Corsair RM750x Coil Whine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vosegus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-06 21:17
Beste Tweakers,

Onlangs heb ik een Corsair RM750x aangeschaft in de hoop een stille koeler aan te schaffen. De voeding maakt idle weinig tot geen geluid en de voeding moet echt flink onder load worden gezet (volgens mij 60%) voordat de fan aan gaat, allemaal prima dus.

De voeding genereert echter wel wat vervelende coil whine. Idle is dit vrijwel niet te horen, maar onder load hoor je dus zo'n lastig te beschrijven irritatie geluidje. De PC staat vlak naast me, ik ben nogal goedhorig, kan me vaak ergeren aan kleine dingen en overdrijven kan ik ook wel. Waarschijnlijk zal dit geluid dus wel 'normaal' zijn. Dat neemt niet weg dat ik tijdens het gamen zonder headset, me er af en toe toch aan irriteer.

Ik ben benieuwd of er andere mensen zijn met dergelijke voedingen en of dit geluid bijvoorbeeld na verloop van tijd minder wordt (ook ergens gelezen op forums).

En wat überhaupt de ervaringen van mensen zijn met coil whine? Of is dat enkel voor de zeikerds onder ons :9 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
En is het ook de voeding en niet bijvoorbeeld de videokaart?

Ik zie trouwens dat je maar één GTX 980 hebt. Waarom heb je dan een 750W voeding? Een 750W voeding is namelijk meer dan genoeg voor drie GTX 980's en dan heb je nog ruimte genoeg ook voor het overklokken van bijvoorbeeld de CPU.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-09 13:20
-The_Mask- schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 17:23:

Ik zie trouwens dat je maar één GTX 980 hebt. Waarom heb je dan een 750W voeding? Een 750W voeding is namelijk meer dan genoeg voor drie GTX 980's en dan heb je nog ruimte genoeg ook voor het overklokken van bijvoorbeeld de CPU.
Misschien met de uitzicht op uitbreiden? :)

Anyway @TS, is je stopcontact geaard?

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verderf schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 17:25:
[...]

Tri SLI wordt niet ondersteund door het moederbord. Daarnaast mag de upgrade dan wel snel komen aangezien de nieuwe generatie niet lang meer op zich laat wachten en dan neem je natuurlijk geen oude GTX 980 meer. Zelfs nu is die eigenlijk het geld niet waard.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-09 13:20
Maakt toch niks uit? misschien had TS die wel liggen? misschien kan hij een goedkope 980 krijgen? who knows?
Ik draai ook al 4 jaar met een 850 omdat ik tot 3 jaar terug 2x 580s had.

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn AX860 heeft altijd wel ietjes coil whine gehad. Helaas werd het na 1 jaar ineens een stuk erger. Mijn PC is aardig aangepast om stil te zijn en de voeding kwam boven al het andere geluid uit. Heb de voeding opgestuurd en een nieuwe gekregen. Helaas heeft de nieuwe het ook, maar hij doet het niet constant en als ie het doet is het niet heel hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Coil whine kan altijd wel eens gebeuren. Zoals hierboven genoemd wel even uitsluiten dat het echt de voeding is, dergelijke tonen zijn lastig te positioneren en het komt vaak voor dat je denkt dat het de voeding is terwijl het gewoon een case-fan of iets anders blijkt te zijn.

Zodra je zeker bent en er last van hebt: RMA. Moet je wel even een andere oplossing bedenken om het gat te overbruggen, maar irritante coil whine hoort zeker niet en is een prima reden om een product terug te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Foritain schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 18:16:
Zodra je zeker bent en er last van hebt: RMA. Moet je wel even een andere oplossing bedenken om het gat te overbruggen
Even contact opnemen met de winkel kan helpen. In mijn geval heb ik na overleg eerst een nieuwe besteld en daarna een credit gekregen voor de defecte. Een week of langer zonder PC zitten vind niemand leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vosegus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-06 21:17
-The_Mask- schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 17:23:

Goedenavond, bij het starten van dit topic had ik al het vermoeden dat er een opmerking zou komen over de 750W voeding. Volgens mij is er een soort ongeschreven regel op Tweakers dat een systeem een voeding moet hebben die precies of voldoende vermogen voor het systeem levert. Als dit een aankoopadvies topic was, waarin ik had aan gegeven dat ik wilde besparen of voor hetzelfde geld meer performance uit het systeem wilde halen, dan had je helemaal gelijk gehad. Ik zelf vond echter de besparing van twee tientjes voor een voeding van 550W een domme besparing. Ik zou nu een heel lijstje kunnen bedenken met situaties waarin dit handig zou kunnen zijn, maar het idee dat ik zou kunnen doen wat ik wil, zonder bang dat te zijn dat de voeding te weinig vermogen zou hebben, dat was voor mij de twee tientjes al waard. Verder als we het over besparen hebben, kijk dan eens naar me moederbord. Wat betreft performance was een VIII Ranger net zo goed geweest. Alleen soms koop je gewoon dingen, omdat je er een vrolijk gevoel van krijgt :9

Verder heb ik met mijn professionele audiomeetapparatuur (mijn gevoelige oor) toch wel zeker kunnen bepalen dat het geluid van de voeding komt.
Verderf schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 17:25:
[...]

Anyway @TS, is je stopcontact geaard?
Ja mijn stopcontact is geaard en ik gebruik een APC Essential Surgearrest PL5B stekkerdoos.
PilatuS schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 17:31:
Mijn AX860 heeft altijd wel ietjes coil whine gehad. Helaas werd het na 1 jaar ineens een stuk erger. Mijn PC is aardig aangepast om stil te zijn en de voeding kwam boven al het andere geluid uit. Heb de voeding opgestuurd en een nieuwe gekregen. Helaas heeft de nieuwe het ook, maar hij doet het niet constant en als ie het doet is het niet heel hard.
Bedankt voor het delen. Ik begin een beetje het idee te krijgen dat dit hele fenomeen coil whine vrij willekeurig en plots voor kan komen. Nu de PC idle is hoor ik het overigens helemaal niet meer, ik weet het niet zeker, maar volgens mij kon ik het eerst idle nog horen als ik dichtbij kwam.
Foritain schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 18:16:
Coil whine kan altijd wel eens gebeuren. Zoals hierboven genoemd wel even uitsluiten dat het echt de voeding is, dergelijke tonen zijn lastig te positioneren en het komt vaak voor dat je denkt dat het de voeding is terwijl het gewoon een case-fan of iets anders blijkt te zijn.

Zodra je zeker bent en er last van hebt: RMA. Moet je wel even een andere oplossing bedenken om het gat te overbruggen, maar irritante coil whine hoort zeker niet en is een prima reden om een product terug te sturen.
Op dit moment is de coil whine nog niet zodanig erg, dat ik de voeding terug wil sturen. Ik moet namelijk echt wel goed luisteren wil ik het horen en onder het gamen ben ik (meestal) toch wel afgeleid. Ik heb ook niet het idee dat dit betekent dat de voeding niet in orde.

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen! Ik ga het goed in de gaten houden en heb stiekem hoop dat de coil whine onder load wat minder wordt. Om te testen ga ik The Division spelen :+

[ Voor 52% gewijzigd door Vosegus op 23-03-2016 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb een maand geleden een kleiner broertje van die van jou gekocht, de 550W variant. Ik heb geen last van coil-whine en de fan gaat onder full-load van zowel CPU als GPU op zo'n 600-800RPM draaien schat ik.
Ik zag net iets te laat dat de 750W variant maar 16 euro duurder was, maar goed, doe je niks aan. Ik draai het ding in ieder geval met een i7 6700K @4.5Ghz en een GTX970 @1500Mhz core en 1900Mhz mem.

Wellicht handig te vermelden dat ik ook nogal een gevoelig gehoor heb en me mateloos irriteer aan de pomp van mijn H80i. Daarnaast heeft de 970 af en toe zulke erge coil-whine dat ik het ding het raam uit kan gooien. Als ik dan iemand anders op m'n battlestation laat gamen en vraag of ze zich niet irriteren aan het geluid vragen ze over welk geluid ik het heb. Ligt denk ik echt aan de persoon zelf, ben zelf een geluids-mierenneuker, en hoe leuk die waterkoeler ook uitziet: die vliegt vanwege zijn lawaai ooit eruit.

Het moederbord van mijn kleinere PC met A10-6800K heeft een constante coil-whine onder zowel idle als load, hier heb ik mij zodanig aan geërgerd dat mijn zusje de PC een soort van heeft gekregen. Zij heeft deze klachten weer niet.

[ Voor 49% gewijzigd door Kuusj op 23-03-2016 21:23 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Vosegus schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:10:
[...]
Bedankt voor het delen. Ik begin een beetje het idee te krijgen dat dit hele fenomeen coil whine vrij willekeurig en plots voor kan komen. Nu de PC idle is hoor ik het overigens helemaal niet meer, ik weet het niet zeker, maar volgens mij kon ik het eerst idle nog horen als ik dichtbij kwam.
De mijne gaat iets van 1x per uur tijdens idle even 5 minuten rondzingen. Onder load doet ie het wat constanter, maar dat het idle niet constant is kan prima kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Vosegus schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:10:
Goedenavond, bij het starten van dit topic had ik al het vermoeden dat er een opmerking zou komen over de 750W voeding. Volgens mij is er een soort ongeschreven regel op Tweakers dat een systeem een voeding moet hebben die precies of voldoende vermogen voor het systeem levert. Als dit een aankoopadvies topic was, waarin ik had aan gegeven dat ik wilde besparen of voor hetzelfde geld meer performance uit het systeem wilde halen, dan had je helemaal gelijk gehad. Ik zelf vond echter de besparing van twee tientjes voor een voeding van 550W een domme besparing. Ik zou nu een heel lijstje kunnen bedenken met situaties waarin dit handig zou kunnen zijn, maar het idee dat ik zou kunnen doen wat ik wil, zonder bang dat te zijn dat de voeding te weinig vermogen zou hebben, dat was voor mij de twee tientjes al waard. Verder als we het over besparen hebben, kijk dan eens naar me moederbord. Wat betreft performance was een VIII Ranger net zo goed geweest. Alleen soms koop je gewoon dingen, omdat je er een vrolijk gevoel van krijgt :9
Voor die twee tientjes meer kun je ook een betere voeding halen. Iets wat ook in de praktijk nuttig kan zijn, bijvoorbeeld een voeding met goed werkende over current protection, zodat je zeker weet dat de voeding uitschakelt bij kortsluiting en niet je hele PC sloopt. Bij de RM750x moet de kortsluitstroom toch wel boven de 70A liggen op de 12V wil de voeding uitschakelen, dit is niet echt helemaal ideaal.
Verder heb ik met mijn professionele audiomeetapparatuur (mijn gevoelige oor) toch wel zeker kunnen bepalen dat het geluid van de voeding komt.
Die heb ik heel veel vaker gehoord, bleek het toch de videokaart te zijn. Sluit de voeding eens aan buiten de PC, dan kun je veel beter horen waar het wegkomt. Met de videokaart en voeding vlak bij elkaar is dat vrij lastig.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalSamurai
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-05 23:53
@Vosegus Vosegus & @Kuusj

Benieuwd hoe we nu 4 jaar verder in 2020 jullie ervaringen zijn wat coil whine betreft.

Ik heb net als jullie "gezegend" met ongelooflijk goede oren :)

Mijn Corsair RM650X (2016/2016 model) werkat al 4 jaar absoluut vrij van coil whine in idle modus op mijn Z370 systeem. Echt een heerlijk stille voeding dus zonder enige geluid, zelfs niet als ik mijn oor er helemaal tegen de fan grill zet (mijn kast is gedraaid op tafel dus ik kijk recht in de stilstaande fan gate).

Met de komst van RTX 3060 Ti eind deze maand dacht ik ik ga upgraden en heb alvast een Corsair RM750X (2018) besteld.

Ik was benieuwd wat jullie wijzer zijn anno 2020 over coil while, met name in idle modus.

(Onder load vind ik coil while minder erg omdat 99% van de tijd mijn systeem niet onder load staat en als cpu onder load staat, dan rijst het geluid van de fans boven die van de coil whine).

[ Voor 13% gewijzigd door SambalSamurai op 04-10-2020 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

SambalSamurai schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 00:55:
@Vosegus Vosegus & @Kuusj

Benieuwd hoe we nu 4 jaar verder in 2020 jullie ervaringen zijn wat coil whine betreft.

Ik heb net als jullie "gezegend" met ongelooflijk goede oren :)

Mijn Corsair RM650X (2016/2016 model) werkat al 4 jaar absoluut vrij van coil whine in idle modus op mijn Z370 systeem. Echt een heerlijk stille voeding dus zonder enige geluid, zelfs niet als ik mijn oor er helemaal tegen de fan grill zet (mijn kast is gedraaid op tafel dus ik kijk recht in de stilstaande fan gate).

Met de komst van RTX 3060 Ti eind deze maand dacht ik ik ga upgraden en heb alvast een Corsair RM750X (2018) besteld.

Ik was benieuwd wat jullie wijzer zijn anno 2020 over coil while, met name in idle modus.

(Onder load vind ik coil while minder erg omdat 99% van de tijd mijn systeem niet onder load staat en als cpu onder load staat, dan rijst het geluid van de fans boven die van de coil whine).
Hier ook jaren met een RM550x zonder enige coilwhine en nu een RM650x (nieuw model) en ook geen coil whine.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:14
SambalSamurai schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 00:55:

Erg onzinnige upgrade en minder veilig voor de onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalSamurai
Uszka schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 08:50:
[...]

Erg onzinnige upgrade en minder veilig voor de onderdelen.
Kan je uitleggen en precies beargumenteren wat er "erg onzinnig is" aan het upgraden van een 4 jaar oude zwaar gebruikte RM650x (die door degradatie steeds meer problemen gaf bij een 8700K > 5.0HZ @ zes cores) naar een RM750x voeding? Met het oog op de aankomende RTX videokaarten die minimaal 200 Watt gebruiken om een oude GTX 1060 vervangen.

Daarbij heb ik de vuistregel gebruikt dat stelt dat je een voeding idealiter onder maximale belasting (regelmatig/langdurig) maar 50% a 60% mag belasten, en nooit 80% a 100%.

Tevens benieuwd naar de uitleg en argumentatie voor het tweede deel van die zin "minder veilig voor de onderdelen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
SambalSamurai schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:02:
[...]

Kan je uitleggen en precies beargumenteren wat er "erg onzinnig is" aan het upgraden van een 4 jaar oude zwaar gebruikte RM650x (die door degradatie steeds meer problemen gaf bij een 8700K > 5.0HZ @ zes cores)
Denk dat eerder het moederbord en cpu aan het degraderen waren dan zo'n high-end voeding. Die voeding is gemaakt om 10 jaar lang onder zware belasting probleemloos te functioneren.
naar een RM750x voeding? Met het oog op de aankomende RTX videokaarten die minimaal 200 Watt gebruiken om een oude GTX 1060 vervangen.

Daarbij heb ik de vuistregel gebruikt dat stelt dat je een voeding idealiter onder maximale belasting (regelmatig/langdurig) maar 50% a 60% mag belasten, en nooit 80% a 100%.
Wie zegt dat? Je huidige systeem trekt inclusief OC op je cpu nog geen 300w uit de voeding. Upgrade je naar een 3060 Ti dan wordt dat nog geen 400w.
Tevens benieuwd naar de uitleg en argumentatie voor het tweede deel van die zin "minder veilig voor de onderdelen".
Bij een kortsluiting komt er 900w op de onderdelen te staan voordat de beveiliging in werking treedt. Boven de 650w kan je beter een multirail voeding nemen waarmee de kortsluitbeveiliging veel lager is. Bij de pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W bijvoorbeeld is dat ongeveer 300w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalSamurai
@Uszka I see... Dank voor deze antwoorden!
Dacht dat ik al veel wist over pc Hardware (ik bouw al 25 jaar mijn eigen PCs).
En na het lezen van maarliefst vijf reviews over de RM75x besloten te "upgraden".
Maar ik heb tot vandaag nog nooit eerder bewust stilgestaan bij rails en de aantallen rails.
Blijkt dat Corsair RMXXXx series, hoe goed ook, inderdaad single rail systemen zijn.
De voeding die je liet zien is maarliefst quad rail, voor hetzelfde prijs!

Ben blij dat ik de vraag heb gesteld. Een laatste vraag, on topic:

Als het om coil whine gaat, en voor zover dat aan de voeding ligt en uit de voeding komt, onder idle gebruik <10% CPU en <10% GPU belasting, waar moeten we bij een PSU op letten? Welke componenten in de PSU wil je juist hebben of juist vermijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Coilwine bij idle gebruik is vaak de 5v of 5vsb. Veel valt daar niet op te selecteren bij voedingen. Je zou de coilwine op 5v kunnen uitsluiten door alle USB apparaten los te halen. Stopt de coilwine dan heb je de oorzaak te pakken. Bij Corsair kan je overigens een RMA aanvragen voor een voeding met coilwine.
Pagina: 1