overlast van de buren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik woon een ruitjeshuis in het centrum. Het huis aan de linkerzijde is van een pandjesbaas die diverse huizen in z'n bezit heeft allemaal in de buurt. Nu heeft hij ook een bakkerij die aan het eind van de straat gevestigd is.
Sinds 2 jaar is het huis "gerenoveerd" in 2 aparte gedeeltes.Boven is een woongedeelte, waarin een jong koppeltje woont, maar het beneden-gedeelte wordt gebruikt als opslag c.q. fietsenstalling voor z'n personeel.
Nu staan in die ruimte soms 3 of 4 scooters en zo'n 8 fietsen.Verder zijn er ook grote koelcellen en vuilcontainers geplaatst.
Wat ik me afvraag is gezien de brandveiligheid en hygiëne van dit huis. Mag je een dergelijk indeling zo gebruiken?

Ook qua geluidsoverlast: 's nachts om 2.30 uur begint het personeel met werken en slaan soms de deur zo hard dicht, totdat we (ikzelf, mijn vrouw en mijn zoontje van 6) wakker schrikken. Bovendien overdag is komen en gaan van mensen daar.

Ik heb al diverse pogingen gedaan over deze problemen te praten maar tot op heden geen resultaat.

Nu is mijn vraag: kan ik iets doen? moet ik naar de gemeente gaan of een geschillencommissie? Of moet ik hiermee naar de rechter gaan. (Desnoods de rijdende rechter gezien de media)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Of het één-en-ander zo mag hangt helemaal af van het bestemmingsplan van de gemeente, ik zou daar eens contact mee opnemen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Je kunt nagaan of het gebruik van het pand overeenstemmig is met het gebruik beschreven in de vergunning of het bestemmingsplan van de gemeente. Zo niet -> gemeente aanschrijven en vorderen tot handhaving van het bestemmingsplan. Wellicht zal de gemeente dan eerst een mediation-traject willen starten.
Daarnaast kun je natuurlijk de politie bellen wanneer er sprake is van overlast. Wat daar uit komt is moeilijk te zeggen, maar volgens mij kan dat lang duren.
Je zou ook een civiele procedure tot schadevergoeding (derving van levensvreugde o.i.d.) kunnen starten. Ook is dat een lang traject met een erg onzekere uitkomst. Plus het weerhoudt hem er niet van door te gaan met de overlast.
Rijdende rechter zou ik niet doen, dat is echt pas een laatste stap.

Uiteraard geldt bovenstaand alleen als je er echt echt echt niet uitkomt samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bij de gemeente nagaan of de bestemming op dat pand nog steeds wonen is of niet.
Als het nog een woonbestemming heeft dan bij de gemeente aangeven dat de ruimte niet voor wonen gebruikt wordt.

Als de eigenaar hier bericht van krijgt van de gemeente dan zal hij de bestemming willen laten veranderen. Deze aanvragen zullen altijd in de krant komen en je kan dan bezwaar gaan maken, wat je dus moet doen om het terug te draaien zodat het niet meer als berging/fietsenstalling gebruikt wordt.

De rechter is je laatste stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barbas
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 19:09

Barbas

Gallego!

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:40:
Beste tweakers,
Ik heb al diverse pogingen gedaan over deze problemen te praten maar tot op heden geen resultaat.
Hoe bedoel je geen resultaat? Om het dialoog überhaupt te starten? Of komt hij gemaakte afspraken niet na?

Ben je de enige die er last van heeft? Desnoods met meer buren de pandjesbaas benaderen?

Mejor así

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:25
Als de bestemming Centrumdoeleinden of Gemengd is, dan is er veel toegestaan. Vooral omdat er beschreven wordt dat de woning in het centrum staat.

Kijk in ieder geval even op ruimtelijkeplannen.nl of de website van je gemeente.

Bij slaande deuren kan je vragen of ze een dictator (soort dranger) willen plaatsen. Deze zorgt ervoor dat de deur zachtjes dichtgetrokken wordt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bij slaande deuren kan je vragen of ze een dictator (soort dranger) willen plaatsen. Deze zorgt ervoor dat de deur zachtjes dichtgetrokken wordt.
Dit vooral. Kost relatief weinig, vraagt geen aanpassing in gedrag of planning.

Als ik het zo lees heb je vooral overlast van de slaande deuren 's nachts en maak je je druk over andere zaken (wat buurman in z'n berging bewaart cq komen en gaan in een winkel). Zou daarom focussen op concreet overlast, des te meer als daar een eenvoudige technische oplossing voor is. Discussie over de andere zaken zou dit alleen maar vertroebelen. Sowieso, het is een winkel, je mag verwachten (hopen!) dat het daar druk is tijdens openingsuren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:23
Ho, hij woont niet naast een winkel, maar een woonhuis wat als berging/stalling wordt gebruikt.
Zou ik ook niet vrolijk van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:25
Hij woont in een centrum. Als de bestemming volgens het bestemmingsplan ook bv. centrum is, dan mag dat gewoon.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:37

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Hoezo liep praten uit op 0 resultaat?

Ik zou mij inderdaad focussen op de nachtelijke overlast. Een zeer kleine moeite van hun kant om iets aan die deur te doen.

Wat je zéker niet moet doen is direct gaan escaleren en er allemaal zaken bij halen die bij de initiële overlast geen rol spelen. Dan zou het zo maar eens vervelend kunnen uitpakken.

Check inderdaad ook bij de gemeente of die woning wel voor iets anders dan woonruimte gebruikt mag worden.

Blijf kalm, en probeer het netjes op te lossen :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bovendien is er ook een waarde-mindering op ons huis. Kan men daar ook een klacht over indienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Ga eerst eens bovenstaande stappen ondernemen ipv afvragen of je klachten kan indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 11:35:
Bovendien is er ook een waarde-mindering op ons huis. Kan men daar ook een klacht over indienen?
Waarom is er waardevermindering op je huis?

Als er overlast is toegestaan (bijv door bestemmingsplan) dan zat dat al in de prijs van het huis en is het dus niet verminderd. Als er geen overlast is toegestaan dan moet de overlast stoppen en is er dus ook geen waardevermindering.

Alleen als het bestemmingsplan is/wordt gewijzigd zou je eventueel planschade kunnen claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:40:
Ook qua geluidsoverlast: 's nachts om 2.30 uur begint het personeel met werken en slaan soms de deur zo hard dicht, totdat we (ikzelf, mijn vrouw en mijn zoontje van 6) wakker schrikken. Bovendien overdag is komen en gaan van mensen daar.

Nu is mijn vraag: kan ik iets doen? moet ik naar de gemeente gaan of een geschillencommissie? Of moet ik hiermee naar de rechter gaan. (Desnoods de rijdende rechter gezien de media)
Was de bakkerij er al toen je in dat huis ging wonen? Dat lijkt mij nog de belangrijkste vraag naast het bestemmingsplan. Dan had je dit soort dingen al kunnen raden. Bakkers beginnen erg vroeg met hun werkzaamheden. En dat het een komen en gaan is van mensen in een bakkerij laat zich ook wel raden. Zo vreemd is dat niet.

Wat moet de bakker anders doen? Zijn klant wegsturen? Geen brood meer bakken?

Als je bij een winkel woont geeft dat enige overlast. De mensen die er komen winkelen, winkelwagentjes voor de deur en vrachtwagens die een winkel bevoorraden. Dat hoort erbij en als je dus ziet dat je huis naast of boven een winkel is kan dat in je beslissing meenemen.

En bedenk je ook wat mogelijk gevolgen kunnen zijn van een (vermoedelijk zinloos) juridisch offensief. Het lijkt mij ergens sterk dat je zomaar je ergens illegaal als bakkerij kan vestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:19

Angeloonie

Cheeseburger Addict

CMD-Snake schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 17:59:
[...]

Was de bakkerij er al toen je in dat huis ging wonen? Dat lijkt mij nog de belangrijkste vraag naast het bestemmingsplan. Dan had je dit soort dingen al kunnen raden. Bakkers beginnen erg vroeg met hun werkzaamheden. En dat het een komen en gaan is van mensen in een bakkerij laat zich ook wel raden. Zo vreemd is dat niet.

Wat moet de bakker anders doen? Zijn klant wegsturen? Geen brood meer bakken?
Volgens mij snap je de situatie niet.

Bakker<--------------------------------->Huis Stanleyx<->Huis/opslag Bakker

Het gaat niet om de bakker, maar het personeel die in het huis/opslag kom om 02:30 met hun scooters/fietsen e.d.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In centrum en rust verwachten. Is net zoiets als boven een shoarmazaak wonen en klagen over knoflook stank.
Pagina: 1