Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Welke Laptop voor een fotograaf?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Hallo allemaal, Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop om foto's mee te bewerken. Ik ben namelijk fotograaf. Nu heb ik een chromebook maar deze draait niet de programma's die ik wil. Ik ben zelf echt een digibeet op het gebied van laptop en dat soort dingen. Dus ik weet ook niet goed wat ik nou moet zoeken. De software die het sowieso moet kunnen draaien is Lightroom van Adobe.

Mijn budget is ongeveer 600 euro. Wil er wel graag eentje waar ik nog een tijdje mee voor uit kan.

Groet een fotograaf

Beste antwoord (via Verwijderd op 23-03-2016 15:12)

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Geef eens aan wat je wilt, zoals eerder gevraagd. Wat is je doel? Gaat de laptop vaak mee in een tas? Welk schermformaat?

Dat je aangeeft weinig opslag nodig te hebben betekent al direct dat je een SSD moet hebben. Super snel en het minpunt aan de SSD is dan voor jou niet ban toepassing.

Kijk eens in de pricewatch met bijvoorbeeld onder andere deze specs:

Prijs: €700-€900
Geheugen: 8 GB
SSD: ja
Opslag: 128-256 GB
Schermresolutie: 1920x1080

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Alle reacties

• TKroon
  • Niet online
Ik denk eerlijk gezegd dat je budget nogal aan de krappe kant is. Voor de Adobe-software is nogal wat performance nodig, en gezien je met beelden werkt, is een goed scherm met correcte kleurweergave ook erg van belang.

En welk formaat scherm wil je? Moet hij mee onderweg of gebruik je de laptop alleen thuis? Windows of OS X?

Zoiets zou kunnen:
pricewatch: Asus R556LJ-DM848T

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:15
2e hands een optie?
V&A aangeboden: Dell XPS (702X-6977)
V&A aangeboden: Dell Inspiron 15 5548-5785 met i7 5500U, M270 GPU en 256GB SDD

Waarbij de eerste geen garantie meer heeft, maar wel vele malen beter is.
De tweede heeft nog een jaar garantie en is wel een stukje langzamer. Want dual core i7 tegenover quad core i7

[ Voor 92% gewijzigd door Arunia op 23-03-2016 10:44 ]

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:19
Ik zou inderdaad voor een 2ehands zakelijke laptop gaan met een goed scherm. Dat is denk ik het belangrijkste. SSD, extra RAM en een extra schijf voor opslagruimte kun je eventueel later toevoegen als je geen ultrabook neemt. Een 2ehands zakelijke laptop van 2 of 3 jaar oud maakt qua performance nog steeds gehakt van de huidige consumentenmodellen van rond dat budget.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik zou kijken of je een tweedehands 13" mbp kan vinden.
Met €600 zit je net tussen een C2D en een i5 in.

Ik zou dan eerder in een i5 investeren met misschien wat minder RAM en Disk, dit kan je later nog upgraden namelijk.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Verwijderd

Topicstarter
Stel ik zou wat meer uitgeven ? ik ben niet zo'n voorstander van tweedehans welke opties heb ik dan. Opslag vind ik zelf niet zo belangrijk omdat ik veel werk vanuit clouddiensten om zo opslag ruimte te besparen.

Maar welke opties zijn er dan ?

Wil wel een Windows PC want een mac gaat wel ver boven me budget uit.

Acties:
  • Beste antwoord

• TKroon
  • Niet online
Geef eens aan wat je wilt, zoals eerder gevraagd. Wat is je doel? Gaat de laptop vaak mee in een tas? Welk schermformaat?

Dat je aangeeft weinig opslag nodig te hebben betekent al direct dat je een SSD moet hebben. Super snel en het minpunt aan de SSD is dan voor jou niet ban toepassing.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-11 22:10

DarkSide

theres no place like ::1

Voor lightroom is een hoge resolutie fijn (vindt ik) dus min 1920x1080.
Een SSD versnelt de RAW bewerkingen en exports etc.
Minimaal iets van 8GB aan geheugen is ook wenselijk.
En kijken naar een VGA kaart die hardware acceleratie ondersteund in Lightroom.

Bovenstaande geld ook als je PS gaat gebruiken.
Heb je daarnaast nog veel layers of meerdere zaken open is het misschien verstandig om te kijken naar meer dan 8GB geheugen.

Zelf heb ik een i7 m4600 (dus dualcore) met 2 SSD's en 8GB aan ram.
En dat werkt prima. Wat meer (nieuwere CPU en GPU) zal nog fijner zijn.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 10:12:
Mijn vraag

Hallo allemaal, Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop om foto's mee te bewerken. Ik ben namelijk fotograaf. Nu heb ik een chromebook maar deze draait niet de programma's die ik wil. Ik ben zelf echt een digibeet op het gebied van laptop en dat soort dingen. Dus ik weet ook niet goed wat ik nou moet zoeken. De software die het sowieso moet kunnen draaien is Lightroom van Adobe.

Mijn budget is ongeveer 600 euro. Wil er wel graag eentje waar ik nog een tijdje mee voor uit kan.

Groet een fotograaf
TKroon schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 15:10:

Volgens mij is goede kleurweergave prioriteit nr.1 voor een fotograaf.

Een laptop met een goed schermpaneel is dus van het hoogste belang. Calibreerbaar, en kleurecht.

[ Voor 26% gewijzigd door Ramzzz op 23-03-2016 15:34 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• TKroon
  • Niet online
Ramzzz schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 15:19:
[...]

[...]

Volgens mij is goede kleurweergave prioriteit nr.1 voor een fotograaf.

Een laptop met een goed schermpaneel is dus van het hoogste belang. Calibreerbaar, en kleurecht.
Dat snap ik. Maar dat kun je niet selecteren in de PW. Heb je concrete laptops met die criteria? Buiten de MacBooks dan.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:15
Volgens mij ben je al een heel eind wanneer je filtert op IPS panelen.
Uiteraard zit daar ook genoeg verschil tussen, maar dan ben je iig alle TN panelen kwijt.

Dit zo ongeveer met de eisen die er gesteld zijn:
http://tweakers.net/categ...W7FVpRqA09LPIWZtbymnO9_0D

[ Voor 51% gewijzigd door Arunia op 23-03-2016 16:08 ]

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-11 04:56
Als fotograaf is 1 ding echt belangrijk en dat is EEN GOED SCHERM.

Daarna volgt opslag (met RAW gaat het hard) en daarna processing power.

Aanraders binnen je budget heb ik niet, maar bovenstaande lijken me wel bekangrijk in je zoektocht

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 00:27
Ik zou foto's bewerken gewoon op een pc doen. Kan je zelf een monitor uitzoeken die aan al je wensen voldoet.

• dtune_stefan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-11 18:29
Misschien de Acer Nitro serie, welke goed scoort qua beeldkwaliteit:
http://www.notebookcheck....tebookcheck.120541.0.html

[ Voor 32% gewijzigd door dtune_stefan op 26-03-2016 11:32 ]

Pagina: 1