Total tweaker leek vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb besloten om een Abit KT7 mobo te kopen. En een AMD Athlon Thunderbird 700 (Socket A). Maar ik wilde even weten of een AMD Athalon 700 er ook op past? (hij is namelijk een beetje goedkoper.

En wat about het overclocken?
Ik weet dat je moet gaan experimenteren met die mhz'tjes (zoals 4.5x66 enz.) Maar in hoevere heeft dat invloed op de rest van mijn hardware (zoals een Diamon stealth III Kaartje) Is het niet zo dat de bustransfer rate (ofzoiets) word beinvloed?
En ik heb SDRam pc100, maak het wat uit als ik er pc133 erbij stopt?

En multipli'er locks wat kunnen jullie mij daarover vertellen

En wie heeft er wat pictures (of kent sites), hoe je socket A coolers er op moet zetten en welke cooler moet ik dan hebben.

Hoe moeilijk is het om een moederbord te instal. of is het vind draadje bij gaatje

Ik heb een ATX kast met een input van 200-240V 4A 50Hz, is dat een beetje teweinig vermogen (zie nu steeds vaker dat iedereen een 320v heeft ofzo).

Hmm wie heeft er tijd om mijn vragen te beantwoorden (iemand... of kan ik beter naar een winkel gaan met fanatieke verkopers die het tegen betaling doen.... incl. overclocken :P )

Verwijderd

Over of een Athlon ook een op een socket A mobo kan is simpel nee, de Athlon classic is namelijk slot A, oftwel zo'n langwerpig printje. En voordat je gaat overklokken zou ik als ik eerst maar eens goed leren hoe een compie in elkaar zit. Maar als je een beetje technisch bent dan kun je zelf heus wel een pc bouwen lees goed wat in het boekje van het moederbord staat.
Maar in jouw geval is het misschien toch handiger om us hulp te vragen, ken je niemand die wel eens vaker een pc heeft gebouwd??? Het zou zonde zijn als je duur stukje hardware vernield ! toch?
Enne het is 300W niet 320V en dat word inderdaad wel aangeraden voor een Athlon.

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
deels zit ik met dezelfde vragen.

enige waar ik zo direct antwoord op weet is dat zolang je mobo én je CPU maar socket A zijn het goed gaat. en die t-bird van je is sneller dan die athlon, maar die t-bird is zowel met slot-a en met socket-a verkrijgbaar. als je de slot-a bedoelt dan kun je hem rustig vervangen door de classic athlon. t-bird is beter though. socket a is ook beter als je in de toekomst nog wil upgraden, slot-a's worden vanaf 24 september niet meer gemaakt

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 21:36

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Een oude Athlon past niet op een socket A moederbord. De oude Athlon's (Classic) waren/zijn slot A

Als je gaat overklokken met behulp van je FSB(= Front Side Bus) dan heft dat invloed op alle ander onderdelen, dus PCI, Isa, en du ook op ge videokaart, je zou dit kunnen aanpassen in je bios.

En als je het over voeding hebt, heb je het over [b]WATT[b] :)(bijvoorbeeld: 200, 250 of 300 WATT=> voor Ahtlon's, tenmiste voor de oude Athlon's, die gebruiken meer stroom :().

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 21:36

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

hehe, hetzelfde als Laury), en er waren op het moment dat er getyped werdt geen reacties :D, paranormale links misschien :P

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-08 12:17
KT7 = slot A; Athlon = socket A -> past niet.

320V??? Op elk Nederlands stopcontact staat gewoon 220-240 Volt! Het enige waarin voedingen verschillen is maximaal af te geven vermogen. Tegenwoordig minimaal 250 Watt, maar beter is 300 Watt. AMD procs, snelle, hoogtoerige harde schijven, ventilatoren, moderne videokaarten slurpen stroom.

Standaar draait een Thunderbird op een FSB van 100 MHZ (eigenlijk 100x2). Volgens mij is het erg lastig om de multiplier te verhogen, daarvoor moet je een unlockte hebben. Wel kun je waarschijnlijk de FSB omhoog zetten. De PCI-klok, gaat dan ook omhoog, maar de meeste moderne apparaten hebben daar niet zo'n moeite mee.

Een 'gewone' Athlon kun je vrij goed overklokken. De multiplier kan middels een zgn. GFD (golden finger device) omhoog gezet worden, en in het bios kan de FSB ook opgeschroeft worden. Wel is het dan aan te raden om het 'core'-voltage (processor) en het io-voltage iets op te krikken.
Een Athlon 750 kan zo meestal wel tot boven de 900 MHz geklokt worden.

Houdoe

Verwijderd

ehhhhhh....je pci bus hoeft niet perse mee te gaan!

op 66 mhz busspeed
op 100 mhz busspeed

loopt ie keurig op 33 mhz...

• Liquid
  • Niet online
eeehh was dat een grapje?

(zie topic total tweaker leek vragen )

en nog iets KT7 is toch een socket A moederbordje of ben ik verkeert ingelicht? :(

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 07:38
liquid je bedoeld de post van chicane? nee dat is geen grapje, je hebt namelijk op je moederbord of in de bios de mogelijkheid om een pci-divider in te stellen. de pcibusscnelheid moet zo dicht mogelijk bij 33 zitten. als je dus een fsb hebt van 66, stel je de pcidivider in op 1/2. bij een fsb van 100 op 1/3 en bij 133 als je mobo dat onderstreunt op 1/4. iets problematischer wordt het tussen deze waarden in (of als je mobo geen 1/4 divider heeft en je wil toch flink boven de 100 mhz. je pcibussnelheid kan dan wel es te hoog zijn waardoor je systeem instabiel wordt (de laatste tijd hoor ik wat dingen over bijv soundblasters die zorgen dat het systeem crasht ed)

Verwijderd

jullie lullen echt door elkaar heen joh! niet te kort man! :)

een kt7 is socket A board, dat is die nieuwe abit plank!
en dat gelul over pci en zooi, ik heb een KA7 en daar hoef je dat helemaal niet te veranderen, blijft rustig op 33mhz staan, tot een fsb van 128mhz, wil ik nog hoger, dan zal pci inderdaad hoger moeten! maar 128fsb zal hij echt niet trekken hoor!
je moet alleen wel ff WETEN hoe alles werkt en in elkaar zit!!

• Liquid
  • Niet online
Ik heb vanmorgen de KT7 (maar ze hadden het nog niet voorraad... kan dat kloppen?)besteld en een t-bird 700.
Trouwens welke cooler erbij?

Ik wilde ook nog een celly 533Mhz kopen op advies van een andere tweaker, maar ik kan mijn "oude topic niet meer vinden, dus ik weet niet welke mobo ik moest kopen (hoe kan ik oudere topic lezen? want als ik het insteld op 100 laatste postingen dan zie ik nergens waar ik kan "bladeren" trouwens de topic "mobo en proc combi" .
En daar bij een Golden-nog-wat cooler.

Hoe ik heb gevraagt of ik het unlocked kon krijgen maar ze zei dat het niet kon (heb hier over t-bird). Dus hoe moet dat nu.

Ik wilde graag fbs rond de 100mhz houden omdat je dan minder problemen krijgt met de pci en isa en agp-sloten (tenminste dat heb ik begrepen van wat ik hier zie). Dus dan moet ik met de voltage gaan werken (vandaar het unlocken, right?)

En nog iets mijn ATX kastje was bedoelt voor een Pentium II, van dat input klopte niet... maar een pentium kastje van 2 jaar oud zal geen 300watt kastje zijn... zal dat nu wel veel problemen geven?

Dit is de rest van mijn systeem:
24x Speed Cd-rom (ide)
8x4x32 Sony brander (ide)
4,3 Gig (ide)
Diamond Stealth III S540 Savage4 Kaart (agp)
56k modem (isa)
Soundbooster (isa) <-- Ga ik vervangen voor een andere omdat de KT7 maar 1 isa slot heeft (wil er echter niet veel voor betalen, geluid maar me niet veel uit, want ik heb toch niet zo'n fantastische speakers)

eehhh ben ik nog wat vergeten? wat misschien belangerijk kan zijn?

edit:

op een kt7 mobo zit toch geen via chipset he, want daar werkt mijn video kaart niet zo goed mee,

• Liquid
  • Niet online
Ohja ik heb ook nog 64mb SDRam PC100
en ik heb nog 64mb SDRam PC133 thuis liggen (heb het al twee maanden thuis maar w8 nog steeds op de persoon die het erin zou zetten, heb het al er ingeduwd hoor, alles ging automatisch.....heb dus nu gewoon 128mb)
Ik heb PC133 gekocht omdat de verkoper zei dat het niet uitmaakte of ik er PC100 of PC133 erbij zou stoppen, want ze zouden toch werken zoals mijn oude 64mb SDRam, namelijk op PC100.
Pagina: 1