Jaartal in applicatie naam

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabberKooij
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-09 22:03
Veel applicaties gebruiken een jaartal in hun applicatie naam, nou overweeg ik dit om dat ook voor mijn eigen applicatie te doen.

Reden hiervoor is om mensen te stimuleren om in ieder geval jaarlijks een update te doen. De huidige gebruikers kan ik er niet mee bereiken maar wellicht wel de mensen die dit jaar een installatie of update doen.

Wat is jullie ervaring hiermee? Klopt mijn veronderstelling dat het stimuleerd om in het volgende jaar toch eens te kijken of er een nieuwere versie is?

(het is natuurlijk mooi als mensen tevreden zijn en met een 4 jaar oude versie werken, maar ze missen ondertussen wel een hoop nieuwe mogelijkheden)

Veel gebruikers van mijn applicatie zijn behoorlijk onervaren in het computer gebruik, ze zijn al lang blij als ze een programma kunnen downloaden en installeren.

Maak dagritmekaarten met mijn Picto-Selector op www.pictoselector.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Microsoft doet hetzelfde maar dan eens in de 2 tot 5 jaar zoals Server 2008 - Server 2012 - Server 2016. Office 2010 - Office 2013 - Office 2016.

Neemt niet weg dat ik dit volledig niet als leidend zie. Wat houdt jou tegen om proaktief (kosten vs. baten) de applicatie te onderhouden en met een eigen pull/push-mechanisme de gebruikers erop te attenderen dat er een nieuwe versie is?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabberKooij
Wat houdt jou tegen om proaktief (kosten vs. baten) de applicatie te onderhouden en met een eigen pull/push-mechanisme de gebruikers erop te attenderen dat er een nieuwe versie is?
Momenteel kan er optioneel gekeken worden voor updates (gebruikers kunnen de automatische check uitzetten). Er is ongeveer eens in de maand een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:06
Je kan er over denken om de check niet meer optioneel te maken. Of de check alleen voor kleine updates uit te kunnen laten zetten. Anders wellicht de check wel uit kunnen laten zetten, maar bij een grote release alsnog een pushbericht tonen dat er een nieuwe versie is (met hopelijk nuttige verbeteringen vermeld).
Daarnaast kan je ook nog een timer inbouwen, dat de applicatie na x datum een waarschuwing toont en na x2 datum niet meer werkt, totdat er wordt geüpdatet.
Mogelijkheden zat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

GabberKooij schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 11:38:
[...]

Momenteel kan er optioneel gekeken worden voor updates (gebruikers kunnen de automatische check uitzetten). Er is ongeveer eens in de maand een update.
Maar daar wringt toch de schoen? Mensen kunnen updates uitvinken maar toch wil jij dan jaarlijks een "ander mechanisme" forceren om mensen ergens op te attenderen?

Klinkt een beetje wat Microsoft nu doet; u mag upgraden naar Windows 10 maar als het ons te lang duurt, gaan we hoogst irritant de gebruiker erop attenderen dat het eigenlijk moet.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
Ik zou zeggen: make up your mind. Of je hebt een applicatie waar mensen update checks uit kunnen zetten (en dan accepteer je dus dat ze zeer waarschijnlijk verouderde versies gebruiken), of je hebt een applicatie die wel regelmatig melding geeft als er updates zijn. Ik denk niet dat je met een jaartal in de naam jouw doelgroep gaat bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabberKooij
Ik probeer juist te voorkomen dat mensen geforceerd worden. Maar tegelijk ook stimuleren om op zijn minst jaarlijks na te denken of het niet handig is om een laatste versie te installeren.

Daarvoor gebruik ik dus liever geen timers end.

Wanneer mensen zien dat ze een versie uit bijvoorbeeld 2013 gebruiken zou dat dan niet stimuleren om te kijken voor een nieuwe versie? Altijd lastig om in een doelgroep te verplaatsen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:06
Dan is er altijd nog de optie om ze wel te attenderen op nieuwe updates, maar ze te laten kiezen de updates te negeren. Bijv. alleen kleine updates automatisch en grote kunnen negeren. Of alleen grote updates en kleine updates niet. Of alles optioneel maken, maar wel altijd attenderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

De gemiddelde (onervaren) gebruiker kijkt ook niet echt naar de naam maar klikt op dat 'blauwe icoontje'.

Ik zou ook elke 6(?) maanden een popup tonen dat er een nieuwe versie is met de nieuwe functies er bij. Als ze niet willen updaten dan doen ze het niet en krijgen x maanden later weer een popup.

Zolang je dat niet elke week doet, is de irritatie niet zo groot lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotje333
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-10 17:18
Wat je eventueel ook kan doen is bij elke grote release 1 keer een scherm tonen met de mogelijkheid om deze versie over te slaan, komt ook nog redelijk vaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:33

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik denk dat het het belangrijkste is dat het updaten makkelijk is.

Onder Linux is dit natuurlijk nooit een probleem met package management waar het voor alle programma's automatisch gaat, maar onder Windows heb ik vaak geen zin om de website van de maker handmatig te moeten bezoeken, de nieuwe versie te downloaden en dat dan te installeren. Een automatische updatefunctie ingebouwd in het programma maakt dat een stuk makkelijker en vergroot denk ik de kans dat mensen naar de nieuwe versie updaten enorm.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik gebruik nog steeds Windows 2000 en Windows 2003.
Af en toe denk ik: upgraden?
En dan denk ik: never nooit niet, het werkt prima voor het huidige doel.

"Office365" ik moest hard lachen, komt het jaar erop Office731 omdat het een schikkeljaar is, of is Office365 dan 1 dag offline?

Oftewel, ik gebruik nog steeds gewone versie nummers in mijn software.
Er staat alleen een regeltje bij: met het jaartal van uitgifte

[ Voor 19% gewijzigd door DJMaze op 23-03-2016 16:55 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik denk dat je je voornamelijk af moet vragen wat je ermee wilt.

Dat mensen gaan denken "het is oude software die moet geupgrade worden" lijkt mij een illusie, daarvoor zwerft er te veel software rond die wel jaartallen gebruikt maar geen jaarlijkse update kent.

Als je vaak wilt updaten (of dat je gebruikers vaak updaten) dan moet je je voornamelijk afvragen : Sloop ik ooit iets met een update (want dat is 100% killing), is het antwoord daarop echt 100% nee, dan zou ik overwegen om 3 opties aan te bieden :
- Automatisch updaten
- Elke nieuwe update tonen en keuze geven
- Ga weg voor een jaar.

En daarnaast probeer ik altijd op een vrij prominente plek aan te geven hoeveel updates iemand achterloopt (bijv linksonderin het scherm als je een statusbalk onderin hebt oid), klikt iemand hierop dan krijgt hij de updates te zien met de mogelijkheid om direct automatisch te updaten naar de nieuwe versie.
Pagina: 1