Toon posts:

p1 uitlezen lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na uren speuren op internet en 2 dagen klooien in de meterkast ben ik het bijna beu... maar ik wil niet opgeven...

Ik heb een Kaifa MA304C die vandaag door Liander op afstand uitgelezen is (dat was dus niet het probleem).
De p1 poort is een DSRM 4.2.2 en mijn RJ11 plug is 4 aderig:

pin 2: +5
pin 3: gnd
pin 4: nada
pin 5: data.

Ik heb de rj11 stekker in de Kaifa gedaan en de +5v en gnd in een Arduino gedaan. Arduino voorzien van stroom dmv de usb aansluiting. De Ardiuino heeft power.

De data kabel heb ik gekoppeld aan een rs232 <> USB kabel. De USB kabel heb ik in de laptop gedaan en een driver ervoor geinstalleerd die COM4 toewees. Met putty COM4 uitgelezen op 115200 8N1 maar geen data. Ik heb gestoeid met 9600 baud, 7N1 etc, maar geen data.

Het lijkt erop alsof ik dus geen data uit de slimme meter kan halen. Of ik daadwerkelijk +5volt heb, weet ik eerlijk gezegd niet, maar heb wel gelezen dat dit nodig is voor de puls om een p1 telegram te kunnen krijgen via pin 5 (data).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zoals in het Arduino-topic werd aangegeven, probeer het eens in Slimme meter uitlezen via P1-poort ;)

Daarbij werd er in het Arduino-topic ook aangegeven dat je een andere softserial moest gebruiken ivm baud-limiet van die wat je gebruikte. Heb je de ander inmiddels geprobeerd?

edit: Oh wacht, nu via RS232->USB kabel ipv Arduino. Wel goed aangesloten? http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-uitlezen-hardware/

edit2: "Of ik daadwerkelijk +5volt heb, weet ik eerlijk gezegd niet" Controleer dat eerst even.

[ Voor 28% gewijzigd door Raven op 23-03-2016 19:39 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de seriele poort kun je makkelijk testen, verbind de tx met de rx. alles wat je types zie je dan terug. als de echo aanstaat zie je het dubbel terug

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil even zo min mogelijk componenten ertussen om te bepalen waar het nu fout gaat. Kabels doorgemeten en die zijn ok. Voor het gemak dus met een rs232 <> usb getest, maar dus ook niets. Als dit werkt, ga ik met de Arduino verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ok :)

Terugkomend op "Of ik daadwerkelijk +5volt heb, weet ik eerlijk gezegd niet", waar haal je die 5v nu weg? En heb je er een pullup-weerstand aan gehangen? Die is bij de P1-poort wel nodig van wat ik her en der lees. Dus de draad van P1 naar Rx van RS232-connector via weerstand verbinden aan 5V.

[ Voor 45% gewijzigd door Raven op 23-03-2016 22:10 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:00
Probeer eens een pull-up resistor (4.7k oid) toe te voegen van 5V naar data.

Merk op dat pin 2 niet 5V is, pin 2 is data request. Als je een 6 pinnige plug zou hebben dan zou pin 1 5V zijn (of pin 6, dat weet ik even niet uit mijn hoofd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:03
Niet helemaal het zelfde, maar kijk hier eens naar. Zo heb ik de boel aangesloten.
http://raspberrypihelp.ne...03-chip-dutch-nederlands/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met die 5 volt zit ik inderdaad teveel te rommelen. Die 5 volt haal ik tijdelijk van de Arduino 5 volt af, maar de vraag is of dat wel goed gaat. Dat kan ik zien met een spanningsmeter neem ik aan? (dan moet ik die dus aanschaffen).

Ik ben een software ontwikkelaar en niet iemand die met hardware op deze manier met voltages e.d. heb mee zitten stoeien, dus een hoop onderdelen begrijp ik nog niet (pull-up resistor).

Vwb de methode die ik wilde toepassen, dat is exact de manier die Sebastiaan voorschrijft in zijn blog (http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-uitlezen-hardware/). Ik heb hem zelfs erover gebeld en de aansluitingen zouden goed moeten zijn O-)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2016 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het goed begrijp is die pull-up in te stellen op de Arduino zelf (script) door een DigitalWrite(2, HIGH) te doen. Dat verklaart wellicht ook dat er geen 5volt dan uit de Arduino komt.

Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Née, dat klopt niet. Het heeft helemaal niks met "er komt geen 5V uit" te maken. Als de lampjes op de Arduino branden zit het met die 5V wel goed.

Wat je zou kunnen proberen is een pin als INPUT_PULLUP in te stellen, en dan data zowel met die pin als met je RS232-kabel verbinden om zo een fysieke pullup na te bootsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Wat voor USB-to-Serial kabel heb je? --> Arduino dus.
De Kaifa meters spugen de data geïnverteerd uit. Sommige kabels (FTDI) heb je een setting die de data weer terug inverteerd ("Invert RxD"), als je kabel dat niet heeft moet je met een transistor (BS170) en weerstand (10K) aan de gang. De +5V zet je op de RTS-pin van je meter, zodat die weet dat hij data kan gaan uitspugen.

Bij mijn Kaifa MA105 had ik hetzelfde probleem namelijk. Al zou je wel iets binnen moeten krijgen dan, alleen is het onleesbaar.

De Kaifa's werken op 115200 baud trouwens.

Zie ook dit topic waar ik uitleg hoe je zo'n kabel maakt: http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=4970

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 24-03-2016 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Het probleem is dat er helemaal geen data komt, geïnverteerd of niet. Zie ook Arduino-topic waar ook nog de nodige info is te vinden ;)

De 115200 baud was daar ook al bekend, alleen werd er een softserial-library gebruikt die dat niet aan bleek te kunnen en volgens mij zat de transistor verkeerd om.

[ Voor 19% gewijzigd door Raven op 24-03-2016 11:41 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 16:31
Zoals ik je verhaal lees heb je de 5v en gnd gevoed vanuit de arduino en alleen de data aangesloten op de usb serial kabel. Ik denk dat je de GND van de usb serial en de arduino eens moet doorverbinden.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weer een update: multimeter gekocht, 5 volt wordt netjes van Arduino doorgegeven aan 5volt pin.

Vanochtend maar weer eens zonder RS232 geprobeerd met de BS170 transistor. Op breadboard netjes 5 volt binnen en uitgaand. Guess what... no luck.

Schema van http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-uitlezen-hardware/ gebruikt - dat doe ik de gehele tijd al trouwens. Dan maar weer de RS232 oplossing, zo min mogelijk componenten.

Wederom niets, zie foto. In Putty komt echt helemaal niets binnen, tenzij ik de data kabel disconnect en connect (dan komt er rommel binnen). Ook heb ik de GND een keer doorverbonden, maar dat hielp ook niet.

Het vreemde van mijn Kaifa is dat hij een test doet iedere 25 seconden. Op de display van de Kaifa zie je een zogenaamde display test dat 5 seconden duurt. Dan volgen de standen en na 20 seconden begint hij weer met de display test. Ik heb hierover al met Liander gebeld, maar die zeggen dat het normaal is. Ze hebben mijn stand kunnen uitlezen (maar dat is natuurlijk ook een andere poort...)

Afbeeldingslocatie: http://scn.sap.com/servlet/JiveServlet/showImage/38-139153-916026/IMG_9183.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Dat van die displaytest is inderdaad normaal.

Heb je het nu al eens met een pull-up resistor op de datalijn geprobeerd? Die is echt nodig als je meter zich aan de officiele standaard houdt. Als je geen geschikte resistor hebt liggen zou je (zoals ik al zei) eventueel een sketch op de arduino kunnen zetten die een pin instelt als INPUT_PULLUP en dan die pin verbinden met data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het net geprobeerd met pin2 in te stellen als INPUT_PULLUP en daar de data kabel van de p1 kabel en de data kabel van de RS232 op aangesloten. Met putty geen output...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

En gebruik je nog steeds die ene softserial die de baudrate niet eens aan kan? ;)

Overigens, gebruikt RS232 geen andere logic levels?

[ Voor 25% gewijzigd door Raven op 26-03-2016 12:20 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Raven schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 12:10:
Overigens, gebruikt RS232 geen andere logic levels?
Oh ja, da's waar ook. Voor RS232 is +3V tot +15V een logische 0, en -3V tot -15V een logische 1. De 0V tot 5V die je hiermee krijgt zijn geen geldige RS232-niveau's (de 5V wel, maar de 0V niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dan dus maar terug naar testen met de Arduino, hopelijk dit keer met de juiste softserial O-)

Of je moet een ftdi-kabel zien te regelen.

[ Voor 21% gewijzigd door Raven op 26-03-2016 17:06 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Woont er iemand dicht bij Tiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tom-Z schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 13:42:
[...]
Oh ja, da's waar ook. Voor RS232 is +3V tot +15V een logische 0, en -3V tot -15V een logische 1. De 0V tot 5V die je hiermee krijgt zijn geen geldige RS232-niveau's (de 5V wel, maar de 0V niet).
Je principe over RS232 is juist, echter deze USB kabel converteert het signaal al automatisch! 0 wordt 1 en 1 wordt 0 op TTL niveau zelfs, dus die kabel is uitermate geschikt om een P1 poort uit te lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raven schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 14:00:
Dan dus maar terug naar testen met de Arduino, hopelijk dit keer met de juiste softserial O-)

Of je moet een ftdi-kabel zien te regelen.
De arduino bibliotheken SoftSerial en Altserial (ja, ook de nieuwste versies) hebben altijd al problemen met snelheden van 115200 baud (al bij 56K en hoger), dat ligt aan de timings, die komen vrij precies, en daar schiet de Arduino UNO/NANO/MINI wel eens uit de slof.... als je echt wat met seriële data wilt doen zoals ontvangen en (door)sturen, dan raad ik een Arduino MEGA aan, deze heeft gewoon een aantal hardware poorten, en loop je niet te klungelen met software libjes... :P

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2016 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 20:44:
[...]

Je principe over RS232 is juist, echter deze USB kabel converteert het signaal al automatisch! 0 wordt 1 en 1 wordt 0 op TTL niveau zelfs, dus die kabel is uitermate geschikt om een P1 poort uit te lezen :)
TS heeft het over een RS232-naar-USB-kabel. Het zou wel heel magisch zijn als zijn RS232-kabel een signaal dat überhaupt niet RS232 is kan omzetten naar USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tom-Z schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 22:22:
[...]
TS heeft het over een RS232-naar-USB-kabel. Het zou wel heel magisch zijn als zijn RS232-kabel een signaal dat überhaupt niet RS232 is kan omzetten naar USB.
Yep zeker magisch! :9 , ik heb die kabel zelf ook, en uitgeprobeerd!, werkt perfect! :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2016 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 20:47:
dan raad ik een Arduino MEGA aan, deze heeft gewoon een aantal hardware poorten, en loop je niet te klungelen met software libjes... :P
:Y

Daar heb ik toen met een projectje ook wel eens gebruik van gemaakt. Een poort verbonden met een andere Arduino, een met 433MHz transceiver-set en een met BT-module.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pberghs
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-03 18:42
Ik heb ook een Arduino Uno en ik loop ook tegen problemen aan bij het uitlezen van een Kaifa.

Allereerst: met een rs232 > USB kabel en putty lukt het perfect.

Met de Uno krijg ik verminkte data binnen.
Ik heb de softserial geprobeerd met de softwarematige inverter op pin 10. Verminkt.
Daarna softserial met hardwarematige inverter. pin 8. Verminkt.
Als ik het script wijzig en de outputstring anders laat opbouwen gaat het iets beter, maar sommig karakters komen fout binnen.

Daarna altsoftserial geprobeerd (met harwarematige inverter) op pin 8.
Deze geeft totaal geen output.
Moet er nog iets extra's worden gedaan ?
Pagina: 1