Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjiron
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-07-2024
als eerst m'n speccy zodat jullie weten wat ik heb

Operating System
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU
Intel Core i5 2500K @ 3.30GHz 33 °C (overclocked naar 4.5 GHz)
Sandy Bridge 32nm Technology
RAM
8.00GB Dual-Channel DDR3 @ 798MHz (9-9-9-28)
Motherboard
ASRock P67 Extreme6 (CPUSocket) 39 °C
Graphics
Acer GD245HQ (1920x1080@120Hz)
AL1716 (1280x1024@60Hz)
1023MB NVIDIA GeForce GTX 560 Ti (MSI) 45 °C
1023MB NVIDIA GeForce GTX 560 Ti (MSI) 52 °C
ForceWare version: 359.06
SLI Enabled
Storage
119GB M4-CT128M4SSD2 ATA Device (SSD)
298GB Seagate ST9320421AS ATA Device (SATA) 31 °C
Optical Drives
DTSOFT Virtual CdRom Device
TSSTcorp CDDVDW SH-S223C ATA Device
Audio
Realtek High Definition Audio

en foto van inhoud PC, heb genoeg ruimte voor de kaarten denk ik.

https://drive.google.com/...2dRWeCUbweVTAzb0xKcFprVEE

en 750 voeding zou ook geen probleem zijn

Ik zoek een?
advies voor videokaart 980TI

Wat is je budget?
hier gaat het om: ik kan nu 350 euro uitgeven voor minimum recommended specs en een 970 kopen maar daar draait VR maar net op.(minder dan 90 FPS per oog in VR = doodziek worden dus geen optie) sommige games zoals Elite dangerous raden een 980 TI aan met hun expansion in VR. Dit betekend denk ik dat naarmate meer veeleisende VR games uit komen ik alsnog naar een beter kaart moet zoeken, waarschijnlijk is pascal/polaris dan uit maar als ik met een 980 TI wat generaties over kan slaan ben ik toch goedkoper uit denk ik.
Of denken jullie dat door pascal/polaris de verbetering zo hoog is dat het zonde is een 980TI aan te schaffen?
Ook komt m'n VR headset op 5 april aan, kan ik het beste tot het laatste moment wachten hopen op prijsdaling? ik ben natuurlijk niet de enige die gaat upgraden dus misschien is dit juist een slecht idee?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
ik zag meerdere 980TI kaarten de een kost 100 euro meer maar is iets meer overclocked. denken jullie dat dit veel uit maakt of kan ik het beste de goedkoopste 980TI kaart kopen?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
VR gedeelte in de woonkamer. HTC Vive + leap motion.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Je kan nu een 980Ti kopen, maar het is een beetje een dubio moment omdat X80 model van nvidia er ook aankomen.
En de X80 modellen zullen (tenminste is te hopen) aanzienlijk beter zijn voor VR. Maar er is nog niks uit, nog niks concreets duidelijk wanneer ze uitkomen (niks officieel kenbaar gemaakt) en kosten ervan ook nog onduidelijk.

Sowieso als je een 980Ti koopt zul je kunnen genieten van je VR, daar geen twijfel aan mogelijk. Maar de VR games vereisen ook een goede cpu. single-threaded performance is belangrijk.

Een 2500k vs een 6600k is 23% verschil (basic clocked) http://www.cpu-world.com/...tel_Core_i5_i5-6600K.html

Nu zeg ik niet dat je hiervan misschien in game wat van ziet, maar ik weet ook niet hoe VR games geschreven wordt en hoeveel hiervan op de CPU geleund zal gaan worden.

Raadzaam om de SteamVR Performance test te draaien. Deze test zowel je GPU als je CPU. Kun je kijken of je CPU beetje in de groene cijfers staat.

http://store.steampowered.com/app/323910/?l=dutch

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjiron
Raadzaam om de SteamVR Performance test te draaien. Deze test zowel je GPU als je CPU. Kun je kijken of je CPU beetje in de groene cijfers staat.

http://store.steampowered.com/app/323910/?l=dutch
bedankt voor de tip, ik heb de test gedraait uiteraard een 0 gekregen door m'n huidige kaart. maar de CPU en RAM kwamen goed door de test heen waren groen.

ik OC m'n i2500 ook wel erg veel maargoed als hij het begeeft kan ik altijd een nieuwe CPU aanschaffen.

ik twijfel door het uitkomen van een nieuwe kaart. wachten tot die uit komt heeft mijn voorkeur maar is geen optie gezien ik dan vanaf 5 april met een nutteloze HMD zit en ik zie er erg naar uit om dat ding te gaan gebruiken.

Maar zou het upgraden naar 970 daarna naar de pascal kaart in the long run goedkoper zijn of nu maar veel betalen en lang met m'n 980 TI kaart doen?

heb je ook een advies welke 980 TI kaart? ik zie veel opties tussen de soorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
Nouja 980 ti is een monster van een kaar maar na verwachting gaan de nieuwe kaarten nog een stuk beter lopen (zeker voor VR) dan de kaarten die nu in de schappen liggen. Je zou bijvoorbeeld ook in de tussentijd een 970 2e hands kunnen aanschaffen voor ~300 euro die je als de nieuwe kaarten makkelijk voor 250+ kan door verkopen dus dat zou minder verlies zijn dan als je 350 euro uitgeeft en daarna doorverkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Sjiron schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 19:41:
[...]

bedankt voor de tip, ik heb de test gedraait uiteraard een 0 gekregen door m'n huidige kaart. maar de CPU en RAM kwamen goed door de test heen waren groen.

ik OC m'n i2500 ook wel erg veel maargoed als hij het begeeft kan ik altijd een nieuwe CPU aanschaffen.

ik twijfel door het uitkomen van een nieuwe kaart. wachten tot die uit komt heeft mijn voorkeur maar is geen optie gezien ik dan vanaf 5 april met een nutteloze HMD zit en ik zie er erg naar uit om dat ding te gaan gebruiken.

Maar zou het upgraden naar 970 daarna naar de pascal kaart in the long run goedkoper zijn of nu maar veel betalen en lang met m'n 980 TI kaart doen?

Zolang je cpu maar in het groene veld zit, zit je wel goed. 5 april komt inderdaad de htc vive. Je moet je bedenken dat het over 2 weken al is. No way dat de nieuwe gpu's er ook dan zal zijn.
Maar je zit wel met een gloed nieuwe helm met VR games. Er naar staren is ook een gek idee :+

Je kan upgraden naar 970 en daarmee doen totdat de x80 uitkomen en dan je oude kaart verkopen. De 970 is daarin tegen ook op het randje om goed te spelen, echt super veel speling zit daar niet in.
Tenminste games die grafische hoogstandje zijn. Dan moet je weer met medium settings spelen en ik neem maar zo aan dat je daarop ook niet zit te wachten.

Als je 980Ti neemt, dan zit je goed zoals ik al zei en kan je voorlopig lange tijd mee voort. Advies voor kaarten, tja. Je hebt MSI modellen die het goed doen en goede airflow hebben.
Ik heb zelf de Gigabyte G1 gaming model en dan x 2. Ben super blij met mijnes en draait als een beest in elk spel. SLI mode of geen SLI mode. Kan alles op ultra zetten.

MSI, Gigabyte. EVGA heeft nu zelfs 1 met VR ready USB geïntrigeerd. Handig voor als je paar USB 3.0 te kort komt ;) nieuws: EVGA onthult Nvidia GTX 980 Ti VR Edition-videokaart

[ Voor 5% gewijzigd door Xtr3me4me op 23-03-2016 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjiron
MichaelvD2203 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 19:45:
Nouja 980 ti is een monster van een kaar maar na verwachting gaan de nieuwe kaarten nog een stuk beter lopen (zeker voor VR) dan de kaarten die nu in de schappen liggen. Je zou bijvoorbeeld ook in de tussentijd een 970 2e hands kunnen aanschaffen voor ~300 euro die je als de nieuwe kaarten makkelijk voor 250+ kan door verkopen dus dat zou minder verlies zijn dan als je 350 euro uitgeeft en daarna doorverkoopt.
ik had er bijna een 2e hands 970 gekocht maar vind het toch eng, 300 euro voor een 2e hands product, word hier veel me gesjoemeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
Sjiron schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 19:50:
[...]

ik had er bijna een 2e hands 970 gekocht maar vind het toch eng, 300 euro voor een 2e hands product, word hier veel me gesjoemeld?
Hier op tweakers is het meestal prima te doen. Bij voorkeur zou je er 1tje kunnen zoeken die nog een paar maanden garantie heeft. Je kan natuurlijk kijken of er misschien iemand in de buurt woont zodat je de kaart in werkende staat kan bekijken de meeste tweakers doen daar niet moeilijk over. En ook handig om te kijken wat voor beoordelingen ze hebben.

http://tweakers.net/categ...pZKsbW1OkollQWpxSChRCAfAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het is wel iets meer genuanceerd volgens mij. SteamVR test de CPU+GPU combi, met je huidige GPU is je CPU geen bottleneck en dus is de score groen voor de CPU. (There are no CPU bound frames of iets van die strekking). Zelfs op mijn 750K kreeg ik 100% op de CPU.
Maar goed, met jouw OC kun je wel een aardige GPU aan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjiron
m'n oog is op deze gevallen, hebben jullie ervaring met waterkoelen? zal niet veel stiller zijn gezien er nog een fan op zit maar maakt wel verschil denk ik?
pricewatch: Gigabyte GV-N98TXTREME W-6GD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Sjiron schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:02:
m'n oog is op deze gevallen, hebben jullie ervaring met waterkoelen? zal niet veel stiller zijn gezien er nog een fan op zit maar maakt wel verschil denk ik?
pricewatch: Gigabyte GV-N98TXTREME W-6GD
Geen ervaring zelf ermee. Is wel bedoelt om goed over te klokken, maar een goede airflowed cooler ben ik ook happy mee. Kaart zelf is al een beest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
Als je toch voor die 980Ti gaat is dat denk ik wel de beste. Namelijk compleet watergekoeld.

Mocht je 2500K het niet meer trekken kun je altijd nog je mobo+proc upgraden. Voor nu heb je gewoon een beest van een kaart en die cpu van je is voor de meeste nonVR games nog snel zat.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjiron
arbraxas schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:06:
Als je toch voor die 980Ti gaat is dat denk ik wel de beste. Namelijk compleet watergekoeld.

Mocht je 2500K het niet meer trekken kun je altijd nog je mobo+proc upgraden. Voor nu heb je gewoon een beest van een kaart en die cpu van je is voor de meeste nonVR games nog snel zat.
waarom de moederboard upgraden? kan ik dat beter gelijk doen denk je? en wat bedoel je met proc upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Sjiron schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:09:
[...]

waarom de moederboard upgraden? kan ik dat beter gelijk doen denk je? en wat bedoel je met proc upgraden?
Moederbord + processor bedoelt hij. Als je dit upgrade, kun je het beste naar Skylake gaan. Dat kost je dan wel een nieuw moederbord + nieuwe CPU + DDR4 geheugen modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bron
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-07 15:13
Sjiron schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:09:
[...]

Je zit nog gewoon goed met je cpu/mobo.
Over de laatate jaren is er niet echt een grote sprong gemaakt in prestatie.
Als je overstapt mag je inderdaad flink gaan betalen voor de upgrades aangezien je ook naar DDR4 moet overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09-09 12:28
snap niet wat er mis is, heb mij dan ook niet heel erg verdiept in VR, maar als je hier een GTX980TI naast zet kan die lekker aan het werk met frames pompen, de CPU niet echt een bottleneck in games die niet heel hard CPU based zijn.

ik draai een GTX960 naast een Pentium G3258
ik krijg mijn GPU op 100% load op het zelfde moment dat mijn CPU dat doet, misschien is dat wel een mooie vergelijken;
je hebt geen 5960X nodig om een 980TI helemaal onder load te krijgen. mischien wel handig als je wat extra rekenkracht naast je spel wil, maar je hebt voor de meeste games echt 3 keer niks nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjiron
bedankt voor jullie tips allemaal! ik dacht ook dat ik alleen de GPU moest upgraden ben blij dat jullie het met me eens zijn. ik ga er hard over nadenken en dan denk ik die watergekoelde TI kopen. zou in m'n kast moeten passen.
mcelias5 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:55:
snap niet wat er mis is, heb mij dan ook niet heel erg verdiept in VR, maar als je hier een GTX980TI naast zet kan die lekker aan het werk met frames pompen, de CPU niet echt een bottleneck in games die niet heel hard CPU based zijn.

ik draai een GTX960 naast een Pentium G3258
ik krijg mijn GPU op 100% load op het zelfde moment dat mijn CPU dat doet, misschien is dat wel een mooie vergelijken;
je hebt geen 5960X nodig om een 980TI helemaal onder load te krijgen. mischien wel handig als je wat extra rekenkracht naast je spel wil, maar je hebt voor de meeste games echt 3 keer niks nodig.
voor VR is het belangrijkste dat je 90 fps per oog krijgt nooit ook maar een frame er onder dat is dus 1080 x 1200 op 180 FPS dus GPU is erg belangrijk. natuurlijk word hier bij VR games ook rekening mee gehouden die zijn geen grafische meesterwerken maar word later meer en meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09-09 12:28
Sjiron schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:06:
voor VR is het belangrijkste dat je 90 fps per oog krijgt nooit ook maar een frame er onder dat is dus 1080 x 1200 op 180 FPS dus GPU is erg belangrijk. natuurlijk word hier bij VR games ook rekening mee gehouden die zijn geen grafische meesterwerken maar word later meer en meer.
hebben bijde ogen een sherm van 1080 * 1200?, zal in principe alsnog mogelijk moeten zijn met de 980TI, als er geen zware apps open staan naast het gamen en de CPU dus in principe alles voor de game heeft heb je als het goed is meer dan genoeg headroom om lekker VR te draaien :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ayyylias op 23-03-2016 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
als er geen zware apps open staan naast het gamen en de CPU dus in principe alles voor de game heeft heb je als het goed is meer dan genoeg headroom om lekker VR te draaien :)
Dat is dus een klein beetje het probleem met VR. Het VR systeem zelf vreet ook resources voor het volgen van de controllers en hoofdbewegingen etc. Doe je de VR test op steam dan word dat niet meegenomen. Maar goed, die GTX560 die hij nu heeft is gewoon te zwak voor VR. De Occulus ondersteund geen SLI / CF. Dus hij zal toch een zwaardere grafische kaart nodig zijn. Cpu is nog even afwachten. I5-4590 word als minimum aanbevolen. Zou dus moeten kunnen met een gekietelde 2500K
Voor de Vive word 4GB+ aanbevolen en voor de Rift 8GB+. Maar ja, de spellen voor Vive/Rift zullen dezelfde zijn. .

Bij VR word het heel vervelend als de boel gaat stotteren omdat je staat te swappen van je harde schijf. DDR3 geheugen is nou niet de duurste upgrade die je op het ogenblik kunt doen. Ik zou er gewoon 8GB bijprikken. Zit je altijd goed.

Voor de volledigheid requirements voor de vive:
GPU: NVIDIA® GeForce® GTX 970, AMD Radeon™ R9 290 equivalent or better
CPU: Intel® i5-4590/AMD FX 8350 equivalent or better
RAM: 4 GB or more
Video output: HDMI 1.4, DisplayPort 1.2 or newer
USB port: 1x USB 2.0 or better port
Operating system: Windows® 7 SP1, Windows 8.1 or later, Windows 10
En voor de Rift:
NVIDIA GTX 970 / AMD 290 equivalent or greater
Intel i5-4590 equivalent or greater
8GB+ RAM
Compatible HDMI 1.3 video output
2x USB 3.0 ports
Windows 7 SP1 or newer

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
Dat een 2500k overclocked naar 4.5 GHz voor hedendaagse games genoeg is voor 60 fps ontken ik niet, maar vr is toch echt een hele andere orde van grootte. 90 fps per oog is toch echt een stuk zwaarder dan de 60 fps waarmee nu vergeleken wordt. Persoonlijk zou ik eerst wachten op benchmarks van de rift/vive voordat je overgaat op de aanschaf van een gpu van 600+ euro. Mocht je je vr bril binnenkort al ontvangen dan zou ik beginnen met een tweedehands hd 290, en niet meteen overboard gaan met een 980ti. Helemaal niet met de aankomende 16 nm gpus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Sjiron schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:06:
bedankt voor jullie tips allemaal! ik dacht ook dat ik alleen de GPU moest upgraden ben blij dat jullie het met me eens zijn. ik ga er hard over nadenken en dan denk ik die watergekoelde TI kopen. zou in m'n kast moeten passen.

[...]

Die redenering gaat niet op, een HTC Vive of Oculus Rift heeft niet 2 schermen met 1080*1200 schermen maar wel één 2160*1200 scherm, dat scherm wordt 90 keer per seconde ververst. Er moet dus 2160*1200 aan 90 FPS gerenderd worden, geen 180 FPS. Dat maakt een verschil voor de CPU bottleneck, 180 FPS halen op zelfs een lage resolutie is bij een aantal games totaal niet te doen, 90 FPS al eerder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjiron
MacPoedel schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 11:34:
[...]

Die redenering gaat niet op, een HTC Vive of Oculus Rift heeft niet 2 schermen met 1080*1200 schermen maar wel één 2160*1200 scherm, dat scherm wordt 90 keer per seconde ververst. Er moet dus 2160*1200 aan 90 FPS gerenderd worden, geen 180 FPS. Dat maakt een verschil voor de CPU bottleneck, 180 FPS halen op zelfs een lage resolutie is bij een aantal games totaal niet te doen, 90 FPS al eerder wel.
goed om te weten.

trouwens stom dat ik het niet heb doorgegeven maar ik koop de Vive die is minder CPU intensive dan de rift gezien de locatie wordt bepaald met lasers en de sensors in het systeem zelf de berekeningen maken op wanneer ze de lichtjes ontvangen. bij de Rift moet de cpu ook camera beelden verwerken ivm positionering van headset en uiteindelijk touch.
Persoonlijk zou ik eerst wachten op benchmarks van de rift/vive voordat je overgaat op de aanschaf van een gpu van 600+ euro.
de huidige VR games draaien redelijk goed op 970 kaarten maar het gaat soms wel maar net.

een 980 TI zou lange tijd mee gaan, dat is in ieder geval mijn redenering. zelfs de nieuwe pascal kaarten zijn niet meteen sneller maar alleen efficienter. gezien ik zoiezo moet upgraden kan ik wel de helft uitgeven aan een 970 maar wel met de kans dat ik later weer moet upgraden naar een 1080 of hoger dan ben ik evenveel geld kwijt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
De grootste belasting van de CPU komt nog steeds door de game, en afaik zijn er nog geen benchmarks geweest tussen de vive en rift? Zo wel, dan heb ik er iig nog niet over gehoord.

Voor beide argumenten valt wel iets te zeggen (GTX 970 vs GTX 980TI). VR is wel zo zwaar dat je naar mijn gevoel sowieso altijd zo snel mogelijk wilt upgraden naar meer GPU power, zelfs met een 980TI.

Trouwens! je hebt het over een 750 watt voeding, maar nergens staat wat voor merk voeding. Aangezien je SLI draait verwacht ik niet dat het een extreem gevaar is zoals een ms-tech voeding, maar het is zeker geen dom idee om het exacte merk en type te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjiron
Ardjee schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 12:30:
maar het is zeker geen dom idee om het exacte merk en type te posten.
pricewatch: XFX ProSeries 750W XXX Edition

dit is mijn voeding, bedankt voor de tip, denk je dat die voldoende is?

nogmaals iedereen bedankt voor de input ben super dankbaar dat jullie tijd hiervoor nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
Als ik de conclusie van deze review moet geloven is het iig geen voeding die per direct vervangen moet worden. Hoogstens een beetje luid, maar als je daar geen klachten over hebt is dat geen probleem:)
http://www.eteknix.com/xf...ular-power-supply-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Sjiron schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 12:39:
[...]

pricewatch: XFX ProSeries 750W XXX Edition

dit is mijn voeding, bedankt voor de tip, denk je dat die voldoende is?

nogmaals iedereen bedankt voor de input ben super dankbaar dat jullie tijd hiervoor nemen.
je hebt dezelfde voeding als ik heb. Ik heb 2 x GTX980Ti draaien OC'd. Dus dat moet makkelijk lukken.

Edit: Sorry ik heb deze: pricewatch: XFX TS 750W 80+ Bronze

Maar vooralsnog moet het met gemak aankunnen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Xtr3me4me op 24-03-2016 13:00 ]

Pagina: 1