Tools, Utils en applicaties voor persistent live USB

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ik heb onlangs tweedehands memory aangeschaft en om toch even helemaal zeker te zijn dacht ik even memtest86+ te draaien. Ik had deze nog nooit op mijn persistent live USB van Arch geïnstalleerd. Maar tijdens het updaten van grub vroeg ik me af of ik misschien niet nog veel meer van dit soort boot programma's of tools mis.

Dus mijn vraag, wat hebben jullie zoal geïnstalleerd op jullie live USB's voor on-the-go Linux, debug of test USB omgevingen?

Ik heb dus nu weer memtest86+ op mijn /boot staan maar zijn er nog andere dingen die jullie hebben geïnstalleerd waar jullie niet zonder kunnen. Het meeste wat ik kan vinden met wat Google searches zijn obscure applicaties die eigenlijk meer niet doen dan wel, of waar verkapte licenties achter zitten. Daarnaast vind ik sowieso weinig over specifieke tools of utils die erg handig zijn bij een live USB. Of het zijn volledige live rescue systemen.

Ik heb als DM Xfce voor een relatief lightweight experience mocht het een oudere of tragere machine betreffen.

Daarnaast heb ik dus als /boot:
  • memtest68+
Als tools, utils en applicaties:
  • openssh-server
  • Chromium
  • FTP client FileZilla
  • GParted en parted natuurlijk
  • Baobab
  • vim
  • nmap
  • wireshark
  • chkrootkit / rkhunter
  • clamav
  • cfv
  • seahorse
  • evince
Er zitten een paar Xfce default tools/utils tussen die ik wel het vermelden waard vind.
Nu kan ik mist ik internet heb altijd wel andere tools of utils pacmannen(O-)) maar als ik daadwerkelijk een keer een live Linux omgeving nodig heb waar ik dat niet heb wil ik graag voorzien zijn van alle mogelijk nodige tools. Wat zie ik eventueel over het hoofd of vinden jullie een aanwinst in dit lijstje?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• narotic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11-2021
Ik download alle tools zodra ik ze nodig heb, maar ik denk dat rEFInd af en toe ook erg handig is. Vooral voor moederborden zonder ingebakken UEFI shell.

- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Het meest interessante aan mijn stick is dat deze een NTFS-partitie heeft (dat moet van Windows de eerste partitie zijn op een USB-stick) met daarop een VeraCrypt container. Het live Linux-gedeelte is van voor tot achter (inclusief /boot) encrypted, bevat uiteraard VeraCrypt voor het openen van de container, dislocker (omdat op het werk alles Bitlocker-encrypted is), OpenVPN om met thuis te kunnen verbinden, TFTP- DHCP- en NFS-server (mocht ik ineens behoefte hebben om iets te PXE-booten :P), webserver, hostapd (software AP) en wat tooltjes om (netwerk) beveiliging te testen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
narotic schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:29:
Ik download alle tools zodra ik ze nodig heb, maar ik denk dat rEFInd af en toe ook erg handig is. Vooral voor moederborden zonder ingebakken UEFI shell.
Maar weet je zo of je rEFInd ook kan gebruiken als je een BIOS systeem hebt? Of denk ik nu compleet verkeerd?
Demo schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 16:04:
Het meest interessante aan mijn stick is dat deze een NTFS-partitie heeft (dat moet van Windows de eerste partitie zijn op een USB-stick) met daarop een VeraCrypt container.
Dat moet alleen als je er ook bij wilt als die niet encrypted is.
Maar aannemelijk dat je ook VeraCrypt dan portable draait dan zou het inderdaad wel moeten. 'Windows feature' 8)7
Demo schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 16:04:
Het live Linux-gedeelte is van voor tot achter (inclusief /boot) encrypted, bevat uiteraard VeraCrypt voor het openen van de container, dislocker (omdat op het werk alles Bitlocker-encrypted is), OpenVPN om met thuis te kunnen verbinden, TFTP- DHCP- en NFS-server (mocht ik ineens behoefte hebben om iets te PXE-booten :P), webserver, hostapd (software AP) en wat tooltjes om (netwerk) beveiliging te testen.
Die dislocker is het pullen ook wel waard!, maar wat voor andere tooltjes gebruik je nog voor security tests?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• narotic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11-2021
True schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 18:00:
[...]
Maar weet je zo of je rEFInd ook kan gebruiken als je een BIOS systeem hebt? Of denk ik nu compleet verkeerd?
rEFInd is een EFI boot manager, dus op BIOS-only systemen kun je 'm niet gebruiken. Die systemen worden echter steeds schaarser. Volgens de features zou hij op sommige pc's wel BIOS boot loaders kunnen laden. De reden dat ik hem voorstel is echter des te meer als noodhulp bij EFI bootproblem.

- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
narotic schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 19:34:
[...]

rEFInd is een EFI boot manager, dus op BIOS-only systemen kun je 'm niet gebruiken. Die systemen worden echter steeds schaarser. Volgens de [url=http://www.rodsbooks.com/refind/features.html[/url] zou hij op sommige pc's wel BIOS boot loaders kunnen laden. De reden dat ik hem voorstel is echter des te meer als noodhulp bij EFI bootproblem.
Ja oké, maar grub maakt sowieso een einde aan veel boot problemen. En voor die ene keer dat ik toch mijn live USB nodig heb voor BIOS only is het wel zo handig dat ik er ook wat aan heb. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:16
Hiren's BootCD

done :) Al is dat niet echt een live inux omgeving, maar meer een diagnose CD :P

[ Voor 59% gewijzigd door ThinkPad op 24-03-2016 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

True schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 18:00:
[...]
Dat moet alleen als je er ook bij wilt als die niet encrypted is.
Maar aannemelijk dat je ook VeraCrypt dan portable draait dan zou het inderdaad wel moeten. 'Windows feature' 8)7
Van Windows mag je een USB-stick niet partitioneren bedoel ik. Als je dat toch doet, laat Windows alleen de eerste partitie op de stick zien. Dat is mijn 'gewone' USB-stick, waar ik bestandjes op mee kan sjouwen, waaronder mijn VeraCrypt container. Ik zei trouwens dat ik Vera ook in mijn live Linux heb geïnstalleerd, maar dat is niet waar. De recentere versies van cryptsetup begrijpen VC containers, dus ik heb die gewoon in mijn /etc/crypttab gezet.
[...]
Die dislocker is het pullen ook wel waard!, maar wat voor andere tooltjes gebruik je nog voor security tests?
Ik heb me laten inspireren door de tools die in Kali Linux zitten, dingen als hping3, aircrack-ng, Wireshark, nmap en meer van dat soort spul. Verder nog bridge-utils en vconfig, zodat ik als het moet een complete router zou kunnen inrichten vanaf die stick :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
ThinkPadd schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 19:49:
Hiren's BootCD

done :) Al is dat niet echt een live inux omgeving, maar meer een diagnose CD :P
Die heb ik ook nog liggen(als CD zelfs, ook al hebben mijn huidige drie systemen geen van allen een cd/dvd speler :9 ).
De tools die er op staan zijn ook zeker handig voor inderdaad diagnose en ook probleem oplossing, het is jammer dat we niet meerdere van deze toolkits samen kunnen draaien op een usb. Nu ik dat zo zeg bedenk ik me dat dit zomaar wel zou kunnen door ze apart te installeren en ze met bijv. grub aan te roepen.
Demo schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 20:53:
Ik heb me laten inspireren door de tools die in Kali Linux zitten, dingen als hping3, aircrack-ng, Wireshark, nmap en meer van dat soort spul. Verder nog bridge-utils en vconfig, zodat ik als het moet een complete router zou kunnen inrichten vanaf die stick :P
Het is inderdaad wel een goed idee om die er eens bij te pakken, tijd dat ik weer even een VM aanslinger met Kali.

Pagina: 1