Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Het is zo dat een paar pinnetjes van mijn moederbord schreef staan en het lijkt erop of er ook een paar weg zijn of kapot zijn. Dus is het zo dat mijn moederbord nu kapot is?

Zo ja dan zit ik zwaar in de problemen, alleen is de vraag ook nog of je daarop garantie krijgt?

Alle reacties

• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 31-01 23:38
Welke pinnetjes? Van je processor socket?

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Als de pinnetjes van je CPU socket scheef zijn gaan staan dan is de kans groot dat de CPU er niet meer (volledig) op werkt. Ik heb wel eerdere gevallen gezien waarop het moederbord in kwestie geen garantie heeft op de pinnetjes in het socket. Als jezelf deze pinnetjes hebt verbogen, al is het per ongeluk, is het je eigen verantwoordelijkheid en krijg je hierop vanzelfsprekend GEEN garantie.

[ Voor 23% gewijzigd door Koninkje op 23-03-2016 15:07 ]

Show me your moves.

• mission
  • Laatst online: 30-01 18:16
Over welke pinnetjes hebben we het?

Heb je mischien een foto?

Om welk moederbord gaat het?

Heb je al gekeken of deze nog werkt? (indien mogenlijk)

Kwam deze defect uit de doos of heb je zelf een ongelukje gehad?

vragen, vragen en geen antwoorden

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een paar pinnetjes? Een gemiddeld moederbord, zeg van de afgelopen 5 jaar, heeft minstens 800 pinnetjes dus iets meer info zou handig zijn?

En ja, hij kan defect zijn. Of niet. Ligt eraan welke pinnetjes.

En de manier waarop je het vraagt: je hebt geen garantie want ik lees dat je iets zelf kapot hebt gemaakt ipv dat je post "mijn gloednieuwe moederbord is net bezorgd en ik mis 30 pinnetjes want die liggen los in de doos".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Het is een asrock h81m-vg4 r2.0 met de socket 1150 en waarschijnlijk is het zo dat die inderdaad kapot kan zijn. Maar ik moet nog wachten totdat ik de kast van de computer heb en dan pas kan ik hem volledig installeren en kijken of het moederbord het nog doet. En ik denk dat ik zelf een ongelukje heb gehad door nerveusiteit (het is mijn eerste PC Build). Maar is het zo dat als bijna alle pinnetjes schreef staan het zo is dat het hoort? Foto kan ik misschien sturen zal ff kijken. 8)7

• KevinT
Je kan de PC gewoon testen zonder kast hoor.....

Verwijderd

Topicstarter
KevinT schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 15:14:
Je kan de PC gewoon testen zonder kast hoor.....
Heb ik denk ik eerst de front panel connectors voor nodig.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 15:15:
[...]

Nee hoor; zonder meteen de hobby-hoek in te duiken, kan je je PC ook aanzetten met een paperclip of schroevendraaier; daar heb je geen kast voor nodig.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• BarrelFanatic6
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-01 10:58
[...]

Je kan ook het pinnetje bridgen met een schroevendraaier.

• KevinT
[...]

Nee hoor, een schroevendraaier kun je gewoon het circuit mee sluiten van je power button

• mission
[...]

Even zoeken wat de lay out van de frontpanel header is, en dan de power on pinnetjes even kortsluiten door bijv n schroevendraaien of sleutel ertegen aan te tikken.

-edit-
oh er waren al drie mensen me voor 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door mission op 23-03-2016 15:18 ]

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-01 01:57
Pinnetjes van de processor-socket krom / afgebroken = Schade door klant = geen garantie bij de moederbordfabrikanten vrees ik voor je.

Heb je een foto ? zo weten we beter waar we het over hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door floorcleaner op 23-03-2016 15:20 . Reden: edit ]

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de hulp iedereen heb al de onderdelen opgeruimd. Zit nu te wachten op het weekend komt beter uit en krijg ik ook nog eens hulp met het bouwen dus zullen dan zien of het moederbord defect is of niet (mag hopen van niet anders gaat er weer 40 euro weg) :-)

• mission
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 15:20:
Alvast bedankt voor de hulp iedereen heb al de onderdelen opgeruimd. Zit nu te wachten op het weekend komt beter uit en krijg ik ook nog eens hulp met het bouwen dus zullen dan zien of het moederbord defect is of niet (mag hopen van niet anders gaat er weer 40 euro weg) :-)
Nog steeds weet ik niet welke pinnetjes het zijn maar ik hoop voor je dat hij het nog doet.

goeie les voor de volgende keer: niet alvast beginnen voor de hulp er is

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga kijken of ik een foto kan maken want heb nu alles opgeruimd dus... Als ik er een heb zal ik die zeker posten.

• floorcleaner
Als er pinnen van de socket krom / scheef staan zou ik daar geen CPU meer opduwen.
De pinnen staan op zeer korte afstand van elkaar en het risico is niet onbestaande dat er dan verkeerde signalen/spanningen op verkeerde pinnen uitkomen !

Dan is het bye bye CPU en heb je een groter € probleem....

Voor die 40€ beter weggooien en een nieuwe kopen in plaats van de CPU te riskeren.

Verwijderd

Topicstarter
mission schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 15:22:
[...]

Nog steeds weet ik niet welke pinnetjes het zijn maar ik hoop voor je dat hij het nog doet.

goeie les voor de volgende keer: niet alvast beginnen voor de hulp er is
Daar heb je inderdaad gelijk in. Het probleem is dat ik altijd te snel wil beginnen dus dat ik dan ook heel veel dingen fout doe. Ben nu ook 14 dus had inderdaad moeten wachten voor hulp

Verwijderd

Topicstarter
Hier de foto's hoop dat jullie ze goed kunnen zien
https://www.dropbox.com/s...5_KSOMNXFVeGI60dJN5a?dl=0

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2016 15:41 ]

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-01 12:51
Ik zie geen helemaal geen foto's, laat staan goed ;)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 15:35:
Hier de foto's hoop dat jullie ze goed kunnen zien
Welke foto's?

• Vosegus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-01 11:59
Misschien moeten we dit topic hernoemen naar het mysterieuze scheve pinnetjes topic, ik ben nu toch wel nieuwsgierig!

• mission
zie ik goed dat ik geen foto zie? :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja moest ff uitvogelen hoe je foto's toe moest voegen dus heb ik het via DropBox gedaan xD https://www.dropbox.com/s...5_KSOMNXFVeGI60dJN5a?dl=0

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-01 14:56

MsG

Forumzwerver

Wellicht eerst een cursus scherpstellen? ;-) hier kan je weinig op zien..

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-01 12:51
Ik kan er niet heel veel uit opmaken, behalve een stukje rechtsonder dat er niet al te veelbelovend uit ziet.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Topicstarter
MsG schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 15:43:
Wellicht eerst een cursus scherpstellen? ;-) hier kan je weinig op zien..
Kan er helaas vrijweinig aan doen is helaas mijn enige camera ;)

Verwijderd

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 15:44:
Ik kan er niet heel veel uit opmaken, behalve een stukje rechtsonder dat er niet al te veelbelovend uit ziet.
Ja sorry. inderdaad is rechtsonder een stuk dat er niet bepaald goed uitziet maar de rest van het moederboard is enigzins goed

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-01 14:56

MsG

Forumzwerver

Maar probeer eens rustig een scherpe foto te maken, of wellicht wat meer licht creeëren met de flits. Dan kunnen we ook zinnigere adviezen geven danwel constateringen doen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik proberen MsG ik bedoel eigenlijk dat links onder het niet echt al te goed is

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01-2025
Zo te zien is het je cpu socket, in 9 van de 10 gevallen geeeft de winkel/ fabrikant hier geen garantie op.
'User abuse'. als je een vergrootglas en een pincet hebt kun je in sommige gevallen ze nog terug /recht buigen.
probeer anders CD-ROM-LAND in breda is, die kunnen dat vaak ook voor je doen, uitstekende service.

• Vosegus
Kan je een aanleiding bedenken dat de pinnetjes van de CPU socket zijn beschadigt? CPU verkeerd in de socket geplaatst en geprobeerd vast te zetten?

Op basis van de onscherpe foto's kan ik niet aangeven of er nou echt iets verbogen / afgebroken is. Het gedeelte rechtsonder ziet er inderdaad niet al te best uit, voor zover mogelijk is om te zien.

[ Voor 26% gewijzigd door Vosegus op 23-03-2016 15:49 ]

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 14:15
Je kant toch ook foto's van dit moederbord Googlen en vergelijken met jou moederbord?

De foto's die je nu hebt geupload kunnen we niets mee.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Niet deze pc proberen aan te zetten, met verbogen socket pinnetjes kun je de cpu beschadigen.
Proberen goed te buigen, lukt dit niet een ander moederbord!

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik proberen. Het is alleen dat linksonder het niet bepaald goed is maar voor de rest is de linker kant van de socket naar rechts gebuigd en aan de rechter kant van de socket is naar links gebuigd hoort dit anders is het echt wel een fabricage fout...

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu op dit moment weer een nieuwe foto toegevoegd alleen zijn de pinnetjes weer niet duidelijk

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Het moederbord ziet er op meerdere plekken niet helemaal lekker uit qua pinnetjes, maar het is enorm lastig kijken op deze onscherpe 'gebolde' foto's... Zonder goede foto's kunnen we je niet helpen helaas :P

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 15:58:
maar voor de rest is de linker kant van de socket naar rechts gebuigd en aan de rechter kant van de socket is naar links gebuigd hoort dit anders is het echt wel een fabricage fout...
Dit is normaal.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maak dan eerst een duidelijke foto (gebruik veel licht en stel scherp).
Als die pinnetjes daar stuk zijn in je socket dan zou ik die eerst eens rechtbuigen (kost je wat tijd en geduld, maar met wat geluk moet dat kunnen).

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat ik het hierbij nog ff laat houden. Rechtbuigen ga ik in ieder geval in het weekend proberen en anders is het een nieuw moederbord halen... Dank jullie wel allemaal voor jullie hulp :)

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 20:14

wowi

even naar de horloge maker, die heeft vaak wel een speciaal vergrootglas zodat ze die pinnetjes als ze scheef staan kunnen rechtzetten.

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-10-2025

Jean Paul

Reservebelg

Voordat je dingen gaat verbuigen, beantwoord ook even de vraag van Vosegus:
Vosegus schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 15:48:
Kan je een aanleiding bedenken dat de pinnetjes van de CPU socket zijn beschadigt? CPU verkeerd in de socket geplaatst en geprobeerd vast te zetten?

Op basis van de onscherpe foto's kan ik niet aangeven of er nou echt iets verbogen / afgebroken is. Het gedeelte rechtsonder ziet er inderdaad niet al te best uit, voor zover mogelijk is om te zien.
Helpt om te achterhalen waarom je vermoed dat er iets mis zit. Is dit fabriek-af, of heb je iets zelf gedaan, zo ja wat?

En zelf gaan buigen zonder verder enige kennis van zaken is toch echt af te raden, hoe weet je welke kant je op moet ;)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik zelf de fout heb gemaakt door de processor ofzo te slecht er in te hebben gedaan en achteraf misschien er nog eens per ongeluk met de CPU fan ertegen aan ben gekomen...

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-10-2025

Jean Paul

Reservebelg

Als je er zelfs een CPU-fan in drukt dan vermoed ik wel dat het over is. Je kan het moederbord aanbieden bij een PC-zaak zoals CD-ROM land, wat al genoemd is, of een nieuwe aanschaffen. Maar om nu pinnen te gaan verbuigen en mogelijk ook de CPU zelf om zeep te helpen, lijkt mij een wel erg dure les..

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• Vosegus
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 16:10:
Ik denk dat ik zelf de fout heb gemaakt door de processor ofzo te slecht er in te hebben gedaan en achteraf misschien er nog eens per ongeluk met de CPU fan ertegen aan ben gekomen...
Volgens mij ben je met iets te veel enthousiasme aan het werk gegaan! Zeker als je er nog niet veel verstand van heb is het belangrijk om rustig te werk te gaan. Je kan er ook wel van uit gaan dat er zelden ruwe kracht nodig is. Als je merkt dat iets dus niet helemaal lekker zit, bekijk het dan nog eens rustig. Doe het stap voor stap en bekijk wat video's, lees wat forums, voordat je zelf aan de slag gaat. Daar heb je nu natuurlijk helemaal niks meer aan, maar maak er wel een leermoment voor de eventuele volgende keer van.

Als ik dit zo hoor, dan heb ik ook het vermoeden dat de pinnetjes van de CPU socket inderdaad zijn beschadigt. Ik denk dat het niet verstandig is als je gaat proberen dit zelf te repareren en in het proces vervolgens je CPU om zeep te helpen. Volgens mij gaf je aan dat er iemand je nog komt helpen, wellicht dat hij kan inschatten of de socket inderdaad beschadigd is. Anders zou ik denk ik het verhaal (iets genuanceerder) voorleggen aan de partij waar je het moederbord heb aangeschaft, garantie zal je in dit geval niet krijgen, maar wellicht kunnen ze het repareren of krijg je wat korting voor een nieuw exemplaar.

Succes en hou ons op de hoogte ;)

• floorcleaner
en als je ze niet 100% recht krijgt zeker je CPU er niet in proberen , anders is die misschien ook einde verhaal !
Pagina: 1