Glasvezel aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Sinds kort zit ik te denken om over te stappen op glasvezel.

Nadeel van mijn woning is dat er geen glasvezelaansluiting is gemaakt. In de rest van de straat wel en mijn onderburen hebben ook glasvezel.
Iemand een idee of ik misschien een aansluiting kan laten realiseren via een draad van de buren of zo, zonder dat ze de stoep moeten open graven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:27

robertwebbe

Robert Webbe

In de meeste gevallen hebben ze jouw kabel dan opgerold ergens voor je op de stoep ingegraven. Ze hoeven dan alleen nog maar de kabel op te graven en bij je binnen te brengen en niet meer een hele kabel te leggen vanaf het verdeelpunt.

In veel gevallen betaal je nu wel extra aansluitkosten omdat je (of de vorige bewoner) oorspronkelijk de gratis aansluiting geweigerd hebt. Volgens mij is Vodafone de enige provider die die kosten niet doorberekend. Maar dat was een tijdje geleden zo, ik weet niet meer of dat nog steeds zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Dat dacht ik eerst ook maar het huis wat hier eerst stond hebben ze gesloopt en daarna twee woningen neergezet. Alleen het oorspronkelijke nummer heeft nu een glasvezelaansluiting en dit huis niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:27

robertwebbe

Robert Webbe

En hoe zit het dan met de andere aansluitingen? Heb je wel een eigen ISRA aansluiting van KPN en een AOP van Ziggo dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik heb alleen een Ziggo aansluiting in de meterkast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCP cloud
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-10 18:45

MCP cloud

Op het web sinds 1998

Ernemmer schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:22:
Ik heb alleen een Ziggo aansluiting in de meterkast zitten.
Dan kan je het wel vergeten glasvezel..

Powered by KPN | Experia Box V10 + TP-link switch LS1005G + 2 Superwifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Waarschijnlijk ooit aangelegd door Reggefiber?
Zou ik ff navragen en gewoon vriendelijk vragen bij Reggefiber waar je FttH aansluiting is gebleven, na de splitsing van de woning... >:)

Begin eerst eens met een postcode check; dan kun je in ieder geval zien of je in een oorspronkelijk glasvezelgebied/adres zit.

[ Voor 25% gewijzigd door ehtweak op 23-03-2016 20:38 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Wat ik wel weet is dat bij studentenhuis aansluitingen ERG VAAK de 2e vezel ook in gebruik is.....
1 Glasvezel aansluiting heeft nmk 2 vezels.

[ Voor 18% gewijzigd door Waterlelie op 23-03-2016 20:42 ]

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Volgens de postcodecheck kan ik geen glasvezel maar de buren wel.

Het ziggo kastje staat bij mij in de tuin dus die was erg eenvoudig aan te leggen. Waar het kastje voor glasvezel staat weet ik niet.

Morgen maar eens Reggefiber bellen waarom ze mij vergeten zijn aan te sluiten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Vraag dus of je op de 2e vezel van je buren aangesloten kan worden.
Ik neem aan dat het geen koopwoning is?

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Het is inderdaad een huurwoning.

Als ik de tweede ader van de buren kan gebruiken zou helemaal mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-10 21:22
Waterlelie schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:41:
Wat ik wel weet is dat bij studentenhuis aansluitingen ERG VAAK de 2e vezel ook in gebruik is.....
1 Glasvezel aansluiting heeft nmk 2 vezels.
Zegt niets.

In de Reggefiber gebieden is de 1e vezel voor data (IP/internet), en de 2e vezel voor het CATV signaal (analoog/dvb-c)

Op de 2e vezel wordt dus geen internet aangeboden. Een adres is door een operator ook maar 1x te bestellen. Je kan dus niet op de 2e vezel een andere provider nemen. (Technisch wel, maar dat vergt kunst en vliegwerk). Binnen de processen van Reggefiber kan dat niet.
En dat is ook logisch, want de glasaansluiting is fysiek 1 adres.

In een aantal andere netwerken zijn er misschien wat mogelijkheden, maar dat valt of staat bij de betreffende operator. Het blijft 1 adres, dus ga er maar niet van uit dat die een uitzondering maken/toestaan/uberhaupt in hun processen aanbieden.

In de nieuwere RF gebieden is ook maar 1 vezel. En na aansluitingen (Zoals bij jouw als je dat regelt) zullen ook maar met 1 vezel aangesloten worden (icm de nieuwe FTU)

Als je adres netjes bekend is het het BAG register kun je gewoon een aansluiting voor je eigen laten realiseren. De operator kan dit ook bij Reggefiber regelen. Als je adres eenmaal in de database zit is het gewoon orderbaar. Wel kan het dan zijn dat er dus meerwerk is en eventueel kosten gerekend worden.
officieel worden er kosten gerekend

Als je huis op het moment van aanleg niet bestond en/of gesplitst is kan het zijn dat ie nog niet correct in de database staat. De operator (de partij die de vezel belicht) kan dat gewoon bij RF regelen.

verwacht een post van Barre met nog meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Contact gehad met Reggefiber en die zeiden dat ik een haalbaarheidsonderzoek moest laten starten door een provider.
KPN gebeld en die snapte het eerst niet maar nadat ze even een collega had gevraagd kon ze toch een haalbaarheidsonderzoek opstarten. Dit kan 6 tot 8 weken duren dus het wachten begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Update:

Net een belletje gehad dat glasvezel op mijn adres mogelijk is en dat er geen extra kosten aan vast zitten.
Toch even complimentje naar KPN voor de zeer snelle verwerking van het haalbaarheidsonderzoek.
Morgen kan ik dus 500/500 gaan bestellen. Nu maar hopen dat het aanleggen ook lekker vlot zal verlopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 30-03-2016 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-10 23:33
Dan ben ik wel benieuwd waar jouw vezel zich nu bevindt. Als die niet in de meterkast zit. Dacht dat er ook altijd wel kosten verbonden waren aan een FTU achteraf laten maken. Maargoed als zij het gratis willen doen mooi :)

[ Voor 42% gewijzigd door Jim423 op 30-03-2016 14:18 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:31

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Jim423 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 14:18:
Dacht dat er ook altijd wel kosten verbonden waren aan een FTU achteraf laten maken.
Dit is dus niet altijd waar.

Ik heb bij Vodafone vorig jaar een Glasvezel abonnement aangevraagd en daar lag de glasvezel kabel tegen de buitenmuur aan. Reggefiber is deze toen gratis aan komen sluiten op een FTU binnen. (Waarschijnlijk heeft Vodafone hier wel voor betaald, maar dat is niet mijn probleem). Vodafone dacht in het begin zelfs dat er nog geen kabel lag van de verdeelkast naar het huis, maar toen Reggefiber kwam kijken, zagen ze de kabel liggen en bleek dit niet nodig. Maar ook dan waren de aansluitkosten voor Reggefiber / Vodafone geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Bij mij ligt er geen kabel tot de gevel, ze zullen dus of extra aders moeten blazen door een andere buis en dan aftakken daarvan of de stoep open graven. Dit laatste lijkt mij een erg dure grap, ik kan die kast van KPN ook nergens vinden in de buurt.

Na wat zoeken via Google ben ik er achter gekomen dat ze vaak vanaf de stoep voor het huis een aftakking kunnen maken. Zo heel ver hoeven ze dus niet te graven.

[ Voor 28% gewijzigd door Ernemmer op 30-03-2016 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-10 11:16
Jim423 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 14:18:
Dan ben ik wel benieuwd waar jouw vezel zich nu bevindt. Als die niet in de meterkast zit. Dacht dat er ook altijd wel kosten verbonden waren aan een FTU achteraf laten maken. Maargoed als zij het gratis willen doen mooi :)
In het Reggefiber gebied is de FTU aanleg altijd gratis zodra er een abonnement wordt aangegaan.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Ernemmer schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 22:12:
ik kan die kast van KPN ook nergens vinden in de buurt.
Bij glasvezel worden er PoPs gebruikt. Dit zijn vaak prefab gebouwtjes of hergebruikte (oude) gebouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:31

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Na wat zoeken via Google ben ik er achter gekomen dat ze vaak vanaf de stoep voor het huis een aftakking kunnen maken. Zo heel ver hoeven ze dus niet te graven.
Als er al een kabel voor je deur ligt, maar nog niet naar je huis hoeven ze waarschijnlijk niet eens (veel) te graven. Ze hebben hier alle aansluitingen aangelegd dmv. Tuinboringen, ze schieten de kabel dan onder je oprit of tuin door, zodat die niet open gebroken hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Aftakking? Lijkt me sterk...
Het hele principe van FttH aanleg is er nu juist op gericht dat IEDER huishouden z'n eigen vezel heeft van PoP tot in de woning.
M.a.w. (zolang het geen GPON constructie is), valt er niks af te takken... Want je kunt niet op iemand anders z'n vezel meeliften.
Hooguit ligt er wat surplus vezel(s) ergens onder de grond opgerold, voor toekomstige aansluitingen. Maar anders zal er toch echt een nieuwe vezel (al dan niet in een dikkere mantelbuis) van de PoP naar jouw woning gelegd moeten worden. (dmv handmatig graafwerk, al dan niet in combinatie met een gestuurde boring)

En die PoPs (bij Reggefiber) zien er meestal zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/0taSN63ztVk/hqdefault.jpg
Waarbij er hoofdzakelijk 2 formaten worden gebruikt. De hier getoonde, en de 'halve' uitvoering ervan. Steenkleur is meestal aangepast aan de omgeving en de deur kan zowel aan de lange of korte zijde zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 31-03-2016 10:42 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCP cloud
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-10 18:45

MCP cloud

Op het web sinds 1998

ehtweak schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 09:20:
[...]

Aftakking? Lijkt me sterk...
Het hele principe van FttH aanleg is er nu juist op gericht dat IEDER huishouden z'n eigen vezel heeft van PoP tot in de woning.
M.a.w. (zolang het geen GPON constructie is), valt er niks af te takken... Want je kunt niet op iemand anders z'n vezel meeliften.
Hooguit ligt er wat surplus vezel ergens onder de grond opgerold, voor toekomstige aansluitingen. Maar anders zal er toch echt een nieuwe vezel (al dan niet in een dikkere mantelbuis) van de PoP naar jouw woning gelegd moeten worden. (dmv handmatig graafwerk, al dan niet in combinatie met een gestuurde boring)

En die PoPs (bij Reggefiber) zien er meestal zo uit:
[afbeelding]
Waarbij er hoofdzakelijk 2 formaten worden gebruikt. De hier getoonde, en de 'halve' uitvoering ervan. Steenkleur is meestal aangepast aan de omgeving en de deur kan zowel aan de lange of korte zijde zitten.
Yup en deze ligt onder de straat (GCO)