Vervangen oud moederbord

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadlockk
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-08 17:09
De aanleiding:
TL;DR: Ik heb een pc (zelfbouw), ongeveer 7(?) jaar oud. Deze boot niet meer naar bios tenzij ik daarna op de reset knop druk.Vermoed dat het aan het moederbord ligt, wil graag advies voor een nieuw(oud) moederbord.

Uitgebreid verhaal:
Ik heb sinds een paar maanden issues dat hij bij opstarten wel aan gaat (fans gaan aan), maar dat de pc niet in het bios komt. Na drukken op de reset-knop komt de pc wel in het bios en start deze goed op.
Bios is al de laatste versie dus flashen heeft (volgens mij) geen zin. Windows-reparatie of booten in safe-mode gaf hetzelfde resultaat. Dus ik vermoed dat het een hardwarematig probleem is.
Ik heb al opgestart met alle onderdelen losgekoppeld, met individuele geheugenbankjes geprobeerd e.d., geen succes.
Aangezien de voeding wel stroom geeft verwacht ik dat het probleem in het moederbord zit.
(Er is nog een kans dat de voeding niet genoeg stroom geeft om in 1x door te booten naar het bios. Ik verwacht niet dat dit het probleem is, maar heb geen bewijs om dit op te baseren)

Als iemand nog een ander idee heeft dan is dit zeer welkom!
Ik wil daarnaast graag advies over de aankoop van een nieuw of tweedehands moederbord dat de rest van de hardware ondersteund. Ik geef liever even 30 euro uit aan een moederbord dan dat ik een nieuw moederbord + CPU + geheugen moet kopen van ong. 400 eu.
Ik ben zelf niet thuis in de hardware van toen en weet niet echt waar ik moet beginnen. Al jullie advies is zeer welkom!

Ik zoek een?
Moederbord dat de huidige onderdelen ondersteund.
Huidige mobo: Gigabyte P35C-DS3R
Voeding: Antec Neopower 500
CPU: Intel Core 2 Q9550
Geheugen:
2x Kingston KVR800D2N5K2/2g
2x Kingston KVR800D2N6K2/4g
GPU: Nvidia GTX 470

Wat is je budget?
Ik verwacht niet dat een mobo uit dat jaar nog duur is.. maar laten we zeggen 50 euro ofzo.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zie boven

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Deadlockk op 23-03-2016 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijsbaks2000
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-07 18:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadlockk
Ah! Die 775 socket filter is handig, ik ga even kijken. thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijsbaks2000
je kan daar alles aanstrepen.
welk ram je hebt.
een tweedehands bordje is zo gevonden voor een mooie prijs.
veel succes met zoeken !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:54
Heb je het al met een nieuwe CMOS-batterij geprobeerd? (CR2032, 2 euro voor 8 bij Ikea/Blokker/etc., lusten die kleine fietslampjes ook.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijsbaks2000
Twam schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 14:22:
Heb je het al met een nieuwe CMOS-batterij geprobeerd? (CR2032, 2 euro voor 8 bij Ikea/Blokker/etc., lusten die kleine fietslampjes ook.)
is het porberen waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadlockk
Twam schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 14:22:
Goeie, ga ik morgen even proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadlockk
Deadlockk schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:02:
[...]

Goeie, ga ik morgen even proberen
helaas, geen succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:54
Ah, zonde. Qua symptomen had het op zich best gekund; dan had het een goedkope fix geweest.

Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:38

D4NG3R

kiwi

:)

Deadlockk schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:57:
Uitgebreid verhaal:
Ik heb sinds een paar maanden issues dat hij bij opstarten wel aan gaat (fans gaan aan), maar dat de pc niet in het bios komt. Na drukken op de reset-knop komt de pc wel in het bios en start deze goed op.
Noem je voeding eens op want dit probleem klinkt eerder als een gare voeding met gare caps. Je moederbord is alweer 7 jaar oud, je voeding minimaal net zo oud gok ik?

Die voeding is alweer van 2005, ik zou toch overwegen om eerst dat ding te vervangen en te kijken of dat het oplost. Die voeding is met of zonder nieuw moederbord toe aan vervanging.

Sowieso; je zal hardware uit moeten gaan sluiten voordat je uberhaupt kan oordelen of je moederbord de boosdoener is, en de PSU is bij deze symptomen zo ongeveer het 1e wat ik zou gaan testen.

[ Voor 28% gewijzigd door D4NG3R op 24-03-2016 15:20 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deadlockk
Heu, nog een leuk update-tje. Het blijkt hem toch in de geheugenbankjes te zitten :)
Bij toeval 2 bankjes eruit gehaald en pc draait al weken zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SipSip
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10-2024
Haha wauw, dit is wel een hele late update. Maar tof dat het weer werkt!
Pagina: 1