf in, die moet je zelf kopen.

Er zijn echter een paar dingen waar je op moet letten:
- Hoe hang je hem aan de router? Het is erg simpel de NAS per ongeluk voor de hele wereld toegankelijk te maken, en dat wil je natuurlijk niet :)
- Hoeveel projecten heb je? Met 150 GB / project zit zelfs de grootste schijf nogal eens vol
- Daarmee het volgende, in die NAS past maar één schijf
- Wil je alleen de bronbestanden eenmalig uploaden of wil je ook wijzigingen bijhouden?
- Wil je ook andere data (die mogelijk veel vaker wijzigt) uploaden?
- Hoe ga je het uploaden regelen? Met bijvoorbeeld 20 Mbit/s uploadsnelheid (het snelste wat Ziggo aanbiedt) ben je 18 uur bezig met uploaden. Al die tijd moet je computer aan staan, en bij de meeste manieren (maar dat is dus afhankelijk van hoe je het precies doet) moet je opnieuw beginnen bij een onderbreking.

Heb je ook online backup overwogen? Bijvoorbeeld bij Backblaze of Crashplan? Of, als je het ondanks de encryptie toch op Nederlandse bodem op wil slaan: KPN (al hanteren die zo te zien een FUP ipv 'echt' onbeperkt) :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Stab
Hi Paul,

Thanks voor je uitgebreide reply.

Dus hij is niet automatisch 'beveiligd'? Ik dacht dat als ik hem met een ethernetkabeltje aansluit op de router van mijn ouders dat dat dan volstaat?

Het gaat voornamelijk om bestanden die nog niet zijn opgeleverd. Ik denk dat ik met een schijf van 3-4 TB wel genoeg heb. Dat is ongeveer een half jaar aan projecten en dan zijn ze in ieder geval opgeleverd mocht er iets gebeuren. Verder hoeft er niet veel getransfered te worden. Hier en daar een montagebestandje.

Ik heb hier zelf glasvezel 60/60 dus een paar uur uploaden zal het wel worden. Mocht het niet toereikend zijn dan kan ik altijd upgraden naar 120/120. Het is meer dat als ik na een project thuis kom de filmbestanden 's nachts kan uploaden. Voor de gemoedstoestand :)

Ik moet zeggen dat dat Backblaze er ook goed uitziet. Wist niet dat het zo goedkoop kon.
Toch voelt het iets fijner om alles fysiek dichterbij huis te hebben :)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:25
Stab schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 11:54:
Dus hij is niet automatisch 'beveiligd'? Ik dacht dat als ik hem met een ethernetkabeltje aansluit op de router van mijn ouders dat dat dan volstaat?
Ja, op die manier is het automatisch beveiligd en kan er niemand vanaf het internet bij. Ook jij niet :) De mogelijkheid dat het mis gaat ontstaat zodra je het open zet. Bij lange na niet alle routers laten toe dat een port forward maar vanaf een beperkt aantal vooraf opgegeven adressen werkt, of bieden een VPN. In het verleden zijn een boel mensen die poort 5000 of 5001 op hun router open hebben gezet voor hun Synology met dit als gevolg: nieuws: Ransomware richt zich op Synology-opslagsystemen

Als je niet goed door hebt wat er allemaal speelt of kan spelen dan is het redelijk simpel het fout te doen. Het veiligste is alleen een niet-standaard port forward te maken richting een OpenVPN-server op zo'n Synology, en als je router het kan deze port forward ook alleen open stellen voor jouw eigen IP-adres thuis. Als dan echter je IP-adres thuis veranderd (of dat van je ouders, maar daar kun je met DDNS nog wel omheen werken) kun je er niet meer bij :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:40

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Waarom is Backblaze of crashplan niet een betere optie voor je?
Als je toch het internet als transport wilt gebruiken.
Deze services kennen geen upload limiet.

• Stab
Q schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 15:12:
Waarom is Backblaze of crashplan niet een betere optie voor je?
Als je toch het internet als transport wilt gebruiken.
Deze services kennen geen upload limiet.
Ja wellicht is dat ook wel iets. Als ze ook een goede uploadsnelheid halen is dat wellicht ook eenvoudiger. Wat Paul hierboven zegt lijkt me toch allemaal wel aardig gecompliceerd. Vooral als het eigenlijk alleen maar moet gaan om een paar mapjes te back-uppen.

Ik ga er eens even over lezen. Dank in ieder geval!
Pagina: 1