Persistent RAM-disk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corvette64
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-09-2024
Beste tweakerts,

Ik heb hier een leuk idee, misschien al eerder in dit forum geweest maar ik kan voor de rest geen goede diepgang vinden.

Mijn vraag; Is er een mogelijkheid om een persistent RAM-disk te creeren, als in een RAM-disk die niet gedumpt word bij een powerdown/shutdown?

Het blijvende probleem is uiteraard dat de RAM-disk gedumpt wordt na een shutdown aangezien er een powerdown plaats vind, dus dan zou dit aangepast moeten worden in het powerschema van het moederbord, zou dit met enig moederbord kunnen in het BIOS/UEFI?

Aangezien ik via mijn moederbord Wake on LAN kan aan kan zetten welke volgens mij ook een soort sleep/hybernate modus benut zou je denken dat je ook permantent stroom over je ram kan laten lopen.

Ik verwacht dat er in de hardware geknutselt moet worden en dat het een vrijwel onmogelijke taak zal worden, maar dromen kan altijd toch? ^.^

Met vriendelijke groet,
Brenwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Uhm, de oplossing bestaat al.
Je hebt vast nog nooit gehoord van de Gigabyte i-RAM.
PCI insteekkaart met een set RAM modules en een batterybackup zodat hij semi-persistent is (tot de batterij leeg is, wat in princiepe alleen gebeurt als je de powerknop achterop je voeding omgooit)

Wikipedia: i-RAM

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

De hybride slaapstand is voornamelijk ontworpen voor desktopcomputers. De hybride slaapstand in een combinatie van de slaapstand en de sluimerstand. Geopende documenten en programma worden in het geheugen en op de harde schijf geplaatst en vervolgens wordt op de computer een modus geactiveerd waarin weinig energie wordt verbruikt, zodat u uw werk snel kunt hervatten. Als er plotseling een stroomstoring optreedt, kan Windows uw werk vanaf de harde schijf herstellen. Als de hybride slaapstand is ingeschakeld, wordt de computer automatisch in de hybride slaapstand gezet als u de slaapstand activeert. Op desktopcomputers is de hybride slaapstand standaard ingeschakeld.
http://windows.microsoft....requently-asked-questions

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:32
Of je voegt 2 regeltjes toe aan je (windows) task-scheduler die er voor zorgen dat
1) je ramdisk bij het afsluiten naar je disk gedumpt wordt (+evt elk uur ofzo)
2) je ramdisk weer aanmaakt bij het opstarten

En anders: tja iets met een accu of een UPS

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Mattie112 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 16:18:
Of je voegt 2 regeltjes toe aan je (windows) task-scheduler die er voor zorgen dat
1) je ramdisk bij het afsluiten naar je disk gedumpt wordt (+evt elk uur ofzo)
2) je ramdisk weer aanmaakt bij het opstarten

En anders: tja iets met een accu of een UPS
Dat is dus exact waar de TS omheen wil.
Hij wil het RAM als z'n primaire drive gebruiken en zorgen dat het niet weg is bij powerdown.

Dat kan je simpelweg schudden. Ookal kan je power er op houden, gaat het niet werken.
Voedingen hebben gewoon een 5VSB (5volt StandBy) lijn. Dat is wat o.a. ook Wake-on-LAN en Wake-by-Keyboard mogelijk maakt.
Hang je die lijn aan het RAM, heb je power. In die zin nog helemaal geen probleem. Prima te realiseren met een custom moederbord.

Echter, er moet ook nog in de BIOS/UEFI geregeld worden dat die blijft onthouden waar de RAMDisk in RAM zit. Plus, die moet dan ook dat blok RAM gaan aanbieden als een mass-storage device.
Heb je dat voor elkaar, dan kan je in ieder geval al je boot bestanden laden.

Maja, zodra de boot bestanden zijn geladen, wil Windows volledige controle over het systeem hebben.
Dus de Windows kernel moet dan hetzelfde doen als de BIOS. Het correcte blok RAM identificeren en dat gebruiken als een virtuele mass-storage controller.
Dat zit alleen niet in Windows, dus dat kan je schudden.
Krijg je hetzelfde effect als wanneer je Windows XP hebt en rucksichtlos je SATA controller van Compatible-mode naar AHCI omschakelt (of andersom). Hij laad z'n bootfiles, probeert volledige controle te nemen, blijkt dan een driver te missen en gaat finaal op z'n bek met een mooie BSOD.

Kortom, ookal zou de hardware het ondersteunen, dan zal je alsnog een tijdje moeten wachten tot Windows ook zo ver is.

De simpele oplossing is een insteekkaart met repen RAM er op en een SATA poort/controller. (of een PCIe NVMe controller).
Die kan standalone z'n werk doen en zich naar de computer toe identificeren als een SATA apparaat.
Plus dat die zichzelf kan voeden via 5VSB (want dat loopt ook door je PCI slots).

Nog een recentere oplossing:
http://techreport.com/rev...-9010-serial-ata-ram-disk
8 slots, 8GB DDR2 per slot, batterybackup en een save-to-Compactflash via het frontje.

Maja, dat is niet sneller als een moderne SSD.
SSD's zitten al te wachten op de SATA controller, omdat het AHCI protocol de accesstime limiteert.
Daarbij hebben we ook nog eens SATA3 (aka SATA600), en deze RAMDisk heeft twee SATA2 (300) poorten.

Nog wat recenter is deze:
http://www.ddrdrive.com/
Ook bij dit ding laten de sequentiele writes flink te wensen over in de snelheid. Qua aantal IOPS is een Samsung 950Pro NVMe SSD net zo rap en op de sequentiele transfers is die ongeveer 10x sneller op z'n minst.

[ Voor 14% gewijzigd door McKaamos op 23-03-2016 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corvette64
De simpele oplossing is een insteekkaart met repen RAM er op en een SATA poort/controller. (of een PCIe NVMe controller).
Die kan standalone z'n werk doen en zich naar de computer toe identificeren als een SATA apparaat.
Plus dat die zichzelf kan voeden via 5VSB (want dat loopt ook door je PCI slots).
Ik wist dat er PCI kaarten waren met SATA controllers, welke dus gelijk weer de bottleneck is jammer genoeg :(

Ik hoopte eerlijk gezegd op een moederbord die het simpelweg zelf zou kunnen ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Daarnaast voor welk nut precies? Meeste applicaties/vrijwel alle applicaties kunnen een pci-e ssd al niet bijhouden/ merk je weinig verschil mee met een traditionele ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corvette64
Galinsky schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 18:48:
Daarnaast voor welk nut precies? Meeste applicaties/vrijwel alle applicaties kunnen een pci-e ssd al niet bijhouden/ merk je weinig verschil mee met een traditionele ssd.
Laten we het er bij houden dat ik ruwe tests wil uitvoeren, en niet alleen bench-tests ^.^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corvette64
McKaamos schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 16:31:
[...]

Dat kan je simpelweg schudden. Ookal kan je power er op houden, gaat het niet werken.
Voedingen hebben gewoon een 5VSB (5volt StandBy) lijn. Dat is wat o.a. ook Wake-on-LAN en Wake-by-Keyboard mogelijk maakt.
Hang je die lijn aan het RAM, heb je power. In die zin nog helemaal geen probleem. Prima te realiseren met een custom moederbord.
Ik heb nog even zitten denken, wat als ik nu het moederbord niet aanpas maar in plaats daar van een extensie op mijn DIMM, met custom pcb er tussen zet welke gevoed wordt door een van deze 5VSB lijnen? Zou dat een mogelijkheid kunnen bieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:18
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

corvette64 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:01:
[...]

Ik heb nog even zitten denken, wat als ik nu het moederbord niet aanpas maar in plaats daar van een extensie op mijn DIMM, met custom pcb er tussen zet welke gevoed wordt door een van deze 5VSB lijnen? Zou dat een mogelijkheid kunnen bieden?
Nee, want je RAM is geen mass storage device. Je BIOS/UEFI is niet in staat om daar z'n boot gegevens vandaan te plukken.
Laat staan dat Windows in staat is om er wat mee te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corvette64
McKaamos schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 23:58:
[...]

Nee, want je RAM is geen mass storage device. Je BIOS/UEFI is niet in staat om daar z'n boot gegevens vandaan te plukken.
Laat staan dat Windows in staat is om er wat mee te kunnen.
Het gaat hier overigens niet om een bootable disk. Ik wil er voor zorgen dat deze blijft waar hij is, hij moet uiteindelijk door linux/windows gelezen kunnen worden en moet zijn files niet zijn kwijt geraakt na een powerdown.
Pagina: 1