Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj__jg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-06 19:55
Ik zoek een CPU voor een ASUS M4a87TD EVO moederbord (wat volgensmij een AM3 socket heeft), er zit op het moment een AMD Athlon II X3 450 en die vormt op het moment een flinke bottleneck denk ik.
Het gaat om een systeem van een vriend van me die hier zelf niet zo veel kaas van heeft gegeten, dus vroeg hij mij of ik een betere CPU voor hem kon vinden.
Zijn budget ligt rond de 200 euro.
Ik zit zelf niet helemaal in de AMD sockets/processors en compatibiliteit hiervan, dus als iemand hier meer van weet hoor ik dat graag.
Zijn verdere specificaties zijn:
  • 4 GB single-channel DDR3
  • 2GB NVIDEA GeForce GTX 960
  • Twee HDD's rond de 300GB en een 100GB SSD
Idealiter ben ik/is hij dus op zoek naar een CPU die geen bottleneck vormt en het liefste nog een paar jaar meekan, zonder het moederbord te hoeven vervangen en naar een nieuwer socket te verhuizen, maar als dat de enige (of betere) optie is hoor ik daar natuurlijk ook graag suggesties voor.

De foto van de specificatielijst die hij me stuurde:
https://drive.google.com/file/d/0B5kpNzCn9CxlX2RkUmtGSWNMaFE/view?usp=sharingg

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.asus.com/Motherboards/M4A87TD_EVO/HelpDesk_CPU/ geeft exact weer welke CPU's er op dat board kunnen. De benchmarks van elke CPU kan je dan eenvoudig zelf, of samen met die vriend, opzoeken en dan bedenken welke CPU het beste geschikt is om aan te schaffen voor het budget van 200 Euro.

Verder geef je geen enkele specificatie waarvoor het systeem gebruikt wordt; op basis van de handleiding van het moederboard, had je ook al kunnen lezen dat single-channel geheugen "trager" is dan dual-channel.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk voor die €200,- naar een Skylake i3, H110 bord en 8gb ddr4. Die setup geeft alles op een AM3 het nakijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:03
Afhankelijk van wat je ermee doet kan een phenom II x6 erop met een leuke OC.
Als je voornamelijk single speed nodig hebt kun je voor de helft van het geld van bovenstaande een phenom II x4 nemen.
Of inderdaad je geld opmaken aan een 'nieuw' intel setje, bij voorkeur zou ik dan een 2e hands i5 4xxx set halen.

[ Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 22-03-2016 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj__jg
MAX3400 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 21:54:
https://www.asus.com/Motherboards/M4A87TD_EVO/HelpDesk_CPU/ geeft exact weer welke CPU's er op dat board kunnen. De benchmarks van elke CPU kan je dan eenvoudig zelf, of samen met die vriend, opzoeken en dan bedenken welke CPU het beste geschikt is om aan te schaffen voor het budget van 200 Euro.

Verder geef je geen enkele specificatie waarvoor het systeem gebruikt wordt; op basis van de handleiding van het moederboard, had je ook al kunnen lezen dat single-channel geheugen "trager" is dan dual-channel.
Bedankt voor die link, had ik blijkbaar overheen gekeken, heeft het mooi op een rijtje. Het systeem word gebruikt voor gamen (voorzover ik weet dan). Ja, ik weet dat single-channel "trager" is dan dual-channel, maar ik heb dat ding dan ook niet voor hem gebouwd. Gezien de magere 4GB heeft hij hem ook al een tijdje, en volgensmij maakt voor een game-pc met dedicated graphics, dus niet met een APU, single vs dual sws niet zo veel uit.
Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 22:55:
Kijk voor die €200,- naar een Skylake i3, H110 bord en 8gb ddr4. Die setup geeft alles op een AM3 het nakijken.
Daar zat ik idd ook al aan te denken, geeft ook wat meer upgrademogelijkheden voor de toekomst. Zal eens kijken hoe duur DDR4 tegenwoordig is.
*kijkt*
Als ik dan gok op 35 voor 8gb DDR4, 60 a 70 voor een mobo kan ik daar nog een i3 6100 bijproppen voor 120. Geeft natuurlijk wel veel betere upgrademogelijkheden naar een betere processor later, en dan een reepje van 1x8gb ram zodat RAM eventueel geupgrade kan worden naar 16gb later. Dit vind ik eigenlijk wel als een goed idee klinken, is ie ook direct van dat oude socket af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj__jg
mitsumark schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 23:26:
Afhankelijk van wat je ermee doet kan een phenom II x6 erop met een leuke OC.
Als je voornamelijk single speed nodig hebt kun je voor de helft van het geld van bovenstaande een phenom II x4 nemen.
Of inderdaad je geld opmaken aan een 'nieuw' intel setje, bij voorkeur zou ik dan een 2e hands i5 4xxx set halen.
Ik denk dat ik hem morgen de keuzes maar eens voor leg:

> oude mobo en een betere processor, misschien met OC. Weet alleen niet hoe zijn koelingssituatie is enzo, weet dat de GPU's van AMD in ieder geval altijd lekker warm worden, is dat bij hun CPU's ook een probleem?
of
> Nieuw mobo, skylake i3 processor en ram (ddr4)
Hierbij dus als groot voordeel dat dit mobo en ram nog lekker lang mee kunnen en je de komende jaren alleen wat RAM hoeft bijkopen en de processor upgraden.

> Nieuw mobo, haswell i5 en eventueel nieuw ram (dan zou hij namelijk ook die 4gb kunnen houden en er 4gb bij kunnen kopen voor single channel (want geen matchende sets) in totaal 8 gb)
Voordeel dus waarschijnlijk meer performance voor zelfde geld, maar nadeel dat upgraden in de toekomst moeilijker word

[ Voor 12% gewijzigd door dj__jg op 22-03-2016 23:39 . Reden: Voordeel-nadeel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DDR4 is tegenwoordig goedkoper dan ddr3.
Als er overgeklokt gaat worden op het AMD bord zorg dan wel voor een goede topflow koeler die ook lucht langs de fases blaast. Die zijn bij dit bord ongekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
dj__jg schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 23:36:
[...]

> Nieuw mobo, haswell i5 en eventueel nieuw ram (dan zou hij namelijk ook die 4gb kunnen houden en er 4gb bij kunnen kopen voor single channel (want geen matchende sets) in totaal 8 gb)
Voordeel dus waarschijnlijk meer performance voor zelfde geld, maar nadeel dat upgraden in de toekomst moeilijker word
Met die DDR3 zou ik geen rekening meer houden, de waarde van 4GB DDR3 is nog ongeveer €20. Een stick van 8GB DDR4 heb je voor €30.

Als hij kiest voor een Skylake i3 met H110 moederbord, houd er dan wel rekening mee dat die moederbordjes vaak 2 geheugenslots hebben, dus als je dat later nog wilt kunnen uitbreiden, kun je nu maar één stick kopen. Geen set van 2 x 4GB dus, maar wel 1 x 8GB en later nog eens 1 x 8GB er bij.

Ook opletten dat goedkope socket 1151 moederborden soms met DDR3 slots in plaats van DDR4 slots komen. De geheugencontroller van Skylake is gemaakt voor DDR4 en DDR3L (low voltage, 1,35V) en het wordt door Intel niet aanbevolen om daar dan 1,5V of 1,65V DDR3 op te gebruiken. Maar aan de andere kant zie ik op de QVL van een aantal van die moederborden (die van Asrock) wel heel gewoon DDR3 staan dat zeker niet low voltage is. Ik zou alleen nu geen nieuw DDR3 meer bij kopen om dan 8GB te kunnen gebruiken, je hebt dan ook zeker 4 geheugenslots nodig om het huidige en nieuwe te kunnen gebruiken, en dat drijft de prijs van het moederbord een beetje op (nuja, €10 ongeveer), en met elk latje buiten specificatie belast je de geheugencontroller nog eens zoveel. Ik zou aanraden om met een propere lei te beginnen en meteen voor DDR4 te gaan.
Pagina: 1