Welke GTX970 is je geld waard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Monkyspree
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-03-2021
Mijn vraag
Welke GTX 970 videokaart is je geld waard?
Met welke video kaart kan je het beste gaan overklokken?
Welke zou het langst mee gaan?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Zelf heb ik nog geen game PC ik wil er een gaan samenstellen.
Maar ik speel graag spellen zoals Rocket League, Company of Heroes en Witcher 3.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de volgende 3 videokaarten op het oog:

1 Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5

2 MSI GeForce GTX 970 4GD5T OC

3 MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G

Ik ben erg benieuwd naar de reacties

Beste antwoord (via Monkyspree op 24-03-2016 10:32)

Verwijderd

sjekneck schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 10:00:

De Asus variant clockt gemiddeld minder ver dan de MSI variant als je uitgaat van reviews. Dus al klopt het niet over de aansluitingen wat ik riep, toch is de Asus wel degelijk meer geknepen ivm de MSI versie.
Je moet een veel groter aantal testsamples hebben dan een handje vol reviews, daarnaast ben je ook gewoon erg afhankelijk van de GPU, de ene GPU klokt nu éénmaal veel beter over dan de andere, geen één GPU is identiek.

Voor de meeste mensen zal er ook weinig verschil in overklokbaarheid zitten tussen de Asus Strix GTX 970 en MSI Gaming GTX970 verwacht ik, simpel weg omdat de meeste mensen het toch zullen houden bij een simpel overklokje en niet de max van de kaart er uit willen persen.

Alle reacties

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-02 15:36
Kort antwoord is dat het allemaal prima kaarten zijn en allemaal standaard al een hogere snelheid hebben dan de standaard specs. De Asus variant zal iets minder ver handmatig verder overclocken, omdat deze minder gevoed kan worden bij overclocken (1 keer 8 pins) als de MSi varianten (1x8 + 1x6 pins). Wat de Asus wel als voordeel heeft is dat deze iets stiller is onder load.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:54

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

sjekneck schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:38:
Kort antwoord is dat het allemaal prima kaarten zijn en allemaal standaard al een hogere snelheid hebben dan de standaard specs. De Asus variant zal iets minder ver handmatig verder overclocken, omdat deze minder gevoed kan worden bij overclocken (1 keer 8 pins) als de MSi varianten (1x8 + 1x6 pins). Wat de Asus wel als voordeel heeft is dat deze iets stiller is onder load.
Ik krijg de Asus variant anders ook naar 1560Mhz core en 1900mem, hij gaat naar 1400Mhz core bij benchmarks als Furmark maar onder normale games zit hij zo tussen de 1500-1560Mhz in.
Op 1080p is dat waarschijnlijk toch te veel horsepower dus een clock á la 1350Mhz boost waar de Asus GTX970 Strix OC al op draait is meer dan genoeg.

Let wel dat je door de kleinere fans wat meer case-airflow nodig hebt dan bij een kaart met grotere fans. Zoals ik de kaart nu heb lopen (1500Mhz core en 1850Mhz mem) wordt hij toch wel graag 70-75 graden core met de fans op zo'n 1200-1400 RPM wat een aardig geluid maakt. Dit zal echter een stuk minder erg zijn met meer airflow dan 1 front 120mm en een andere versie gaat daar ook weinig anders mee om.

Het maakt niet zoveel uit, wil je voor de maximale Mhz'sen gaan zou ik een kaart pakken met meer power-pin's, ik heb toevallig het geluk dat mijn kaart erg goed blijkt te overclocken maar door het gebrek van power word ik toch vervroegd tegengehouden.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

sjekneck schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:38:
Dat is totale onzin, het aantal PEG connectors heeft niks te maken met de overklok mogelijkheden. Een nog veilige waarde is ongeveer 30A maximaal voor een 8 pins PEG connector en dat is dus bij 12V 360W. Dit is meer dan genoeg voor een hele extreme overklok. Daarnaast zitten bij veel voedingen twee PEG connector aan één kabel, als dat dan een modulaire kabel is met dezelfde 8 pins connector aan de voeding dan zit je dus nog steeds op die 30A wat de connector ongeveer maximaal veilig aan kan. Dan kun je dus wel 10 PEG connectors op één kabel aansluiten, maar het kritieke punt is altijd nog die ene modulaire connector die maar tot 30A kan.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:54

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:02:
[...]

Dat is totale onzin, het aantal PEG connectors heeft niks te maken met de overklok mogelijkheden. Een nog veilige waarde is ongeveer 30A maximaal voor een 8 pins PEG connector en dat is dus bij 12V 360W. Dit is meer dan genoeg voor een hele extreme overklok. Daarnaast zitten bij veel voedingen twee PEG connector aan één kabel, als dat dan een modulaire kabel is met dezelfde 8 pins connector aan de voeding dan zit je dus nog steeds op die 30A wat de connector ongeveer maximaal veilig aan kan. Dan kun je dus wel 10 PEG connectors op één kabel aansluiten, maar het kritieke punt is altijd nog die ene modulaire connector die maar tot 30A kan.
Dit klopt natuurlijk 100%, maar kaarten als mijn Asus worden fysiek tegengehouden door bepaalde chips achter de connector op de PCB die het aantal ampere gewoon tegenhouden. Ik weet niet meer precies waar dit is uitgelegd, maar je kunt dit in ieder geval hardmodden. Daarnaast kun je nog in de BIOS gaan kloten (http://cryptomining-blog....orce-gtx-970-and-gtx-980/) en hopen dat die fysieke beperking niet al te snel in werking treed. Ik loop nu gewoon heel snel tegen de 120% powerwall aan, en de fans op 100% maakt ook al snel een goed aantal % op dat powerbudget uit op mijn kaart, daarom is het van belang dat temps zo laag mogelijk blijven.

Dan wordt een kaart als de Asus Strix nog door een ander probleem tegengehouden, namelijk de VRM's. Die van mij worden onder een overclock zo'n 110 graden, wat volgens Asus support nog binnen "veilige marges" ligt maar wat voor mijn gevoel gewoon een temperatuur is waarop het ding gaat throttlen. Ze hebben alles gewoon een beetje naar die enkele powerconnector gemaakt, die an-sich geen beperking vormt (Heck, ik kreeg 400W uit een 280X met overvolt, 125% power limit, 1150Mhz core en 1500Mhz mem, en die heeft 1x8pin en 1x6 pin...) maar door software en andere hardware-limitaties wordt het er zeker niet makkelijker op gemaakt.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Monkyspree
Maar welke van de drie is het waard om spellen zoals WItcher 3 of the division te kunnen spelen op echte game beleef kwaliteit?

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Monkyspree schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:29:
Maar welke van de drie is het waard om spellen zoals WItcher 3 of the division te kunnen spelen op echte game beleef kwaliteit?
Lood om oud ijzer - persoonlijke voorkeur ;)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De 'game beleef kwaliteit' wordt natuurlijk bepaald door je monitor, die toont immers de kleuren, resolutie en het contrast etc. Je videokaart maakt het 'vloeiend' en 'speelbaar' op hoge settings.

Verder is de keuze echt lood om oud ijzer. De een is wat stiller, de ander komt met backplate en weer een andere is iétsje agressiever overgeclocked (scheelt je.. 1 fps gok ik?).

In mijn ogen is de MSI variant een mooie middenweg met semi passieve fan, goede overclocken en mooi design.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-02 11:09

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Persoonlijk stem ik voor de ASUS al is het alleen maar vanwege zijn zeer lage temperaturen en het feit dat hij de stilste van de drie is in mijn persoonlijke vergelijking.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• calsonic
  • Niet online
Imprezzion schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:37:
Persoonlijk stem ik voor de ASUS al is het alleen maar vanwege zijn zeer lage temperaturen en het feit dat hij de stilste van de drie is in mijn persoonlijke vergelijking.
Stilste vd 3 is de MSI Gaming variant heb namelijk aardig wat 970's getest :)

Verwijderd

Twee van de drie zijn hier uitgebreid getest: reviews: GeForce GTX 970: vier zuinige Maxwells vergeleken

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2016 21:45 ]

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

calsonic schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:39:
[...]

Stilste vd 3 is de MSI Gaming variant heb namelijk aardig wat 970's getest :)
Ik vond persoonlijk de Gaming onder load beduidend luider dan de ASUS en de review van Tweakers die messed-up al heel terecht linkt geeft mij gelijk ;)

Temperaturen zijn exact hetzelfde met 67c load, alleen de ASUS is met vrij grote marge flink stiller.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• Monkyspree
Ik denk dat ik zelf dan toch voor de Asus ga na een aantal reacties dat videokaart behoorlijk stil is qua geluid. Maar heeft de Asus grote nadelen met Overklokken?

• calsonic
  • Niet online
Imprezzion schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:56:
[...]

Ik vond persoonlijk de Gaming onder load beduidend luider dan de ASUS en de review van Tweakers die messed-up al heel terecht linkt geeft mij gelijk ;)

Temperaturen zijn exact hetzelfde met 67c load, alleen de ASUS is met vrij grote marge flink stiller.
Ik vond het dus net andersom en heb dus toen ook de stilste(4G Gaming)gehouden :) wil mijn pc simpelweg nooit horen.
Maar de Asus heeft ook een prima koeler dus voor de TS is het een persoonlijke keuze.
Monkyspree schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 22:00:
Ik denk dat ik zelf dan toch voor de Asus ga na een aantal reacties dat videokaart behoorlijk stil is qua geluid. Maar heeft de Asus grote nadelen met Overklokken?
Overklokken is luck of-the-draw pakt met iedere kaart anders uit ;)
Mijn msi 970 doet 1559MHz(+25mV) @ 62 graden stabiel maar een andere kaart doet meer of minder.

[ Voor 26% gewijzigd door calsonic op 23-03-2016 22:05 ]

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

calsonic schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 22:01:
[...]

Ik vond het dus net andersom en heb dus toen ook de stilste(4G Gaming)gehouden :) wil mijn pc simpelweg nooit horen.
Maar de Asus heeft ook een prima koeler dus voor de TS is het een persoonlijke keuze.
Aah maandag ochtend modelletje van de ASUS joh.

Enige verschil wat ik me verder nog kan bedenken wat van toepassing kan zijn is als de TS wat serieuzer wil gaan overclocken heb je niks aan de ASUS.

De ASUS heft een hard locked voltage van 1.212v en je kunt er helemaal niks mee qua BIOS behalve power limit aanpassen..

De MSI kun je veel beter tweaken en kan met BIOS softmods tot 1.275v als ik het goed heb.

• Monkyspree
Oke ik begijp nu wat de verschillen zijn maar ik wil dan toch goed kunnen overklokken ik ga dan voor de MSI 4G Gaming. Ik bedank iedereen voor de verschillende adviezen.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
(jarig!)
De MSI heeft matige koeling op de Vrms. Ik heb hem zelf geoverclockt maar na een tijdje klokt hij van 1251mv terug naar 1230 en krijg hem niet omhoog. De Gigabyte heeft toch wel de best gekoelde Vrms deze zou wellicht beter overclock en.

• Monkyspree
En welk model van gigabyte is dat dan?

• calsonic
  • Niet online
Puddi Puddin schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 06:35:
De MSI heeft matige koeling op de Vrms. Ik heb hem zelf geoverclockt maar na een tijdje klokt hij van 1251mv terug naar 1230 en krijg hem niet omhoog. De Gigabyte heeft toch wel de best gekoelde Vrms deze zou wellicht beter overclock en.
Nooit last van gehad en heb hem al sinds de release - ligt dus gewoon aan jouw kaart.
De windforce/G1 Gaming van Gigabyte produceert aanzienlijk meer geluid als de Asus en MSI kaart.

[ Voor 9% gewijzigd door calsonic op 24-03-2016 08:39 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:35

br00ky

Moderator Harde Waren

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-02 15:36
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:02:
[...]

Zal ik aftrappen, dat ik zelf de Asus versie heb, heb alleen maar lof over deze kaart. Bewust voor deze versie gekozen omdat deze gewoon stiller is. En hé ik ben geen expert met een diepgaande liefde voor alle wat met voedingen te maken heeft zoals jij :*) . Just trying to help over here,

De Asus variant clockt gemiddeld minder ver dan de MSI variant als je uitgaat van reviews. Dus al klopt het niet over de aansluitingen wat ik riep, toch is de Asus wel degelijk meer geknepen ivm de MSI versie.

• Monkyspree
Ok ik nou moet ik zelf echt overwegen welke ik wil

• calsonic
  • Niet online
Monkyspree schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 10:09:
Ok ik nou moet ik zelf echt overwegen welke ik wil
Zoals sjeknek al aangeeft wil je een kaart die waarschijnlijk goed kan overklokken kun je het beste voor de MSI 4G Gaming gaan.
Hij is met max 39dB aanzienlijk stiller als een gigabyte variant met 50dB.

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

sjekneck schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 10:00:

Je moet een veel groter aantal testsamples hebben dan een handje vol reviews, daarnaast ben je ook gewoon erg afhankelijk van de GPU, de ene GPU klokt nu éénmaal veel beter over dan de andere, geen één GPU is identiek.

Voor de meeste mensen zal er ook weinig verschil in overklokbaarheid zitten tussen de Asus Strix GTX 970 en MSI Gaming GTX970 verwacht ik, simpel weg omdat de meeste mensen het toch zullen houden bij een simpel overklokje en niet de max van de kaart er uit willen persen.

• Monkyspree
Ik wil de videokaart met deze processor gaan overklokken pricewatch: Intel Core i5-6600K Boxed

• calsonic
  • Niet online
Dat is voor die cpu geen enkel probleem :)

• Monkyspree
Dat dacht ik ook al
Pagina: 1