Vraag m.b.t. inrichting thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboytommy666
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Mijn vraag
Ik heb onlangs een huis gekocht en wil hier een fatsoenlijk netwerk aanleggen.
Het betreft een drive-in woning van 3 verdiepingen.

Situatie is als volgt:
Signaal komt binnen op de onderste verdieping (garage/meterkast).
Op de middelste verdieping (woonkamer) wil ik een TV plaatsen met onder andere een PS4. Deze heeft dus ook netwerkverbinding nodig.
Op de bovenste verdieping komt een vaste PC te staan die ook een netwerkverbinding nodig heeft.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ziggo Modem op de onderste verdieping, PS4 + TV op de middelste verdieping, Vaste PC op de bovenste verdieping. Tevens maak ik nog gebruik van een laptop maar deze is niet verdieping afhankelijk natuurlijk.

Wat ik al gevonden of geprobeerd hebb
Omdat ik niet precies weet hoe ik het het beste kan oplossen heb ik nog niet veel geprobeerd momenteel.
Maar daarom vraag ik dus om jullie hulp.
Heb wel gevonden dat je het signaal ook via het stroomnetwerk kunt laten lopen (als ik het goed begrepen heb tenminste).
Is er een andere goed werkende mogelijkheid dat ik een goed en stabiel netwerk heb zonder kabels door het hele huis te hoeven trekken? Aangezien dit nogal wat werk zal worden door de indeling.
Of zal ik er toch aan moeten geloven en zullen er hoe dan ook kabels getrokken moeten worden voor een stabiel netwerk?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Even lekker kort door de bocht:
Kabels trekken, elk alternatief is een slecht compromis.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:25

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

lier schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:43:
Even lekker kort door de bocht:
Lekker kort door de bocht met kabels trekken... I see what you did there :+

Maar idd. Kabels trekken voor alle devices die dit ondersteunen en rekening houden met plaatsen in de toekomst waar ook internet zou kunnen komen. Tuurlijk kan je gaan gebruikmaken van enkel wifi of powerline, maar dit zal nooit de betrouwbaarheid van een vaste kabel met zich mee brengen.

Zo te horen kan je het beste een wifi punt ergens centraal op de 2de verdieping plaatsen of in de woonkamer (omdat hier het wifi waarsch. meer gebruikt zal worden), niet in de meterkast!

Ook misschien iets voor de leut, je kabels patchen in je meterkast ipv direct aansluiten op de router.

Suc6!

[ Voor 9% gewijzigd door Yariva op 23-03-2016 13:47 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboytommy666
  • Nu online
Was er al bang voor haha. Dan heb ik nog wat te doen de komende tijd.
Alleen nog even kijken waar ik het wifi punt ga plaatsen dan.
Kan ik hier ook gewoon een router voor plaatsen dan? En van hieruit ook de kabels naar de PS4 e.d. laten lopen?
Eventueel nog tips qua merk/type router te gebruiken?

[ Voor 10% gewijzigd door daboytommy666 op 23-03-2016 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:25

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Hier kan je zeker een router voor gebruiken. Erg handig gezien je dan direct 4 poorten heb bij je PS4 en tv. Hoef je maar 1 kabel te trekken.

Kwa merken... tja de standaard namen zoals linksys zijn over het algemeen wel betrouwbaar.
Maar ook hun hebben slecht presterende modellen. Kijk even rond in de pricewatch naar gebruikers reviews :)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hebt ook AP met meerdere netwerkaansluitingen erg handig en scheelt Zyxell AP900 bijvoorbeeld.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:29
daboytommy666 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:50:
Kan ik hier ook gewoon een router voor plaatsen dan? En van hieruit ook de kabels naar de PS4 e.d. laten lopen?
Router kun je hier inderdaad ideaal voor inzetten. Let wel op dat je die router configureert als accesspoint, of je modem in bridge modem zet/laat zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
daboytommy666 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:50:
Netwerkkabels kun je vaak trekken door leidingen waar (ongebruikte) telefoon- of coaxkabels in zitten. Meestal kom je dan al een heel eind in de buurt van waar je wezen moet.

Merk/type router is nogal afhankelijk van je budget en gebruikswensen. Persoonlijk zou ik sowieso voor een AC-router gaan, en afhankelijk van het gebruik een simpel of geavanceerder model. Denk gezien jouw situatie en vragen dat je met een redelijk simpel model af kunt.
Blijf weg bij alles waar Sitecom op staat, voor de rest gewoon per model vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Ik woon zelf ook in een drive-in woning / hobby kamer woning in Enschede en dat zijn betonnen kubussen...en ze zijn gemaakt van gewapend beton, niet tof.

Op de begane grond heb ik in de meterkast alle netwerk apparatuur staan, en vanaf daar heb ik 5 UTP kabels naar mijn woonkamer getrokken en 2 UTP kabels naar één van de slaapkamers op de 2e verdieping.

Access point staat op de 1e verdieping en dat gaat redelijk goed. Op de 2e verdieping en de begane grond is de wifi soms wat minder goed / beetje packet loss maar niks extreems.

Ik heb zelf vanaf de meterkast UTP getrokken via de schuur, hobbykamer en vanaf daar omhoog via de oversteek naar de woonkamer. Alle bekabeling zit bij mij in een koof en is onzichtbaar.

Ipv 4 kun je ook overal 1 kabel heen trekken en dan een switch en/of AP plaatsen :) Ik ga binnenkort zelf over op 3 AP's (1 voor elke verdieping) om goeie wifi te krijgen. Er is nogal wat interferentie op de 2.4 GHz band :F

[ Voor 13% gewijzigd door WoBBeL op 23-03-2016 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Drive-in woning" klinkt vrij modern. Dan kan bijna niet missen of er zijn naar iedere verdieping meerdere loze leidingen getrokken vanuit meterkast. Met beetje geluk zit er zelfs al trekdraad in. Enige wat je hoeft te doen is dan zoeken welke leiding waarheen gaat (nog nooit meegemaakt dat dat goed gedocumenteerd is :X ) en dan je UTP aan de trekdraad knopen, duct tape over de knoop en trekken maar.

Zelfs al is dat niet het geval en je moet met boorhamers aan de slag: nu, als je het huis net gekocht hebt en nog moet inrichten, is het moment om het goed te doen. Het is een stuk goedkoper om kabels te trekken dan gepruts via stroomnet e.d. en alle argumenten over 'maar dan moet ik boren...' gelden minder of niet op moment dat je toch al aan het verbouwen/inrichten bent.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 10:53
Beste Ts,

zoals gezegd, overal waar je internet / netwerk wil hebben, trek daar utp kabels naartoe.

En nu als tip: laat altijd minstens 2 netwerkkabels naar ieder punt lopen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Aangezien je bij ziggo zit, zou ik het ziggo accespoint overwegen (als je nog geen extra router of accespoint hebt). kost 59 euro en wordt ook door ziggo ondersteunt. Je krijgt er gelijk 15 meter netwerk kabel bij. Je kunt dit accespoint dan prima in de woonkamer plaatsen, er zitten ook gelijk 4 poorten op voor lan kabels zodat je bijvoorbeeld je PS4 hier direct op kan aansluiten.Je hoeft dan dus maar 1 kabel van de meterkast naar de woonkamer te trekken (evt via bestaande Cai /coax leiding?). Voor de PC boven moet je even kijken wat handig is. Als er een leiding ligt vanuit de meterkast kun je rechtstreeks vanuit hier naar boven. Als dat er niet is, is de woonkamer misschien handiger (dan leg je een kabel van de woonkamer naar de pc boven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboytommy666
  • Nu online
Zal bovenstaande allemaal meenemen. Extra kabels trekken (2 i.p.v.) en zal ook nog even naar het Ziggo Accespoint kijken. Iedereen in ieder geval al bedankt voor de tips.
Nu rest mij alleen nog uitzoeken hoe ik de kabels het beste kan laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboytommy666
  • Nu online
Ik kreeg vandaag een e-mail van Paradigit.
Welke router is de beste keus? Budget rond de €125,- ongeveer.

http://www.paradigit.nl/netwerkweken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
Gebruik de router van je provider (Wifi disablen!) en zet op iedere verdieping een Wifi Access Point dat je bedraad aansluit. Dan heb je ook maar 1 kabel per verdieping nidig. 2 is natuurlijk handig als dat kan, maar 1 is genoeg. kPN verkoopt perfecte AP's voor 49 euro, met gigabit switch intern. Ziggo doet dat ook, die kosten 59 euro.

Vervolgens ieder (KPN) AP met hetzelfde id op 5 en 2.4 ghz configureren en de 2.4 op kanaal 1, 6 en 11 zetten. Bandsteering en beamforming aanzetten en je hebt een top netwerk op elke verdieping, zowel bedraad (gigabit) als draadloos.

De KPN AP's hebben ook nog 2 USB aansluitingen, kun je mooi je telefoon aan opladen op iedere verdieping :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboytommy666
  • Nu online
Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Scheelt me weer een extra router kopen dan.
Provider zal Ziggo worden. Op mijn adres levert KPN helaas maximaal 20 Mbit/s terwijl ik bij Ziggo alle keus heb. Kan/moet ik die van Ziggo op dezelfde wijze instellen?

KPN is deze?
https://apparatuurvoorthu...dualband/?nextchapterfeed

Die van Ziggo is deze dan neem ik aan?

https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-internetkabel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Die van Ziggo is gewoon een TP-link Archer C7. Een zeer populaire AC router. Voor die prijs kan geen enkele andere webshop hem leveren, zeer goeie deal dus.

Die KPN router is hier op Tweakers geloof ik ergens een fantopic van. Schijnt ook wel een goeie deal te zijn in het budget segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
Klopt. Ziggo ding is als router best goed. Wifi blijft bij heel veel mensen issues geven. Gewoon uitzetten dus. Dan heb je als het goed is gewoon 4 switchpoorten op de router om spullen op aan te sluiten.

De KPN AP's heb ik er zelf 3 van. Die bevallen goed. Het zijn puur en alleen AP's. De ziggo AP ken ik niet, maar weet wel dat je daar de originele firmware in kunt flashen. Dan issie weer router met Wifi :-)

Ik weet niet of ie DFS doet op de 5ghz, of beamforming en bandsteering. Dat doen de KPN AP's wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboytommy666
  • Nu online
Maar kan die KPN wel gewoon aangesloten als ik Ziggo netwerk heb?
Zie dat je er bij Ziggo maar 1 per aansluiting kan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
Ja hoor. Heb zelf ook ziggo. Een AP is een AP.

Ik zou als ik jou was 1 of 2 van die KPN AP's bestellen en 1 Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboytommy666
  • Nu online
Ok dat scheelt alweer dan haha.
Ja eens ff kijken hoeveel ik er nodig heb idd om overal goede dekking te hebben. Of 2 of 3.
Kan ook met 2 beginnen en indien niet genoeg uitbreiden naar 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Klinkt als een goed idee. je Kunt er snel genoeg 1 bij kopen. Let wel op dat je elke AP met een kabel moet aansluiten op het netwerk.

Dat hoeft niet allemaal rechtstreeks aan de router, kan ook prima 1 kabel van de router naar AP1, en dan een 2e kabel van AP1 naar AP2 . Net wat je het makkelijkste vind. De genoemde AP's hebben allemaal minimaal 4 gigabit lan poorten dus zelfs als je 'doorlust' heb je op dat AP nog 2 poorten over.

(in geval van een 3e AP kun je die ook gewoon aansluiten op de router, AP1 of AP2, net wat het beste uitkomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:40
garp schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:19:
Vervolgens ieder (KPN) AP met hetzelfde id op 5 en 2.4 ghz configureren en de 2.4 op kanaal 1, 6 en 11 zetten.
Dat gaat indien je overlap hebt wel problemen geven gezien je continue zal roamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
Hier in huis werkt dat perfect op android, iPhone, laptop, macbook, ipad
Pagina: 1