Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Krachtige laptop voor Autocad en games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Brosaus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-11-2023
Mijn vraag
Ik zoek een Laptop voor een prijs van maximaal 1300/1400 euro waarop ik Autocad probleemloos kan draaien en zo nu en dan een game kan spelen op hoge settings.

Ik heb al even rondgekeken maar ik weet niet wat voor soort processor en videokaart het meest geschikt zijn voor de dingen die ik er op wil doen.
Voldoet een nvidea GTX 960m bijvoorbeeld in combinatie met een Intel core i7 6700HQ, of moet ik aan sterkere hardware denken. Dit is een configuratie die ik vaker heb zien langskomen dat binnen mijn budget valt.

Is het een optie om een laptop samen te stellen om op deze manier meer voor je geld te krijgen?

Alle reacties

• bjvdven
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-11 12:58
Ik raad de Dell 7559 aan. Gebruik het voor exact dezelfde dingen en loopt als een trein. Je kunt kiezen tussen een 1080p en 4k scherm. Dit is aan jou om te kiezen. Ik heb zelf de 1080p omdat ik geen baat heb bij 4k. De games draai je toch op full hd.

http://www.dell.com/nl/p/...-7559-laptop/pd?ref=PD_OC

Ik zou er als ik jou was zelf een ssd in zetten, ongeacht je keuze. Als je vragen hebt hoor ik het wel

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Brosaus schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 16:59:
Mijn vraag
Ik zoek een Laptop voor een prijs van maximaal 1300/1400 euro waarop ik Autocad probleemloos kan draaien en zo nu en dan een game kan spelen op hoge settings.

Ik heb al even rondgekeken maar ik weet niet wat voor soort processor en videokaart het meest geschikt zijn voor de dingen die ik er op wil doen.
Voldoet een nvidea GTX 960m bijvoorbeeld in combinatie met een Intel core i7 6700HQ, of moet ik aan sterkere hardware denken. Dit is een configuratie die ik vaker heb zien langskomen dat binnen mijn budget valt.

Is het een optie om een laptop samen te stellen om op deze manier meer voor je geld te krijgen?
Autocad 2D draait op zo'n beetje alles mits je maar directX 11 hardware versnelling hebt, dus daar hoef je sowieso niet bang voor te zijn met een 6700hq en een 960m. Als je 3D dingen doet dan is een redelijke gpu wel leuk maar waarschijnlijk is die 960 prima. Als je niet zou gamen zou je nog iets met een pro kaartje kunnen score maar dat lijkt me nergens voor nodig.

specs

• Snarfie
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-10 10:19
hier op de zaak hebben wij de Dell Precision P7710 http://www.dell.com/nl/be...ecision-m7710-workstation Deze is dan wel voor de zakelijke markt maar goed, wat ik wil aanstippen is dat je met Autocad wel moet opletten dat er geen interne videokaart moet inzitten anders werkt Autocad niet heel lekker, krijg je weer allerlei moeilijk upgrades van de bios en het uitzetten van je interne kaart. Daar was de afdeling IT hier heel blij mee.
Afhankelijk wat je natuurlijk wilt doen met Autocad natuurlijk, ga je alleen 2d werk doen of wil je ook 3d werk er mee doen dan moet je goed kijken naar de videokaart die je in je systeem stopt. De GTX kaarten zijn goede snelle kaarten maar hebben soms de vervelende eigenschap om te gaan "stotteren" tijdens 3D rendering of 3D rotate binnen in Autocad.
Persoonlijk zou ik gaan voor http://www.dell.com/nl/be...top7510emea&ref=PD_Family en dan in de bios de HD grapics uitschakelen.
Kun je toch gebruik maken van de kracht voor CAD en ook nog gamen.

Hasta la pasta.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-11 11:19

Croga

The Unreasonable Man

Snarfie schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:50:
met Autocad wel moet opletten dat er geen interne videokaart moet inzitten anders werkt Autocad niet heel lekker, krijg je weer allerlei moeilijk upgrades van de bios en het uitzetten van je interne kaart.
Waarmee dus in feite alle moderne Intel processoren meteen uitgerangeerd zijn?
En alle AMD APU's ook?

Ik denk dat er dan heel erg weinig laptops over gaan blijven.......

• Snarfie
Croga schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:52:
[...]

Waarmee dus in feite alle moderne Intel processoren meteen uitgerangeerd zijn?
En alle AMD APU's ook?

Ik denk dat er dan heel erg weinig laptops over gaan blijven.......
Helemaal mee eens Croga, wij zijn hier op kantoor erg verschrokken van het slecht werken van de HD grapics, de "oude" lijn van Dell namelijk de M6600 serie en de M6800 serie hadden deze problemen totaal niet, maar die hadden dan ook niet een interne videokaart.

Hasta la pasta.

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:55
Snarfie schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:55:
[...]

Helemaal mee eens Croga, wij zijn hier op kantoor erg verschrokken van het slecht werken van de HD grapics, de "oude" lijn van Dell namelijk de M6600 serie en de M6800 serie hadden deze problemen totaal niet, maar die hadden dan ook niet een interne videokaart.
De M6800 heeft gewoon interne graphics naast de K3100M: http://www.notebookcheck....00-Notebook.105108.0.html
De M6600 trouwens ook: http://www.notebookcheck....600-Notebook.65764.0.html

Ik denk dat het er meer op neerkomt dat je aan moet geven in de NVidia Control Panel dat AutoCAD altijd uitgevoerd moet worden met de Nvidia GPU, waarna het programma waarschijnlijk ook prima zal werken. Heb zelf een laptop met Intel HD 530 en 950M en daar moet ik voor sommige programma's ook expliciet aangeven welke GPU ze moeten gebruiken (NVidia probeert zelf met de driver te gokken; meestal heeft 'ie het goed maar bepaalde programma's kent ie niet of "gaat ie er vanuit dat de Intel HD meer dan voldoende is")

Edit: Voor AMD-kaarten kan je dit aangeven in de Crimson software; ook daar zit een switch waarbij je kan aangeven welk programma welke kaart moet gebruiken.
Croga schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 11:07:
[...]

De laatste processor van Intel die geen interne grafische kaart had is heel, heel erg lang geleden. De M6600 en M6800 hadden ook gewoon een interne grafische kaart net als alle Dells met Intel processor van de afgelopen, laten we zeggen, 5 tot 10 jaar.

Jullie problemen hebben dus helemaal niets te maken met interne grafische kaarten.
Dit dus.

[ Voor 26% gewijzigd door Merethil op 20-05-2016 11:08 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-11 11:19

Croga

The Unreasonable Man

Snarfie schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:55:
De laatste processor van Intel die geen interne grafische kaart had is heel, heel erg lang geleden (Daarvoor moeten we terug naar de Core2 processoren. ALLE Core i# processoren hebben een interne grafische kaart). De M6600 en M6800 hadden ook gewoon een interne grafische kaart net als alle Dells met Intel processor van de afgelopen, laten we zeggen, 5 tot 10 jaar.

Jullie problemen hebben dus helemaal niets te maken met interne grafische kaarten.

[ Voor 7% gewijzigd door Croga op 20-05-2016 11:09 ]

Verwijderd

krijg je weer allerlei moeilijk upgrades van de bios en het uitzetten van je interne kaart.
Wow, dit is wel heel moeilijk inderdaad. Je gaat naar de bios, en zet de integrated graphics op disabled. En zelfs dat is niet nodig; ik draai hier met 3 schermen op de discrete graphics en heb de Intel niet disabled (zit een extra Beamer op aangesloten). Ik heb nog nooit gehad dat programma's zich op de Intel integrated willen uitvoeren (niet Autocad, Solidworks, Pro/ENGINEER, etc...)

Ik heb ook een Laptop (Macbook Pro) en daar draait het ook allemaal op (niet supersnel natuurlijk) en die heeft ook een Intel HD graphics...

Anyway, grafische kaarten zijn tegenwoodig zo ontzettend snel dat het renderen van CAD eigenlijk helemaal niets meer voorstelt.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2016 11:15 ]

• Snarfie
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 11:09:
[...]

Wow, dit is wel heel moeilijk inderdaad. Je gaat naar de bios, en zet de integrated graphics op disabled. En zelfs dat is niet nodig; ik draai hier met 3 schermen op de discrete graphics en heb de Intel niet disabled (zit een extra Beamer op aangesloten). Ik heb nog nooit gehad dat programma's zich op de Intel integrated willen uitvoeren (niet Autocad, Solidworks, Pro/ENGINEER, etc...)
Moeilijk is het niet ware het niet zo dat de IT afdeling hier je bios dicht zet. Bij wegontwerp en dijkontwerp in Civil3D is het echt niet lekker werken.
Daarnaast is het ook wat je gewend bent, wij hebben hier voor "kleine" klussen onze laptops en voor de "grote" klussen of langdurige klussen onze vaste systemen.

[ Voor 10% gewijzigd door Snarfie op 20-05-2016 11:14 ]

Hasta la pasta.

• Merethil
Snarfie schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 11:12:
[...]

Moeilijk is het niet ware het niet zo dat de IT afdeling hier je bios dicht zet. Bij wegontwerp en dijkontwerp in Civil3D is het echt niet lekker werken.
Grappig dat je de rest van de reacties verder totaal ontwijkt.

• Snarfie
Merethil schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 11:14:
[...]

Grappig dat je de rest van de reacties verder totaal ontwijkt.
Die had ik nog niet gezien tijdens het typen :$

Hasta la pasta.

Verwijderd

Trouwens, als je 'gewoon' Autocad zonder problemen wilt draaien, kun je kijken naar de compatibility lijst voor grafische kaarten. Dan kom je bij Quadro / Firepro kaarten uit. Dan krijg je drivers die gegarandeerd goed werken en eventueel support als het niet mocht werken.

http://usa.autodesk.com/a...id=18844534&siteID=123112

• Snarfie
Croga schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 11:07:
[...]

De laatste processor van Intel die geen interne grafische kaart had is heel, heel erg lang geleden (Daarvoor moeten we terug naar de Core2 processoren. ALLE Core i# processoren hebben een interne grafische kaart). De M6600 en M6800 hadden ook gewoon een interne grafische kaart net als alle Dells met Intel processor van de afgelopen, laten we zeggen, 5 tot 10 jaar.

Daar stip je een heel goed punt aan, de specs van de laptop zeggen A, Autodesk zegt B, en het werk in CAD met alle overige pakketten (C3D, inventor, Revit, Architecture enz enz.) doen C.
We krijgen ook niet goed de vinger achter het probleem maar onze ervaring is dat het uitschakelen van de intel HD voor ons in ieder geval de oplossing was/is.

Hasta la pasta.

• Merethil
Snarfie schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 11:17:
[...]

Die had ik nog niet gezien tijdens het typen :$
Dan zou ik ze even nakijken ;) Ik heb mijn reactie namelijk even extra uitgebreid om ervoor te zorgen dat anderen niet een vreemd idee krijgen van de combinatie Intel HD en een dedicated GPU; de software voor het ondersteunen van twee videokaarten in Windows is meer dan prima op orde, zowel vanuit Intel als AMD en Nvidia.

Als er dan van "horen zeggen" langskomt dat het niet zou werken voor specifieke software terwijl de reden daarvoor is dat er te snel geoordeeld is en te weinig onderzoek is gedaan, krijgen we alleen maar dat een nieuwe Tweaker die hier langskomt dit oppikt en weer verder rondbazuind. Hierdoor krijg je alleen maar dat mensen denken dat ze er wat van weten, ipv daadwerkelijk snappen wat er aan de hand is.
Snarfie schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 11:22:
[...]

Daar stip je een heel goed punt aan, de specs van de laptop zeggen A, Autodesk zegt B, en het werk in CAD met alle overige pakketten (C3D, inventor, Revit, Architecture enz enz.) doen C.
We krijgen ook niet goed de vinger achter het probleem maar onze ervaring is dat het uitschakelen van de intel HD voor ons in ieder geval de oplossing was/is.
Maar in plaats van bombastisch die Intel HD uitschakelen, hebben jullie eerst geprobeerd via de AMD Crimson / NVidia control panel de videokaart voor AutoCAD te forceren? Zo niet dan snap ik dat je je vinger er niet achter kan krijgen inderdaad...

De oplossing "Intel HD uitschakelen" is trouwens niet een algemene oplossing; sommige laptops werken gewoon niet zonder Intel HD (is de displayport op aangesloten voor 't scherm) of hebben de optie niet in de BIOS/UEFI (zoals mijn eigen laptop, bijvoorbeeld).

Niet per sé naar Snarfie gericht, meer in het algemeen:
Een goede reden waarom je de Intel HD niet uit zou willen zetten is trouwens dat je bijvoorbeeld dit kan doen:

Intel HD draait je desktop, je browser, je word-processing etc.
Dedicated GPU berekent alles voor AutoCAD.

Op die manier lek je geen resources van je dedicated GPU naar andere programma's en derhalve zou je AutoCAD beter moeten kunnen draaien (in theorie; misschien ga je het nauwelijks merken maar dat zou toch echt even een keer testen moeten zijn).

[ Voor 47% gewijzigd door Merethil op 20-05-2016 11:27 ]

• Snarfie
Merethil schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 11:22:
[...]

Dan zou ik ze even nakijken ;) Ik heb mijn reactie namelijk even extra uitgebreid om ervoor te zorgen dat anderen niet een vreemd idee krijgen van de combinatie Intel HD en een dedicated GPU; de software voor het ondersteunen van twee videokaarten in Windows is meer dan prima op orde, zowel vanuit Intel als AMD en Nvidia.

Als er dan van "horen zeggen" langskomt dat het niet zou werken voor specifieke software terwijl de reden daarvoor is dat er te snel geoordeeld is en te weinig onderzoek is gedaan, krijgen we alleen maar dat een nieuwe Tweaker die hier langskomt dit oppikt en weer verder rondbazuind. Hierdoor krijg je alleen maar dat mensen denken dat ze er wat van weten, ipv daadwerkelijk snappen wat er aan de hand is.

[...]

Maar in plaats van bombastisch die Intel HD uitschakelen, hebben jullie eerst geprobeerd via de AMD Crimson / NVidia control panel de videokaart voor AutoCAD te forceren? Zo niet dan snap ik dat je je vinger er niet achter kan krijgen inderdaad...

De oplossing "Intel HD uitschakelen" is trouwens niet een algemene oplossing; sommige laptops werken gewoon niet zonder Intel HD (is de displayport op aangesloten voor 't scherm) of hebben de optie niet in de BIOS/UEFI (zoals mijn eigen laptop, bijvoorbeeld).
Na maanden van testen kwamen wij erachter dat het "grof" uitzetten van de intel HD voor C3D de oplossing was/is. Ook via de Nvidia control panel gaf ons niet de juiste oplossing.
Ook het pakketje Dell optimizer waarin je kan aangeven welke kaart bij welk programma hoort gaf voor ons gewoon niet de oplossing.
Wij hebben zelf nog geen verdere problemen opgelopen met externe aansluitingen. Dus bij de P7710 met intel hd uit kan ik gewoon de display port blijven gebruiken.

[ Voor 99% gewijzigd door Snarfie op 20-05-2016 11:32 ]

Hasta la pasta.

• Merethil
Snarfie schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 11:24:
[...]

Na maanden van testen kwamen wij erachter dat het "grof" uitzetten van de intel HD voor C3D de oplossing was/is. Ook via de Nvidia control panel gaf ons niet de juiste oplossing.
Ook het pakketje Dell optimizer waarin je kan aangeven welke kaart bij welk programma hoort gaf voor ons gewoon niet de oplossing.
Wij hebben zelf nog geen verdere problemen opgelopen met externe aansluitingen. Dus bij de P7710 met intel hd uit kan ik gewoon de display port blijven gebruiken.
De laptops die je aangaf waren laptops met een AMD videokaart, dan snap ik dat NVidia Control Panel niet werkt inderdaad :P
Edit hierop: ik zie nu dat die laptops ook met NVidia gpu's te verkrijgen zijn, excuus.

Waar ik met mijn opmerking over de displayport op doelde is dat de interne aansluiting van je LCD-paneel in de laptop zelf vaak via je Intel HD zit aangesloten; je dedicated GPU stuurt dan alleen de resultaten van de berekeningen door naar je Intel HD die het weer op het beeld tovert.
Vandaar dat veel laptops geen BIOS/UEFI settings voor gpu's uitschakelen hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Merethil op 20-05-2016 11:42 ]

• Snarfie
Merethil schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 11:40:
[...]

De laptops die je aangaf waren laptops met een AMD videokaart, dan snap ik dat NVidia Control Panel niet werkt inderdaad :P
Edit hierop: ik zie nu dat die laptops ook met NVidia gpu's te verkrijgen zijn, excuus.

Waar ik met mijn opmerking over de displayport op doelde is dat de interne aansluiting van je LCD-paneel in de laptop zelf vaak via je Intel HD zit aangesloten; je dedicated GPU stuurt dan alleen de resultaten van de berekeningen door naar je Intel HD die het weer op het beeld tovert.
Vandaar dat veel laptops geen BIOS/UEFI settings voor gpu's uitschakelen hebben.
sorry als ik de verkeerde link heb geplaatst ik bedoelde dat onze laptops de M6600,M6800 en de P7710 zijn allen uitgerust met een Quadro kaart. Trouwens na aanleiding van dit hele verhaal ben ik een topic aan het openen omdat ik nu hele mooie dingen hoor waar we hier nog niet naar gekeken hebben.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1692517

[ Voor 3% gewijzigd door Snarfie op 20-05-2016 11:49 ]

Hasta la pasta.

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Als ik dit goed begrijp heeft Intel standaard een aardig goede Iris graphics driver geintegreerd in deze processoren. (Wordt dat misschien gedefinieerd met xx50 en xx60???)
i7-6650U zit in Microsoft surface Pro
i7-6560U zit in Dell XPS 13
i5-6360U
i5-6260U
Test i7-6650U http://www.notebookcheck....k-Processor.149854.0.html
Compare Iris i5 6360U with Nvidia Geforce 920M 4GB http://www.game-debate.co...6360u-vs-geforce-920m-4gb

Zou je dan die losse Nvdia of Amd video kaart niet helemaal weg kunnen laten?

[ Voor 44% gewijzigd door Bruin Poeper op 20-05-2016 12:24 ]

• gerjaknut
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04 07:31
Ik denk dat je het werken of niet werken met bepaalde kaarten eerder kunt wijden aan het ontbreken van bijvoorbeeld openGL. Ik weet dat er applicaties zijn die niet met de eerste gen i-processoren werkte vanwege het ontbreken van opengl op deze processoren.
Pagina: 1