Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gon1234
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-04 00:58
Hallo,

Sinds kort ben ik ZZPer. Aan het eind van dit jaar wil ik een nieuwe iPhone halen. Nu is alleen m'n huidige telefoon kapot gegaan en zit ik er aan te denken om een tussen telefoon te halen. Nu vraag ik me af tot in hoeverre ik voor beide telefoons belasting terug kan krijgen. Mag je van de belastingdienst 2 telefoons aanschaffen in 1 jaar? En wat zijn de gevolgen hiervan?

Groeten,
Gon

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 575749

Ja hoor, alleen zit je in bepaalde gevallen met een verplichte afschrijftermijn. Zie http://www.belastingdiens...ondernemers/afschrijving/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-04 23:18
Anoniem: 575749 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 22:27:
Ja hoor, alleen zit je in bepaalde gevallen met een verplichte afschrijftermijn. Zie http://www.belastingdiens...ondernemers/afschrijving/
Voor kleine ondernemers is het gebruikelijk om activa met een waarde vanaf 450 euro exclusief BTW op de balans te zetten en vervolgens in termijnen af te schrijven. Bij een kapot toestel die op de balans staat kan je de waarde opnieuw vaststellen (impairment) op de restwaarde en het verschil afschrijven. Als het toestel echt volledig overleden is kan je als restwaarde nul aanhouden. Er is dan geen verplichte afschrijftermijn.

En om de vraag van de TS te beantwoorden: je kan zeker meerdere telefoons aanschaffen zolang het gebruik hiervan aantoonbaar zakelijk is. Overigens: als je 100% de regels wil volgen mag je de tussentijdse telefoon nadat je de nieuwe iPhone hebt gekocht niet privé gebruiken of weggeven zonder dat je de (afschrijvings)kosten op privégebruik boekt (of de telefoon voor een realistisch bedrag verkoopt - en vergeet daarbij niet de BTW in rekening te brengen).

Lang verhaal kort: De belastingdienst zal niet op de stoel van de ondernemer gaan zitten door te bepalen of je wel 2 telefoons in 1 jaar mag aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gon1234
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-04 00:58
Bedankt voor de heldere en uitgebreide uitleg! Hier heb ik veel aan.
Het aantonen dat het gebruik van de telefoon zakelijk is, houdt toch in dat ik aantoon dat ik de telefoon ten minste voor 10% zakelijk gebruik? Hoe kan je dit aantonen? Ik gebruik de telefoon zeker voor een gedeelte zakelijk alleen weet ik niet of dit voor 10% is.

Ik zit er inderdaad aan te denken om de telefoon dan over een half jaar weer te verkopen. Wat ik me eigenlijk afvraag is of het handiger is om een tussentijdse telefoon nieuw aan te schaffen of om er eentje voor niet veel geld op marktplaats aan te schaffen.

Doordat m'n onderneming 6maanden geleden gestart is mag ik trouwens willekeurig afschrijven.
De nieuwe tussentijdse iPhone kost 600euro (495euro+105euro BTW). Doordat ik hierover geen inkomstenbelasting hoef te betalen gaat hier nog eens zo'n 35% vanaf waardoor ik op 322euro uit kom. De iPhone levert over een half jaar nog wel 450euro op. Normaal gesproken schrijf je de telefoon over 5jaar weg, waardoor ik na 6maanden niet 105euro BTW en 322euro aan inkomstenbelasting terug krijg, maar slechts 42,70euro (105+322=427euro:10=42,70euro). Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:45
Ik koop altijd zakelijk een telefoon (ZZP-er) en boek die in 1x af van de balans. Dat doe ik met alles onder de 2200, ook met notebooks. Mijn accountant zegt dat dit geen probleem is, tenzij je elk jaar een nieuwe laptop koopt. Maar telefoons? 2 jaar is het wel klaar toch of wil je dat ding over 5 jaar uitsmeren? Onzin, hoeft niet.

En dan nog. Hoe ga je aantonen dat je 10% zakelijk gebruikt? Je bent toch 24 uur per dag ondernemer. Mocht je controle krijgen, pakken ze je echt niet op overdadig met je moeder bellen ;-)

[ Voor 22% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 24-03-2016 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:11

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

De regels via mijn werk zijn alsvolgt:
De telefoon schrijf je in 3 jaar af naar 10%. de 10% restwaarde blijft behouden.

Ik mag de telefoon op de zaak dus aanschaffen met bruto loon. (belasting deal).
stel ik koop een telefoon van 1000 euro. en ik koop na een jaar een nieuwe telefoon. dan dien ik over de overige waarde (70%) alsnog inkomsten belasting te betalen.
Tenzij ik doormiddel van een taxatie van een repateur kan bewijzen dat de telefoon onherstelbaar kapot is. Op dat moment mag ik weer een totaal nieuwe telefoon aanschaffen zonder dat ik daar inkomsten belasting over hoef te betalen.

Is niet exact dezelfde usecase, maar volgens mij zitten dezelfde regels hierachter.

jouw berekening lijkt goed te kloppen inderdaad. (snelle scan).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:30
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 16:23:
Ik koop altijd zakelijk een telefoon (ZZP-er) en boek die in 1x af van de balans. Dat doe ik met alles onder de 2200, ook met notebooks. Mijn accountant zegt dat dit geen probleem is, tenzij je elk jaar een nieuwe laptop koopt. Maar telefoons? 2 jaar is het wel klaar toch of wil je dat ding over 5 jaar uitsmeren? Onzin, hoeft niet.
Je bent zelf verantwoordelijk voor je boekhouding. Over welke belastingregel hebben we het hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:45
mgizmo schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 16:32:
[...]

Je bent zelf verantwoordelijk voor je boekhouding. Over welke belastingregel hebben we het hier?
Geen idee, ik ben ondernemer, geen accountant. En stel dat ik gepakt word omdat ik het verkeerd blijk te doen, dan moet ik misschien wel €800 x 0,2 *0,42 (of zoiets) terug betalen. Ga ik niet over nadenken. Ik heb een goed accountantskantoor in de hand, geen opportunistische eendagsvlieg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:40
Je moet niet zo bang zijn voor de belastingdienst, zolang jij niet alles dubbel op de zaak koopt is alles prima.

Normaal gesproken zou een telefoon 2 jaar mee moeten gaan, dit is ook gebruikelijk omdat vaak een abonnement niet langer loopt. Als je dan een nieuw abonnement aanvraagt krijg je ook weer een nieuwe telefoon. Zolang je alles kunt aantonen is er weinig aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:58

Mx. Alba

hen/die/zij

Afschrijving van dergelijke apparaten is vooral van belang voor grotere bedrijven. Als er 500 laptops en evenzoveel telefoons in omloop zijn dan is het van belang dat die activa netjes over bijvoorbeeld 3 respectievelijk 2 jaar worden afgeschreven ("bij ons" wordt 3 jaar gehanteerd voor computers en 2 jaar voor telefoons, dat lijkt me in de praktijk ook een vrij redelijke termijn). Voor een ZZP'er is dat veel minder van belang en is het vaak het eenvoudigst om iets als een laptop of een telefoon gewoon direct af te schrijven. Dat vereenvoudigt de administratie en het maakt uiteindelijk voor de fiscus niets uit dat een handjevol euro's een paar jaar wordt opgeschoven. Uiteraard kan het wel een probleem worden als je elk jaar een nieuwe computer of telefoon koopt, maar ook dat is al door iemand anders gezegd. :D

In de praktijk besteedt de belastingdienst ook niet zo heel veel aandacht aan ZZP'ers tenzij er duidelijke signalen zijn dat er iets niet in de haak is. There are bigger fish to fry!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:30
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 16:40:
[...]

Geen idee, ik ben ondernemer, geen accountant. En stel dat ik gepakt word omdat ik het verkeerd blijk te doen, dan moet ik misschien wel €800 x 0,2 *0,42 (of zoiets) terug betalen. Ga ik niet over nadenken. Ik heb een goed accountantskantoor in de hand, geen opportunistische eendagsvlieg.
Prima wat je zelf hanteert natuurlijk. En de post van Albantar zal daar waarschijnlijk aan bijdrage. Ik denk alleen aan de vraagstelling van Gon dat hij geen boekhouder/accountant heeft en dan met het argument te komen "dat heb ik op tweakers gelezen" geen stand zal houden. "Onzin, hoeft niet" zou dan beter weggelaten kunnen worden. ;)

De officiële regels zijn:
- Voor starters (tenzij voldaan aan de voorwaarden voldaan is (zie zelfde link)) in een keer afschrijven: http://www.belastingdiens...ving/startende_ondernemer
- Boven 450 euro excl BTW (als je BTW plichtig bent, anders 450 in de BTW) is over meerdere jaren afschrijven: http://www.belastingdiens...teren_in_bedrijfsmiddelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

En omdat we geen boekhouder zijn en je voor dit soort informatie wel een boekhouder behoort te hebben (of het zelf moet uitzoeken), sluit ik dit topic. De sites eerder genoemd zijn er duidelijk genoeg over, en we zijn geen helpdesk. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.